Paard aangeboden gekregen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:34

Hoi, ik weet niet of het hier goed staat, mijn excuses alvast.

De afgelopen drie jaar heb ik op een harddraverij geholpen na het jaren paardrijden op de manege zat te zijn geworden.

Omdat ik erg met mijzelf in de knoop zat in de periode dat ik daar op stal rond liep, werd het eigenlijk te veel om nog naast alle andere dingen te doen, en daardoor was het voor mij niet meer leuk om er naar toe te gaan. Wel heb ik er een paar leuke vrienden aan overgehouden.

Nu werd ik vanochtend gebeld met de vraag of ik een 7 jarige harddraver wil hebben, voor niks. Waarvan de huidige eigenaren mij tegemoetkomen in de stalling kosten.
Allemaal leuk en aardig, maar de rede dat dit paard weg gaat is omdat hij twee weken terug een longbloeding heeft gekregen. De veearts heeft na onderzoek gezegd dat dit paard niet meer kan koersen, maar wel gewoon recreatief dressuur kan lopen en lekker een buitenritje kan lopen. Hij kan alleen niet meer zwaardere wedstrijden lopen.

Nu ken ik het paard heel erg goed, en het is echt een super leuk en lief paard. Hij is pas 7 jaar oud, verder nog gezond. De eigenaren willen het eerste jaar alle dierenarts kosten nog blijven betalen.

Zelf heb ik een fulltime baan, en woon ik nog thuis. Dit zorgt dat ik qua kosten het makkelijk kan betalen. Maar toch wil ik ook wel wat sparen, en nog leuke dingen kunnen doen. Mijn werk is banketbakker, waardoor ik in de middag gewoon klaar ben, en naar mijn paard zou kunnen gaan.
Mijn vriend vind het niet erg, als ik mijn droom zou nastreven.

Maar toch, wat mij tegenhoud is het fijt dat het paard een longbloeding heeft gehad. Dit vind ik toch wel een eng idee. Stel je voor dat hij dit als ik hem heb weer krijgt. Dan zit ik met alle moeilijke beslissingen.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Het paard kost mij niks.
Ik betaal 50% van de stalling
De dierenartskosten worden voor het grootste gedeelte betaald
Ik moet wel de hoefsmid en de privelessen betalen

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:36

Dus je had al een slecht gevoel bij die stal en nu willen ze je zogenaamd als dank een ziek paard geven :+ Als je graag een paard wil, koop dan gewoon een gezonde.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:37

Ik persoonlijk zou doodsbang zijn dat hij tijdens een lekker galopje buiten opeens het loodje zouden leggen... En vanaf mijn perspectief van een buitenstaander zou ik zeggen niet doen koop een gezond paard als je dit graag wilt.

Maar jij moet je gevoel volgen ongeacht wat anderen er van vinden of zeggen het is JOU keuze jij moet er mee leven en jij moet er lol van hebben niemand anders.

Succes met je beslissing!

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:40

antje_vip schreef:
Dus je had al een slecht gevoel bij die stal en nu willen ze je zogenaamd als dank een ziek paard geven :+ Als je graag een paard wil, koop dan gewoon een gezonde.


De eigenaar van de stal is alleen niet de eigenaren van het paard. Maar daar twijfel ik dan over, omdat ik wel helemaal gek was van dat paard

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:42

Bij deze zou ik zeggen nee. Zoals hiervoor gezegd wat als hij het krijgt tijdens de galop? Nee dan kun je beter even wachtten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:43

Wat zegt de DA ervan?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:45

Ik denk dat de enige juiste vraag is: als je nu een paard zou kopen, zou je dan deze kopen?

Is het antwoord daarop nee, dan doe je het dus alleen omdat je (tijdelijk) korting krijgt. Als het paard in kwestie nog 20 jaar meegaat is die korting maar een heel klein beetje op het geheel dus dan zou ik in de toekomst op zoek gaan naar een ander paard. Is het antwoord ja, dan zou ik een onafhankelijk dierenarts laten checken en alleen kopen als de kans minimaal is dat die longbloeding ervoor zorgt dat je op een dag onder een dood paard terecht komt.

