Dierentrappetje voor kanaal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4413
Geregistreerd: 13-12-11

Dierentrappetje voor kanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 15:24

Hey!

Ik kon niet echt wat vinden in deze trant, dus ik dacht: misschien weten jullie iets?

Voor onze deur ligt een kanaal. Dat is heel leuk, want in de zomer kunnen we zwemmen en komen er wel eens gezellig bootjes langs! Echter zit er ook een heel groot nadeel aan. De zijkanten van dit kanaal zijn namelijk van hout gemaakt, en zijn vrij hoog. Als er dus een dier in het kanaal valt, kan deze er vervolgens niet meer uit klimmen. We hebben wel eens een egeltje uit het water moeten vissen, en ook onze eigen kat heeft het in het water niet overleefd.

Nu zou ik dus graag een soort trappetje willen hebben, waardoor dieren dus makkelijker het water uit zouden kunnen gaan. Het probleem is alleen dat de dieren niet te veel aangespoord moeten worden om juist via dat trappetje wél het water in te gaan, en bovendien moet het trappetje niet te groot zijn, er moeten ook nog boten door het kanaal passen.

Ik had na wat googlewerk alleen dit gevonden, maar deze is duur, ziet er onnatuurlijk (en niet mooi) uit en is vrij groot, dus ik denk niet dat daar makkelijk bootjes langs kunnen.
Afbeelding


Het makkelijkst zou dus een trappetje (eventueel zonder treden) van hout of een materiaal die beter tegen water bestand is zijn. Ook moet zit trappetje geen boten tegenhouden, dus niet lang zijn.


Deze dingen zouden toch moeten bestaan? Ik vind het een heel vervelend idee dat (onze) dieren niet meer uit het water kunnen komen als ze er eenmaal in zijn beland.


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Dierentrappetje voor kanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:29

houten vlotje maken dat je stevig aan de wal kunt vastleggen met een paar goede grip punten waar de honden zich in vast kunnen klauwen? als het dan te hoog is de wal op, dan kun je opdat vlot ook nog een blok vastspijkeren dat de helft van de hoogte van de wal is..

zo'n vlotje kun je dan ook vrij eenvoudig weer uit het water krijgen, zeer zeker als het blok erop eventueel demontabel zou zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:32

Is de waterstand in het kanaal erg verschillend, of meestal stabiel?
Anders zou je misschien een plankje kunnen maken aan de kant vast, net op of twee cm onder waterniveau. Als een dier op het plankje kan klimmen springen ze vanaf dat plankje waarschijnlijk ook wel op de kant (in elk geval honden of katten).

Wel naar hoor, herken het goed. Vriend van me woont in Weesp en daar hebben we tijdens een avondwandelingetje ook wel eens een kat uit het water gevist die met geen mogelijkheid op de kant kon komen. Arm ding, en hij werd in elk geval nog gezien...

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:34

Bij ons bij de Leidsche Rijn hebben ze een soort "eendentrappen" gemaakt. Ik zal eens kijken of ik daar een voorbeeld van kan maken. Dat zou je bij wijze van spreken zelf kunnen maken van hout. (wel hout dat in het water kan blijven).
Ik ga eens op zoek voor je.

Edit: heel veel voorbeelden!
Eendentrap

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:36

Agossie schreef:
Bij ons bij de Leidsche Rijn hebben ze een soort "eendentrappen" gemaakt. Ik zal eens kijken of ik daar een voorbeeld van kan maken. Dat zou je bij wijze van spreken zelf kunnen maken van hout. (wel hout dat in het water kan blijven).
Ik ga eens op zoek voor je.

Edit: heel veel voorbeelden!
Eendentrap


Dat ziet er ideaal uit zeg!

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4413
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 15:47

Dank jullie voor de reacties!

Een vlotje hebben we al gehad, maar was niet zo'n goed plan. Onze kat vond het leuk om daarop te gaan zitten en is juist op die manier in het water gekomen (via het vlot was het leuk om op het ijs te gaan staan.. en dat zakte door).

