ervaringen met de Scatmat gevraagd

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 14:37

Zijn er hier mensen die wel eens gebruik gemaakt hebben van een Scatmat?
dit is een mat die je ergens neer kan leggen,waar je wil dat de hond of kan niet komt,bv de bank of het aanrecht.
als het dier er op komt krijgt die een schokje.

Ik wil mjn katten van mijn aanrecht houden,temeer omdat er dagelijks op mijn aanrecht geplast wordt.
ik vind dat echt vreselijk smerig en schaam me er ook echt voor.
het is echt alleen op het aanrecht verder nergens en ik weet niet welke van de 5 het doet.
ik heb zo'n spuitbusje gehad(ssstcat),dat werkte goed,maar daar is ook tegenaan gepist en die doet het nu niet meer.
nu zit ik aan zo'n mat te denken,maar zou graag ervaringen horen omdat die ook niet goedkoop zijn.
ik ben zo langzamerhand de wanhoop nabij.


r0bijn

Berichten: 92
Geregistreerd: 03-04-06

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:49

Als ze springen vol leggen met aluminiumfolie, die van mij gleed eraf en schrok er zo van dat ze het nooit meer heeft gedaan. Maar die van mij is snel angstig en het is er maar 1...

Santos kanjer!

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-16 02:16

Heb ik al geprobeerd,lopen ze zo overheen.
wat ik verder al geprobeerd heb is:
Peper,as,kattenschrik,knoflook,azijn,eucaliptusolie,U 2000,stay away,citroensap,van die scherpe verkoudheds zalf(kan even niet op de naam komen)enz.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:32

Wat ik ik niet bij zie staan is de kattenbak op het aanrecht zetten. Heb je dat al geprobeerd? Dan kun je die naderhand, als de nieuwe gewoonte er is, naar de grond verplaatsen. Op momenten dat je ze niet in de gaten kunt houden zou ik ze in een af te sluiten ruimte doen totdat nieuw gedrag is gevormd.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:35

Weet je ook waarom de kat op t aanrecht plast?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:52

Wat een vervelend probleem!

Je hebt 5 katten begrijp ik? Hoeveel bakken heb je staan? Misschien is een of 2 extra een idee, zijn katten die niet graag delen en soms helpt het ook om op andere plekken neer te zetten. Ook maakt het voor sommige katten uit of het een open bak is of dicht. En al eens geprobeerd te experimenteren met verschillende soorten vulling? Gewone korrels, hout pallets, zand etc.

Als er voldoende mogelijkheden zijn voor de kat om zijn behoefte te kunnen doen zijn er wellicht andere oorzaken te bedenken.

Wat hierboven staat is misschien ook een optie alleen een bak op het aanrecht zou ik ook weer niet zo fris vinden.
Is er geen mogelijkheid de katten uit de keuken te houden?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:17

Pies issues hebben idd vaak een onderliggende oorzaak

Zijn er genoeg bakken ?
Een bak op de plek waar nu gepiest word bijplaatsen(tijdelijk , liever in een bak piesen die op het aanrecht staat dan op het aanrecht ;) )

Voldoende plekjes waar iedereen zich terug kan trekken(ook de hoogte in etc)
En voldoende activiteit?

Als de laatste zaken optimaal zijn
Zul je de kattenbak kunnen gaan verplaatsen naar een gewenstere plek

Tis een heel vervelend probleem, zeker als ze je aanrecht te grazen nemen
Maar vaak echt op te lossen door randzaken die vrij belangrijk zijn in de belevingswereld van een kat te optimaliseren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:40

Ik denk ook aan het vergroten van het aantal kattenbakken. Zolang het goed gaat gaat het goed en zouden ze het zelfs met drie kattenbakken goed kunnen doen, maar zodra je merkt dat het niet goed gaat is het tijd om te kijken naar de richtlijn en dat is voor elke kat die je hebt een kattenbak (+1).

Daarnaast is het geen slecht idee om verschillende vullingen te gebruiken (de ene vulling in de ene bak, andere in de ander bakken).

Tijdelijk een kattenbak op het aanrecht plaatsen is iets wat je, naast het verhogen van het aantal, ook kunt doen.

koeien op de weg...

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 08:58

Ik denk dat ze het doen om het aanrecht toe te eigenen.

Ik heb binnen 3 bakken,2 dichte,1 open.
buiten staan ook 2 bakken,en een hoek van 2x2 meter waar een laag zaagsl licht wat dienst diet als kattebak.
het is jammer dat ik niet weet wie het doet,,dan zou ik het na kunnen laten kijken op afwijkingen.

Jammer dat er geen ervaringen zijn met die mat,ik vind hem te duur on zo maar even aan te schaffen

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:11

Hier hetzelfde probleem gehad, alleen waren het er 2, waarom dus 1 het deed. Veel geprobeerd maar niks hielp echt langdurig. Dus wij hebben de katten in hun kattenkamer gedaan wanneer wij ergens heen gingen. En verder heel erg erop letten, en elk keer als hij erop springt (dat deden ze dan wel weer alle 2) direct eraf sturen. Inmiddels doen ze het niet meer (ja heel af en toe als ik er niet ben maar mijn vriend wel, die heeft het op de een of andere manier minder snel door wanneer ze erop springen. Maar dan hebben we het over hoogstens 1x per 2 maand. Wat voorheen dagelijks was).


Minimus

Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-08-10

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:33

Ik ken ook een kat die op t aanrecht springt en dan ergens een plasje doet. Eigenaresse heeft toen blanke (doorzichtige) tape met de plakkant naar boven op het aanrecht gedaan als ze niet thuis was. Echt een raster van tape op het aanrecht, heel veel werk maar de kat heeft t snel afgeleerd haha. Was niks meer aan toen.

Inmiddels heeft die kat een ander patroon aangeleerd en clickerde de eigenaresse als ze zag dat die kat op de bak ging. Gelukkig had zij de tijd om dat zo te doen :')

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:42


Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:45

colunder schreef:
Ik denk dat ze het doen om het aanrecht toe te eigenen.

Ik heb binnen 3 bakken,2 dichte,1 open.
buiten staan ook 2 bakken,en een hoek van 2x2 meter waar een laag zaagsl licht wat dienst diet als kattebak.
het is jammer dat ik niet weet wie het doet,,dan zou ik het na kunnen laten kijken op afwijkingen.

Jammer dat er geen ervaringen zijn met die mat,ik vind hem te duur on zo maar even aan te schaffen


Ik weet dat ik ga zeuren, maar eigenlijk is de beste regel x katten + 1 voor het beste aantal kattenbakken, dus in jouw geval zou je er dan 6 moeten hebben. En ik zou toch ook eerst proberen te kijken welke kat het doet, want mijn kat heeft het ook 3x gedaan, en ze bleek een blaasprobleem te hebben. Katten zijn niet meteen dieren die er van houden onzindelijk te zijn


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 13:37

Ik heb 5 kattenbakken,3 binnen en 2 buiten,en dan de hoek van 2 x 2 met zaagsel die ook als kattenvak dient.
verder bestaat de tuin voor een groot deel uit zand met struiken,waar naruurlijk ook in geplast en gepoept wordt.
het zaagsel maak ik schoon dmv een zaagsel vork en eens in de zoveel tijd gaat al het zaagsel weg en komt er schoon zaagsel.
deze hoek regen amper nat omdar er aan 2 kanten schutting staat en het zich bevind on de een hoge dennenboom.

Schoonmaken doe ik met alles reiniger,maak het droog en dan met UF 2000 inspuiten.
ik lees nu in het artikel dat ik het beter met vloeibare zeep kan doen,dus dat zal ik voortaan doen.

De tip van het plakband vind ik een goede,ik heb gelijk een plank uit de schuur gehaald en beplakt met 2 zijdig plakband;deze ligt nu op het aanrecht.Afbeelding

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:51

Hebben ze ook ten alle tijden toegang tot alle bakken of bvb de bakken buiten alleen als ze buiten zijn?

Op het aanrecht komen is een vervelend probleem en er op plassen is nog 10x vervelender dus ik snap dat je een oplossing wil.
Plakband kan idd soms heel effectief zijn.

Ik zou toch proberen uit te vogelen welke kat het doet. Om eventueel medische problemen uit te sluiten.
Als het enkel 's nachts of bij afwezigheid gebeurd en de keuken afgesloten kan worden is de simpelste oplossing natuurlijk de keukendeur sluiten als er geen toezicht is.

Katten komen ook goed overeen of zijn er soms wat spanningen?

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 14:05

Ik heb een kattenluikje.

Als ik weet wie het is zal ik de urine laten testen.
voor 1 kat laat ik sowieso de dierenarts komen na het weekend,hem verdenk ik van nierfalen.
maar vokgens mij is het 1 van de poezen die het doet.

Mijn keuken kan niet afgesloten,is een open keuken.

Er is wel eens spanning tussen de katten,maar over het algemeen gaat het goed.
ze mogen ook naar boven dus kunnen mekaar goed uit de weg gaan.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: ervaringen met de Scatmat gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:27

Er zijn tientallen zo niet honderden reviews te vinden op internet. Naast de zeer vermakelijke filmpjes op YouTube van eigenaren die de scatmat gebruiken voor hun hond of kat.

Dus niet echt een gok meer dan toch om hem aan te schaffen? Genoeg mensen zijn je al voor gegaan met dezelfde of vergelijkbare problemen.

Al zou ik, mocht je het overwegen, wel de dierenarts eerst even afwachten. Mocht 1 van je katten idd nierfalen hebben dan zou je er denk ik sowieso goed aan doen toch het aantal kattenbakken te verhogen om ongelukjes te voorkomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amyyy, LuffB, SentiBot en 17 bezoekers

cron