ervaringen oude hond en pup gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 09:10

inmiddels ruim 7 weken geleden moesten we afscheid nemen van onze oude stafford dame Lilo.
Omdat we niet zonder hond door het leven willen zijn we op zoek gegaan naar een nieuw vriendje en hebben die gevonden! Op 4 december mogen we onze pup ( stafford reutje) ophalen.
Maar nu is er onverwacht een oudere kruising west highland white op ons pad gekomen(reu 11 jaar). Dit hondje is van de moeder van goede vrienden. Deze vrouw is inmiddels zwaar dement en wordt binnenkort opgenomen in een tehuis. Onze vrienden zijn al weken op zoek naar een adres voor Rakker maar niemand wil deze oude jongen onder zijn/haar hoede nemen. Dus hebben wij aangeboden om een warm mandje te bieden want zo'n beestje naar het asiel dat wil je toch niet?
Vanmiddag komen ze Rakker brengen zodat hij alvast kan wennen voor puppemans zijn intrede doet.
Rakker is een sociaal hondje, kan goed met andere honden, mensen en (kleine) kinderen.

We hopen dan ook dat er geen problemen optreden tussen Rakker en de pup, maar hoe pakken we dit het beste aan? Hebben jullie nog tips of ervaringen?

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*


EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:32

Bescherm de oude hond. Je kunt haar nu al goed leren kennen en leer herkennen wanneer de oude hond iets zat is.
Als de pup er is kun je de oude hond laten aangeven als het te druk word. Op dat moment haal je de pup daar even weg en leer je de pup meteen wat grenzen zijn. Klaar is klaar.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:34

Allereerst wat ontzettend goed dat jullie Rakker een mooie oude dag willen geven!

Ik zet zelf binnenkort ook een pup bij mijn "oudere" hond al is deze pas 6,5 en al die tijd ook al bij ons. Ik heb op het hondenforum een soortgelijk topic geopend van de week, met de vraag naar ervaringen omtrent het introduceren van een pup bij een oudere hond. Daar kwam eigenlijk uit naar voren dat het echt per hond verschillend is. Denk dat het sowieso goed is dat jullie Rakker nu al krijgen zodat hij vast een beetje kan wennen :)

Ik heb zelf het voordeel dat ik Ollie al 6,5 jaar in huis heb en daarmee in ieder geval weet dat hij weinig problemen heeft met een andere hond in huis én dat hij (op "vreemd" terrein in ieder geval) ook heel veel kan hebben qua pups. In jullie geval zou ik denk ik, omdat jullie Rakker nog niet zo lang in huis hebben), de kennismaking buiten op neutraal terrein plaats laten vinden en dan samen naar binnen. En dan goed in de gaten houden hoe het gaat. Als je net zoals ik niet de ervaring hebt met hoe de oudere hond met pups om gaat is dat denk ik het allerbelangrijkst. Daarnaast inderdaad indien nodig de oudere hond "in bescherming" nemen tegen de pup, en kijk hierbij ook vooral goed naar wat Rakker zelf ook aangeeft.

Heel veel plezier met Rakker en jullie nieuwe pup in ieder geval!

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:11

Wij hebben een hond van ongeveer 9 jaar oud hier in huis. In juli kwam daar een pup van enkele maanden bij. Kennismaking is op neutraal terrein gebeurd. Een week later zijn we hem gaan ophalen.

In het begin was het wel wat geblaf en gedoe. Vooral omdat de pup heel erg hevig is, en onze oude hond dat soms niet leuk vind. Ondertussen weet de pup dat, als de oude hond ligt te slapen, dat hij haar moet laten doen. De oude hond is dan ook wel weer wat 'relaxter' naar de pup geworden: als zij ligt te slapen en hij komt erbij liggen tegen haar, kijkt ze even lelijk maar gaat daarna gewoon rustig verder slapen.
Op wandeling spelen ze ondertussen met elkaar. Hier in huis ook. Ziet er eng uit, maar is puur spel. Ze bijten ook niet door. Ik laat ze doen. Wanneer er ééntje te hard bijt, zullen we het wel weten. Ondertussen komen ze goed met elkaar overeen en wanneer er eentje is weggeweest, is het altijd dubbel feest wanneer ze elkaar terug zien.