De waterstand is erg verschillend helaas! Ik heb nooit goed kunnen 'meten' hoe hoog het stuk 'muur' nou eigenlijk is. Dus ik zou niet weten hoe lang dat dan zou moeten worden..

Dat ziet er heel goed uit Agossie! Een eendentrap dus :)* Ik heb ook al een kant-en-klare gevonden, die we alleen maar hoeven te monteren. Alleen wat zou handig zijn, ze lijken me vrij 'kort'. ik denk dat ze toch wel een stuk het water in zouden moeten steken om het makkelijk te maken voor de dieren? Want egeltjes kunnen zich denk ik niet zo goed 'ophijsen' en moeten echt ergens op staan met hun pootjes. Dan zouden we denk ik een eendentrap zelf moeten maken, en dan iets langer :)

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dierentrappetje voor kanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:51

De eendentrap inderdaad :j
Je ziet ze overal langs de kanalen in het water liggen. Ik zou de gemeente vragen of ze deze willen plaatsen.
Stel dat je ze zelf wil plaatsen, let dan even op dat ze niet op een plek komen te liggen waar (vracht)schepen mogen aanleggen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:53

Als je een trappetje maakt doe het dan nooit zoals op de foto in je OP maar zorg ervoor dat het altijd direct langs de kant ligt, het liefst van 2 kanten.
Een dier dat in het water valt zal namelijk langs de kant gaan zwemmen op zoek naar een plek om eruit te komen. Als de trap dan ligt zoals die van je voorbeeldfoto dan zwemmen ze tegen de zijkant aan of er onder door als die niet dicht zijn (en kunnen ze er soms niet goed op komen omdat ze het niet snappen).

Daarom dus altijd zo'n trappetje! Heet idd een eendentrap of faunatrap. Ik weet niet hoe het zit in jouw stad/dorp maar hier worden ze door de gemeente geplaatst.

Afbeelding


xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:58


Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

                        • Bambi & Bandiet <3

YoRien

Berichten: 267
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Ede

Re: Dierentrappetje voor kanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:04

Even contact opnemen met je gemeente voordat je dingen plaatst in de openbare ruimte. Gemeentes zijn vaak heel blij met dit soort initiatieven, maar willen wel op de hoogte zijn. Bovendien hebben zij vaak waardevolle aanvullingen, omdat ze hiermee ervaring hebben.

(Zei de gemeente ambtenaar)

Intrinzen-inspired trainen met ijslanders Vinur, Sámur en Bliki
https://www.hetbospaard.nl

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4413
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 16:15

Dat is een hele goede Fenrir! Ik vond het zelf vooral onhandig en lang, maar ik had er niet aan gedacht dat de dieren hem dan ook niet zouden vinden.
Ik heb ze hier nog nooit gezien. Maar ik ga ook geen dingen in openbare ruimten plaatsen hoor, wij wonen letterlijk áán het kanaal, dus het trappetje zou in onze tuin komen. En ik weet ook vrij zeker dat er geen (vracht)schepen in onze tuin mogen liggen, dus dat zal wel geen probleem zijn :)

Bij mijn vader wonen we echter wel precies aan de hoek van het kanaal. Wat zullen we doen? We wonen 'in de roze vlek':
Afbeelding

Is het het beste om het trappetje bij de oranje streep te plaatsen, of is het beter om het bij de groenige streep te plaatsen? Er verzameld zich wel eens wat vuil naar onze hoek, dus voor het 'oranje trappetje' zouden de beestjes misschien wel door de smurrie moeten zwemmen. Wel gaat de stroming daar vaak heen.

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:40

Ik zou het indien mogelijk op twee plekken maken :j Aan de overkant van jullie huis misschien ook eentje samen met die op de groene plek.
Dieren zwemmen niet snel naar zo'n trapje toe, die blijven gewoon zonder na te denken rechtdoor zwemmen, dus als ze erin vallen en net van het trapje weg zwemmen dan komen ze iig het tweede trapje nog tegen :j

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, Julia_, Urona447, Vaiqua en 83 bezoekers