Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-16 16:47

We hebben een rijbak aan huis, welke er al jaren ligt. 21 jaar geleden is het gele zand boven gehaald en sindsdien is er volgens mij niet extreem veel aan gebeurd.

In de bak is destijds geen drainage aangebracht, en ook nu gaat / kan dat niet gebeuren. 21 jaar geleden mocht een bak in onze gemeente nog vergunningsvrij worden aangelegd en valt zodoende onder het gedoogbeleid zolang we hem niet uitbreiden of veranderen. Dat willen we graag zo houden.

De bak vormt een mooie veerkrachtige bodem en is prima te rijden bij droog weer en normale regenval. Bij extreme regenval ontstaat er plasvorming op 3 plaatsen waar de bak ongelijk is. En dat duurt het zeker 4 á 5 dagen voordat de bak weer te rijden is, tenzij ik met een dompelpomp in de weer ga natuurlijk. Op deze plaatsen is het zand erg ingeklonken en ook iets gladder aan het worden.

Nu hebben we het idee om de bak los te laten trekken door de loonwerker. Wordt de bak daar niet heel veel zwaarder door?
En vervolgens een nieuw laagje zand aan te laten voeren om weer een egaal geheel te krijgen. Volstaat M3C zand of is er iets dat beter werkt? Loont het om het ergens mee te mengen waardoor het water ook beter afgevoerd kan worden, en zoja wat?

Ben benieuwd

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)


Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:35

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb dezelfde problemen en overweeg dezelfde oplossing, maar ben bang dat de bak dan te zwaar gaat worden.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:34

Bij ons op stal wordt de bak 2x per jaar losgetrokken door een loonwerker. Bak wordt er niet zwaarder door. Waterafvoer wordt wel een heel stuk beter.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:48

Ik heb in mijn buitenbak kokosvezels. Mijn bak was altijd super zwaar en nat maar nu is de bak mooi stabiel en droog. Bij erge regen komen er wel plassen in maar is na een dag weer weg. Bak blijft altijd mooi vlak maar er rijden maar max 3 paarden in per dag. Alleen omdat jou bak al stabiel is weet ik niet of het dan niet te stabiel wordt. Kokos is milieu vriendelijk trouwens.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 23:57

Ik heb eerder deze week inderdaad gelezen over kokos. Het lijkt me echter erg arbeidsintensief?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:26

Waarom zou je geen drainage doen? Dat veranderd toch qua uiterlijk niks aan de bak ( als gemeente lastig doet?) M.i kun je in Nederland geen bak hebben zonder drainage..

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:54

Wij graven gewoon ouderwets greppeltjes ik de avond :( en als je wilt rijden gooi je dat dicht en aanstampen... bakje is prima te rijden en er staat bijna geen water in

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:44

Citaat:
Nu hebben we het idee om de bak los te laten trekken door de loonwerker. Wordt de bak daar niet heel veel zwaarder door?


Lostrekken is inderdaad een goede optie (min. 90 cm), alleen zou ik dit nu niet doen maar in de droge periode. Ik was ooit zo dom dat te doen in november en het resultaat was dat de bak tot en met maart niet te gebruiken was, alle stevigheid was eruit, de paarden zakten er tot hun koot in. Pas toen het droger ging worden werd hij weer stevig. Ik ga mijn toevlucht nemen tot drainage dan hoef je ook niet los te trekken en als de drainage goed aangelegd wordt en zijn werk doet ben je van de problemen af. Waarom zou de gemeente moeilijk doen over drainage, meestal komt de gemeente pas in actie als er geklaagd wordt door buren. Aan de buitenkant van de bak verandert er niets toch?