XxChrisssxX

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:46

Ik zou het ook absoluut niet doen, je haalt je veel problemen en verdriet op je hals :Y)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:49

En voor hoelang betaal je dan 50% van de stalkosten? Is natuurlijk leuk gezegd maar als ze daar opeens mee stoppen omdat het jouw paard is kost het natuurlijk een stuk meer. Heel eerlijk krijg ik er een beetje een naar gevoel bij en ze kunnen nu wel heel veel zeggen ook dat ze eventuele DA kosten gaan betalen maar iets zeggen en dat nog waar gaan maken zijn wel twee hele andere dingen.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Maar als je het serieus overweegt zou ik in ieder geval rekening mee houden dat je gewoon 100 % van de stalling zelf moet betalen en ook de eventuele kosten van de DA. Doen ze toch wat ze nu beloven is dat mooi meegenomen maar ik zou daar niet teveel op rekenen en dat zou ik dus ook zeker niet mee laten wegen of je het paard over gaat nemen of niet.

Verder lijkt het me verstandig dit ook eens voor te leggen bij een andere dierarts en kijken wat die voor advies heeft. En of het reƫel is wat jij wil en wat het paard nog kan en hoe veilig het is om te blijven rijden.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:53

Ik zou niet zo bang zijn om een longbloeder te kopen.. wat een harddraver moet kunnen is echt niet te vergelijken met recreatie of een andere sport (uitgezonderd eventing op hoog niveau waarschijnlijk).. een lekker galopje op een bospad zorgt normaal echt niet voor een longbloeding.. ook valt een paard niet zomaar dood neer als het een longbloeding heeft..

Dit paard is 7.. dat betekend waarschijnlijk dat hij al enkele jaren getraind en gekoerst wordt en hij heeft nu 1x een longbloeding gehad.. drafsport zou ik idd niet meer aandurven maar als recreatie paard of basissport zie ik geen problemen..

TS als het verder een leuk paard is dat aan je wensen voldoet.. en verder gewoon gezond is zou ik hem niet laten staan vanwege de longbloeding die hij gehad heeft ;)
En uiteraard moet het voor jou financieel ook haalbaar zijn..

Edit: Ik denk trouwens dat je topic mss beter past onder het draf en rensport forum omdat de mensen daar meer ervaring hebben met het ras/sport/longbloedingen

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:59

Een paard wat eens een longbloeding heeft gehad hoeft niet direct afgeschreven te worden hoor!
Ik heb in het verleden een Gelderse merrie gehad die soms longbloedingen had. Ze is uiteindelijk nog 34 jaar geworden, in goede gezondheid totdat ze echt op was.
Natuurlijk reed ik er lang niet meer op, maar de longbloedingen hebben daar niets vanaf gedaan.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:00

Ik denk dat als je naar jezelf heel realistisch blijft en dit in je achterhoofd houdt, er niets aan de hand is. Wat voor risico loop je nu daadwerkelijk financieel?

Je hebt geen inleg, voor bepaalde tijd worden stalling en da-kosten betaald (wel vast leggen of tot welk bedrag) dus minimaal risico.
Als het paard daadwerkelijk wat gaat mankeren waardoor het niet meer geschikt is voor het rijden, dan moet je je keuze ook wel gaan maken en niet doormodderen. En daarbij, we praten hier over een draver. Een dier wat statistisch gezien geen carriere als sportpaard gaat krijgen, recreatie is dus altijd een optie; mocht je het ooit moeten verkopen bijvoorbeeld.

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:00

Helemaal eens met Licor.
En dat uit ervaring.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:02

pol1 schreef:
Wat zegt de DA ervan?


Volgens de dierenarts kan het paard hier gewoon oud mee worden. Mits ik geen endurance ga rijden of weer ga koersen. Maar dit zou ik ook niet van plan zijn

Tigra_, de komende 5 jaar zouden ze meebetalen in de kosten

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:03

Ik zou eens in gesprek gaan met de dierenarts. Zelf je vragen aan hem kunnen stellen en niet via de huidige eigenaar horen.
Een race is veel intensiever dan recreatiesport maar dat weet jij zeer waarschijnlijk veel beter dan ik.
Het hangt af van de zwaarte van de longbeschadiging wat het paard nog kan, en dat is een vraag waar alleen de dierenarts je een antwoord op kan geven

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:04

Gillbo schreef:
Ik zou eens in gesprek gaan met de dierenarts. Zelf je vragen aan hem kunnen stellen en niet via de huidige eigenaar horen.
Een race is veel intensiever dan recreatiesport maar dat weet jij zeer waarschijnlijk veel beter dan ik.
Het hangt af van de zwaarte van de longbeschadiging wat het paard nog kan, en dat is een vraag waar alleen de dierenarts je een antwoord op kan geven


Dat is inderdaad een goed idee, de volgende afspraak met de dierenart ben ik er ook bij. Deels uit nieuwsgierigheid maar ook om mijn eigen vragen te kunnen stellen

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:05

en als je zou denken aan een lease constructie? vind ik dan wat veiliger!

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:06

mirim schreef:
Een paard wat eens een longbloeding heeft gehad hoeft niet direct afgeschreven te worden hoor!
Ik heb in het verleden een Gelderse merrie gehad die soms longbloedingen had. Ze is uiteindelijk nog 34 jaar geworden, in goede gezondheid totdat ze echt op was.
Natuurlijk reed ik er lang niet meer op, maar de longbloedingen hebben daar niets vanaf gedaan.


En eigenlijk is een longbloeding bij dit ras nog vreemder dan bij een draver.. als mijn paard tijdens het gewoon in de wei staan een longbloeding krijgt is het een heel ander geval dan wanneer dit gebeurt tijdens een koers.. in de wei worden de longen namelijk niet belast terwijl deze tijdens een koers natuurlijk enorm belast worden..
Daarom zou ik zo'n draver gewoon prima onder het zadel of voor de kar rijden.. en zou ik met jou gelderse een stuk voorzichtiger zijn ;)

Ik denk dat endurance ook nog niet eens zo'n probleem is als je je gemiddelde snelheid gewoon normaal houdt (dus niet 60 km lang een gem. Snelheid van 20 km/u vragen).. zeker klasse 1 en 2 zou echt geen probleem moeten zijn..

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:11

Ik zou dit wel doen.Ik geef graag een mij bekend braaf dier een tehuis.Het paard kan toch nog bereden worden.

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:11

vind het daarentegen wel nobel dat ze het paard niet afmaken, maar gewoon een goed adresje zoeken voor hem...is ook iets voor te zeggen..en ja, als advies kan ik alleen maar zeggen praat met je da en kijk nr je gevoel.....ik heb jaren geleden ook een paard gekregen van iemand, was toen 2 jr mijn verzorgpaard...beestje was toen 17 ofzo...had ik hem gekocht nee, ik zat net op mezelf, had net een baan, geen top salaris, maar ik kwam er wel aan uit...hij is 30 geworden en ik heb vele jaren (recreatief )heel veel plezier van/met hem gehad...

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:14

Ik zou in eerste instantie even (telefonisch) contact opnemen met een dierenarts waarbij dit paard niet bekend is en eens doorvragen naar longbloedingen, toekomstperspectieven, e.d. Aan de hand daarvan ook nog even contact opnemen met de dierenarts die dit paard onderzocht heeft en hem uitleggen dat je dit paard eventueel wel over wil nemen, maar een beetje met de longbloeding in je maag zit.

