Leverbot, ik ben ten einde raad!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 16:57

In het voorjaar van 2015 hadden mijn paarden ineens allemaal een heel slechte conditie, eentje werd zelfs ernstig ziek. Na heel lang dokteren en zelfs een verblijf op de kliniek zijn we uiteindelijk uitgekomen bij leverbot.
Na tweemaal behandelen ging het geleidelijk beter met mijn paarden, en kwamen ze weer wat bij in gewicht. Mijn ruin hebben we er echt doorheen moeten slepen, hij had door zijn verminderde weerstand een ernstige longinfectie opgelopen en we waren hem bijna kwijt.

Het afgelopen jaar is goed geweest, ze bleven allemaal netjes op gewicht en zagen er gezond uit.

Maar sinds enkele weken gaat het weer bergaf, mijn ruin is een hoop gewicht en spieren kwijt en mijn jonge merrie ziet er echt niet uit. Ik wou de dierenarts al gaan bellen, toen mijn merrie deze week ineens erg ziek werd. Geen eetlust, heel sterk vermageren, doffe vacht, geen energie. In eerste instantie dacht mijn dierenarts niet aan leverbot, maar de bloeduitslagen wijzen overduidelijk in die richting.

Waarschijnlijk zijn mijn weides dus ook geïnfecteerd, maar wat kan ik daaraan doen? En kan ik op een of andere manier mijn stallen en paddock desinfecteren?
Ik wil nou echt wel niks meer over het hoofd zien, ik ben al eens bijna een pony verloren aan leverbot en nu zit ik weer met een doodzieke pony. We hebben de vorige keer wel alle weides gestrooid, maar blijkbaar was dat niet voldoende.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:25

Leverbot kan door van alles meegesleept worden (niet enkel schapen, maar bv ook hazen), je hebt echter ook een leverbotslak nodig en die werd van oudsher met loopeenden bestreden, omdat die graag slakken eten en er vervolgens zeer bruikbare eieren van leggen.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:38

Hallo,
een buurman hier heeft leverbot wel bij de koeien dit behandeld hij als de koeien stoppen met melk geven voor dat het nieuwe kalf komt (droog heet dat) met een soort pour-on goedje op de rug van de koe. daarna mag hij 3maand het rund niet voor de slacht weg doen. ik vroeg hem ook of het land of het voer besmet waren met larven/eitjes hij zei dat de larves pas in januari groot waren en dat een evt besmetting niet kon omdat het de winter niet overleefd. let wel dit gaat om melkkoeien niet paarden.

Misschien is het wijs om in plaats van hier je vraag neer te leggen (en zo honderden achteraf niet nodige Euro's uit te geven) maar even contact met de DA op te nemen...

veel sterkte gewenst.

laddie
Berichten: 284
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:55

Kijk even op natuurlijkvoorpaard.nl Leverbot ,wellicht kun je er wat mee.....en leverbot bestrijden door loopeenden in te zetten ( ze zijn gek op slakjes ) daar zijn ook goede resultaten mee behaald....ik heb zojuist even gegoogled..Je kunt er best veel over vinden door de juiste zoekterm in te zetten...Succes hoor! en veel sterkte...

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 09:09

dewilderoos schreef:
Misschien is het wijs om in plaats van hier je vraag neer te leggen (en zo honderden achteraf niet nodige Euro's uit te geven) maar even contact met de DA op te nemen...


Dat is al gebeurd, dat is het eerste wat ik gedaan heb :o De paarden worden behandeld tegen de leverbot, maar ik wil gewoon weten wat ik preventief kan doen om ervoor te zorgen dat de infectie niet opnieuw terug komt.
Mijn DA neemt morgen contact op met de dierenkliniek voor meer informatie over preventieve maatregelen, maar ik merk dat er hier in België gewoon heel weinig kennis over is.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:58

Je paarden voor de natte periode van de wei halen.
De slakjes leven namelijk in natte weides.
De loopeenden/ganzen zijn ook een goede.

Het is echt een drama die leverbot. Ik hoop ook dat er meer onderzoek naar komt in het bestrijden ervan.

Ook hier ervaring helaas.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:21


Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:33

Cowgirl schreef:
Het is echt een drama die leverbot. Ik hoop ook dat er meer onderzoek naar komt in het bestrijden ervan.

Ook hier ervaring helaas.


Dat hoop ik ook! Ik hoor overal dat er te weinig kennis over is, maar ik vraag me af waarom daar niks aan gedaan wordt :o Wat hebben jullie gedaan om de leverbot te bestrijden?

