Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 22:22

In het dagelijkse leven ben ik nogal behoorlijk spraakzaam en merk dat ik dit tijdens het mennen ook ben tegen de pony's :') Dit is voor de pony's niet altijd even makkelijk en ik probeer dan ook mijn gesproken hulpen te beperken / versimpelen.

Wat mij des te nieuwsgieriger maakt naar het volgende:
Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Zwanehoef's Dexter FK ~ mennen dressuur M + 11 / mennen vaardigheid L + 6 / SGMW e.po. kl1+2
2014 Reservekampioen outdoor district Noord L vaardigheid enkelspan pony
2015 Indoorkampioen district Noord L dressuur enkelspan pony ~ Fries kampioen B dressuur categorie A/B
2016 District kampioen Noord klasse 3 SGMW dubbelspan pony


hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:46

Deels het zelfde wat we tijdens het longeren ook gebruiken.
Hoooo is de belangrijkste.
Als we sneller willen is het layka let op, drrraf......
Willen we langzamer layka hooo
Of alleen hoo ga maar stappen.

Af en toe een layka toe nou even tussendoor of komop door als ze iets sneller moet.
Of een hee halloo door
Jamaar willen we soms ook nog wel gebruiken als ze mag wegstappen.
Of layka stappen...
Gebruiken eigenlijk best veel dingen... Maar vooral de toon waarop je het zegt is belangrijk

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:01

Ik voer altijd hele gesprekken met ze. Tijdens het mennen dus ook wel eens. :+ Heb nooit gemerkt dat het onduidelijk voor haar is, ik denk dat dat komt omdat ik de commando's geef met een wat luidere stem.

Commando's zijn:
Ja toe maar, stappen.
Let op, drrrrraf.
Let op, gaaaalop.
Naam pony, hoooooo, stappen.
Hoo, halt.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:05

Ik praat niet zo veel, woord wat ik het meeste gebruik is kalm haha

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:08

Hier steeds 'naam' op drrraaf, gaaalop, stap en stoppen gewoon hoo.

Jorex

Berichten: 9928
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:11

Ho is binnen vijf meter stilstaan bij Alex. Rustig is langzamer in dezelfde gang. Kom is versnellen in stap en 'toe mar' is versnellen in draf en die wordt meestal gevolgd door een enthousiast 'jah'. Alleen jammer genoeg is 'goedzo' voor hem nu gelijk aan rustig, dus ik gebruik nu braaf. Daarnaast klets ik een hoop tussendoor. Maar ik benoem commando's altijd apart.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-11-16 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:13

Wij hebben een PRRRRrrrrrrrrrr voor hup schiet eens op.
Een voorwaards; voor begin maar met lopen,
links en rechts; want dat snapt ons paard (ze snapt ook haaientanden, dan stopt ze)
Draf, galop, stap
Helemaal om; als ze scherp moet draaien
Ho, dat hoort elk paard te hebben
En ten slotte: Sta nou eens stil K beest. Maar dat leert ze waarschijnlijk nooit :+

Bejaarde bokkers weten meer

Jorex

Berichten: 9928
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:17

Ik ben mijn commando voor vertrekken vergeten, dat is een simpel kom mar op een rustigere toon dan de kom voor versnellen. Tonatie is voor Alex heel belangrijk en ho is ho. Anders krijgt hij het commando ook door via de leidsels. Hij vond gisteren nog dat hij wel kon meeracen met een touringcar bus ipv naar ho te luisteren. Ik vond dat een iets minder goed plan, dus leidsels lichtjes aangetrokken en toen ging hij braaf weer terug.

Alex en Jorie <3

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:22

Stap = voorwaarts stap
Draf = drrraf!
Galop = leetop, galop!
Versnellen = doorrr of prrrrrrt
Langzamer = ruuustig
Stilstaan = eeeen Ho!

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart
JenkinsStyle Photography & Design

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:00

Klein klikte met de tong is voldoende voor voorwaarts of versnellen. Galop is bij mij:prrr...ja. Op ja springen ze aan. Van galop naar draf is gewoon Draf en van draf naar stap is Stap. Bij het Longeren dezelfde hulpen. Ze kennen eigenlijk alleen stemhulpen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:18

HOOooo is bij mij langzamer gaan.
Halt is (volledig) stilstaan.

Dat kan dan wel gecombineerd... HOOoooo HALT,
Dan moeten ze echt binnen 2 seconden met 4 benen aan de grond staan.

De rest zoals bij het longeren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:19

Van stil naar stap: KOM
Van stap naar draf: Let op, Draafff
Van draf naar galop: Let op, Gaaloopp
Langzamer in tempo: Whoooooooo (lang uitgerekt, maar dit neem ik mee vanuit het western wat wij ook doen)
Stoppen: HO!

de 2 verschillen tussen echt stoppen en langzamer in tempo heb ik puur om het duidelijk te maken.

