Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 21:51

Mijn beest is een 12 jarige engels volbloed X am Appaloosa. Ik kocht hem als veulen, we rijden alleen recreatief voornamelijk lange ritten in het bos.
In April hebben we na 8 jaar onze prachtige veilige plek moeten verlaten en zijn we verhuisd naar een andere prive stal, daar was hij het enige pension paard. Omdat ze er ook hengsten hadden stonden alle paarden halve dagen buiten zodat de groepen elkaar niet tegen kwamen.

Net na de verhuizing ontdekte ik dan Ocho rotstraal heeft in zijn voorhoeven en dat behandel ik met Hypozin.
In mei ontdekte ik dat hij niet lekker liep rechts voor. Een beetje vaag, soms wel soms niet. Daarom ging ik alleen nog maar stappen met hem en niet langer dan een uurtje aaneengesloten. Verder veel rust.
Eind juni is er wel wat verbetering, maar in draf is het nog steeds niks. Dus komt de veearts.
Die constateerde: Bij beide tussenpezen is de bovenste aanhechting beschadigd.
De oorzaak daarvan is een scheef staand SI gewricht met wat artrose, Ocho is gaan compenseren en heeft daarbij zijn tussenpezen te zwaar belast. Dat hij voor kreupel was had daar ook mee te maken, zo probeerde hij de pijn achter op te lossen, maar met dat been is gelukkig niks mis.

Omdat we op onze nog vrij nagelnieuwe stal niet goed konden revalideren heb ik een andere stal gezocht waar hij 24 uur in de wei kan. Maar voor we verhuisden is Ocho 2 weken naar een stal geweest ergens in verweg waar hij lasertherapie gehad heeft voor zijn pezen. Voor zijn pezen was stalrust de aangewezen therapie en voor zijn SI gewricht moest hij in beweging blijven, lastig. Dmv de lasertherapie heb ik het genezingsproces van de pezen willen versnellen zodat het minder belastend voor hem is om in de wei te staan. Het resultaat van de lasertherapie... Tja de zichtbare zwelling was weg, de pezen zagen er glad uit. Maar bij de eerst volgende echo van de veearts had zij niet het idee dat er iets versneld was. De inwendige zwelling was in elk geval niet weg. Ik kan nu aan de pezen niets meer doen dan ontlasten.

Het SI gewricht is verder niet behandelbaar. Ocho had dit al toen ik hem als veulen kocht. Hij had een beetje een typisch loopje en ik heb altijd aangenomen dat dat gewoon bij hem hoorde. Hij was gewoon een normaal en blij paard. Wel opvallend vond ik dat zijn achterhand een beetje schaal gebleven is, maar wederom, zo zit hij in elkaar Achteraf vind ik mijzelf een heel slechte en naieve moeder |o , ik had... Maar achteraf kijk je dus een koe in de kont. Het enige wat ik nu kan doen is de beste zorg geven die ik passend acht.
Dus Klassiek rechtrichten... Ik schijn les te hebben van de beste(niet mijn woorden). Da's veel belovend
Alleen bekeek zij Ocho eens bij haar eerste bezoek en kwam tot de conclusie dat het SI gedoe invloed heeft op de atlas en draaierr, Daardoor kantelt Ocho zijn hoofd en heeft hij zich van alles aangeleerd behalve recht blijven met zijn hoofd. Dit geeft spanning waardoor hij gekke bekken trekt en met zijn tong speelt. Wederom zo'n dingetje wat hij altijd al deed en wat ik wel charmant van hem vond. 8)7

Op de laatste stal veranderd Ocho van een allert beest in een Slome sjaakie, ook laat hij zijn fluit continu in de zon hangen (AU) Al snel ontdek ik dat de voeder afspraken iets te rooskleurig verteld zijn én we hebben de pech dat het almaar droog is. Het gras is dus op. Verder is Ocho een introvert paard, in de kudde waar hij nu staat is hij het pispaaltje en vaak heeft hij alleen maar de restjes hooi die op de grond gevallen zijn.
Een moppergesprek met stalbaas bied uitkomst nu heeft hij voldoende hooi te eten en bidden we om regen (alleen 's nachts en niet te veel aub)
Dagelijk voer ik hem bij met allerlei biologische Mumbo jumbo en dat helpt, binnen twee weken heb ik mijn kwajongen weer terug die me zachtjes in mijn nek bijt en me omver probeert te kegelen als hij naast me loopt.

