Meer mensen zonder smartphone?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 20:24

Ik merk het wel eens aan de reacties hier: veel mensen bokken met hun smartphone. Ze typen een woord verkeerd door autocorrect, of ze hebben niet op Google gezocht wegens te langzaam, of ze halen twee posts door elkaar op een manier die mij nooit zou overkomen. Zonder dat soort reacties zou het nooit in me opgekomen zijn dat je Bokt nog op een andere manier dan via desktop (of eventueel laptop) zou kunnen bekijken. Ik heb namelijk als een van de weinig mensen geen smartphone of ander mobiel internet.

Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste kost het geld. Ten tweede ben ik al genoeg tijd aan het internet kwijt zonder dat ik er weg van mij bureau ook nog toegang toe heb. Ten derde doet mijn oude domfoon het nog prima, terwijl een smartphone maar kort meegaat. (Gooi bij wijze van spreken maar eens met allebei een ruit in en bekijk het resultaat.)

Toch komt het moment dat ik er eentje moet kopen wel dichterbij. Ik wil ook foto's van dingen kunnen maken en die meteen delen (mijn 'echte' fototoestel is al jaren kapot, anders zou ik dat gebruiken), en meteen iets kunnen opzoeken waar je niet uitkomt is ook nooit weg. En niet te vergeten: de kalender van mijn huidige telefoon loopt maar tot eind 2016. :) Maar ja, evengoed ben ik bang dat ik straks net als 95% van mijn generatie verslaafd raak aan dat ding, dat ik een roman in de trein meeneem maar in plaats daarvan Bokt ga lezen, dat ik bij een concert mijn Twitterfeed ga laden, dat ik op een verjaardag steeds mijn e-mail wil controleren. Of het allerergste: een ongeluk krijgen doordat ik op de fiets zit te whatsappen...

Zijn er meer Bokkers die in deze mobiele tijd nog altijd geen smartphone hebben? En zijn jullie van plan om er een te kopen? Waarom wel/niet?


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:35

Sja, ieder z'n ding :).

Ik ben voor werk reuze blij met mijn smartphone. Zit veel op de weg en als de tomtom een adres niet kent, klik ik mijn telefoon aan en kom ik alsnog op de plaats van bestemming. Ook mail is onderweg te checken als het nodig is en fouten van wie dan ook kunnen met een klikje van de camera erop zo doorgestuurd worden naar de juiste persoon.

Verslaafd? Nee, dat niet. Want ik hou alsnog heel erg van boeken (al is het dan op een ereader omdat boeken zelf te zwaar zijn én teveel ruimte innemen).

De reden van geld vind ik eigenlijk een beetje onzin. Voor niets komt de zon op toch... álles kost geld.

♥ Rewrite the Stars ♥

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:36

Moi... :D
ik heb momenteel deze
Afbeelding

Terwijl ik jááren de 2e van links gehad heb (gratis telefoon bij een ING/Postbank aktie).
Afbeelding

Die klaptelefoon is lekker klein, past makkelijk in mijn broekzak. Geen broekzakbellers en ik verbel 15 euro per jaar :)

Ik heb ooit eens van iemand een oude Apple I-foon gehad, maar vond het niks; te groot (hij viel konstant uit mijn broek/jaszakken. In huis geen wifi waar ik zit. En na een update deed ook het foto's uploaden het niet meer.
Dus die ligt nu ergens in een la niks te doen.

Die oude dingen kun je nog steeds gewoon kopen en kosten geen drol, hooguit een nieuwe batterij :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:42

Ik bezit wel een smartphone, maar als je gewoon lekker je roman wil lezen in de trein kan dat nogsteeds ook al bezit je een smartphone hoor :D
Gebruik die van mij vooral voor bijvoorbeeld mijn busroute als ik ergens heen moet, zo nu en dan als navigatie in de auto omdat ik geen navigatie heb anders. En voor mij is het ontzettend handig als vrienden in het weekend wat afspreken dat ik daar van op de hoogte blijf en eventueel ook mee kan zonder dat hun mee steeds eerst zouden moeten bellen op de huistelefoon. Oohja en het is ook nog is mijn wekker :')

Kijk zelf eigenlijk nooit op mijn smartphone gewoon omdat ik ook wel andere dingen te doen heb, de enkele keer per dag dat ik kijk is het dus vooral voor praktische doeleinden.

