Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:16

Het begon allemaal in juni toen ik op stal was en er een vreemde auto voor het hek stopte waar een mevrouw uit stapte.
Ze had tips gekregen dat haar vermiste kat mogelijk bij ons op stal zat omdat er vaak een zwarte kat werd gezien op ons(beter gezegd mijn stalhouder zijn) terrein.
Nu hebben wij zelf een kat op stal welke zwart was en deze heb ik haar dan ook laten zien om haar gerust te stellen dat het niet haar kat is.
Gaande weg het gesprek dat ontstaan was schoot mij te binnen dat er rond de stal sinds enkele maanden nog een zwarte kat liep die ook voor ons onbekend was.


Afbeelding


Maanden gingen voorbij.
Op een dag sprak mijn stalhouder mij aan dat de onbekende zwarte kat inmiddels mee eet met onze kat en of ik contact wilde opnemen met mevrouw.
Die zelfde avond is ze langs gekomen en in overleg met stalhouder is besloten een vangkooi neer te zetten (16 september).
Mevrouw kreeg een sleutel (of beter gezegd die komt ze elke dag bij mij thuis ophalen en terug brengen).
De pogingen die met de kooi gedaan werden mislukte allemaal.

Ik zelf had de kat nooit op ons terrein gezien maar wel rond ons erf.
Op een dag kom ik op stal en trof ik wel de inmiddels spraakmakende kat :oo

Niemand kan in de buurt komen maar mij lukte het die bewuste dag behoorlijk dichtbij te komen.






Afbeelding


Daarna heb ik hem nooit meer gezien.
De stalhouder gaf aan hem vooral in de ochtend te zien dus de vangkooi acties werden verplaatst naar 20.00u tot 07.00u
Inmiddels zijn we weken verder en nog altijd houd hij de gemoederen bezig maar die etterstraal gaat gewoon de kooi niet in -O-
Hoe aangenaam we hem ook proberen te maken.
Makreel,sardientjes,blikvoer,brokken,kip,catknip,dekentje van zijn mogelijke huis of een shabrak van mijn paard hij doet het gewoon niet }:)

Zelfs nu de kooi er iedere nacht staat niet.
Onze ideen raken een beetje op.
Het is ook lastig omdat de kat er niet altijd is.
Zo is hij er iedere dag en zo word hij een week niet gezien.


Wie heeft de gouden tip?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:34

Als je de kat wel ziet, is het dan niet mogelijk om deze een beetje naar een afgesloten ruimte (schuur ofzo) te "jagen". En dan de deur dicht. Misschien dat de eigenaars hem dan wel kunnen benaderen en mee kunnen nemen.

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:36

Poeh lastig, ja of valeriaanspray of catnipspray in de kooi sprayen? Niet elke kat gaat hiervoor, maar die van mij vinden die geuren onweerstaanbaar en ik kan ze op de gekste plekken krijgen ermee.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:45

sanne1992 schreef:
Als je de kat wel ziet, is het dan niet mogelijk om deze een beetje naar een afgesloten ruimte (schuur ofzo) te "jagen". En dan de deur dicht. Misschien dat de eigenaars hem dan wel kunnen benaderen en mee kunnen nemen.


Dat was ook mijn plan die dag toen hij de schuur in ging maar aan de andere kant stond de deur ook open -O-
Zou dus zinloos zijn dus heb het niet geprobeerd omdat we hem ook niet willen laten schrikken met de kans dat hij nooit meer komt :(:)
De kat word ter plekke gecontroleerd op een eventuele chip en als hij deze niet heeft word hij weer vrij gelaten en mag hij bij ons op stal komen wonen.
Hij is te angstig om hem in het asiel achter te laten :(:)


Femm_k schreef:
Poeh lastig, ja of valeriaanspray of catnipspray in de kooi sprayen? Niet elke kat gaat hiervoor, maar die van mij vinden die geuren onweerstaanbaar en ik kan ze op de gekste plekken krijgen ermee.

Op catnip reageert hij helaas niet.
Valeriaan is misschien wel een idee, bedankt :D

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:07

Kan de eigenaresse niet gecontacteerd worden zodat ze af en toe naar stal kan komen, in de hoop de kat aan te treffen?

Ik zou die moeite als eigenaar zeker opbrengen.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 14:14

De eigenaar heeft de kat 1 x gezien en helaas ook voor haar rende hij weg.
De eigenaar gaat trouwens zelf iedere avond en ochtend naar stal om dr vangkooi neer te zetten en op te ruimen.
Ik heb absoluut respect voor haar dat ze dat doet!
Afgelopen week hebben we even een stopweek gehouden omdat ze ook gewoon haar gezin heeft en aan zichzelf voorbij liep :(:)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:17

Pfff, wat vervelend... Zeker wetende dat het straks winter wordt. Veel succes!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:27

echte stalkat in een gesloten ruimte voeren (stal, achter stalkat sluiten)..
zodat de andere kat ook echt honger krijgt..

pas na een paar dagen de vangkooi opnieuw plaatsen met natvoer erin
(zorg dat de echte stalkat weer ingesloten zit natuurlijk)

zo moet de aangelopen kat dus:
1. vertrekken
2. zijn voer zelf vangen (dan is ie aan het werk, dus lijkt mij het 'probleem' voor de stal wel opgelost)
3. de kooi in om te eten.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:41

Niet opgeven. Hier worden ook vangacties gehouden en sommige lopen pas na een half jaar de kooi in. Hier doen ze het om geboorte beperking tegen te gaan. Echte wilde katten worden niet herplaatst, maar terug gezet waar ze gewoon verder kunnen leven. Maar zonder zich voort te planten.
Sommige katten vinden de bodem wat eng, je zou dus eens kunnen kijken of je geen deken of iets op de bodem kan leggen waar die de kooi inloopt.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 18:30

ElenaMM77 bedankt voor je imput.
Echter is dit moeilijk te realiseren omdat de stalhouder voor de kat zorgt en deze op leeftijd is dus die gooit het bakje vol en vervolgens de paarden voeren.
Hij zal dus ook geen tijd hebben om de stalkat (17 jaar) te vangen en elders te voeren plus dat zijn eten er de hele dag staat.
Voor deze acties mag hij bij uitzondering in de kantine slapen zodat ons oude mannetje niet de vangkooi in loopt.

De stalhouder vind het goed dat er een vreemde (de eigenaar) op zijn terrein komt maar wil verder niet betrokken worden in de acties.

De kat komt helaas sowieso niet iedere dag.

Laptopmuis een lange adem hebben we gelukkig wel :D
De hoop is wel dat we hem hebben voor de paarden weer op stal komen.
Dekentjes hebben we helaas al geprobeerd zonder succes.
Bedankt voor je bericht dat geeft toch weer een beetje hoop dat het wel kan lukken!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:41

Jullie hebben in de gegeven omstandigheden al het mogelijke al gedaan denk ik. :j
Misschien kan je contact opnemen met een stichting zwerfkat of iets dergelijks...mensen die dus ervaring hebben met het vangen van poezels, misschien komt daaruit alsnog de ultieme tip :)*
Veel succes in elk geval !

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 12:12

Ik ben inderdaad bang dat al het mogelijke al gedaan is en een lange adem nodig is voor de eigenwijs ~~}>

Zwerfkat Amsterdam kwam met de dingen die wij inmiddels al geprobeerd hebben na hun tips -O-

Vanacht in elk geval weer geen kat in het bakkie (wel een muis :Y) ).
Zelfs met een zalmolie spoor richting de kooi laat deze slimmerd zich niet in het ootje nemen 8)7

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:19

Heel gek, maar heb je al eens een laserstraal geprobeerd?
Wij laten onze kat er af en toe mee spelen, die is er echt gek op en je kan hem echt alle kanten op sturen :j
Als je hem dan zo richting een stal stuurt (deur wel wagenwijd open) misschien lukt dat dan!

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 18:25

Lizzyy schreef:
Heel gek, maar heb je al eens een laserstraal geprobeerd?
Wij laten onze kat er af en toe mee spelen, die is er echt gek op en je kan hem echt alle kanten op sturen :j
Als je hem dan zo richting een stal stuurt (deur wel wagenwijd open)
misschien lukt dat dan!

Dat vind ik best slim bedacht :D
Volgens de eigenaar (als hij het is natuurlijk) reageert hij alleen helaas helemaal niet op een laserstraal -O-

Afgelopen nacht weer een leeg bakkie :roll:

Ik heb wel de stalhouder gesproken gisteren ,hij ziet hem toch het meeste in de ochtend , de stal word aan 1 kant gesloten(zolang de paarden nog buiten staan) en mocht hij de stal in schieten schuift hij de andere deur dicht.
Als dit lukt krijg ik een telefoontje en komt de eigenaar in actie.
Ik hoop dat we hem snel te pakken hebben en vind het fijn dat de stalhouder dit voor ons wil doen.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:40

Inmiddels zijn we weer weken verder en de zwarte blijft stug volhouden om niet de kooi in te gaan -O-

Vanacht hadden we een kat in het bakkie.

Afbeelding
Helaas de verkeerde -O-

Niemand verder nog tips?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:27

Is dit die van de stal zelf? Of ook een wilde?

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:35

Verstop de kooi eens. Maak hem onderdeel van de ruimte waar hij staat, zodat het geen kooi opzich is. Vieze doek erover, paar planken er op en langs. Uiteindelijk ruikt die dan ook niet meer vreemd en wie weet komt die dan!

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:40

MerleSimone schreef:
Verstop de kooi eens. Maak hem onderdeel van de ruimte waar hij staat, zodat het geen kooi opzich is. Vieze doek erover, paar planken er op en langs. Uiteindelijk ruikt die dan ook niet meer vreemd en wie weet komt die dan!


Dit heeft bij ons een keer gewerkt! Hadden zand op de bodem gelegd en handdoeken eroverheen zodat het voor de kat echt een schuilplaats werd. Binnen 2 dagen zat hij erin (na eerst een maand steeds mislukte pogingen te hebben gehad)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat van een ander zit mogelijk bij ons op stal, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:56

ik stip ff. probeer vanavond met ideeen te komen. Werk op de dierenambulance en hebben daar nog wel eens mee te maken.