Soms heb ik getwijfeld of het wel de goede beslissing was voor onze oudere hond, maar ondertussen ben ik er steeds meer van overtuigd van wel. Ze hebben wel allebei tijd nodig gehad om te wennen. De pup kwam uit een heel druk opvanggezin (ongeveer 20 honden), dus altijd wel iemand om mee te spelen. Hebben we de eerste weken ook gemerkt. De oudere hond is hier altijd 'enigste' hond geweest, dus moest zij dan ook weer wat leren om constant met een andere hond samen te leven. Ondertussen verdedigt zij de pup wel wanneer er iets aan de hand is :)

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

dierenfan
Berichten: 9601
Geregistreerd: 27-02-10

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:38

Hier een hond van 10.5 jaar (boxer) en lab x rottie van 8 jaar en komt in december pup bij. Ik zie geen probleem en verwacht geen problemen ook onderling. Nu ken ik mijn honden door en door en jou oudje niet natuurlijk. Een pup slaapt nog heel veel en idd je oudje extra beschermen tegen scherpe pup tandjes en maken dat hij een plaats heeft waar hij kan liggen zonder bang te zijn dat de pup op hem springt e.d.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:55

Wat lief dat jullie Rakker in huis nemen!

Bij ons kwam Mix als pup toen Max al 6 of 7 was. Hij heeft hier toen echt een opleving van gehad, die twee hebben toen heerlijk gespeeld samen.

Toen mijn broer een pup kocht was Max al 17 en Mix 12, dit ging bij beiden niet goed. Max wou vooral slapen. Vond het wel gezellig als de pup er was, maar vond het nog fijner als ze weer weg ging. Hij gaf ook verder geen grenzen aan dus die draak ging maar door haha. Mix had echt een hekel aan de pup, al die drukte. Die haalde ook echt uit en gaf haar grenzen aan. Hier moesten wij vaak tussenkomen door de pup weg te halen voordat Mix haar kon grijpen.

Het is dus wel echt belangrijk dat je weet wanneer Rakker er klaar mee is, wat zijn grenzen zijn. Te bescherming van de pup. Maar als Rakker juist een beetje passief is (zoals Max) dan is Het ook belangrijk dat je Rakker beschermt tegen de pup. Een ouder hondje moet ook zijn rust kunnen pakken als hij daar behoefte aan heeft. Dus ik vrees dat je er wel als politie agentje tussen moet gaan zitten.

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:07

Wij hebben nu ook een pup van 6.5 maand. Wij hadden al een jack russel van 12 jaar. Beide zijn teefjes.

Waar wij met name tegen aanlopen is dat de pup gewoon veel wil spelen en de jack russel niet wil spelen en gewoon rustig in haar mandje wil liggen.

In jouw situatie zou ik denk ik niet zo snel al een pup in huis halen. Dan heeft de oudere hond net haar plekje gevonden en moet hij die direct delen met een pup. Onze oudere hond vond het vreselijk, zo erg dat ze afstandelijk werd en wegliep terwijl ze dat nog nooit gedaan heeft.

Ik had zelf geen pup erbij genomen. Mocht je er toch voor kiezen, zorg er dan voor dat er een hoekje voor de oudere hond is waar hij zich even kan terugtrekken. Dat hij rustig kan slapen zonder lastig gevallen te worden.

Veel plezier met de nieuwe hondje(s)!

*Beauty van de Haflingerhoeve
*Kelly

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 23:50

dat is makkelijker gezegd dan gedaan....de nieuwe pup zat al in de planning vanaf de geboorte van het nestje...de oudere hond is afgelopen vrijdag op ons pad gekomen....
Die pup komt er gewoon...daar kijken we al weken naar uit dus uitstel is geen optie.
Dat we rakker ook een warm nestje bieden komt vanuit ons hart..zo'n oude jongen kan je toch niet in het asiel steken?
Ondanks dat rakker al 11 is is hij behoorlijk speels dus hopelijk is dat geen probleem

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*


petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:38

Super dat jullie Rakker een kans willen geven.