Tenslotte de inspectie van zijn hoeven brengt aan het licht dat hij white line disease heeft in beide voorhoeven. Ik ben nu een beetje moedeloos en een beetje bang >;)

Het plan verder:
Op de wei
Onbelast wandelen, met grote bochten en veel rechtuit
Van alles eten onderweg zodat hij veel verschillende kruiden binnen krijgt
Hooi, gras en biologische toestanden te weten: Zwarte haver, keltisch zeezout, bokashi, veendrab en klei. Wat ik aanvul met een beetje subli slobber en water voor de consistentie.
Klassiek rechtrichten onbelast en alleen in stap
Dagelijks Ttouch behandelingen
Behandelen met Hypozin
Allert blijven op aanvoer en inname van hooi

Zo dat moest ik even delen...

En nu nog een plan bedenken voor de WLD ^)

Bejaarde bokkers weten meer


Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:04

Ik werd echt triest te lezen bij jou stuk van ' pispaaltje ' :( veel ditjes en datjes maar hopelijk voelt je vriend zich snel terug goed in zijn vel.
Maar zo te horen met zo een goede zorgen kan dat niet lang meer duren :)

Online.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:08

Jullie rollen wel van het een in het ander zeg :(:)

Mag ik je voor de pezen een tip geven? Hyaloco, nieuw product van Den Hoek (holistische praktijk). Ik ken inmiddels meerdere succesverhalen van paarden met peesproblemen (incl. chronische blessure met beslissing: als dit niet helpt, moeten we hem in laten slapen) die allemaal beter werden na smeren met dit middel.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:20

Poeh, dat is inderdaad wel een waslijst... En dat dan ook allemaal in zo'n korte tijd. Y;(
Eigenlijk is het ook precies waar ik ook bang voor ben met mijn kreukelpaardje: die is nu dan weliswaar nog 100% gezond volgens alle mensen die het kunnen/moeten weten, maar ook hij is als veulen enigzins gewokkeld uit de baarmoeder gekomen waar hij nu een bocheltje in de lenden aan overgehouden heeft en een wat typisch loopje met de achterbenen - hoe lang gaat dat goed?
Het ziet eruit alsof je al alles doet wat je zou kunnen doen, maar je bent uiteindelijk toch ook afhankelijk van wat er allemaal op een stal mogelijk is. Het klinkt alsof je jouw stal door je extra bemoeienissen behoorlijk goed voor hem voor elkaar hebt - nu alleen dan nog de regen (of juist niet, voor de WLD).
Ik kan dan ook niet veel meer doen dan jullie sterkte wensen en hopen dat je toch weer samen uit dit dal komt. :(:)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:24

Ten eerste: ik heb even in je profiel gespiekt en wat een vreselijk gaaf paard! <3

Heel triest dat jullie zo van het een in het andere vallen. Mijn paard heeft heel veel gehad aan het klassiek rechtrichten aan de hand, zijn hele lijf is hier zo erg van opgeknapt! Ik hoop dat het jullie ook veel goeds kan brengen. Heel veel succes en hopelijk kunnen jullie straks weer lekker boscrossen.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:04

Bij white line disease is het beste om de schimmel open te laten vijlen door de hoefsmid en dan propolis druppels.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:10

Ijzer laten aanpassen. Door verbreden van de toon en smalle takken kun je de tussenpees ontlasten. Wel spreek je de oppervlakkige en diepe buiger meer aan. Maar dat kan wel bij revalidatie. Overleg gewoon met een goede hoefsmid wat wijsheid is.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:16

IJzer laten aanpassen???? Ocho heeft nog nooit ijzers gehad... Gaat niet gebeuren maar bedankt voor de tip.
Die Hyaloco ga ik me eens in verdiepen of dat wat is. Dank je wel
BritS, wat jij zegt is precies de bedoeling en ik ben ongeduldig to see

Bejaarde bokkers weten meer

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:41

Ik heb echt precies hetzelfde met mijn paard! Behalve de rotstraal.

Ook mijn paard is het pispaaltje. Hij is super lief en wilt graag aandacht van de andere paarden maar niemand van hem. Zo sneu om te zien.. Hij word daar ook behoorlijk gestresst van wat dan ook nog is luchtzuigen tot gevolg heeft als de groep veranderd als er een nieuw paard komt of als er 1 weg gaat.

De tussenpees moet binnenkort weer bekeken worden ik hoop dat het weg is maargoed dan zit ik nog met het si, waardoor de tussenpees dus is overbelast. Wij zouden het wel behandelen door in te spuiten al vraag ik me af of dat veel gaat helpen want het staat gewoon iets scheef.. de artrose is minimaal dus ik denk, zeker na het lezen van jou verhaal, dat daar ook weinig aan gedaan kan worden.