Om hem in een tempo te laten versnellen ga ik met mijn tong klikken.

Edit: ik zeg wel een aantal keer goed zo tussendoor. Gewoon om te laten weten dat hij het goed doet.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 23-11-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:31

Leuk om zo de verschillen te zien!

Ik vind het altijd wel grappig dat Duitsers prrrr (een daarop lijkend geluid) gebruiken voor langzamer. Als we dan Duitse klanten hadden kregen ze de paarden niet terug omdat hun hulp voor langzamer onze paarden harder deed lopen :')

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:33

Hier is hoooo langzamer gaan.. zowel binnen de gang als naar een rustigere gang.. eigenlijk snapt hij altijd wel wat ik bedoel.. ik zeg hoo en geef was teugeldruk.. en wanneer ik de tegeldruk losser laat is het tempo goed..

Om te versnellen grijpt mijn paard elk commando aan dat hij kan bedenken :') soms ook wel eens onterecht hahaha
'Ja' 'toe maar' 'tongklik'

Maar eigenlijk draaft mijn paard ook vaker uit zichzelf aan.. dan weet ik dat hij nog fit is en dan mag hij van mij draven.. en als hij aandraaft en ik vind het niet goed (bv door de situatie) zeg ik gewoon ho of nee en dan gaat hij weer stappen en is het goed.. ik vind het fijn dat hij zelf ideeën geeft over welke gang hij wil lopen.. draf als hij nog fit is of willen stappen als hij moe wordt.. zolang ik maar degene ben die het laatste woord heeft, mag hij zeker met me meedenken


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:36

Ik ben ook vrij vocaal tijdens het mennen, mijn merrie heeft ook wel behoefte aan (veel) feedback altijd.

Stap, draf en galop zijn gewoon de standaard stemhulpen die ik ook bij het longeren gebruik (stappen, draff en gAlop).
Hohoooo of 'rust' voor tempo minderen in dezelfde gang, een gang langzamer is gewoon die gang weer noemen.
Hohoo halt voor stilstaan.
Let op als ik extra aandacht wil voor een zweep of teugelhulp. Of let op gecombineerd met een woord (fiets, hond oid) als ik haar bewust wil maken dat er iets aankomt zodat ze er niet van schrikt.
Braaf, goedzo, netjes zijn woorden die ik gebruik om te belonen. Maar daar heb ik heel veel variaties op, maar daar lijkt ze niet in verwarring door te raken.
'Ga maar door' of 'dat kan je' als ze aangeeft dat ze twijfelt ergens langs/overheen te kunnen.
'Kom op', 'Pasje erbij' of klikken/prr voor iets meer voorwaarts.

Dan als bonus/grapje heb ik nog het commando 'Ga je gang', wat in principe betekend dat ze een gang harder mag :') .

Moet ik er wel bij zeggen dat mijn pony zowat al de halve nederlandse taal kent aan verschillende commando's, bij een pony die daar minder handig in is zou ik het niet zo wisselend en uitgebreid maken.
Laatst bijgewerkt door mooney op 23-11-16 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt


Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:38

Let op gebruik ik inderdaad ook.. vooral met naderend verkeer ofzo.. of als hij naar mij moet luisteren
En zn naam noem ik ook als ik extra zijn aandacht wil


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:48

Sunneva schreef:
Leuk om zo de verschillen te zien!

Ik vind het altijd wel grappig dat Duitsers prrrr (een daarop lijkend geluid) gebruiken voor langzamer. Als we dan Duitse klanten hadden kregen ze de paarden niet terug omdat hun hulp voor langzamer onze paarden harder deed lopen :')



Oh gosh duitsers idd...
Die gebruiken brrrtt om af te remmen.
Ik kan dat echt zo niet snappen.
Voor mijn ongeluk werkte ik op een duits bedrijf met gehandicapten en paarden.... Dus moest ook brrtt aanleren.

In het begin haalde ik het nogal eens doorerlkaar thuis bij het rijden ofzo dus tsja pony gaat draven... Ze hoorde overduidelijk de rrrr natuurlijk...

Jorex

Berichten: 9928
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:56

Mijn lesgever probeert ook mee te helpen met Alex harder te laten gaan; alleen Alex kent klikken met de tong en prrrt dus niet als commando dus daar reageerde hij niet op. Baas kan namelijk niet met de tong klikken op de gewenste manier en dus reageert hij alleen op mijn eigen scheve tongklik. Verder wat Mooney zegt, mijn pony kent inmiddels een heleboel woorden en raakt daar niet van in de war. Ik wil hem nog wel links en rechts aanleren eigenlijk.

