Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 12:09

Dit wordt een lang verhaal.

Ik heb Black Beauty nu al 4 jaar, waarvan we 2 jaar lang van kliniek naar kliniek zijn gegaan met 'rare kreupelheden'.

Ze is niet stokkreupel, maar was van de ene op de andere dag in september 2014 heel kort in de passen van haar beide achterbenen geworden. Het begon op de moment dat het kouder werd :brr:. Eerst even periode rust, dan eigen dierenarts erbij, poosje stalrust, weer beter voor een paar weken, weer kort in beweging, ander zadel proberen, geen oplossingen, enzoverder.

Dan zijn we in maart 2015 naar een goed aangeschreven kliniek gegaan, een hoop kreupelheidsonderzoeken, geen duidelijke oorzaken te vinden, alle 4 de benen op de foto:
Jeuj ik heb een paard met 4 perfecte benen -O- *\o/*
Voorstel om een tijd met een speciaal ijzer te gaan rijden, en daarna verder te evolueren. Het werd warmer en het ijzer leek te werken *\o/*

September 2015 begon het hele verhaal opnieuw, terug kort, terug een paard dat niet gelukkig was. Ik zat met een heel moeilijke thuissituatie dus beslist paard gewoon een paar maanden op het land te houden, gewoon complete rust. :z

Tegen dat mijn thuissituatie beter was, terug opgepakt aan de longe, en nog steeds hetzelfde beeld, kort in de achterbenen. Dus in februari 2016 een afspraak gemaakt met een andere dierenkliniek.
Daar heb ik gezegd: het maakt niet uit wat het me kost, als ik maar weet wat er met dit paard mis is.
Alles overlopen: Keupelheidsonderzoek, RX, Echo's, MRI en een botscan/scinthigrafie (Auw de bankrekening :list: )
En pas bij de botscan zagen ze het probleem, tussen de Lumbale wervels L1 en L2 zat een ontsteking. Paard is nooit gevoelig geweest op de rug, osteopaat heeft nooit stijfheid gemerkt in de rug, maar die ontsteking zat er toch.

Dus ontstekingsremmers ingespoten in de rug, een revalidatieprogramma gestart, en ineens had ik een super lopend paard *\%/* :):)

En nu zijn we oktober 2016, en mijn paard loopt terug kort, en toont enorm ongemak als je ze aanraakt in de buurt van de lumbale wervels. Dus terug naar de laatste kliniek, terug kreupelheidsonderzoek, terug ontstekingsremmers in de wervels gespoten, en nu weeral een revalidatieprogramma. :list:

Nu ga ik bokt inschakelen voor tips om deze ontstekingen te voorkomen, ik zie het namelijk niet zitten om een paard elke 6 maanden te moeten inspuiten, terwijl dat voor de arts in de kliniek de normaalste zaak van de wereld leek.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:31

Wat heeft de kliniek gezegd over het terugkomen van de ontsteking? Hebben zijn geen ideeën waardoor het terug kan komen? Misschien overbelasting of toch een irritatie die daar zit?

Heb je bij de revalidatie ook langzaam weer op moeten bouwen?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 21:43

Ontsteking komt waarschijnlijk terug omdat ze geen ideale bouw heeft op die plaats, wervels zijn een beetje verschoven, waardoor er ruimte is voor een ontsteking en dus ook ruimte is om die ontsteking te laten terugkomen. De verschuiving is niet heel groot en opereren is niet mogelijk.

Bij het revalidatieproces is er inderdaad traag opgebouwd: 5 dagen stalrust met alleen kort stappen aan de hand, dan 3 weken longeren (eerste week los, 2de en 3de week bijgezet/pessoa/dubbele longe), daarna beginnen met stapritjes onder het zadel voor 3 weken, en dan rijden rustig opgebouwd.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 19:57

Spijtig dat er niet nog meer ervaringen zijn. Ik had namelijk wel wat ideeën willen uitwisselen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:00

Heb je al een back on track rugwarmer geprobeerd. Zelf goede ervaringen mee en ook met back on track en mezelf en ontstekingen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 10:00

Ik ben aan het twijfelen er 1 aan te schaffen, solarium doet duidelijk goed voor mijn merrie, dus BOT zal ook wel helpen. Nu alleen nog zien of ze niet ergens met korting te koop komen.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:04

Ik dacht ook meteen aan back on track. Als ondersteuning.

Shiry

Berichten: 220
Geregistreerd: 22-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:05

Hebben ze de tweede keer opnieuw naar de ontsteking gekeken? Want ontsteking tussen de lendewervels kan leiden tot ongewenste botgroei. (Wat kan leiden tot Kissing spines, vergroeiing van de proccesus spinosi) een van de symtopen hiervan is oa verzameld lopen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:19

Is ook je zadel besproken? Wel of niet boomloos etc.?
En je trainingsmethode? Lang en laag, of juist opgericht of nog iets anders?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:01

Nog geen ongewenste botgroei, wel klein beetje kissing spines, maar op de schoftwervels dus helemaal niet in de buurt van de lendenen.

Zadel is niet besproken, maar ze heeft het de tweede keer gekregen op een moment dat ik wegens omstandigheden een maand geen zadel had, en ze alleen aan de longe en aan de hand heeft gewerkt. Lijkt me dat zadel als oorzaak uitgesloten lijkt, ik heb een goede zadelpasser, hoewel het voor dit paard heel moeilijk is een goed passend zadel te vinden, ben ik zeker dat ik daarvoor alle mogelijke moeite heb gedaan.

Ik ben iemand die heel erg afwisselt in rijhouding, losrijden lang en laag, goed over de rug, maar ook stukken wedstrijdhouding en gericht rijden naar de oprichting. Paard is heel los over de rug zolang de spuit werkt, maar dat is wel het punt waar ze snel stijf wordt. Op de kliniek zijden ze tijdens de revalidatie lang en laag, maar daarna zou het niet meer mogen uitmaken.

BOT deken staat op mijn verlanglijstje

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ontsteking rug: lumbaal. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:34

Rug en buik kon je trouwens ook goed tapen in geval van kissing spines, in elk geval om een zo gunstig mogelijke houding aan te moedigen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:56