Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:03

Hoop dat ik het hier goed heb neergezet, maar ik heb de volgende vraag:

Mijn moeder (60) heeft 2,5 jaar geleden een zware beroerte gehad en is hierdoor rechtszijdig verlamd geraakt. Als kers op de taart kreeg ze ook nog eens vaatproblemen in haar rechterbeen en hebben ze deze moeten amputeren. Hierdoor is ze volledig rolstoel gebonden en kan ze alleen haar linkerarm gebruiken (ze was overtuigd rechtshandig, dus links was even wennen). Ook heeft ze behoorlijk last van afasie (woordvind stoornis)dus veel praten lukt niet, typen lukt over het algemeen wel, maar gaat erg langzaam.

Nu ze van een actieve vrouw is veranderd in iemand die 24 uur per dag zorg nodig heeft en ze qua denken nog wel helemaal gezond is, zijn we op zoek naar creatieve bezigheden die uitgevoerd kunnen worden met een hand, zonder al te veel hulp van derden.

Wat ze momenteel veel en graag doet is kleuren voor volwassenen, maar om dat nu een hele dag te doen is toch ook wel wat saai. Wat is er nog meer op de markt wat redelijk eenvoudig met 1 hand gedaan kan worden en wat leuk is, zonder al te ingewikkeld te hoeven doen? Voor het kleuren, plakt ze bijvoorbeeld de kleurplaat op de tafel vast met een stukje tape. Dus kleine aanpassingen zijn geen probleem en mijn vader is ook erg handig met het bedenken van creatieve oplossingen.

Ik zou het zo leuk vinden als we nog iets anders leuks konden vinden om te doen. Wat eventueel ook een optie zou zijn, is iets waar ikzelf bij mee zou kunnen helpen, dan kunnen we iets samen doen (we gaan straks bijvoorbeeld weer kerststukjes maken).

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:23

borduren? Heb dat wel is gezien bij de dagbesteding.
Het stuk stof waar geborduurd op werd op een soort plato gespannen in de hoeken zodat je er nog onderdoor kan. Die gene kon dan met 1 hand borduren.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:24

Puzzelen? Of iets met strijkkralen of - ik kom niet op het woord - met zo'n bord met gaatjes en stukjes met pinnetjes? Of schilderen op nummer? Bij het tuincentrum hier hebben ze ook van die kerst huisjes die je zelf kunt schilderen.

Je kunt ook een lampenkap beplakken met scheursels uit een tijdschrift of een vogelhuisje voor buiten schilderen. Of een simpele kerstkrans kopen en losse versieringen om erin te steken.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:28

Houdt ze van denkspelletjes? Ik was gister op visite bij mijn broer en kreeg Rush Hour onder mijn neus geschoven. Zeer frustrerend, kan me er uren mee vermaken. :D En heel goed te doen met één hand.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:41

Diamond painting
Steentjes plakken op soort borduur patroon. Erg rustgevend makkelijk weg te leggen en er weer bij te pakken

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:43

Eloya schreef:
Diamond painting
Steentjes plakken op soort borduur patroon. Erg rustgevend makkelijk weg te leggen en er weer bij te pakken

Deze wilde ik ook aandragen. Via ali-express kost het ook nog eens geen drol. Dan kun je voor 5 euro al testen of het iets voor je is.
Zeg maar een soort moderne versie van ministeck.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:07

Ik dacht inderdaad ook aan puzzelen. Misschien ook puzzelboekjes? Met woordzoekers, sudoku, japanse puzzels etc.
Het is niet heel creatief, maar misschien zijn bepaalde spelletjes op de computer ook wel leuk voor haar? Waarbij je alleen de muis nodig hebt. Mijn moeder deed vroeger vaak spelletjes waarbij je dan bepaalde voorwerpen in een ruimte moest zoeken. Zoiets: http://www.funnygames.nl/spel/uncle_dawes_farm.html

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:21

Dingen met woorden zijn heel frustrerend voor haar. Ze weet het woord in haar hoofd dan wel, maar er komt heel iets anders uit. Of ze kan er helemaal niet opkomen. Dat is helaas het gevolg van de afasie.

Diamond painting ga ik eens naar kijken. Zelf zat ik ook al te denken aan een mooie legpuzzel. Qua computerspelletjes doet ze veel aan kaartspelletjes, candy crush en angry birds. En als er meerdere mensen zijn, vinden we het leuk om bijvoorbeeld Carcasonne, Catan, rummikub en triomino te doen.

Maar meer en andere creatieve suggesties zijn welkom!

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:28

Jeetje, wat vreselijk voor je moeder. En jullie!

Is puzzelen iets? Ik ben er de laatste tijd veel mee bezig. Puzzels van minimaal 1000 stukjes. Het werkt enorm rustgevend (heb een burn out) en je zet tegelijkertijd je hoofd weer aan het werk. Ik heb nu puzzels zonder plaat, dus je moet echt zelf uitzoeken wat waar komt. Extra denkwerk.

Puzzelboekjes zijn eventueel leuk maar het ligt eraan welke hand ze kan gebruiken. Plus, schrijven met een hand is wel echt lastig hoor. Het papier blijft niet altijd lekker liggen. Kan enorm frustrerend zijn.

Je hebt tegenwoordig een soort teken techniek waarbij mensen mandala's maken? Met een zwarte pen. Ik weet even niet meer hoe het heet maar dat moet ook enorm rustgevend zijn, en heeft voldoening. Allemaal kleine zwarte lijntjes maken ze dan. Tot het een groot patroon wordt.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:29

Moska schreef:
Dingen met woorden zijn heel frustrerend voor haar. Ze weet het woord in haar hoofd dan wel, maar er komt heel iets anders uit. Of ze kan er helemaal niet opkomen. Dat is helaas het gevolg van de afasie.

Diamond painting ga ik eens naar kijken. Zelf zat ik ook al te denken aan een mooie legpuzzel. Qua computerspelletjes doet ze veel aan kaartspelletjes, candy crush en angry birds. En als er meerdere mensen zijn, vinden we het leuk om bijvoorbeeld Carcasonne, Catan, rummikub en triomino te doen.

Maar meer en andere creatieve suggesties zijn welkom!


Catan op de computer? Dat spel is echt ontzettend leuk. En kan je makkelijk spelen met een hand.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:50

En stempelen op stof? Kan ze tafelkleden maken ofzo :)

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Creatieve bezigheden gezocht voor persoon met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:55

Mijn schoonmoeder riep net: Pergamano! Dat is echt heel leuk en veelzijdig en kan prima met een hand.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:02

Maar moet je met pergamano niet ook knippen enzo? Ze was rechtshandig, maar die arm is nu verlamd. Met links kan ze wel het een en ander, maar knippen en snijden e.d. lukt niet. Stempelen op stof kan misschien nog wel leuk zijn, mits het niet te groot wordt, anders is het niet meer te handelen. Maar wellicht is de stof op een rekje te spannen oid. Heb zelf ook wel eens schilderen voorgesteld, maar dat vond ze maar niks.

Catan online? Bestaat dat? Dat vind ik ook leuk!