Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:38

Mm vaag. Mijn vaste huistelefoon heeft kuren waardoor hij herbelt naar een servicenummer zonder dat ik daar weet van heb. Deze mogelijkheid is nu geblokkeerd vanuit kpn dus de rekening loopt niet verder op. Maar helaas door dit geintje is er wel een stevige rekening ontstaan. -O-

Alleem vreemd. Zaterdag gebeld door een vriendelijke dame van risico beheer van kpn Met de vraag of ik wist van de hogere rekening. Ja is bekend en het is nu ook geblokkeerd. Dame prettige dagverder.

Vanmorgen redelijk vroeg, weer anoniem nummer met een behoorlijk agressieve meneer die van kpn risico beheer zou zijn met dezelfde mededeling dat ik verzuimd heb er iets aan te doen en dat ik een eerder verzoek tot betalen gemist heb en dat ik voor morgen ochtend vroeg moet betalen omdat anders telefoon wordt afgesloten meteen.ik zou per ommegaande een mail met betalingsgegevena krijgen 8)7 :? .

Alleen de 13 november heb ik geen mail van kpn gehad. Wel gisteravond een met weer een ander bedrag en een terugbelnummer in Groningen. Daarnaast gaan de betalingen van kpn automatisch van een vaste rekening af. En stond de betaling van het mij bekende bedrag al klaar en aangemeld door kpn.

Heb klantenservice van kpn gebeld naar het mij bekende gratis contact telefoonnummer. En deze dame was nogal verrast over het telefoontje aan mij van vanmorgen. Net als haar leidinggevende trouwens. Ten eerste kpn biedt betalingsregeling aan altijd. Is niet nodig geld is er en zo hoog is het gelukkig niet. Ten tweede sluiten ze nooit zomaar af, ten derde het bedrag dat ik accuut zou moeten betalen komt niet overeen met het bedrag dat bij hun in het systeem bekend staat.

Zij gaat via hun weg bellen met risico beheer of het telefoontje van hun afkomstig is, zo ja waarom er een niet gebruikelijke weg wordt genomen dan die niet bekend is bij algemene service desk van kpn.

Mogelijk is dit een nieuwe agressieve vorm van oplichting omdat mensen bang zijn dat hun telefoon wordt afgesloten. En daardoor maar in paniek betalen. Nu heb ik mobiele nummer als back up, dus mocht het wel zo zijn dan is er geen drama. Ga niet betalen aan iemand of een instantie voor ik uitgezocht heb of het wel klopt.

Wordt vervolg dus,

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:40

wauw, vreemd zeg. Goed dat je navraag doet.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:43

Zoals jij het beschrijft. Klinkt het ook niet als de werkwijze van kpn in de oren. Sowieso sturen ze eerst 2 herinneringen voor ze overgaan tot afsluiten. En die krijg je zowel per mail als per post binnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:46

Dat klopt, vooral de herhaalde dan sluiten we u morgen af boodschap omdat u de mail van de 13 e (zondag dus) hebt genegeerd en niet meteen hebt betaald toen. Dat is al raar want overboeken op de 14 e maandag betekend niet altijd dat het vanmorgen vroeg al is overgeboekt.

Daarnaast de meteen verstuurde mail is hier niet aangekomen. En zonder mail kan ik niet eens betalen :') en kpn heeft mailadres gecontroleerd en zij hebben de juiste. :j

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:47

Oke dannnnn. Waarom sta ik na alle trammelant van afgelopen jaar nou niet raar te kijken dat dit een topic van jou is >;)

Is er over die kosten gecorrespondeerd via mail / post? Bij mail zou ik eventje heel snel mijn passwords wijzigen (better safe than sorry).

Het kan inderdaad een aggressieve oplichtingstruuk zijn. Op kantoor kwamen ook mails en telefoontjes voorbij dat we moesten zorgen dat bepaalde rekeningen warden betaald, want "opdracht van de directeur". Tja, mijn directeur kent mij niet, ergo, die zit een heeeeeeleboel kilometers bij me vandaan en zal zich daar niet mee bemoeien. Alle andere managers die tussen hem en mij inzitten, die zullen dat nooit aan mij vragen, maar gaan naar de afdeling Finance. Kan de "boef" nog zo mooi dreigen dat ik anders ontslagen ga worden, maar we geven toch maar geen opdracht.

Ben benieuwd wat er bij jou uit gaat komen....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:48

Wat een raar verhaal...

Oplichters zijn inderdaad heel inventief, maar hoe zouden die moeten weten van jouw betalingsachterstand?
En welk banknummer staat er in de mail?
Wel van KPN?