Geen goed nieuws helaas, één van mijn pony's was gisteren zo ziek dat ik ze naar de kliniek gebracht heb. Ze wou ineens niks meer eten of drinken, ze lag neer en wilde niet meer opstaan. Ze zag er met het uur slechter uit en ik had er absoluut geen goed gevoel bij.
In de kliniek hebben ze allerlei onderzoeken gedaan, omdat ze andere mogelijke oorzaken willen uitsluiten. Maar zoals ik wel een beetje verwachtte vinden ze niks. Gisterenavond wou ze in de kliniek weer niet opstaan, en toen hebben ze haar uiteindelijk een ontstekingsremmer gegeven. Ik vond dat ze er vandaag iets beter uitzag. Ze keek nog altijd heel dof en zielig uit haar ogen, maar ze wilde toch alweer wat hooi knabbelen.

In de kliniek weten ze te weinig over leverbot om met zekerheid een diagnose te kunnen stellen, een beetje jammer.

En nog iets, tegenover mijn pony staat een paardje van kennissen die nog samen met me op pension gestaan hebben, met dezelfde klachten als zij. Toeval of niet, ik weet het niet maar ik stel me er toch vragen bij. Ik heb hen toch aangeraden om de leverwaarden in de gaten te houden.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:50

Mijn paard is behandeld met fasinex.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij nooit meer het paard is geworden wat hij daarvoor was.
Hij is nu gezond maar het ontbreekt hem vaak aan energie. Wat ik er echt mee wil kan niet meer.
Soms is een ritje van 4km al teveel dan trekt hij de wagen alsof er 1000kg achter hangt. Maar vandaag was hij weer vol energie.
Zijn hoeven groeien op dit moment ook erg slecht.

Ik wil hem nog wel een 2e keer laten testen op cushing maar alle problemen zijn wel begonnen sinds de leverbot en ik weet het soms ook gewoon niet meer.

Nu heb ik 2 paarden waar ik amper wat mee kan -O-

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 02:02

Bij Venlo zit een dierenarts die vee werkt met schapen. Leverbot is daar hot item. Maar ze heeft ook ervaring met paarden dus wellicht de moeite waard om contact de zoeken! Ze is namelijk van preventie. Is echt een topper.

Succes

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 02:11

Wat onwijs naar! Ik snap ook niet dat er niet meer onderzoek naar wordt gedaan bij paarden, ik hoor het best vaak de laatste jaren.

Waar worden je paarden mee behandeld? Ik weet dat er hier in noord-Holland al jaren resistentie is voor fasinex (en endex). Bij mijn schoonouders (boerenbedrijf met o.a. schapen) hebben ze flukiver combo gebruikt voor een besmet paard en die is er helemaal van af gekomen en is weer de oude. Wel is ook dit een schapen middel en dus niet getest op paarden...

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 09:37

Cowgirl, hoe zijn zijn bloedresultaten nu? Blijkbaar is er veel resistentie tegen Fasinex, dus misschien is het wijs om toch nog eens opnieuw te onderzoeken naar leverbot?
Vorige keer zijn mijn pony's na de behandeling tegen leverbot op een paar maanden tijd volledig hersteld. We hebben behandeld eind april, één van mijn pony's had toen een GGT van 433, wat bijna 12x hoger is dan de normale waarde. Maar die pony is zo snel hersteld dat hij hetzelfde jaar nog samengestelde wedstrijden heeft gelopen, qua conditie leek hij toen ook 100% fit.

Roos_M, ken je ook een naam van die dierenarts? Zeker interessant om eens contact te zoeken :)

Merell123 ik weet het niet helemaal zeker, maar zal het eens navragen bij mijn DA.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:27

Mijn paard heeft het 2 x gehad, tenminste 2x met diagnose maar als ik terug kijk liep hij het jaar ervoor ook al met klachten. Dus ze hebben zeker 3 jaar in mijn paard geleefd.

De laatste levertest was goed, daarna van stal verhuisd waar ik nu 1,5 jaar sta.

Afgelopen augustus negatief gestest op PPID en EMS.

Ik sta ook op het punt om een dezer dagen weer eens met de DA te overleggen.
Want inmiddels groeien zijn hoeven ook niet meer.
Hij is verder best levendig, ging van de week lekker uit zijn dak, eet goed, drinkt goed. Behalve echte arbeid dat kost best vaak moeite.

Eerlijk gezegd denk ik dat hij wel PPID heeft maar dan begin stadia. Hij is ruim 18 jaar .

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:53

Is het misschien een idee om de weides een keer te behandelen met Kalkstikstof.
Dat is een oud middel om extra kalk op je weides te strooien. Het wordt vrij vroeg in het voorjaar gestrooid en werkt ook als bemesting voor het gras. Het moet alleen in een vrij vochtige periode gestrooid omdat in volle zon je gras in groei verbrand.
Van Kalkstikstof wordt gezegd dat het weideparasieten zoals o.a. larven van div. insekten e.d. molesteert. Het wordt verkocht onder de naam Perlka.
http://www.graszaaddirect.nl/perlka-paa ... -25kg.html

Misschien worden jonge leverbotslakjes daardoor ook wel aangetast in de wei.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 17:11

Bedankt voor de tip henny_w. Ik heb het even nagevraagd en kalkcyanamide zou inderdaad moeten helpen tegen de leverbotslak :)

Cowgirl, wat lastig dat hij nog steeds niet fit is. Ik hoop dat je er samen met je dierenarts in slaagt om iets te vinden waarmee je hem wat kan helpen/ondersteunen.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:16

henny_w schreef:
Is het misschien een idee om de weides een keer te behandelen met Kalkstikstof.
Dat is een oud middel om extra kalk op je weides te strooien. Het wordt vrij vroeg in het voorjaar gestrooid en werkt ook als bemesting voor het gras. Het moet alleen in een vrij vochtige periode gestrooid omdat in volle zon je gras in groei verbrand.
Van Kalkstikstof wordt gezegd dat het weideparasieten zoals o.a. larven van div. insekten e.d. molesteert. Het wordt verkocht onder de naam Perlka.
http://www.graszaaddirect.nl/perlka-paa ... -25kg.html

Misschien worden jonge leverbotslakjes daardoor ook wel aangetast in de wei.


wat is bokt toch mooi *\o/* volgens mij is dit de gouden tip ! +:)+

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:37

Hier ook 2 paarden met leverbot gehad in België. Mijn ruin had op een bepaald moment zelfs een ggt van 800. Moet eerlijk toegeven dat mijn paarden er op zich niet heel erg ziek van waren, vooral mijn ruin niet. Leverbot Blijkt rondom Aarschot ook echt een probleem te zijn tegenwoordig. Het duurde bijna 2 jaar voor alles helemaal gediagnosticeerd en behandeld was! Bij welke kliniek ben je geweest? Wij gingen toen in Asse... veel nutteloze tests gedaan en veel geld verloren terwijl de diagnose veel vroeger gesteld had moeten worden.
Mijn weides waren niet eens nat maar er stonden veel schapen in de buurt, dus ik heb de paarden verhuisd..

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:09


Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:43

Ik trof mijn paard vanmorgen ziek op stal aan :( Hij was echt zielig hoopje fjord. En ik ook. Ben meestal erg nuchter maar vanmorgen was ik er ff klaar mee. Helemaal omdat ik al zolang loop te kloten ermee.

Omdat ik dacht aan koliek heb ik de da gebeld maar die constateerde 40+ koorts :oo
Weinig darm activiteit en uiteindelijke conclusie dat het een virus moet zijn.
Hij had al meer gevallen gehad. Dus nu aan de quadrisol.

Dus wellicht dat dat dan wel de sloomheid van de afgelopen dagen verklaart, niet dat hij ziek oogde maar zo'n lijf is natuurlijk al wel in strijd.

Wel overlegd voor nog een ppid test...maar die ging nu natuurlijk niet door.
Ff kijken hoe paard hersteld en dan waarschijnlijk alsnog weer een ppid test.
Ik heb de DA er wel op gewezen dat zijn hoeven niet groeien en dat dat niet goed is waren we het samen wel over eens.
Misschien dat ik bij die test ook nog eens de leverwaardes laat meten....just in case en om mij gerust te stellen.

Voor u paardje maar ff verwennen :(:)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:19

Balen Cowgirl, hopelijk voelt hij zich snel wat beter :(:)

Mijn pony staat nog altijd in de kliniek, maar ik heb de indruk dat haar toestand gisteren en vandaag lichtjes verbeterd was. Alle bijkomende testen komen negatief terug, dus het moet wel bijna van de leverbot komen. We wachten nog op een laatste labo-uitslag om een andere ziekte uit te sluiten, en dan kunnen we verder zien.

RavenIris, ik ga naar Merelbeke. Maar ik moet wel zeggen dat de diagnose pas gevallen is nadat ik zelf leverbot gesuggereerd had. Mijn ervaring is dat er veel te weinig kennis over leverbot aanwezig is bij de dierenartsen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:14

Bah wat een ellende! Beterschap met de brokkenpiloten!

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Leverbot, ik ben ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 02:27

Leverbot slakken houden van natte plekken, dus Let op dat je weiland geen grote plassen heeft. Als je wormers probeert, let op dat triclabendazole de actieve stof Is waar veel resistentie voor bestaat.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:45

haan schreef:
Misschien worden jonge leverbotslakjes daardoor ook wel aangetast in de wei.


wat is bokt toch mooi *\o/* volgens mij is dit de gouden tip ! +:)+[/quote]

Nog een tip.
Informeer 's bij je lokale Boerenbond of ze het ook verkopen. Hier in de buurt verkopen ze het in elk geval wel en een stuk goedkoper als op de internetsites.
Ik meen dat ik er de laatste keer net geen 20 euro per 25 kg. voor betaald heb.