Als Rakker een sociale hond is en makkelijk vertrouwd raakt aan zijn nieuxwe thuis, dan verwacht ik niet alt te veel problemen. Vooral zien dat hij zich kan terug trekken als de drukte van de pup hem teveel wordt of zelf op tijd de honden "uit elkaar" halen voro wat rust, zeker gezien de pup groter en sterker wordt dan Rakker.
Mijn vriendin heeft vorig jaar ook een pup in huis gehaald bij haar toen 12 en 14jarige honden. Beide oudere honden hebben hierdoor zelfs een stuk jeugdig- en speelsheid terug gekregen. Zij moest ook soms de pup even apart houden zodat de oudste, die ook al gezondheidsproblemen kreeg, de extra rust kreeg die hij nodig had.

Alvast veel succes!

There is beauty in everything, even the things that scare us.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:12

Wat goed dat jullie Rakker een huisje willen geven!

Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal geen problemen als Rakker een sociaal hondje is!

Wij hebben sinds een week een Koningspoedel pup bij onze Saarlooswolfhond van bijna 11 jaar. De Saarloos zie ik nog niet als oude hond, want is nog super fit. Maar wel dus altijd alleen geweest bij ons. Wel regelmatig een logeehond erbij. Dat ging altijd prima. Ik verwachtte dus ook geen problemen met de pup erbij, hoewel dat natuurlijk altijd even spannend blijft.

Wij hebben de Saarloos meegenomen toen we de pup gingen ophalen. Dit leek ons het beste. Samen van huis, samen thuis komen. Saarloos was dus ook al aardig moe (enkele reis 2,5 uur en tussendoor nog gewandeld). En het gaat super thuis! Liggen soms al samen op een kussen of matje (initiatief komt dan wel van de pup) en dat gaat super. Als de Saarloos vindt dat de pup te druk is, grijpt hij wel in. Dat laten we dan ook gebeuren. Hij doet dit netjes, maar wel duidelijk. Hij mag zijn grenzen aangeven. En als wij vinden dat het te gortig wordt, dan halen we de pup even weg en leiden hem af. Hetzelfde doen we met de kat in huis en de pup.

Het nadeel bij jullie kan zijn dat Rakker ook nog helemaal niet gewend is bij jullie. Maar dat kan ook een voordeel zijn. Samen in een nieuwe situatie.

Veel succes dus, maar ik denk dat het prima gaat verlopen!

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:38

Nog veel sterkte gewenst TS overigens, met het verlies van jullie hond :(:)

Wij doen dit eigenlijk al járen, en juist omdat het voor onszelf maar helemaal voor de honden zo goed en fijn uitpakt.
Als ze bij ons wat ouder worden, dan komt er weer een pup bij. Alle honden, zelfs de oudjes die echt in gedrag ook oud werden en vrijwel alleen maar lagen te slapen, bloeiden hier enorm van op.
Ze kregen dan echt hun 2e jeugd. En dienden tevens ook als opvoeder/ouderhond voor de pup.
Ze werden dan idd echt een stuk speelser; pup maar ook ons regelmatig zeer fanatiek uitdagen voor een potje voetbal, apporteren (hond die dat nooit gedaan heeft gaat met 12 ineens apporteren...) of een trek-spelletje. Echt ontzettend mooi om te zien; juist omdat onze oudjes daar stuk voor stuk zo van konden genieten, genoten wij daar ook altijd van.

We kennen ook veel mensen die meerdere honden hebben met ongeveer dezelfde leeftijd, of zelfs 2 pups uit hetzelfde nest.
Dat is natuurlijk ook heel erg leuk. Maar wat wij daar zelf het grote nadeel aan vinden is dat je met een beetje pech, over enkele jaren dan 2 oudjes hebt lopen met beiden de bijbehorende mankementjes en klachten.

1 hond die bijv. lichtelijk incontinent wordt door ouderdomskwaaltjes is al ehm, niet zo grappig, maar als je er dan 2 tegelijk hebt, pfff..... ga er maar aan staan.

Ik praat hier wel over honden die helemaal bij ons zijn opgegroeid van pup of aan, of in het vroege verleden zelfs door ons gefokt, en waar dan echt een jong pupje bij komt.
Ik lees dat jullie een oude hond opvangen; dat is natuurlijk wel een groot verschil.
Zoals in de post hierboven gezegd; dat kan idd een nadeel zijn, maar ook een voordeel.