Alex en Jorie <3

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:14

Ik moest zo lachen toen ik laatst mijn vriendin met mn paard liet mennen en ik achterop stond.. ze wou hem laten draven maar paard luisterde gewoon niet omdat het niet mijn stem was _O-
Dus vriendin tikte hem even aan van hallo naar deze stem moet je luisteren en toen zag je hem echt even omschakelen en toen luisterde hij wel gewoon :')


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:15

Tja wat zeg ik allemaal, alles in combinatie met eerst de naam en dan: links-rechts-rechtdoor-voorwaarts stap-2x klik met tong voor draf-3x klik met de tong voor galop- ho-rustig-braaf-goed gedaan-knap paard dat is geloof ik het meeste wel geloof ik.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:17

Licor schreef:
Ik moest zo lachen toen ik laatst mijn vriendin met mn paard liet mennen en ik achterop stond.. ze wou hem laten draven maar paard luisterde gewoon niet omdat het niet mijn stem was _O-
Dus vriendin tikte hem even aan van hallo naar deze stem moet je luisteren en toen zag je hem echt even omschakelen en toen luisterde hij wel gewoon :')

Heel bekend.
Onze merrie komt bij een oudere meneer vandaan, echt de ouderwetse manier van rijden en commando's geven. Ze is nu een 4 jaar bij ons en dus helemaal omgeturnd naar hoe het nu gaat, is eigenlijk vanzelf gegaan door eerst dubbele commando's te geven en op een gegeven moment een enkele wat ook werkte. Toen de oude eigenaar op bezoek was zijn we het bos in geweest, ze luisterde niet naar de oude commando's meer maar alleen nog naar de nieuwe. Hij keek ook heel raar op, ik moest toch best wel lachen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:19

Stap - stappen
Drrraf - draven
Gálop - galoperen

Stilstaan - Ho
Terugnemen (vanuit bijvoorbeeld draf naar stap) - Hooo stap

Middendraf ondersteun ik met prrrr
Achterwaarts - terug

Opletten (bijvoorbeeld een bruggetje oid) - Let op
Als ik wat meer actie wil - Ga door of klikken met tong.

Ik zorg altijd dat ik woorden als 'goedzo' vermijd. Dit lijkt te veel op 'ho'. Belonen met een braaf en een kriebeltje met zweep. En verder houd ik geen hele gesprekken met hem, ik wil dat hij scherp blijft.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Wat is jouw 'vocabulaire' tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:29

Ik gebruikte altijd gewoon zijn naam; gevolgd door de gang die hij moest doen van mij. En tussendoor als hij braaf was; Goedzo man. Heb ik overgenomen van degene die hem beleerd had voor de wagen en daar werd hij rustig van.
Als hij ergens niet langs wilde dan riep ik; kom op, voorruitttt!!!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:43

Weinig bijzonder, behalve dat ik 'let op!' Alleen gebruik als t echt nodig is.
Voor hem is dat voor het commando galop, en als ik iets zie waarvan ik zie dat hij spanning opbouwt of een krappe doorgang.
Net als draaien op rotte smalle paadjes, dan zeg ik het ook.
Als ik het zeg gaat hij bijna in hyperfocus en dan schuifelt hij bij smalle doorgangen voorzichtig voetje voetje erdoor.
Dan kan ik hem gerust in zijn achteruit zetten denk ik, hij weet heel goed dat als ik dat zeg het serieus is en dat er geen gedonder gewenst is.

Verder is het commando 'klaar, voeten aan de vloer.' heilig.
Dat kent hij van vrijheidsdressuur, bij mennen houdt dat in dat ik af wil stappen of dat hij in een krappe/risicovolle situatie echt niet mag lopen. :)
Nu mag dat nooit zonder commando natuurlijk, maar het is iets waar hij zijn oren erg braaf op gespitst heeft als ik dat zeg.
Hij neemt zijn taak erg serieus, lekker beest.

Maffe is nu dus dat ik het commando wat ik gebruik om m langs wat engs te loodsen echt niet kan herinneren. :7
Hoezo automatisme? :+


Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:26

Grappig om te lezen wat andere menners gebruiken als commando's :D Ik merk vaak dat mijn pony's op andere mensen haast niet reageren, omdat ze zo gewend zijn aan mijn commando's. Ondanks dat dit wel veel voorkomende commando's zijn, zijn ze toch aan mijn stem gewend (ik ben de enige die met ze werkt en dus ook ment).

Wegstappen is bij mij 'let op, stap' of 'voorwaarts, stap'. Draf is 'let op, drrrraf', middendraf is 'prrrrt' en evt 'kom, kom, kom', galop is 'let op, ja' en dat is echt niet handig :+ Dus ik probeer er 'let op, galop' van te maken, maar dat is er een beetje in geslopen zo. Langzamer is 'ho, ho' en halthouden van uit welke gang dan ook is 'hoooo, hallllllt'. Tussendoor klak ik met mijn tong als ze terug zakken in tempo oid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers