Tegen de muur mesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 09:12

Mijn twenter hengstje (anderhalf), nu 2 maanden in bezit, mest in de stal tegen de muur, maar dan ook echt met zijn kont vol duwend tegen de muur...

Nu had hij ook wormen, dus ik dacht, misschien ivm jeuk dat ie dat doet...

Maar ondertussen zijn die wormen echt weg, en hij blijft het doen.

Hierdoor begint ie uitslag te krijgen omdat zijn huid dus helemaal in plakkaat stront zit, ik probeer het vaak te spoelen, en hij mest in z'n drinkbak dus ze staan regelmatig uren zonder water (ik kom 1x per dag dus maak het elke dag schoon, maar als hij het daarna meteen doet)

Ik vroeg me af of meer mensen dit herkennen. Komt t door de wormen? Moet ik gewoon even geduld hebben? Of andere oorzaken?


Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:16

Dat is territoriummarkeergedrag. Typisch iets voor hengsten. Misschien dat vroeg castreren gaat helpen, maar ik heb een (late) ruin gehad die het z'n leven lang is blijven doen. Als hij het tegen 1 bepaalde muur doet zou je een balk op 30 cm afstand ter hoogte van z'n zitbeenknobbels kunnen bevestigen (vastzetten met afstandshouders, vrijhouden van de muur). Dan kan hij niet verder achteruit tegen de muur gaan plakken en poept dan over de balk.

Voor de drinkbak heb je ook afstandshouders (Anti-schuurringen heten die dingen officieel)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 23:41

Hmm oke. Heb nog nooit hengsten gezien die dit gedrag vertoonde. Alleen over elkaars mest mesten. Hormonen doen trouwens ook nog niet echt wat met hem.

Het is niet 1 bepaalde muur helaas :(, maar die drinkbak ga ik wel afbakenen als hij dit blijft doen ja, het is niet echt een leuk klusje als het elke dag moet.
Misschien leert ie het nog af als ie straks weer 24/7 op de wei gaat.

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:45

Mijn merrie deed dit vroeger ook. Zo erg dat ik bang was dat ze zichzelf zou kapot persen. Kont vol tegen de muur en kreunen en steunen omdat het dan niet wilde. Ondertussen inderdaad alles aangekoekt, kapot en vies. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een niet zo'n vriendelijke oplossing: een schrikdraadje op bilhoogte langs de muren. Uiteraard was het daarmee binnen 2 tellen klaar. We hebben er ook maar even stroom op gehad, verder neit. Moet wel zeggen dat ze toen echt een enorm ruime stal had (4x5 als het niet groter was) en er ook de ruimte voor was...

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:01

Mijn paard doet dit ook. Vorige eigenaresse zei dat hij het bij haar ook deed. Hij is verder gezond dus ik denk dat hij het gewoon fijn vind? :') Hij is een ruin trouwens.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.


farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:13

Mijn jongste merrie doet dat ook, incl. Het poepen in de waterbak. Waterbak ergens anders gehangen (in een niet-poephoek) en nu blijft ie schoon *\o/* ze poept sowieso altijd raar, in de paddock liggen er ook altijd drollen strak tegen het hek. Ze heeft geen wormen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:16

Toydoll schreef:
Misschien leert ie het nog af als ie straks weer 24/7 op de wei gaat.

Je hebt van die paarden die nou eenmaal altijd langs de omheining mesten in de wei. Vooral als er aan de andere kant van die omheining andere paarden staan. Wel heel handig uitmesten :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:24

mijn ruin op stal mest langs de kanten..
in de wei meestal ook langs de kanten,
niet perse de kanten waar andere paarden staan.. meestal wel voorkeursplekken..

zoals koper zegt, ideaal voor uitmesten..
mijn vorige stalhoudster (inmiddels staat hij 24/7 buiten en mesten wij zelf), was ook zeer tevreden met mijn knollie.. mooie mest en ze kon blind de stal in lopen en de mest eruit wippen.. want hij roerde ook niet verder (perfecte vlaspotter).. kant in de stal was juist niet de scheidingswand met andere pony (ze stonden per twee in een kort gangetje), maar met name de achterkant.. voor mij was het ook niet teretoriaal maar meer schoon op zichzelf.. niet poepen waar je wilt liggen en/of eten.

