Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 08:49

RTV Utrecht
Afbeelding
Foto door Laui!



Rijvereniging en Ponyclub de Slotruiters in Abcoude gebruikt sinds kort paardenmest om water te verwarmen. Op die manier hoopt de manege de energierekening te verlagen. "We hebben een tuinslang onder de mesthoop gelegd en dat water werd dus gewoon warm", legt penningmeester Petra Benacchio uit. "En daar kun je dus een paard mee afspuiten."

De Slotruiters doen mee aan de Nuon Club Competitie. De Nuon Club Competitie daagt amateursportclubs uit om creatieve ideeën te bedenken om de energierekening te verlagen. De negen meest originele ideeën om de energierekening te verlagen winnen tienduizend euro. Dat is goed voor het milieu én voor de clubkas. "Het geld kunnen we goed gebruiken", zegt Benacchio. "Daarnaast zou het toch leuk zijn als er met dit idee iets zou gebeuren."

Klik hier voor een filmpje.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:41

Tuinslang, stilstaand water, legionella....
Denk niet dat het zo'n goed plan is.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:44

Buiten dat blijft het nieuwe water dat erdoor komt echt niet warm. Zo snel krijgt een mesthoop dat ook niet geregeld. Als je een hele lange slang hebt is het leuk om een emmer te vullen, of een half paard nat te krijgen maar daarna is het koud hoor..

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:28

Wat een verstand!!Een legionelladouche............

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:37

Ik dacht een beeld ingenieus idee te gaan lezen, valt dat even tegen! _O-


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:45

KimD schreef:
Ik dacht een beeld ingenieus idee te gaan lezen, valt dat even tegen! _O-

Zelfde hier :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:34

Een keer de mestplaat aanschuiven en je hebt een waterballet (en een lekke slang).

Ik dacht ook even dat er een oplossing kwam die echt zoden aan de dijk zou zetten, maar dit gaat vermoedelijk op de energierekening echt heel weinig uitmaken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:49

Brengt mij wel op het idee:
Je kunt je houtkachel aansluiten op je vloerverwarmig, dat gebeurt mbv een buffertank. Je zou ipv je houtkachel ook de mesthoop kunnen gebruiken.

De praktische uitvoering moet dan wel grondig besproken worden :=

Maar misschien berust hun idee op dit principe?

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:50

Kan mij idd niet voorstellen dat dit werkt.....
Dan moet de slang wel heeeel lang zijn, wil je warm water houden...

En idd... lekker legionella gevaar.
Top bezig! Goed bij nagedacht!

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:03

Ik zat te denken aan een mestvergister. Maar dat valt toch een beetje tegen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:23

De biovergister bestaat al.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:26

Nou nog iemand die een dergelijk milde zeep uitvindt waarbij het niet schadelijk is als je drie dagen over het uitspoelen doet _O-
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shirley op 16-11-16 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:29

Jammer dat dit vandaag pas geplaatst wordt, je kan nu niet meer stemmen. En wellicht is de uitvoering niet heel ingenieus, het idee is wel goed. Er komt een boel warmte en dus energie van de mesthoop en daar is vast wel iets mee te doen, dus ik had ze graag mijn stem gegeven :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:33

Lekker gevaarlijk bezig daar.
Ik mag hopen dat ze zo snugger zijn het eerst nog flink op te warmen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:38

Ik vind het juist heel innovatief en betreffend legionella... dat zal wel los lopen. Ik zie nergens dat het water uit stilstaand water komt maar uit een tuinslang die weer aan een kraan gekoppeld zit??? Mest verwarmd inderdaad, er wordt zelf elektra opgewekt dmv mest, dat het niet heel veel zal schelen op hun rekening dat is een feit maar het begin is er en ik ben juist blij te lezen dat men met duurzaamheid bezig is!!! En mest hergebruiken voor opwekking van stroom moedig ik alleen maar aan, ook al is het op een zeer kleine schaal! Jammer inderdaad dat ik niet meer kan stemmen.

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

Anoniem

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:44

Waar komt dat legionella verhaal ineens vandaan? :') Er staat nergens dat er gebruik gemaakt wordt van stilstaand water.... Of het werkt, blijkbaar wel aangezien ze aangeven dat het water warm is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:49

Hoe wordt het dan verwarmd als het geen stilstaand water is? Mij lijkt het niet zo heet dat het continue een stroom van water kan verwarmen. Hooguit wat er in de slang stilstaat voor een paar uur.
Mest lijkt me ook niet opwarmen tot boven de 60 graden, waar je je eigen ketel wel op hebt staan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:59

Bizzybijtje schreef:
Waar komt dat legionella verhaal ineens vandaan? :') Er staat nergens dat er gebruik gemaakt wordt van stilstaand water.... Of het werkt, blijkbaar wel aangezien ze aangeven dat het water warm is.


