discussieforum: 25+ paarden rijden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:02

hallo iedereen!
ik wilde graag allemaal jullie mening weten over een fenomeentje :)
mijn vriendin heeft een pony van 26 waarmee ze nog intensief rijd. (springen,, crossen,, dressuur,, vrijheidsdressuur,,) ik heb meerdere malen aangegeven dat ze het misschien wat rustiger aan moet gaan doen. elke keer als ik kom zie ik een aantal tekens, hierdoor weet ik niet zeker of de pony het nog aan kan.
tekens:
- pony is na 10 minuten stappen bezweet
-struikelt vaak
-zet zich 'schrap' bij opstappen
- ademt zwaar

de dierenarts geeft wel aan dat ze uit moet kijken, hij heeft een slecht hart. maar mijn vriendin trekt zich er weinig van aan :n
wat vinden jullie? moet dit paard met pensioen?
en vinden jullie dat je een paard na zijn 25ste niet meer moet rijden?

ik hoor het graag *\%/*

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:08

Ik denk dat je sommige paarden van 25+ nog best kunt rijden, zo lang je maar kijkt of je paard het nog aan kan. Maar als een paard aangeeft dat hij er last van heeft dat je beter rustiger aan kunt doen. Ik zeg ook niet dat je dan helemaal niet meer kunt rijden, maar gewoon kijken naar wat je paard aankan.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:11

Ik zelf vind dat een paard van ouder dan 25 niet meer intensief moet rijden, maar hier word op bokt veel over gehaat. Gelukkig doet het geen kwaad dat ik dit vind mensen, ik zeg niet 'een paard van 40 kan nog rijden'.
Een paard van 25 kan je vergelijken met een 70 of ouder jarige vrouw, daar ga je ook niet meer elke dag op de rug zitten. Af en toe rijden vind ik oke. Vooral vanaf 30 vind ik niet meer goed, laat hem lekker van zijn pensioen genieten!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:13

madhatter schreef:
Ik zelf vind dat een paard van ouder dan 25 niet meer intensief moet rijden, maar hier word op bokt veel over gehaat. Gelukkig doet het geen kwaad dat ik dit vind mensen, ik zeg niet 'een paard van 40 kan nog rijden'.
Een paard van 25 kan je vergelijken met een 70 of ouder jarige vrouw, daar ga je ook niet meer elke dag op de rug zitten. Af en toe rijden vind ik oke. Vooral vanaf 30 vind ik niet meer goed, laat hem lekker van zijn pensioen genieten!

Maar wel af en toe op de rug van een 70 jarige vrouw zitten? :D

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:15

@madhatter persoonlijk ben ik het wel met je eens. maar er zijn ook paarden die nog volop willen en dan vind ik @DaniqueM gelijk heeft :) ik ben er dus niet overuit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:18

liekec schreef:
madhatter schreef:
Ik zelf vind dat een paard van ouder dan 25 niet meer intensief moet rijden, maar hier word op bokt veel over gehaat. Gelukkig doet het geen kwaad dat ik dit vind mensen, ik zeg niet 'een paard van 40 kan nog rijden'.
Een paard van 25 kan je vergelijken met een 70 of ouder jarige vrouw, daar ga je ook niet meer elke dag op de rug zitten. Af en toe rijden vind ik oke. Vooral vanaf 30 vind ik niet meer goed, laat hem lekker van zijn pensioen genieten!

Maar wel af en toe op de rug van een 70 jarige vrouw zitten? :D

Ja of elke dag op de rug van een 30 jarige vrouw? :D

Ach, het ene paard is het andere niet. Als 't gaat dan gaat 't denk ik. ;)

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:21

Goh ik ken dravers die op hun 26e nog succesvol een klasse 2 endurance uitliepen..
ik denk dat je gewoon moet kijken naar het paard zelf wat die wel/niet kan.. en ik denk dat rust roest.. dus zolang het kan zou ik lekker met mn paard bezig blijven :j

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:21

madhatter schreef:
Ik zelf vind dat een paard van ouder dan 25 niet meer intensief moet rijden, maar hier word op bokt veel over gehaat. Gelukkig doet het geen kwaad dat ik dit vind mensen, ik zeg niet 'een paard van 40 kan nog rijden'.
Een paard van 25 kan je vergelijken met een 70 of ouder jarige vrouw, daar ga je ook niet meer elke dag op de rug zitten. Af en toe rijden vind ik oke. Vooral vanaf 30 vind ik niet meer goed, laat hem lekker van zijn pensioen genieten!


Wat is dat toch met dat haten. Zo een rare opmerking.
Het is puur paard afhankelijk wat nog wel en niet kan.
Mijn nog 23 jarige is gek op rijden. Wandelen aan de hand vind ze maar stom. Dan loopt ze als een duffe achter me aan te sjokken.
Zodra ze opgezadelt wordt gaan de oortjes erop en die blijven heel de rit erop.
Als kleine uk (ze is 1.12) loopt ze de paarden eruit.
Zolang ze zo blijft blijft ze gereden worden. Al is ze 40.

Staat nog een 24 jarige pony die ook nog volop voorwaarts is en geniet van alle ritten en wedstrijden.
Een andere 24-jarige op stal heeft daar geen zin meer in. Die wordt dus ook niet meer gereden.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:21

Ja, mijn oma neemt nog heel vaak mijn kleine nichtje op haar rug, en je kan ons als de mens, best wel veel kleiner, vergelijken met mijn jonge nichtje. :)
En ik zit ook soms voor de grap op mijn moeders of vaders rug hoor die zijn 50.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:23

nuscaniels schreef:
madhatter schreef:
Ik zelf vind dat een paard van ouder dan 25 niet meer intensief moet rijden, maar hier word op bokt veel over gehaat. Gelukkig doet het geen kwaad dat ik dit vind mensen, ik zeg niet 'een paard van 40 kan nog rijden'.
Een paard van 25 kan je vergelijken met een 70 of ouder jarige vrouw, daar ga je ook niet meer elke dag op de rug zitten. Af en toe rijden vind ik oke. Vooral vanaf 30 vind ik niet meer goed, laat hem lekker van zijn pensioen genieten!


Wat is dat toch met dat haten. Zo een rare opmerking.
Het is puur paard afhankelijk wat nog wel en niet kan.
Mijn nog 23 jarige is gek op rijden. Wandelen aan de hand vind ze maar stom. Dan loopt ze als een duffe achter me aan te sjokken.
Zodra ze opgezadelt wordt gaan de oortjes erop en die blijven heel de rit erop.
Als kleine uk (ze is 1.12) loopt ze de paarden eruit.
Zolang ze zo blijft blijft ze gereden worden. Al is ze 40.

Staat nog een 24 jarige pony die ook nog volop voorwaarts is en geniet van alle ritten en wedstrijden.
Een andere 24-jarige op stal heeft daar geen zin meer in. Die wordt dus ook niet meer gereden.


Het heet niet voor niets discussieren en niet elkaar afkraken he, ik ben het hier niet met je eens.

Paarden laten pijn of vermoeidheid niet snel merken, als je paard 40 is en hij is blij dat je gaat rijden, betekend dat niet dat zijn rug daar blij mee is,dus hier ben ik het niet mee eens dat je dat nog moet doen.

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:24

Ik ken een pony die als ie niet mag lopen helemaal gek wordt in de wei. Die is 28 :) :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:27

Dat hangt toch helemaal van de staat van haar rug af.
Waarom zou haar rug per definitie slechter zijn dan die van een 15 jarige.
Omdat ze oud is?

Discussereb ja, maar dat haten vind ik gewoon een rare opmerking.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:30

Naar wat je beschrijft, zou ikzeggen stoppen .
Met pensioen *\o/*

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:33

nuscaniels schreef:
Dat hangt toch helemaal van de staat van haar rug af.
Waarom zou haar rug per definitie slechter zijn dan die van een 15 jarige.
Omdat ze oud is?

Discussereb ja, maar dat haten vind ik gewoon een rare opmerking.


Oke dat vind jij, maar ik ben het er niet me eens, kijk maar in andere topics zoals die van sardientje :)

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:43

Rust roest.
Dus ik hou mijn ouwe gebakkie van bijna 29 nog in beweging.
Hij wordt nog 1-2 X per week bereden in het bos door een volwassene en 1X per week rijdt er een meisje van 8 een half uurtje in de bak op.
En af en toe mag hij ook als handpaard mee naar het bos, dus wel beweging, maar geen gewicht op zijn rug.
Maar echt stil zetten, dat is geen optie. Dan wordt hij chagrijnig en stijf, hij gedijt beter als hij licht in beweging wordt gehouden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:48

Wat je schrijft klinkt niet echt lekker inderdaad, maar verder vind ik niet dat je naar de leeftijd moet kijken en zoals gezegd; rust roest. Ik heb een pony gekend die tot z'n 37e bereden werd, andere pony's/paarden zou ik op hun 15e al niet meer op willen stappen. Deze pony hoefde natuurlijk geen Z proeven meer te lopen, maar een paar keer per week rustig aan wat doen doet meer goed dan kwaad.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:51

Ik heb een tijd lang een paard van 31 gereden, 2 a 3x per week. Springen vond hij geweldig, buitenrijden was super en een beetje dressuur was ook leuk. Zelfs na een peesblessure hebben wel hem weer opgepakt. Oude paarden moet je blijven rijden om ze in conditie te houden, stop je met rijden worden ze vaak meteen minder. Als het lichamelijk nog kan, blijf dan rijden.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:24

Springen met een paard boven de 30 vind ik zelf too much. Rust roest, is waar, maar ook dit is met ouderen te vergelijken: Ja, als ouderen minder bewegen gaan ze achteruit. Maar je laat ze niet rennen, of uberhaupt joggen. En dat kun je met 30+ ook niet, je kan ze lekker af en toe rond laten draven stappen, en misschien nog wat galloperen.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:37

Ik denk dat je vooral naar het paard moet kijken en luisteren :)
Het ene paard van 25 is het andere paard niet. Leeftijd is slechts een getal.
Het ene paard is met z'n 20e al oud, terwijl een ander paard van 30 nog kan bruisen van het leven..

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:46

i denk niet dat je met 25 + nog moet gaan opbouwen maar een paard wat tot zijn 25e altijd goed in training heeft gestaan kun je gewoon blijven rijden. (naar mate wat het paard aan kan) Kijk en luister naar je paard.
Sommige worden dood ongelukkig van niks meer doen als ze al 20 jaar voor je werken

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:50

Leeftijd zegt minder dan hoe het paard reageert...
Wat TS schrijft: "- pony is na 10 minuten stappen bezweet
-struikelt vaak
-zet zich 'schrap' bij opstappen
- ademt zwaar

de dierenarts geeft wel aan dat ze uit moet kijken, hij heeft een slecht hart. maar mijn vriendin trekt zich er weinig van aan "

Dit zegt mij, mocht de info van TS kloppen, dat deze pony niet happy is als rijdier en niet geschikt is om intensief bereden te worden... in feite is het wachten tot deze pony struikelt tijdens een galopje en verongelukt, met ruiter en al...
De grens op 25 stellen is lastig: het ene paard is het andere niet. Maar in dit geval is het, wat mij betreft en afgaande op de info van TS, duidelijk.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:55

Het ene paard is het andere niet en rust roest inderdaad. Het verschilt gewoon erg per paard en een gezonde 25+ paard kan nog gewoon wel vaak gereden worden, mits die dat aankan. Dat staat ook niet ter discussie.

Maar deze pony kan het blijkbaar niet aan en dat is het probleem, niet dat andere 25+ paarden nog wel gereden kunnen worden. Het gaat om deze pony en die kan het blijkbaar niet meer hebben. Pony laat genoeg tekenen zien, als ik de beschrijving van TS als waar aanneem, en zelfs de DA heeft het advies gegeven rustig aan te doen vanwege een slecht hart.

Dan vind ik het heel onverantwoord en egoïstisch van de eigenaresse om intensief door te rijden... Maar wat kun je er aan doen? Haar paard...

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:48

madhatter schreef:
Springen met een paard boven de 30 vind ik zelf too much. Rust roest, is waar, maar ook dit is met ouderen te vergelijken: Ja, als ouderen minder bewegen gaan ze achteruit. Maar je laat ze niet rennen, of uberhaupt joggen. En dat kun je met 30+ ook niet, je kan ze lekker af en toe rond laten draven stappen, en misschien nog wat galloperen.


Springen als in een stijltje van 40/50 cm en dat 3 of 4x. Je deed hem er altijd erg veel plezier mee, we sprongen ook echt niet vaak hoor, maar zodra je met balken begon te slepen leefde meneer echt op. Dat vond hij altijd geweldig.

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: discussieforum: 25+ paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:57

Bij sommige paarden van 25+ kun je nog blijven rijden, ook intensief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:58

madhatter schreef:
Springen met een paard boven de 30 vind ik zelf too much. Rust roest, is waar, maar ook dit is met ouderen te vergelijken: Ja, als ouderen minder bewegen gaan ze achteruit. Maar je laat ze niet rennen, of uberhaupt joggen. En dat kun je met 30+ ook niet, je kan ze lekker af en toe rond laten draven stappen, en misschien nog wat galloperen.


Nou, mijn opa van bijna 70 doet meerdere keren per week nog aan hardlopen hoor ;)
Paarden en mensen zijn op die manier absoluut niet te vergelijken, maar dat terzijde.

Ik vind dit niet iets waar je één lijn in kan trekken, kijk gewoon goed naar je paard. De ene 25 jarige doe je geen plezier meer met rijden, maar de ander bijvoorbeeld breek de tent af als hij niet "aan het werk" mag ;) Als je paard aangeeft het nog te kunnen (en ja, lichamelijke ongemakken laten ze echt wel zien, zeker op die leeftijd valt day best op. Dus wederom; gewoon goed naar je paard luisteren/kijken), waarom niet? :)