Denk dat als je zeker nu al heel lang zonder smartphone leeft je prima gewoon een kan hebben voor alleen praktische doeleinden

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:42

Ik ben sinds een half jaartje overgestapt op een smartphone en was ook bang dat ik verslaafd zou raken. Echter is er wat betreft mijn telefoongedrag niks veranderd. Ik vergeet hem regelmatig thuis en kijk er makkelijk een hele dag niet op. Op de fiets kijk ik alleen naar de tijd, maar dat deed ik met de oudere ook.

Er zitten wel gruwelijk veel voordelen aan! Zo kan ik onderweg in de trein mijn reis plannen, kan ik wanneer ik de weg niet kan vinden (wat heel vaak voorkomt) google maps gebruiken om te navigeren en ook kan ik heel makkelijk afspraken maken omdat ik altijd een hele compacte agenda bij de hand heb. En het is inderdaad ideaal om in de trein Bokt te checken wanneer ik geen boek bij me heb ;)
En uiteraard de foto's! Van goede kwaliteit en ik kan wanneer ik zin heb gewoon lekker een selfie maken met mijn schaapje :D Of waar ik ook een foto van zou willen maken.

Ik heb van mijn aankoop in ieder geval geen spijt.. Maar ik zie om mij heen nog wel een hoop mensen die echt verslaafd aan dat ding zijn en die inderdaad op verjaardagen continue met hun telefoon spelen. Of wanneer je zoals gisteravond gezellig met een vrienden naar een concert gaat en een van de meiden zit continue met haar vriend te appen (moet ze zelf weten, maar het licht was wel storend). Ik zeg er dan ook altijd wat van wanneer ik het vervelend vind en dan ruimen ze hem vaak wel op. Het is net hoe je eigen mentaliteit is. Ik verkies mijn 'niet-online' leven nog altijd boven social media en mijn telefoon :)

Beat drums, not people!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:46

Ik heb er wel een, maar prepaid en alleen wifi, geen 3G/4G gebeuren. En ik ben niet veel meer geld kwijt dan jij :+

Overigens kun je gewoon inderdaad nog steeds een roman meenemen in de trein, hoewel mijn boek inderdaad op mijn mobiel staat. Scheelt me sjouwwerk en met rugklachten is dat best prettig eigenlijk.

Je bent er zelf bij he, jij besluit dan om te gaan whatsappen op de fiets, jij besluit dat je wil gaan twitteren in plaats van naar het concert luisteren/kijken, en jij besluit dat mail checken op een verjaardag wel kan. Niemand die dat voor jou bepaalt. :)

Oh en laat mensen niet verwachten dat je altijd je whatsapp kunt lezen. Mijn vrienden weten dat ze moeten bellen als het dringend is, want whatsapp lees ik als ik er zin in en tijd voor heb. In het bos ontvang ik ze ook niet, scheelt ook weer.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 14-11-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:46

ik heb een smartphone en gebruik m mondjesmaat voor internet,
maar zeer zeker niet voor forums, zoals bokt.

Je kunt vanwege het schermformaat niet eens behoorlijk je posts schrijven en/of corrigeren.
Ik erger mij dan ook groen en geel aan mensen die het excuus 'ik zit op mijn phone' gebruiken


ik gebruik gewoon mijn desktop pc voor internet gebruik in het algemeen.. juist daardoor blijft mijn tijd op internet mooi binnen de perken. Bij mij hoeven ze mijn telefoon in ieder geval niet operatief tussen mijn vingers vandaan te opereren. Met een 6gig databundel van ons zakelijke abonement, hoef ik mij verder niet echt druk te maken over de kosten die er aan internet gebruik verbonden zijn, maar ik kies er gewoon voor geen huwelijk met mijn telefoon aan te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:48

Ik had geen keus, mijn oude openklap telefoon die hierboven ook alleen op de foto staat begon de geest te geven. Heb sinds week of 3 de gebruikte cat foon van ex. Kan in ieder geval niet snel kapot. Meer gebruiken nee. Ongeveer alles staat uit, staan op 2 spelletjes en messenger na niks op aan apps. Fotos maken is wel fijn. De messenger wordt best gebruikt als ik niet thuis ben en dat was het. Internet staat uit thuis ook en weg een keer nodig gehad voor telefoonnummer van iemand. Voor nu dus niet meer mee bezig.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-11-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 20:49