Zorg er in iedergeval voor dat beide hondjes een 'eigen plekje' hebben waar ze zich terug kunnen trekken; pup z'n eigen bench en Rakker z'n eigen mand/bench. Dan kun je altijd nog een extra groot dik kleed neerleggen waar ze naar wens ook samen kunnen.
Kan best dat ze vanaf dag 1 al bij elkaar in mand of bench gaan liggen hoor, maar ik merk dat het vaak wel prettig is, helemaal in het begin, dat ze beiden hun eigen plekje hebben om zich terug te kunnen trekken als ze daar behoefte aan hebben.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 17-11-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:51

@Joycie: idd herkenbaar: mijn intussenbijna 5j oude teef speelt sinds kort met speeltjes en doet mee ana trekspelletjes door de komst ven pup. Met mijn andere hond speelde ze wel (lopen, springen, "worstelen"), maar nooit presenteerde ze een speeltje of nam ze deel aan trekspelletjes. Echt fijn om te zien.
En idd een oudere hond (minimaal eentje dat uit z'n pubertijd is) of een stabiele roedel heeft ook een grote opvoedkundige waarde voor zo'n pup.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:14

petitparis: precies dat ja!
Honden maken voor ons echt deel uit van het gezin. We gaan er vaak niet zó ver in mee dat ze ook boven komen, op de banken mogen, of zelfs bij ons slapen. Een enkele uitzondering eens daargelaten, maar puur op onze uitnodiging.
We verwachten ook een bepaalde vorm van waaksheid en bescherming; dat vinden we gewoon fijn. Even blaffen als er iemand op de oprit loopt, als er onraad is, of als er wordt aangeklopt (hebben geen bel maar een klopper, ook echt een Franse Bull kop).
De jonkies hebben dit altijd perfect van de oudjes geleerd, daar hoefden wij ons eigenlijk niet mee te bemoeien.
En als ze dan té enthousiast worden, te lang doorblaffen etc. dan corrigeren wij dat maar zeker ook met behulp van de oudere hond.

Wij hebben ooit een Engelse Bulldog reu gehad die echt behoorlijk dominant en agressief kon zijn naar andere honden. Franse bull teef pupje kwam daar bij toen hij 7 was. Liefde op het eerste gezicht; hij was moeder en vader tegelijkertijd voor haar. Zij mocht, ook toen zij volwassen was, zijn lekkere logge lijf als hoofdkussen gebruiken als ze hier samen voor de houtkachel lagen.
En ja, hij begon ineens speeltjes aan ons te presenteren, met enorme trots, en werd weer helemaal lekker jong.

Zo onwijs mooi om te zien; inmiddels zien wij het niet eens zozeer meer als een 'cadeautje' voor onszelf, maar als een cadeautje voor de oudere hond.
En dat gaat al ruim 40 jaar zo; wij blij, honden blij.

Voor ons het voordeel dat we eigenlijk nooit helemaal zonder hond zitten (daar kunnen wij gewoon echt niet tegen).
Enige nadeel, maar dat hou je toch; het rouwen van de jongere hond als de oudere hond sterft. Als het om inslapen gaat betrekken we ze daar heel erg in. En alles blijft hier thuis, bij ons in de tuin.
Echter, die Engelse Bulldog is op bijna 13 jarige leeftijd zonder klachten, uit pure ouderdom, in z'n slaap overleden. De inmiddels volwassen Franse Bull is daar wel echt kapot van geweest; zij wilde bij hem in het graf springen. Uiteraard hebben wij ook haar een geruime 24 uur in de gelegenheid gesteld om afscheid te nemen, het te accepteren, om het een plekje te kunnen geven.

Maar ook dat hoort er bij. En ik weet gewoon dat zij heel veel steun aan ons heeft gehad, maar wij ook zeer zeker aan haar. Ook daar ga je samen met zo'n hond doorheen; het rouwen.

Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:19

Wat goed dat je rakker ook een plekje geven.

Ik zag hier al veel goede tips voorbij komen en wil alleen zeggen geef het de tijd.
Toen onze vroegere hond 11 was kwam er naast de andere 3 honden een pup in huis.
Het heeft ruim een half jaar geduurd voor de oude hond goed overweg kon met de pup.
Er werd heel wat afgegromd en gesnauwd. En ook rake knauwen zaten er tussen maar nooit zo erg dat er bloed vloeide.