Sowieso niks betalen uiteraard wat je niet vertrouwt ;)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:52

Google maar eens op zowel Phishing als fishing. Ik denk dat dit het namelijk voor 99% is. Na mails gaan ze nu over op vaste telefoonlijnen, proberen zo geld te troggelen. Eerst bangmakerij dat ze moeten betalen, dan nu de mail eroverheen. Blijkbaar heb je een goede (spam)filter erop zitten waardoor hij er niet doorheen komt). Het is nu gewoon toeval dat je ook echt een betalingsachterstand hebt :+

Nooit ingaan op mails over de factuur via een link. Altijd via de normale site en dan doorlinken. het risico is te groot dat de website te goed is nagebouwd en dan kunnen ze zo bij al je gegevens
Laatst bijgewerkt door Celiien op 16-11-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:52

Jaa gaat lekker he :+ ik heb pattent op dit soort vage dingen. Ach ja kan wel naast de verzekeringsellende, en ex ellende. Daarnaast nog aan de worstel met uwv die opeens mijn digid kwijt zijn en me niet meer in het systeem kunnen vinden. :P maar wel netjes wao storten. Heb alleen opnieuw jaaropgaaf nodig die ex is kwijtgeraakt,

Er is niks gehackt. Vaste telefoon heeft nu even een hypergevoelige redail knop. :')

Ik heb geen enkele mail gehad over een dwingende betaling. Heb net nog betawebmail van kpn gecheckt die ik altijd achter de hand heb als bewijs van binnengekomen mails. Behalve die echt zijn binnengekomen en gelezen door mij geen enkele verder. Ook niet op de 13 e of welke andere datum ook. Ook niet bij de spam. Behalve die van gisteravond dus waarin staat dat ik klantenservice kan bellen erover. Alleen dat is ene groningen nummer en kpn heeft zelf een 088 nummer ook voor de risico afdeling.

Celliieen tja gevalletje ongelukkige timing. Ben ik goed in trouwens. _O- alleen helaas voor de boefjes dat ze het bij mij proberen. ~~}> ben van nature erg argwanend en vasthoudend en zoek eerst alles uit voor ik iets teken of betaal.

Shirley er staat geen bankrekening nummer in de mail dat is het vage eraan. :+ althans de mail van gister, de mij beloofde mail van vandaag met betalingsgegevens nog steeds niet binnen. :)
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-11-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:54

Shirley, ze 'weten' waarschijnlijk niet van haar betalingsachterstand, gezien het bedrag niet overeenkomt.
Ben bang dat ze gewoon bellen op goed geluk en dat TS bij toeval een bedrag open heeft staan!?

TS, goed dat je zelf contact opgenomen hebt en hoop dat het snel juist afgehandeld wordt!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:54

nou dit lijkt mij een poging tot oplichting....vooral bepaalde dingen die je opnoemt doen alle alarmbellen wel rinkelen; ander bedrag, ander terugbelnummer dan normaal.
Lijkt me bovendien ook stug dat de afdeling die verantwoordelijk is voor de betalingen op zondag een mail sturen met betalingsverzoek binnen 48 uur.

Vermoed dat KPN je terugbelt met de mededeling dat die afdeling, die jou zogenaamd gebelt heeft vanochtend, van niets weet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:55

Apart verhaal ja, maar het lijkt mij onlogisch dat oplichters weten van jouw contact met KPN risico beheer en jouw betalingsachterstand. Misschien dus gewoon iemand van KPN zelf die zijn dag niet had.
Daarom vraag ik trouwens altijd naar de voor en achternaam van degene die ik aan de telefoon gesproken heb. Dan kun je het later verifiëren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:57

Cayenne gevraagd en niet gekregen. :+ was mompel mompel van kpn risico beheer. Meneer ik versta u niet kunt u het herhalen, mompel mompel.

Of het eerste telefoontje van zaterdag kwam niet van risicobeheer al denk ik dat van wel. Normaal verlopen gesprek en een afsluiting dat ik dan in iedre geval ervan wist en dat zij wisten dat er geen vreemde dingen gaande waren.

Dus of iemand op die afdeling is een eigen handeltje begonnen. Of het is domweg puur toeval. Of beiden. Of iemand heeft zijn dag niet en mag dan van mij wel ontslagen worden al ie klanten bedreigt met afsluiting als het niet klopt.

Maar aangezien de overstap van zowel vaste telefoon als mobiel nogal moeizaam verliep vorige maand zacht uitgedrukt ook gezien mijn eerdere topic van telfort over de onterecht geweigerde mobiele nummer behoud weet ik dat als ze zeggen mail te sturen hij ook er meteen is. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-11-16 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:59

dan spellen ze het maar; als ineens prompt het vermogen tot articuleren 'verloren' gaat op het moment dat de naam wordt uitgesproken; dan spel je je naam maar, maar je naam hebben zal ik


maar ander bedrag en ander nummer voor de klantenservice zegt wel genoeg.

Is gewoonweg pure toeval geweest dat je ook daadwerkelijk bij kpn zit en ook nog eens toevallig een kleine achterstand hebt.
Is net als met die prankcalls die kinderen wel eens doen; gewoon random wat toetsen indrukken; meestal is het niks, maar af en toe druk je toevallig de reeks in die een echt bestaand telefoonnummer vormen en krijg je iemand aan de telefoon.
Is met dit net zo.

