Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 09:27

Mijn veulen van bijna een half jaar heeft behoorlijk steile voeten. Het zijn gelukkig geen bokvoetjes, de voetas is wel mooi recht. Maar wel steiler dan ik eigenlijk wenselijk vind.

Ze is gelijk vanaf haar geboorte met de merrie mee bekapt.

Nu is mijn vraag, moet ik hier wat mee of niet. Mijn hoefsmid zegt van niet. Al heb ik daar niet heel veel vertrouwen in. (Heeft de hoeven van mijn merrie verkloot, maar een andere smid vinden is nog erg lastig) Ben hier uiteraard wel mee bezig, maar woon in een dunbevolkt gebied, waar de hoefsmeden niet voor het oprapen liggen.

Als ik op internet lees, lees ik veel wisselende adviezen. Van niets aan doen, omdat de voetas gewoon recht is, tot zorgen dat de hoef minder steil wordt. Maar dan krijg je dus een gebroken voetas. Of trekt dat nog bij, bij een veulen in de groei?

Graag hoor ik tips en ervaringen voor de steile voeten.
Als iemand een goede smid weet die in de Noordoostpolder aan huis komt hoor ik dat ook graag.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:36

Misschien kun je wat foto's plaatsen? Veulenhoefjes zijn vaak wat steiler.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 10:02

Ik zal vanmiddag even foto's maken en plaatsen. Dan zijn ze recent.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:13

Ik kan je de workshops van Heleen Davies aanraden, dan kun je wellicht zelf al het nodige bijhouden tussendoor en het geeft misschien ook nieuwe inzichten. Zie www.paardenhoeven.info.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:25

cupido1996 schreef:
Mijn veulen van bijna een half jaar heeft behoorlijk steile voeten. Het zijn gelukkig geen bokvoetjes, de voetas is wel mooi recht. Maar wel steiler dan ik eigenlijk wenselijk vind.

Ze is gelijk vanaf haar geboorte met de merrie mee bekapt.

Nu is mijn vraag, moet ik hier wat mee of niet. Mijn hoefsmid zegt van niet. Al heb ik daar niet heel veel vertrouwen in. (Heeft de hoeven van mijn merrie verkloot, maar een andere smid vinden is nog erg lastig) Ben hier uiteraard wel mee bezig, maar woon in een dunbevolkt gebied, waar de hoefsmeden niet voor het oprapen liggen.

Als ik op internet lees, lees ik veel wisselende adviezen. Van niets aan doen, omdat de voetas gewoon recht is, tot zorgen dat de hoef minder steil wordt. Maar dan krijg je dus een gebroken voetas. Of trekt dat nog bij, bij een veulen in de groei?

Graag hoor ik tips en ervaringen voor de steile voeten.
Als iemand een goede smid weet die in de Noordoostpolder aan huis komt hoor ik dat ook graag.

Het ene paard is nu eenmaal steil- en de ander week gekoot. Maar je moet niet alleen naar de voeten kijken. Een steil gekoot paard heeft ook een steile schouder, het staat allemaal in verbinding met elkaar. Als de voetas correct is dan is er niets aan de hand en zal geen enkele weldenkende smid of bekapper daar iets aan doen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:26

Ik zie dat je in creil woont. Dierenkliniek Emmeloord heeft een volgens mij een goede hoefsmid.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:50

Ik ben erg tevreden over Kees Morren, zit in Biddinghuizen en hij komt in heel Flevoland.
Kennelijk twijfel je over je eigen hoefsmid dus om die reden zou ik in ieder geval een second opinion bij een andere hoefsmid vragen. Juist bij een veulen kun je nog een hoop corrigeren, mocht dat nodig zijn.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:41

Het is nooit verkeerd erg kritisch te zijn en om er over na te denken. Maar zoals reeds al door een paar hier werd vermeld, ieder paard staat net iets anders op zijn voeten, en dit staat in verbinding met al de rest, en als dit dan tot een mooi geheel lijkt te zijn, tjaaa waarom zou je daar dan aan gaan prutsen.
Er bestaat een theoretisch perfect plaatje, maar geen enkel paard is echt helemaal perfect héééé.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:47

Foto's zijn door de storm vanmiddag niet gelukt en nu in het donker krijg ik het er niet goed op met kunst licht.

Moet eerlijk zeggen dat de reacties, er niets aan doen mij gerust stellen. Dat was ook wat ik in eerste instantie dacht zeker ook omdat het klopt wat ook wordt gezegd, ze heeft inderdaad ook een steile schouder.
Maar iedereen die hier komt die kennis heeft van paarden, maar geen ervaring met veulens, roept je MOET wat aan de voeten van je veulen laten doen, anders is ze voor de rest van haar leven verpest.

