Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 08:33

Hallo

Ik heb al eens rondgekeken in soortgelijke topics, maar hoop dat jullie me toch kunnen helpen.

Sinds februari heb ik 2 katten overgenomen. Dit waren binnenkatten en gezien ik een mooi plekje heb waar ze buiten kunnen komen wou de eigenaresse ze mij graag aanbieden.

De ene kat is erg lief en was nooit vervelend snachts maar de jongste nu een jaar of 3 is erg vervelend. Gelukkig kwam toen de zomer en begonnen ze te wennen om naar buiten te gaan ook snachts.

Nu het weer wat kouder wordt willen ze bijna niet meer. De jongste poes is al zeker 3 weken niet buiten geweest. Ik probeer het wel maar het probleem is dat ze gaat janken voor mijn slaapkamerraam dat ze naar binnen wil. Ik woon in een appartementje en alles is gelijksvloers. Nu is ze dus hele dagen binnen en je raad het al ze wil snachts de slaapkamer in. Ik probeer haar dan wel buiten te zetten maar ze krijst de hele buurt bij elkaar.

Bij haar vorige eigenaresse mocht ze in bed liggen. Ik heb dit ook geprobeerd maar bij mij gaat ze alleen lopen ouwehoeren dus dit is geen optie meer. Waterspuit heb ik ook geprobeerd.

Ik heb nog een extra slaapkamertje waar de kattenbak nu staat deze deur staat altijd open naar de woonkamer. Ik twijfel er nu sterk aan om te proberen haar daar snachts op te sluiten. Geen idee of ze dan de boel bij elkaar krijst.

Hebben jullie nog tips?
O ja ducktape plakken enzo helpt ook allemaal niet. Of moet ik haar toch een paar uur buiten laten krijsen?

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:40

Je kat verveelt zich waarschijnlijk. Nee, dat is niet altijd op te lossen met flikker ze maar naar buiten. Wat doe je overdag om haar moe te maken? Speel je met haar? Heeft ze genoeg speeltjes waar ze zelf mee kan spelen?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:44

Waarom mag ze niet gewoon binnen en dan los in je appartement?
Ik vind het ook wel een beetje sneu om haar maar naar buiten te gooien onder het kader van: amuseer je maar.. Ik zou haar iig binnen laten, misschien dat ze dan een stuk minder mauwt.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:49

Bij ons helpt langdurig het rottige gedrag negeren het best, geen beloning geven. Een van die van ons heeft een tijdje vanaf vijf uur 's ochtends aan de gangdeur lopen krabben, uren lang hard en lawaaiig, omdat meneer dan naar buiten wilde. Je wordt er gek van want hij hield ons uit de slaap. Toch stug genegeerd en na een aantal weken is hij ermee opgehouden. Het vraagt wel veel discipline van jezelf want de impuls om hem bij zijn kladden te grijpen (figuurlijk) en naar buiten te gooien was heel groot, zeker omdat je zelf dan inmiddels ook al naar de wc en zo moet en toch al wakker bent. Maar volhouden dus. Ik zou dat kamertje zeker een optie vinden. Onze katten zijn nu trouwens ook niet zo buiten minded met dit weer, maar we zetten ze gewoon een aantal uren buiten, bv als we weggaan. Ze vermaken zich uiteindelijk prima en zijn daarna lekker moe.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:51

Als ik het goed begrijp, zet je dus de kat buiten en mag deze niet naar binnen? Is een kattenluik dan geen optie? Aangezien het binnenkatten zijn geweest, zullen ze binnen altijd als 'veilig' zien :)

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 09:00

Om even het gerucht uit de wereld te helpen dat ik haar continue dan naar buiten flikker, dit doe ik dus niet. Ik heb dit wel geprobeerd omdat ik gefrustreerd was. En omdat ze aangeeft dat ze naar buiten wil, maar zodra ze buiten staat wil ze dus weer naar binnen. En dit mag ze dan ook gewoon. Een kattenluik is in dit huis helaas geen optie, ik huur particulier en dit heb ik overlegd, maar dit mag helaas niet. Dit zou een fijne optie zijn inderdaad.

@pluttersput ze is gewoon los in het appartement, altijd.

@Amandavd ze heeft 2 tassen vol aan speelgoed en draadjes e.d. spelen samen wil ze niet dan zit ze alleen maar dom te kijken. Heb nu allemaal draadjes in huis liggen, dit vindt ze wel leuk en dit werkt opzich ook wel al een heel stuk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:01

Daar heb ik er ook een van. Wil lekker bij mij in bed liggen. Het liefst tussen mijn man en mij in.....en dan uitgestrekt uiteraard. Of bovenop mijn buik liggen.

Oplossing: s'nachts lekker in de huiskamer opsluiten.

Als hij namelijk buiten loopt s'nachts dan komt hij via de openslaande deuren naar binnen.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:09


Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:10

Ik snap die kat wel: bij haar vorige eigenaresse mocht ze nog lekker in bed slapen en bij jou mag dat niet. Maak zo'n kat maar eens duidelijk waarom dat ineens niet meer was.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:11

Misschien vind je kat je draadjes niet leuk? Probeer zo'n hengelstok met pluimen en catnip bv. Ik zou ze nu ook niet buiten gooien, ze is dat niet helemaal gewoon van lang buiten te zitten.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:13

Is een voerbal niks. Ik geef voor het slapen gaan een tennisbal met een klein gaatje waardoor hij moeite moet doen om de brokjes er uit te krijgen. Hier is die van ons best een tijd 's avonds bezig. Misschien dat iets om uit te proberen.

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 09:17

Naja in de zomer wou ze dolgraag de hele tijd naar buiten, snap het nu wel ivm het weer, dus ze hoeft ook echt niet. De draadjes vindt ze wel leuk, komen van een bol touw af. Hier hoor ik haar 's nachts ook wel mee spelen.

Bedankt @amandvd!

Klopt @jolien87, snap dit ook wel. Ik ben ook nooit boos op haar, maar na zoveel gebroken nachten zit je er wel eens doorheen. Ik heb het in het begin ook wel geprobeerd dat ze lekker bij me mocht liggen, maar volgens haar baasje sliep ze altijd prima maar dit doet ze bij mij niet. Loopt ze constant over mijn hoofd heen enzo.

@floorsil, dit is misschien indd ook wel een leuke oplossing! Dit ga ik zeker proberen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:17

Een laserlampje is trouwens ook ideaal om je kat moe te krijgen :)

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 09:25

Thanks @flowery, die heeft mijn vriend nog wel ergens thuis liggen geloof ik zal hem vragen of hij die eens mee wil nemen. Is ook een goeie inderdaad

Bedankt iedereen voor het meedenken

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:44

Zijn ze al gesteriliseerd?

M_arjolein

Berichten: 1428
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 10:17

Ja hoor ze zijn beide gewoon gesteriliseerd toen ik ze heb overgenomen.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:22

Ik zou toch zien of je niet ergens toch een kattenluikje kunt installeren. Is er niet een stukje plaat of zo, naast een deur? Of een klein raampje, dat je kunt vervangen door wat plaatmateriaal met een luikje erin. Glas bewaren en terugzetten als je eruit gaat.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat wil niet naar buiten, maar is vervelend in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:13

Spelen. Echt beter je best doen om het juiste speelgoed en de juiste speelwijze voor je kat te vinden. Daarnaast al haar voer altijd in een voerbal geven.

Verder kun je ook igv huren prima een kattenluikje plaatsen: door een (tweedehands) deur te kopen en daar het luikje in te bevestigen. Bij verhuizen plaats je de oorspronkelijke deur weer terug.