Zo heb ik bv wel eens fishing mails gehad voor een gameaccount van een game die ik niet eens speelde; bij mij kwam de cijferreeks dus niet overeen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-11-16 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:00

Google voor de lol dat Groningen telefoonnummer eens. Komt ook nog wel eens wat leuks uit.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:00

Kentaro schreef:
Shirley, ze 'weten' waarschijnlijk niet van haar betalingsachterstand, gezien het bedrag niet overeenkomt.
Ben bang dat ze gewoon bellen op goed geluk en dat TS bij toeval een bedrag open heeft staan!?

TS, goed dat je zelf contact opgenomen hebt en hoop dat het snel juist afgehandeld wordt!

Dit vermoed ik ook.
Toevallig dat ts een achterstand heeft en gelukkig zo goed bij verstand is hier niet in te trappen.
Maar genoeg mensen die dan zo schrikken, zelfs als ze geen achterstand hebben maar goed gelovig zijn, dat ze snel betalen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:02

Het kan ook een vorm van oplichting zijn waarbij het feit dat jij een betalingsachterstand hebt gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden is. Dit gebeurt wel vaker.

Ze bellen eerst, sturen je dan een mail met een link (kijk eens of ie niet in je spambox zit). Mensen schrikken van het feit dat ze afgesloten worden en gaan betalen ongeacht of ze nu feitelijk een achterstand hebben of niet en zonder goed te kijken of het eigenlijk wel echt KPN betreft of een ghostsite.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:02

Ja alleen ik raak niet snel in paniek. Heb wel nu meer dan voldoende s hit aan mijn hoofd en doe eigenlijk afgelopen anderhalf jaar niets anders dan mensen en instanties op hun nek zitten omdat er grote fouten gemaakt worden. Ondanks dat blijf ik grondig en heel kritisch. En zal nooit uets klakkeloos betalen.

Dan desnoods maar paar dagen zonder telefoon en aansluitkosten krijgen.

Iris ik heb gekeken bij de bron beta webmail,van kpn ook daar niets in de spam. Maar weet dat spamfilter van kpn heel erg goed werkt. :j

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:04

Fijn. Ik denk dat het met een sisser af gaat lopen.

Brutale oplichters. Volgende keer m eerst maar eens het alfabet laten spellen voor je uberhaupt m te woord wil staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:07

Hee de mail is binnen. :+

Eeh tsja zal ik kopieren en plakken hier? Denk toch niet dat ik hier iets mee ga doen, is van een mailinglist. Ze weten niet eens of ik een man of vrouw ben en gezien de naamstelling is het er met een oude naamfout waarin de tussenvoegsels zijn verdwenen.

En alleen een link waarin ik met ideal kan betalen _O- jaaaaa echt. :+

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:10

volgens mij mag je dit toch wel delen? even je naamgegevens weghalen. Altijd handig als mensen gaan zoeken.

Overigens, mijn ene verzekering weigert ook pertinent de aanhef "mevrouw" te gebruiken. Terwijl ze dat dondersgoed weten.

wat een toeval dan bij jou zeg!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:11

_O-

Ik zou vooral betalen :j :')
Wel even KPN op de hoogte brengen datje ook een mail hebt gehad. T-Mobile heeft nu ook een grote waarschuwing rondgemaild en op de voorpagina staan van haar website :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:15

Klopt is nu bewezen phishing vanuit kpn ook. Rotzakjes. Die twee keer gebeld hebben. Helaas voor ze. Boel is al weer weggegooid. *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:20

N.J. Geen tussenvoegsels
Straat
Woonplaars
Klantnummer: klopt vreemd genoeg wel
Betalen aan KPN

Geachte heer/mevrouw,


Zoals met u besproken ontvangt u deze e-mail. U kunt hiermee het afgesproken bedrag aan KPN betalen.

Betaal eenvoudig via iDEAL
Klik hiervoor op deze link (aanklikbaar) om via iDEAL de stappen tot het betalen van € 316,00 te doorlopen.
Zodra u de melding "Betaling succesvol" ziet, heeft u betaald en wordt uw betaling direct aan ons gemeld.


Hebt u nog vragen?
Dan kunt u telefonisch contact opnemen met (050) 551 88 60 op werkdagen van 8:00 tot 17:30 uur en in het weekend van 12:00 tot 17:00 uur.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice


Correspondentieadres, Postbus 70024, 3000 LE Rotterdam
KPN BV, Handelsregister, K.v.K, Den Haag nr. 27124701, NL 009292056B01

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:20

Ehh zou daar toch even met KPN over gaan mailen. Doorgezet worden naar Ideal :7
Geloof nooit in toevalligheden bij dit soort zaken.
Phishings zijn tegenwoordig erg goed en bijna niet van echt te onderscheiden. Zou toch even gaan mailen met Risicobeheer en dan wel naar een bekend mail adres.

Telefoonnummer geeft wachtmuziek(klinkt als de Belastingdienst) en er wordt bijna nooit een doorkiesnummer gecommuniceerd tenzij dit duidelijk is afgesproken.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 16-11-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vaag telefoontje van "kpn" met dwingend verzoek tot betaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:21

Kpn service belt nu met ze als extra check hang in de wacht