En wij zien iedere keer opnieuw dat een oudere hond weer helemaal opbloeid met een pupje.
Ze gaan meespelen, kijken wat het uitspookt.

Alvast heel veel plezier gewenst met je 2 doerakken.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:57

Wij hebben een 4 jarig teefje, super speels en sociaal, lief, beetje onzeker. Na een half jaar een hond te logeren te hebben gehad waar zij supergek mee was, vonden wij het erg ongezellig om haar niet opnieuw een vriendje te gunnen. Juist omdat zij niet zo dominant is gekozen voor een reu erbij, in de verwachting dat die wel respect voor haar zou hebben. De ervaring ook, dat zij tegen pups op straat altijd heel lief en rustig is gaf ons ook het idee dat het wel meteen goed zou gaan.

Ons puppie bleek een zelfverzekerd hondje die meteen "aanwezig" was in huis. En teefje... moest er niets van hebben. Als wij niet ingrepen joeg ze hem de woonkamer uit en ging voor de deur liggen dat hij er niet meer in kwam.
Wij hebben dit een beetje gemanaged en na een paar dagen ging het wat beter.
Inmiddels is "pup" acht maanden. Mijn honden spelen met elkaar en zijn gek op elkaar. Feit blijft wel dat teefje zachtaardig is en weinig grenzen aangeeft en dat reu af en toe een hork is, en inmiddels groter en sterker dan het meisje. Ik moet dus nog steeds reu af en toe sturen in zijn gedrag (is ook opvoeding uiteraard) en verzucht wel eens tegen mijn meisje dat ze m eens goed op zijn donder moet geven...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet alleen leeftijd, maar ook karakter meespeelt.

Ik kan me zo voorstellen dat jullie pup ook een beetje een grenzeloze drammer kan zijn (het ras kennende). Wellicht geeft een Westie beter zijn grenzen aan, maar hou dat in de gaten zou mijn advies zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:33

Honden (en dieren) zijn net als mensen: sommigen passen bij elkaar en hebben gelijk "de klik"; anderen moeten aan elkaar wennen en ontwikkelen dan een band; en in sommige gevallen, 'werkt' het gewoon niet, is 'de klik' er gewoon niet.

Wij hebben ons eigen gedrag en ons eigen karakter. Maar honden (en andere dieren) net zo.
Enige manier om er achter te komen, is om het te proberen.
En het vooral de tijd te geven; kan soms gewoon wat tijd kosten. Mocht het echt niet klikken en in de toekomst niet kunnen/willen klikken, dan voel je dat als baasje vanzelf wel.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: ervaringen oude hond en pup gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:18

Idd niet alleen leeftijd is determinerend maar ook karakter en dat is altijd wat afwachten of het ook daar klikt. Soms heeft het wat tijd nodig.

Mijn reu (3j) en teef (4j) vonden de nieuwe pup ook niet zo heel leuk, want het is een drukte maker en zij bekeken het eerst ook als een "indringer" die hun aandacht en tijd kwam inpikken. Want hoezeer je er ook op let, een pup eist nu eenmaal meer aandacht op (al is het maar omdat je ze continu moet in het oog houden om "kattekwaad" te voorkomen of "ontdekkingstochten in geode banen te leiden).

Dus eerst wilden ze niet samen in de zetel, snauwde soms zonder echte reden naar de pup etc. Maar langzaam aan gingen ze ermee spelen (vooral als ik niet keek). En nu heb ik regelmatig een gezellig hoopje hond, verdedigt de reu zijn pup als een andere jonge hond te bruusk wordt op wandeling. Al zullen ze af en toe nog steeds af en toe hun eigen rust opzoeken en de pup afsnauwen als deze hen blijft "lastg vallen", wat hun goed recht is.
Afbeelding
De grote ging bij de "kleine" liggen toen deze in slaap viel na haar "zeurmoment" om buiten te gaan spelen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:39

Heeeerlijke foto PP! <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Anoukjuuuhh, Eleeke, GoogleAdsense, IASCrawler, marga1, Poosje81 en 103 bezoekers