De foto's houden jullie van me te goed, maar wordt niet voor woensdag.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:48

Ik hoor trouwens juist hele wisselende verhalen over de nieuwe smid op de kliniek in Emmeloord. De oude die met pensioen is, was wel super.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:11

ik denk dat we pas kunnen oordelen aan de hand van fotos.Als ik het zo hoor kun je beter zelf een workshop volgen,bij Heleen Davies....die net in Nederland is geweest als ik mij niet vergis.
Als iemand je goed uitlegt hoe het moet en je hebt er een beetje feeling voor moet dat lukken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:04

cupido1996 schreef:
Foto's zijn door de storm vanmiddag niet gelukt en nu in het donker krijg ik het er niet goed op met kunst licht.

Moet eerlijk zeggen dat de reacties, er niets aan doen mij gerust stellen. Dat was ook wat ik in eerste instantie dacht zeker ook omdat het klopt wat ook wordt gezegd, ze heeft inderdaad ook een steile schouder.
Maar iedereen die hier komt die kennis heeft van paarden, maar geen ervaring met veulens, roept je MOET wat aan de voeten van je veulen laten doen, anders is ze voor de rest van haar leven verpest.

De foto's houden jullie van me te goed, maar wordt niet voor woensdag.

Ik weet toch wel iets van veulens geloof ik....

1 ding kan ik je wel afraden: ga niet zelf zitten rommelen aan voeten.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:33

@janderegelaa, ik weet niet zo goed hoe ik jouw eerste opmerking moet opvatten.....
Ik geef juist aan de reacties om de steile voetas zo te laten zoals die is mij geruststellen. En jij heb dat o.a. ook genoemd.
Met iedereen die hier komt, bedoel ik bij mijn pony komt en ze dus echt ziet.

Ik ben inderdaad niet van plan zelf aan de voeten te gaan vijlen etc. Los dat ik daar op dit moment fysiek niet toe in staat ben, lijkt me dat überhaupt niet verstandig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:41

cupido1996 schreef:
@janderegelaa, ik weet niet zo goed hoe ik jouw eerste opmerking moet opvatten.....
Ik geef juist aan de reacties om de steile voetas zo te laten zoals die is mij geruststellen. En jij heb dat o.a. ook genoemd.
Met iedereen die hier komt, bedoel ik bij mijn pony komt en ze dus echt ziet.

Ik ben inderdaad niet van plan zelf aan de voeten te gaan vijlen etc. Los dat ik daar op dit moment fysiek niet toe in staat ben, lijkt me dat überhaupt niet verstandig.

Ah sorry....verkeerd gelezen :o

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 14:17

Zoals toegezegd, vandaag dan eindelijk de foto's van de voeten van mijn veulen.


Afbeelding

Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:22

Als je de lijnen van de koot doortrekt zie je dat het veulen inderdaad wat steik staat en iets platter gezet mag worden.
Ik zie niet gelijk drama

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:31

Ze staat netjes , niks aan doen.

Paard wat er bij staat op de foto staat te plat, gebruik dat ajb niet als vergelijking.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:36

Ik zie ook niets bijzonders....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:36

Ik zie er niets vreemd aan.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:47

bij mijn veulen waren ze ook iets te stijl, hoefsmid heeft ze toen op een speciale manier bekapt en iets langer gehouden, nu zien ze er mooi uit

edit: zie nu pas de fotos, die van mijn veulen waar zelfs nog stijler

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 15:12

Dank je voor jullie reacties!
Weet ik dat ik me geen zorgen hoef te maken.

@spatter, de foto's van het paard wat erbij staat vertekenen denk ik wat dat je denkt dat die te plat staat. Dat staat ze zeker niet! Merrie heeft zelfs in 1 voet een gebroken voetas omdat de hoef te steil is. Om de merrie maak ik me dus wel zorgen.
Dit zijn zij foto's van de voeten van de merrie.
Afbeelding

Afbeelding

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:15

ik denk dat dit nog prima te corrigeren is...door een goede hoefsmid.Dat steile hoefje dreigt een klemhoef te worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:13

Er is echt niets mis met de hoeven van het veulen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Veulen met steile hoeven, ervaringen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:54

Bij het veulen lijkt het donkere voetje net iets steiler te staan dan de lichte.
Bij die merrie zijn idd beide voeten te steil maar blijkbaar heeft ze ook vrij hoge hielen en daar kan heel makkelijk een dikke centimeter vanaf en niks van de toon dan ziet het geheel er dadelijk heel anders uit.
Maar zoals altijd , ga nooit enkel voort op het zicht vanuit een foto, dat vertekend heel vaak heel erg, zoiets moet je altijd life bekijken en dan pas beslissen wat er mogelijk is.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:50

Ik zie liever foto's op grond hoogte en ook van de onderkant.