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:47

ik volg even. :)
hetzelfde probleem, overweeg om ook de bak 'om te keren', dus het gele zand naar boven halen en het zwart naar onderen. ik begrijp echter dat dat dus ook geen langdurige oplossing is.
Wil ook geen drainage, veel te kostbaar en dan zou ik wel eens een vergunning nodig kunnen hebben.
mij werd geadviseerd om grindpalen in de grond te maken indien de plasvorming plaatselijk is. nu ik inmiddels een echte 'waterbak' heb in plaats van rijbak, is dat helaas geen goede optie mee.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:13

Drainage is normaal gezien niet vergunningsplichtig (in België zeker niet, in NL ben ik niet 100% zeker) en is helemaal niet zo duur.
Wij hebben zelf een 'gekeerde' piste, maar hier zit het gele zand al op 50cm diep dus sowieso erg droog. Geen drainage ook niet, maar met een dennenbos hiernaast voldoende natuurlijke drainage (zuigt de grond zo leeg als een uitgeknepen spons).

De enige mogelijkheid om van een slechte bak een goeie te maken is hem weg te doen en een nieuwe aan te leggen... en als het over te nat ga, leg dan direct een eb en vloed, dan heb je er sowieso geen last van (zand in een grote badkuip waarbij je het water zo kan laten weglopen).

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 20:10

pol1 schreef:
Waarom zou je geen drainage doen? Dat veranderd toch qua uiterlijk niks aan de bak ( als gemeente lastig doet?) M.i kun je in Nederland geen bak hebben zonder drainage..


Omdat het gemeentebeleid zo is dat wanneer ik nú iets wijzig aan de bak, de nieuwe regels van toepassing zijn waardoor ik dus vergunningsplichtig ben. Ik wil niet riskeren dat ik zo meteen het hele zooitje op kan doeken want dan heb ik een heel serieus probleem. Gemeente is niet de makkelijkste als het aan komt op bakken.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:15

Wat noemen ze veranderen; is zand erbij doen of laten lostrekken bijvoorbeeld niks veranderen?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 20:29

Nee, het gaat om structurele veranderingen: Van lintomheining naar houten omheining, vergroten, verkleinen of draineren.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:32

Ik denk dat die regels betrekking hebben betreft t wezenlijk veranderen vd bak maar niet of je de samenstelling/ drainage oid aanpast..

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 20:35

Ook op drainage. Dan was het probleem simpel op te lossen, maar dat is nu dus helaas niet het geval.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:43

ik groef geulen erin, richting de sloot.
ff wat werk,maar de plassen trokken gelijk weer weg.
daarna weer ff dichtmaken.

** Alive & kicking ! **

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:44

kun je hem met ophogen wat schuin laten aflopen?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:46

pol1 schreef:
Ik denk dat die regels betrekking hebben betreft t wezenlijk veranderen vd bak maar niet of je de samenstelling/ drainage oid aanpast..

Nee, helaas niet waar. In de gemeente waar ik woon, moet er een vergunning aangevraagd worden als je wil draineren. Heeft niets met het zicht te maken, maar met het feit dat je de grond in gaat.

Het kan natuurlijk wel per gemeente verschillen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Oplossing te natte rijbak / paddock, zonder drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:55

Misschien handig om je gemeente niet overal van op de hoogte te brengen :j maar zonder gekheid zonder drainage zou ik geen oplossing weten!! Suc6!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:58

pol1 schreef:
Misschien handig om je gemeente niet overal van op de hoogte te brengen :j maar zonder gekheid zonder drainage zou ik geen oplossing weten!! Suc6!

Ja dat ben ik met je eens. Is ook afhankelijk van hoe duidelijk je bak nu in het zicht ligt en of je (een loonwerker) er een beetje makkelijk en snel bij kan komen. Zodat je de boel snel weer dicht en uit het zicht hebt..... }>

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:03

pol1 schreef:
Misschien handig om je gemeente niet overal van op de hoogte te brengen :j maar zonder gekheid zonder drainage zou ik geen oplossing weten!! Suc6!

En dan zal ze maar net de verkeerde buren hebben die het wel bij de gemeente melden. Nee, ik vind dit geen fijn advies.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers