Meerdere vragen rond om uitmesten..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:06

Hallo allemaal!

Ik heb al een aantal topics gelezen maar wijzer wordt ik er niet van..

Dit is de situatie:

Wij gaan over een half jaar verhuizen, en we krijgen dan dus stallen aan huis. De stallen zijn !! 4 bij 5 meter !! en niet te verkleinen.. Maar als je dus elke dag de hele stal leeg moet halen wordt dat echt heel erg duur met 15 stallen..

Nu wil ik het volgende weten:
- Wat is de goedkoopste stal bodem?
- Welke stal bodem heb jij?
- Hoe vaak mest je uit?
- Hoe mest jij uit?
- Heb je ideeën hoe we zuinig kunnen zijn?

Meer dingen over uitmesten zijn altijd welkom! /3

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:09

Ik heb een stal van 8x4 maar ik haal niet alles eruit, alleen de natte plekken en de drollen, dan gooi je niet meer weg dan in een kleine stal.
Ik heb gewoon stro, omdat het makkelijk is met uitloop.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:10

Waarom zou je de hele stal leeghalen? De mest en natte plekken eruit (zowel bij stro als vlas) en vers strooisel eroverheen lijkt me toch niet zo zwaar.
Je kunt eventueel de eerste helft van de boxen opstrooien, en wellicht worden/zijn de paarden zindelijk en mesten ze op het niet gestrooide deel.
Vlas is in principe het handigst, ook qua opslag.
Echter moet je wel kunnen oppotten, sommigen willen altijd een schone stal en vinden een bruine bodem niet fris ogen.
Van vlas heb je ook minder afval, al is de afvoer soms wat lastiger.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:10

Deel rubberen matten en deel stro.
Probleem opgelost ;)

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:12

Waarom zou je iedere dag de hele stal leeghalen?

Hier de laatste jaren op vlas. Aantal pakken erin, iedere dag de mest eruit, oppotten en eens in de zoveel tijd de natte bodem eruit. Met 12uren buiten per dag gebruikte ik max een pak per week.

Zuinigste vind ik altijd het aanbieden van veel tijd uit de stal. Zit je wel met de weide of paddock die je dan moet mesten, maar dat vind ikzelf nooit zo'n probleem.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:15

Waarom zou je sowieso de hele stal opstrooien? :)*
Als je de helft opstrooit kan je paard prima liggen en scheelt het je een hoop gedoe met mesten en een hoop stro, dus kosten.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:16

Ik doe hetzelfde als hier boven. Werkt perfect!:)

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:24

Sanniej_ schreef:
Deel rubberen matten en deel stro.
Probleem opgelost ;)


Jaa daar zat ik ook al aan te denken..

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:24

different1 schreef:
Waarom zou je de hele stal leeghalen? De mest en natte plekken eruit (zowel bij stro als vlas) en vers strooisel eroverheen lijkt me toch niet zo zwaar.
Je kunt eventueel de eerste helft van de boxen opstrooien, en wellicht worden/zijn de paarden zindelijk en mesten ze op het niet gestrooide deel.
Vlas is in principe het handigst, ook qua opslag.
Echter moet je wel kunnen oppotten, sommigen willen altijd een schone stal en vinden een bruine bodem niet fris ogen.
Van vlas heb je ook minder afval, al is de afvoer soms wat lastiger.


Hmm.. Ik weet niet of mijn pony zindelijk is, die piest en poept de hele stal onder :D

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:36

Zaagsel / houtkrullen?

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:42

Goof schreef:
Waarom zou je sowieso de hele stal opstrooien? :)*
Als je de helft opstrooit kan je paard prima liggen en scheelt het je een hoop gedoe met mesten en een hoop stro, dus kosten.


Ja ik zat dus te denken aan rubberen matten, en stro. Maar ik ben even aan het appen met iemand die dan misschien bij ons op stal wilt komen staan met haar paarden. Maar die verteld dus dat haar paard plekken op de knieën kreeg van het liggen op de matten ipv het stro.. Dus het is echt een beetje ideeën opdoen nu..

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:50

Ik gebruik stro in een stal van 3x3. Ik heb geluk dat mijn paard vrij schoon is. Hij poept en plast altijd netjes op dezelfde plek en ligt in de andere zijde van de stal. Ik haal iedere dag de poep en natte plek eruit en gooi dan vaak het stro van de plek waar hij ligt op de 'plasplek'. De plek waar hij poept leg ik geen stro. Dit is toch tegen de achterwand, hier staat hij dus verder ook nooit. Daarna leg ik wat schoon stro op de plek waar hij altijd ligt.

Ik heb van die grote rechthoekige stro balen en gebruik zo'n kwart tot halve plak per dag. Op deze manier doe ik anderhalve maand met een baal, maar staat hij toch dagelijks heerlijk tot zijn knieën in het stro.

Anoniem

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:53

Wij halen ook elke dag de natte plekken en mest eruit en strooien dan bij.
Ook toen ik vroeger nog vaste stallen had, deed ik het op deze manier.
Hierdoor kun je zuiniger aan doen omdat niet alles één grote bende wordt.

Wij gebruiken rubberen tegels en stro.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:56

Heb ook stallen van maar 3x3 . Elke dag mesten werkt het beste, en dan ben je ook zo klaar. Of in ieder geval mest weghalen.
Scheelt, dat ze zo veel mogelijk buiten staan, dan blijft de stal groter.

Van vlas heb je minder afval en werkt meestal fijn. Ken wel n handje vol paarden, die er koliek van kregen.

xfloorremy

Berichten: 60
Geregistreerd: 02-11-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:56

Ik zou gewoon stro doen. En iedere dag leeghalen is helemaal niet nodig! Gewoon iedere dag mest en natte plekken eruit halen. Ik doe om de 1/2 weken helemaal leeghalen en opnieuw opstrooien. Het goedkoopst is denk ik als je echt van die grote balen stro koopt, van ong. 300 kilo. Deze kosten gaan dan meestal per ton, dit ligt er natuurlijk aan hoeveel je nodig hebt en hoeveel opslagruimte je hebt :9
Ik doe met 1 pak stro ong. 2/3 maanden, strooi wel iedere dag een beetje bij.
Succes en veel plezier met je eigen 15 stallen! Lekker ruim zeg, 4 bij 5! *\o/*

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:58

Mijn paard staat in een stro stal van 7x3 meter en ik haal alleen de mest en de natte plekken eruit. Mijn ervaring is juist dat ze in een grote stal veel schoner zijn en minder bedekking gebruiken dan in een kleine stal.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:03

Wat gaaf dat je paarden aan huis komen!
Stro is denk ik de goedkoooste oplossing, mits je ermee om kunt gaan. Maar dat geld voor elke bodembedekking.
Ik haal 1 keer in de week heel de stal leeg, en gooi er dan een flinke bodem stro in. de overige dagen haal ik alleen de drollen weg. Door de natte plekken te laten liggen ( ook niet opensteken) creeer je een stevige bodem die ze niet zomaar open lopen. Het geval wel is wanneer je elke dag alles eruit zou halen.
Dit werkt hier het beste, sommige halen maar 1x in de twee weken hun stal leeg.
Het ligt ook maar net aan wat voor paard je hebt, als je een boxloper hebt wordt het een lastig verhaal.
Als ze veel buiten komen kun je uiteraard een stuk langer met je bodembedekking doen.
De tip van de rubberen matten is ook een goede :j

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 22:11

xfloorremy schreef:
Ik zou gewoon stro doen. En iedere dag leeghalen is helemaal niet nodig! Gewoon iedere dag mest en natte plekken eruit halen. Ik doe om de 1/2 weken helemaal leeghalen en opnieuw opstrooien. Het goedkoopst is denk ik als je echt van die grote balen stro koopt, van ong. 300 kilo. Deze kosten gaan dan meestal per ton, dit ligt er natuurlijk aan hoeveel je nodig hebt en hoeveel opslagruimte je hebt :9
Ik doe met 1 pak stro ong. 2/3 maanden, strooi wel iedere dag een beetje bij.
Succes en veel plezier met je eigen 15 stallen! Lekker ruim zeg, 4 bij 5! *\o/*


Ja ik ga denk ik gewoon voor stro inderdaad! Ja we gaan denk ik voor die mega balen. Opslagruimte genoeg in iedergeval!

Heel erg bedankt! Ja paardje moest natuurlijk een verwend nest worden! <3

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:12

Rubbermatten helpen een heel stuk, veel buiten helemaal en grotere boxen worden minder vies, omdat (echte onrustige smeerkezen uitgezonderd) ze het niet zo gauw door elkaar roeren en dus alles vies wordt.