Die slang bevat water wat stilstaat, immers hij loopt niet continu. Dat water krijgt de kans om besmet te raken met bacteriën die zich aan de wand van de slang vastzetten.

Zou het water kokend heet zijn dan waren er geen problemen. Juist omdat het warm is krijg je bacterien. Verder krijg je een uitdaging als de mestbak leeg moet.

Het idee van dit warme water aansluiten op je vloerverwarming is ook niets want daarvoor is het te koud. Een houtkachel aansluiten op de cv kan wel en geeft ook kokend heet water.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:20

Bizzybijtje schreef:
Waar komt dat legionella verhaal ineens vandaan? :') Er staat nergens dat er gebruik gemaakt wordt van stilstaand water.... Of het werkt, blijkbaar wel aangezien ze aangeven dat het water warm is.

Iets met klokken en klepels; je weet wel.......

Het principe zal wel werken, de zwakte zit voor nu even in een buffervat, maar ook dat is vrij simpel op te lossen en dat zogenaamde legionella-verhaal valt in de praktijk ook wel mee. Kwestie van weten hoe dat werkt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:25

Als je in de wanden en bodem van de mestput een soort warmtewisselaarssysteem maakt kun je best wel veel denk ik. Als je dan ook nog een soort 'deksel' maakt kan de warmte veel minder weg en behoud je nog meer warmte.
Je paard afspuiten hoeft niet super warm, dus als het goed uitgedacht wordt kun je denk ik best wel wat met dit plan.

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:28

robert45 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Waar komt dat legionella verhaal ineens vandaan? :') Er staat nergens dat er gebruik gemaakt wordt van stilstaand water.... Of het werkt, blijkbaar wel aangezien ze aangeven dat het water warm is.


Die slang bevat water wat stilstaat, immers hij loopt niet continu. Dat water krijgt de kans om besmet te raken met bacteriën die zich aan de wand van de slang vastzetten.

Zou het water kokend heet zijn dan waren er geen problemen. Juist omdat het warm is krijg je bacterien. Verder krijg je een uitdaging als de mestbak leeg moet.

Het idee van dit warme water aansluiten op je vloerverwarming is ook niets want daarvoor is het te koud. Een houtkachel aansluiten op de cv kan wel en geeft ook kokend heet water.


Ook zonder mest blijven die bacteriën erin zitten, dat argument gaat dus nergens over.


Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:29

ikke schreef:
Bizzybijtje schreef:
Waar komt dat legionella verhaal ineens vandaan? :') Er staat nergens dat er gebruik gemaakt wordt van stilstaand water.... Of het werkt, blijkbaar wel aangezien ze aangeven dat het water warm is.

Iets met klokken en klepels; je weet wel.......

Het principe zal wel werken, de zwakte zit voor nu even in een buffervat, maar ook dat is vrij simpel op te lossen en dat zogenaamde legionella-verhaal valt in de praktijk ook wel mee. Kwestie van weten hoe dat werkt.


Dit dus.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:33

Jasmijn1989 schreef:
Als je in de wanden en bodem van de mestput een soort warmtewisselaarssysteem maakt kun je best wel veel denk ik. Als je dan ook nog een soort 'deksel' maakt kan de warmte veel minder weg en behoud je nog meer warmte.
Je paard afspuiten hoeft niet super warm, dus als het goed uitgedacht wordt kun je denk ik best wel wat met dit plan.


Zoiets zou milieutechnisch best een leuk idee zijn maar ik denk dat de investering te hoog is om ook op lange termijn de energierekening omlaag te brengen.
Alhoewel het me wel een leuk sommetje lijkt om eens door te rekenen: aardwarmte of mestwarmte zal qua thermodynamica in zo'n opzet best vergelijkbaar zijn }>


TROY (2019) & LAYS (2014)

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Manege Abcoude gebruikt mest om energierekening te verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:42

Leuk stageproject voor een passende studie denk ik dan

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:46

MariekeS_ schreef:
Jasmijn1989 schreef:
Als je in de wanden en bodem van de mestput een soort warmtewisselaarssysteem maakt kun je best wel veel denk ik. Als je dan ook nog een soort 'deksel' maakt kan de warmte veel minder weg en behoud je nog meer warmte.
Je paard afspuiten hoeft niet super warm, dus als het goed uitgedacht wordt kun je denk ik best wel wat met dit plan.


Zoiets zou milieutechnisch best een leuk idee zijn maar ik denk dat de investering te hoog is om ook op lange termijn de energierekening omlaag te brengen.


Is dat zo? Als je normaal met koud water werkt natuurlijk wel, Maar als je normaal ook warm water gebruikt zou je natuurlijk kunnen zeggen: water van 10 graden opwarmen naar 65/70 graden kost X. Water van 20-60 graden (al naar gelang hoe handig je het systeem opgezet hebt) opwarmen naar 65/70 graden kosten per definitie minder dan X.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Banjer, Aranel, DotBot, Gaabje en 78 bezoekers