Sokje_6 schreef:
Je bent er zelf bij he, jij besluit dan om te gaan whatsappen op de fiets, jij besluit dat je wil gaan twitteren in plaats van naar het concert luisteren/kijken, en jij besluit dat mail checken op een verjaardag wel kan. Niemand die dat voor jou bepaalt. :)

In theorie wel ja, maar ik zie erg veel mensen om me heen die append fietsen. Die letten voorheen gewoon op de weg. En ik ken mezelf: ik zit nu al veel meer op internet dan ik zou willen. Ik kan het bijvoorbeeld niet laten om steeds weer Bokt te verversen. Jullie zijn te interessant. :) Zolang ik geen smartphone heb, gebeurt me dat iig niet buitenshuis.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:52

Dat doe je alsnog zelf. Appen en fietsen is niet handig, maar als je je geluid uit zet weet je in ieder geval niet dat er appjes binnenkomen. Je kunt het jezelf best makkelijk maken. Alle plingels en geluiden uit behalve beltoon, scheelt al een hoop. En gewoon zeggen 'ik ga even fietsen, antwoord zo'. Dan is er heus niemand die zegt 'Nee nú!' en als dat wel zo is hadden ze dus moeten bellen, maar dat weten ze. Je moet de mensen aan de andere kant van het lijntje gewoon goed africhten :+

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Re: Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:00

Ik heb helemaal geen gsm :p

<3 Levi de Poes <3 Dolly de Tinker <3 Lydia&Eva, de kipjes <3

Spoiler:
Lieve Martha, Lazarus en Stefanus, wat missen we jullie hard...
Ik had nooit gedacht dat jullie al zo vroeg zouden vertrekken van ons...

Merlen

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:05

Hier ook geen smartphone.Enkel bellen of sms'sen met mijn mobieltje is voldoende.De rest doe ik allemaal via de laptop.
Kinderen en vriend hebben er allemaal één.En die doen de godganse dag niets anders dan met dat ding bezig zijn.Vooral de kinderen dan.En dat mag je echt letterlijk nemen.Thuiskomen en hup,kont op de bank en starten maar.
Vriend kan het ook niet laten om meteen alles waar hij een melding van krijgt te bekijken.
Vreselijk irritant vind ik dat. _-:(

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:07

[quote="DubbelDun"]Moi... :D
ik heb momenteel deze
Afbeelding


Die klaptelefoon is lekker klein, past makkelijk in mijn broekzak. Geen broekzakbellers en ik verbel 15 euro per jaar :)

Moet de overstap ook nog maken naar een modernere versie, loop nog steeds met een oud mobiel waar ik alleen mee kan bellen en sms'en maar vind de nieuwere veel te groot/onhandig...
benieuwd welk model het is van de samsung en is het prepaid of abonnement

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Merlen

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:10

Inderdaad.Die smartphones worden telkens maar groter.Niet handig lijkt me zo.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:13

Grappig, TS vraagt wie er geen smartphone heeft, en het merendeel van de posters meld dat ze er wél een hebben... :+
Wel TS ik heb er niet een, en deel globaal je mening over die dingen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:17

Heb een smartphone(Samsung Galaxy Advance :7). Gebruik m om te bellen, appen of foto's te maken.
Internetten daar heb ik mijn laptop voor }>
Verder als ik lui ben met appen is mijn laptop het geitje.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 21:18

Kuggur schreef:
Grappig, TS vraagt wie er geen smartphone heeft, en het merendeel van de posters meld dat ze er wél een hebben... :+
Wel TS ik heb er niet een, en deel globaal je mening over die dingen.

O, als mensen er wel een hebben zijn ze hier wmb welkom. Zeker als ze hem ook pas dit jaar gekocht hebben en dus heel goed weten hoe het is om als smartphoneloos eiland te functioneren.

moyra

Berichten: 9656
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:19

Ik gebruik mijn telefoon erg veel maar in het verkeer echt niet :n
Wanneer ik geen zin heb om "sociaal" te zijn via de smartfoon koppel ik hem gewoon van de wifi en 4g af.
Dit doe ik sowieso iedere nacht en vergeet dit regelmatig aan te zetten :+
Je hebt het volledig zelf in de hand dus.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:22

Een vriendin van mij heeft geen mobiel, dat maakt het enorm lastig om met haar te communiceren soms... ze heeft alleen vaste lijn en FB.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:22

musiqolog schreef:
Ik merk het wel eens aan de reacties hier: veel mensen bokken met hun smartphone. Ze typen een woord verkeerd door autocorrect, of ze hebben niet op Google gezocht wegens te langzaam, of ze halen twee posts door elkaar op een manier die mij nooit zou overkomen. Zonder dat soort reacties zou het nooit in me opgekomen zijn dat je Bokt nog op een andere manier dan via desktop (of eventueel laptop) zou kunnen bekijken. Ik heb namelijk als een van de weinig mensen geen smartphone of ander mobiel internet.

Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste kost het geld. Ten tweede ben ik al genoeg tijd aan het internet kwijt zonder dat ik er weg van mij bureau ook nog toegang toe heb. Ten derde doet mijn oude domfoon het nog prima, terwijl een smartphone maar kort meegaat. (Gooi bij wijze van spreken maar eens met allebei een ruit in en bekijk het resultaat.)

Toch komt het moment dat ik er eentje moet kopen wel dichterbij. Ik wil ook foto's van dingen kunnen maken en die meteen delen (mijn 'echte' fototoestel is al jaren kapot, anders zou ik dat gebruiken), en meteen iets kunnen opzoeken waar je niet uitkomt is ook nooit weg. En niet te vergeten: de kalender van mijn huidige telefoon loopt maar tot eind 2016. :) Maar ja, evengoed ben ik bang dat ik straks net als 95% van mijn generatie verslaafd raak aan dat ding, dat ik een roman in de trein meeneem maar in plaats daarvan Bokt ga lezen, dat ik bij een concert mijn Twitterfeed ga laden, dat ik op een verjaardag steeds mijn e-mail wil controleren. Of het allerergste: een ongeluk krijgen doordat ik op de fiets zit te whatsappen...

Zijn er meer Bokkers die in deze mobiele tijd nog altijd geen smartphone hebben? En zijn jullie van plan om er een te kopen? Waarom wel/niet?


Dit klopt niet helemaal. Heb een iPhone 6 plus. Ding valt zo vaak op de grond, niet bij te houden. Maar hij gaat al braaf 2 jaar mee. Nergens last van.

Vriend heeft had tot maand geleden iPhone 6, ook 2 jaar lang geen problemen mee gehad. Nu nieuwere gekocht, dus kan daar nog geen uitspraak over doen.

Daarbij komt dat je het ook niet kan vergelijken. Een vroegere Nokia kwam hoogstens 10 keer per dag uit de broekzak. De telefoons nu gaan nóoit in de broekzak Dus dan is het ook logisch dat er een grotere kans is op kapot gaan.

Edit; spelfouten door autocorrectie :+

musiqolog
Berichten: 3326
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 21:35

Nachocheese schreef:
Dit klopt niet helemaal. Heb een iPhone 6 plus. Ding valt zo vaak op de grond, niet bij te houden. Maar hij gaat al braaf 2 jaar mee. Nergens last van.

"Al" twee jaar? Dat bedoel ik nou. :+ Mijn telefoon bevat sms'jes die tot 2009 teruggaan en waarschijnlijk is hij nog ouder. (Hij is niet altijd van mij geweest.)

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:35

missfalki schreef:
benieuwd welk model het is van de samsung en is het prepaid of abonnement.
Hij is van Samsung, maar een model nummer heb ik niet. Ik heb T-mobile prepaid.

Ik wil niet weten hoe oud die van mij al is :D

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:37

HAHA ikke!!
ik heb er nog niet eens eentje met toetsjes...
ik ben de enigste in mn klas maar heb er geen last van hoor!!
krijg er volgend jaar een

Kerstmuts ;)


Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:38

Tja, daarvoor was die nog niet uit :Y) haha.

Maar ik vind die reden in ieder geval kul. Want het is echt niet zo dat ze niet tegen een stootje kunnen!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Meer mensen zonder smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:41

Als je een sterke wil hebben. Neem een cat telefoon. Zijn bedoelt voor oa de bouw. Zelfs een test met in beton gieten en uithakken overleven ze of erover heen rijden met een caterpillar shovel. Die ik heb is ruim 3 jaar door ex intensief gebruikt en geeft voor nu nog geen krimp.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 96 bezoekers