Wat voor bodembedekking je verder kiest hangt ook af van wat je er mee doet qua afvoer. Rij je het over eigen land uit, dan is vlas de beste optie ivm massa en snel composteren (compost is beter voor je grasland dan semi-verteerde mest). Moet het afgevoerd worden dan is stro vaak makkelijker ivm acceptatie mestboer. In alle gevallen is het aan te raden om naast een droge opslag mogelijkheid minimaal 1 kat aan te nemen voor de muizen/rattenbestrijding, want die krijg je er gratis bij. Zeker vlas is nogal aantrekkelijk en moeilijk te beschermen. Om dezelfde reden is het zorgen voor muisvrije opslag voor al je voer aan te raden.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:21

Hier 2 stallen van 3.5 x 4m met 24u open uitloop. Staan op stro, niet bomvol, want dan lopen ze het teveel naar buiten. De 0,5 meter voor de opening naar buiten houden we leeg. Moeten wel genoeg stro erin doen, want anders krijgen ze snel plekken op hun spronggewrichten.

Mesten elke dag, elke vieze spriet en drol eruit :Y) Zo'n 10-15min per stal, erna kan je er weer met een schone broek in zitten bij wijze van. We hebben zo'n mega stro baal en doen daar 's winters een maand mee, zomers 2.5-3 maanden, dus dat scheelt wel een hoop.

Onze stalgenootjes halen vaak alleen elke dag de mest eruit en eens per week de stal half leeg en zij hebben hun eigen baal stro en deze gaat altijd een stuk harder op als die van ons, plus ze hebben standaard een viezere stal. Hun stallen stinken ook meer.

Of deze tactiek ook werkt voor 15 stallen durf ik je niet te zeggen ;)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:32

JudithKaneau schreef:
Goof schreef:
Waarom zou je sowieso de hele stal opstrooien? :)*
Als je de helft opstrooit kan je paard prima liggen en scheelt het je een hoop gedoe met mesten en een hoop stro, dus kosten.


Ja ik zat dus te denken aan rubberen matten, en stro. Maar ik ben even aan het appen met iemand die dan misschien bij ons op stal wilt komen staan met haar paarden. Maar die verteld dus dat haar paard plekken op de knieën kreeg van het liggen op de matten ipv het stro.. Dus het is echt een beetje ideeën opdoen nu..


Ik denk dat als je er geen matten neerlegt de paarden enkel in het stro zullen gaan liggen en niet op de stenen. Dus dat probleem ondervang je dan al.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:49

In de tijden dat ik zelf alles moest regelen (dus ook zelf bodembedekker inkopen) was voor mij vlas altijd de beste optie.

Wel relatief schone paarden/pony's, dwz ze lopen geen rondjes in de stal dus de bodem blijft mooi 'dicht'.

Stro was duurder en oliebol meer werk om uit te mesten, en veel viezere dieren.

Vlas deed/doe ik alleen drollen wippen, dagelijks, en 1x per week of zelfs per 2 weken natte plek eruit, en een baaltje per week erbij ongeveer.

Ook wel eens alleen rubbermat gehad en helemaal geen bodembedekker (wel hele dagen naar buiten), maar daar kreeg paardlief natuurlijk wel weer mooie groene vlekken van. Dus dan toch liever wel vlas.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:15

Bij grote stallen kun je je paard heerlijk trainen. Kijk waar ze bij voorkeur poepen en plassen. Daar leg je een klein veldje strooisel. Zo ver mogelijk daarvandaan maak je een flink dik strooiselbed. Als er mest op de verkeerde plek komt (vooral in het begin) leg je die telkens op dat kleine veldje strooisel. In no time ligt alle mest op een plek. Urine is lastiger, maar ook die mest scheelt al heel veel.
Wij strooien afhankelijk van de grootte van het paard/pony in. EEn klein dier krijgt een kleinere plek dan een groot. Elke dag even de stal fatsoeneren. Echt paar minuten per stal. Eens in de week hele stal doen, maar dat is dan niet veel werk meer.

Dustyshadow
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:01

We hebben rubber matten gehad en die wil ik nooit meer. Wat een stinkboel en zwaar werk als je die matten een paar keer per jaar eruit moet halen om schoon te spuiten. En die prut wat eronder ligt stinkt zo verschrikkelijk erg. Misschien minder last van als je een afvoer eronder hebt, maar dat heb ik dus niet. Ik hou het dus gewoon bij stro.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:05

Doorlatende matten? Want die zijn inderdaad ellende. De niet doorlatende die ik nu heb liggen vindt ik tot nu toe een stuk handiger. Nu zit er nu wel afvoer onder en geen vlas op (vorige slibden daarvan dicht), maar dan nog maakt dit veel makkelijker schoon zelfs zonder stromend water.