Dus eigenlijk kan er misschien niks meer aan gedaan worden? Als het scheef staat komt dat niet meer recht toch... :(

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:27

mrie schreef:
IJzer laten aanpassen???? Ocho heeft nog nooit ijzers gehad... Gaat niet gebeuren maar bedankt voor de tip.
Die Hyaloco ga ik me eens in verdiepen of dat wat is. Dank je wel
BritS, wat jij zegt is precies de bedoeling en ik ben ongeduldig to see


Toch zou ik er eens over nadenken. Door de voeten iets te corrigeren kan je veel bovenliggende problemen ontlasten. Vergelijk het maar met steunzolen bij mensen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 00:16

060606, nee, wat scheef staat komt niet meer recht, maar wat vind je dan van het rechtricht idee? Als daarmee de eigen spieren het gewricht kunnen ondersteunen dan zijn we al een stap verder. Als dat onvoldoende is of wordt kan er altijd nog ingespoten worden.
Ik sprak iemand ie voor inspuitingen gekozen heeft, één spuit gaat ongeveer 2 jaar mee. Ze zei dan hoef je hem nog niet af te schrijven, al weet je wel dat dat komt. Het is uitstel, maar zij kon op deze manier nog steeds plezier hebben met haar paard. In eerste instantie moest ik er niets van weten, maar er zit wel wat in. Waarom niet doen als hij anders naar de slacht gaat.... Want mijn paard gaat niet met pensioen, daar heb ik het geld niet voor, en hij gaat ook niet naar een ander omdat ik koste wat kost niet wil dat hij nog eens als "goed " verkocht wordt. Je hoort zulke rare verhalen soms.

Bejaarde bokkers weten meer

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 00:42

Wat betreft aanpassing van de stand dmv een ijzer. Ik weet wat er dan gebeurt, de hiel zakt als het ware een beetje lager, terwijl de toon hetzelfde blijft. Dit geeft niet alleen een vergrote belasting van de diepe buiger maar ook van het hoefkatrol gebied en de ligamenten die de boel bij elkaar houden.
Het kan, ja het ontlast de tussenpees maar nee, daar kies ik niet voor. Ik heb er minder problemen mee om hem een halfjaar langer op rust te laten staan dan hem deze (tijdelijk) correctie dmv een ijzer te geven.
Bovendien, met een ijzer kun je WLD niet goed controleren

Bejaarde bokkers weten meer

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 18:42

Boehoehoe en nou heeft ook nog eens mijn veearts een andere baan gevonden.....Wil iemand die Murphy even wegsturen..

Bejaarde bokkers weten meer

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:51

Volgens mij ben je heel goed bezig met je paard als het gaat om rechtrichten en goede voeding zoeken. Misschien helpt een kleinere /vriendelijker kudde voor zijn welzijn? En je zou eens een consult kunnen vragen bij Den Hoek. Zij bekijken niet alleen de klachten afzonderlijk, maar ook het paard als geheel.

Nb: heb je instructie van Karmie Stroeve?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 20:47

Nee niet van Karmi van Bianca Boonakker
Den hoek is in dit topic al eerder langs komen zeilen, daar ga ik wel wat mee doen.

Bejaarde bokkers weten meer

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 00:24

Update:
:+ De veearts constateert dat het pezen al bijna beter zijn. Een van zijn benen was er slechter aan toe en die duurt misschien nog een half jaartje.
:+ De rotstraal is aangepakt met hypozin. (even reclame maken) ben er erg tevreden over.
:+ De white line disease wordt met vernieuwde moed aangepakt door mijn smid die elke 4 weken op eigen initiatief komt.
:+ Het beetje voer wat ik bij geef heeft gezorgd voor een flinke ommekeer in zijn stemming. Ik begin nu na te denken over een andere samenstelling, ik denk aan Maria Distel voor de lever en bietenpulp tegen spinaziemest
:+ De kudde geeft nog steeds stress, niet alleen voor mijn paard. Het zijn 7 paarden en eigenlijk is het land waarop ze staan net te klein, dus dat geeft gedoe. Maar hij begint het van zich af meppen te leren en is wat sneller geworden in het ontwijken. Ook staat hij onder een bucas regendeken zodat ze zijn billen niet helemaal kaal kunnen knagen.
:+ De training aan de hand geeft een zichtbaar resultaat, zijn achterhand hoort blijkbaar toch echt bij hem. Betere bespiering, Nog even en dan heb ik een ander paard.
:+ De artrose van het SI gewricht werd door de veearts gereduceerd tot normale artrose voor zijn leeftijd. Dat klinkt toch wel een stuk beter.