Zolang jij niet de wens hebt om te gaan koersen of endurance wedstrijden op hoog niveau te gaan rijden, zou ik me niet al teveel zorgen maken om de gezondheid van dit paard. Er zit namelijk een wezenlijk verschil in wat er van een paard (en zijn longen) gevraagd wordt tijdens het koersen en tijdens een normaal, recreatief buitenritje.

Mijn advies zou wel zijn om, voordat je definitief ja of nee zegt, even met de eigenaren om de tafel te gaan zitten en duidelijke afspraken te gaan maken. Als ik jou was zou ik deze afspraken ook op papier zetten zodat er altijd "bewijs" is van jullie afspraken. Het klinkt mij in de oren als een erg mooi aanbod, maar pas wel op dat het niet te mooi om waar te zijn gaat zijn en je er na verloop van tijd achter komt dat er toch wat meer haken en ogen aan zitten.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:16

Kalab schreef:
Ik zou in eerste instantie even (telefonisch) contact opnemen met een dierenarts waarbij dit paard niet bekend is en eens doorvragen naar longbloedingen, toekomstperspectieven, e.d. Aan de hand daarvan ook nog even contact opnemen met de dierenarts die dit paard onderzocht heeft en hem uitleggen dat je dit paard eventueel wel over wil nemen, maar een beetje met de longbloeding in je maag zit.

Zolang jij niet de wens hebt om te gaan koersen of endurance wedstrijden op hoog niveau te gaan rijden, zou ik me niet al teveel zorgen maken om de gezondheid van dit paard. Er zit namelijk een wezenlijk verschil in wat er van een paard (en zijn longen) gevraagd wordt tijdens het koersen en tijdens een normaal, recreatief buitenritje.

Mijn advies zou wel zijn om, voordat je definitief ja of nee zegt, even met de eigenaren om de tafel te gaan zitten en duidelijke afspraken te gaan maken. Als ik jou was zou ik deze afspraken ook op papier zetten zodat er altijd "bewijs" is van jullie afspraken. Het klinkt mij in de oren als een erg mooi aanbod, maar pas wel op dat het niet te mooi om waar te zijn gaat zijn en je er na verloop van tijd achter komt dat er toch wat meer haken en ogen aan zitten.


dit klinkt me als een goed idee :j

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:16

Ik herken je verhaal, en weet om welk paard het gaat. Ik zou eerlijk gezegd geen moment twijfelen en ja zeggen. Je kent de huidige eigenaren en dat zijn super eerlijke mensen die het beste met hun paarden voor hebben, ze willen niet voor niets zo lang mee betalen. Daarnaast ken je dit paard ook al jaren en je weet dat er altijd heel zuinig met hem is omgesprongen. Gewoon even overleggen met de trainer en dierenarts, en dan je beslissing nemen. Ik vind dit echt een heel royaal aanbod en een braver paard vind je bijna niet : ). Succes met je keuze.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:20

Nu ben ik ook nieuwsgierig welk paard het is O:)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:21

Licor schreef:
Ik zou niet zo bang zijn om een longbloeder te kopen.. wat een harddraver moet kunnen is echt niet te vergelijken met recreatie of een andere sport (uitgezonderd eventing op hoog niveau waarschijnlijk).. een lekker galopje op een bospad zorgt normaal echt niet voor een longbloeding.. ook valt een paard niet zomaar dood neer als het een longbloeding heeft..

Dit paard is 7.. dat betekend waarschijnlijk dat hij al enkele jaren getraind en gekoerst wordt en hij heeft nu 1x een longbloeding gehad.. drafsport zou ik idd niet meer aandurven maar als recreatie paard of basissport zie ik geen problemen..

TS als het verder een leuk paard is dat aan je wensen voldoet.. en verder gewoon gezond is zou ik hem niet laten staan vanwege de longbloeding die hij gehad heeft ;)
En uiteraard moet het voor jou financieel ook haalbaar zijn..

Edit: Ik denk trouwens dat je topic mss beter past onder het draf en rensport forum omdat de mensen daar meer ervaring hebben met het ras/sport/longbloedingen

Precies dit is mijn gedachte.