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:08

Mijn hengsten mesten buiten heel makkelijk allemaal op dezelfde hoop. Ideaal! :D

Op stal mesten ze meestal wel langs de kanten. Mij is opgevallen dat wanneer ze jong zijn ze graag tegen de muur mesten. Helaas ook wel in de voerbak en waterbak. Dat is echter wel een periode geweest en vanzelf weer over gegaan. Tegen de muur aangedrukt staan met hun billen hebben zij nooit gedaan. Ze raken de muur zelf nooit aan maar mesten gewoon strak langs de wand.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 10:49

Het paard wat vroeger naast mijn merrie stond meste altijd in mijn stal :)) .Kont tegen de tralies en hij scheet er zo door heen,ook helaas in mijn drinkbak.

P_AndUnicorn

Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-16
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:43

beatje schreef:
Het paard wat vroeger naast mijn merrie stond meste altijd in mijn stal :)) .Kont tegen de tralies en hij scheet er zo door heen,ook helaas in mijn drinkbak.

haha erg vervelend maar zie het helemaal voor me als een cartoon! -O-

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:47

beatje schreef:
Het paard wat vroeger naast mijn merrie stond meste altijd in mijn stal :)) .Kont tegen de tralies en hij scheet er zo door heen,ook helaas in mijn drinkbak.



Te grappig dit! Beetje buren pesten _O-

Not my monkey, not my circus!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 22:52

Ik heb ze in een andere box gezet van de week en hierbij lijkt het erop dat hij alleen tegen de achterwand mest (heb links en rechts een hooinet hangen en vooraan is luik/deur, dus alleen achterwand is 'geschikt' zo voor hem). Helaas is de drinkbak ook in een hoek achter maar tot nu toe is daar nog maar 1x in gemest.

Afijn heb nu de achterste 20 cm van de stal gewoon niet opgestrooit :P Laat ik er dan ook maar beetje gebruik van maken. Jammer dat ik het dan met de vork van de muur af moet schrapen :P

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:12

Jorie mest altijd onder de draad door of door het gaas heen bij de buren de wei in :+
Maar hij doet dit dus ook in de stal, dus dan moet de stroom er even af. Bij ons loopt het draad namelijk door in de schuilstal ivm zijn vriend die ZE heeft en dus zichzelf open zou kunnen halen aan onze wanden. Hij heeft ter vervanging een pvc buis staan om heerlijk tegen te schuren.

Alex en Jorie <3

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 17:14

Nou, het lijkt dan misschien toch wel iets met die wormen te maken hebben gehad.

Want langzaam wordt het toch overduidelijk minder, en lijkt nu zelfs gestopt. Zijn kont was gister schoon, terwijl ik hem al 2 dagen niet gepakt had. En inderdaad, ook geen 'muurhangpoep' in de stal meer en de waterbak is al sinds vorige post al schoon gebleven.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:17

Typisch hengsten, die van mij doen het allemaal.

Edit: Zelfs in het weiland doen ze het langs de uiterste randjes, idem in de paddock. Meer dan eens komt het voor dat de mest op de heining ligt of aan de andere kant ervan :')

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 17:49

Ik ben het daar dus echt niet mee eens. Kyano heeft dit nooit gedaan, deze is er nu mee gestopt nu die worm vrij is en vorige hengst heeft het ook echt nooit gedaan. Daarnaast lees je hierboven merries net zo goed....

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Tegen de muur mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:07

mijn merrie poept netjes op 1 hoop in de hoek van de stal, maar niet tegen de muur, maar de hengsten, geen uitgezonderd, poepen allemaal tegen de muur.
Zet ik 2 dominante naast elkaar dan zie je ook dat ze de poep plek veranderen en dichter tegen elkaar gaan aan poepen

MallyBelly

Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:14

Hier zijn het juist de merries, van die smeerlappen. 2 poepen er tegen de muur, waarvan er eentje er ook nog lekker in gaat liggen. Terwijl de enige hengst in het midden vrij netjes is, in dat opzicht, poept op een plek en houd het voor in de stal waar hooi ligt altijd schoon.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BulletjeBeer, criollo_yess, ellepel, GrapeshotBot, Trendiction en 83 bezoekers