Nieuw in het Assortiment zijn 4 (jawel vier) sarcoiden, waarvan er drie op zijn buik wonen en een op zijn hals.
Dikke pech, hij heeft eerder een sarcoied gehad en na deze periode van ziek zwak en misselijk was het nauurlijk te verwachten dat ze terug zouden komen. Gelukkig dus al eerder meegemaakt en dus kennen we het klappen van de zweep. Ze zijn nog behoorlijk klein. Dus is de DA alweer driftig aan het mailen met het team van Liverpool. (Knottenbeld is met pensioen)

Niet nieuw maar nog niet genoemd is de pijnreactie die Ocho op zijn rugspieren geeft. Hier is een fysiotherapeut mee bezig en met hoopgevende resultaten

En ik zei de gek: Een stuk armer, hoopvol en een stuk blijer.

Bejaarde bokkers weten meer


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-16 21:59

,

Bejaarde bokkers weten meer

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:46

Misschien eens curcuma poeder proberen. Goed tegen artrose en sarcoiden. Zoek maar eens op Golden paste.

En stress reduceren

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:54

Aangezien je paard half Amerikaanse Appaloosa is ... heb je hem al laten testen op PSSM?
Zie www.pssm.eu

Relax. Nothing is under control.

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:09

Een scheef SI gewricht is wel te verbeteren door een osteopaat of cranio sacraal therapeut.. Het is 't proberen waard denk ik

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 01:07

Dit scheef SI gewricht heeft hij al 12 jaar, daar wordt niet meer aan gesleuteld. Het wordt aan alle kanten ondersteunt, gefysiotherapiet, gebiologische toevoegingen, rechtgericht, maar ik ga niet aan de slag met bijvoorbeeld chiropractor. Ze doen vast goed werk, maar ik durf een situatie die al zo lang zo is niet te gaan manipuleren. De veearts, fisio, voerboer, en osteopaat hebben gezamelijk met mij een plan gemaakt, dat plan wordt soms bijgesteld, maar niet in de richting die jij voorstelt

Curcuma heb ik me nooit in verdiept, ik zal een googelen, bedankt.

Mac: Ik zie niet zo goed het verband tussen PSSM en een scheef SI gewricht?

Bejaarde bokkers weten meer

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:09

Dat komt omdat het nog niet zo bekend is en niet regulier.. Ik heb het overigens niet over een chiropractor. Overigens manipuleert cranio sacraal niets. Maar de keus is inderdaad aan jou. Succes!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:53

mrie schreef:
Mac: Ik zie niet zo goed het verband tussen PSSM en een scheef SI gewricht?

Nee niet met een scheef SI gewricht, maar wel de andere vage klachten die je ziet (niet voorwaarts zijn, afwisselend kreupel, typisch loopje, gekke bekken trekken, tong spelen, scheef zijn)
Weet niet wie zijn vader is maar bij Appies komt PSSM behoorlijk veel voor, mn door een bekende hengst die veel gebruikt is.

Relax. Nothing is under control.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 21:07

Aha, het lijkt er wel op ja, Vader onbekend, van Moeder is bijna niks bekend (ze was zwart en engels volbloed) Dus van zijn achtergrond valt weinig af te leiden. Toch denken wij dat de meeste vage klachten voortkomen uit het scheve gebeuren. Maar ik zal het onthouden en mochten er nog vragen over blijven kan het geen kwaad hierop te testen. Dank je

Maar een craniosacraal therapeut werkt toch met ruggenmerg en zenuwen?
Het Cranio-Sacraal systeem bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg, het dikke vlies dat daaromheen zit (dura mater) en het hersenvocht dat tussen die twee vloeit. Het geheel wordt omgeven en beschermd door de botten van schedel (Cranium) en wervelkolom tot onderaan het heiligbeen (Sacrum). Binnen dit systeem bevindt zich ook het zenuwstelsel.
Het SI gewricht is de bovenste verbinding tussen sacrum en bekken... Dat valt toch buiten dit gebied...

Bejaarde bokkers weten meer

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Ik heb een multiple blessure paard en wil vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:48

Het cranio sacraal ritme heeft een helende werking voor het hele lijf, niet voor specifieke delen :) Ze kunnen ook veel met bindweefsel en hoe de stand van gewrichten en botten staan. Mijn pony heeft 5 jaar met een verkeerd gekanteld bekken gelopen en dus ook de nodige klachten in het SI gewrichten, maar ook op de schedel. Door een aantal behandelingen is het allemaal erg verbeterd! Nog niet perfect, maar al zo'n groot verschil met wat het was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 126 bezoekers