leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:19

Hallo allemaal

Ik val even met de deur in huis bij jullie.... :o

Als een paard leverbotbesmetting heeft is dan ook altijd de GGT waarde verhoogd?
Of kan men ook van een leverbotinfectie spreken als enkel AST(GOT), LDH, en CPK is verhoogd?

Dus moeten de leverwaarden echt de pan uit rijzen of kan het al bij matig verhoogde waarden ook zo zijn?

Wie kan mij hierin verder helpen/informeren? _/-\o_

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:25

GGT weet ik niet zeker.

Wel weet ik dat de waarden van GOT en LDH dan echt de pan uit rijzen. Denk aan duizenden ipv enkele honderden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 14:46

Hmm oke dat is bij de mijne weer niet het geval.

AST(GOT) 425 *<385*
LDH 897 *<600*
CPK 989 *<500*

Bilirubine is ook verhoogd trouwens ze plast ook bruine en soms rode urine het gaat maar niet over wat ik ook doe.
Artsen weten het ook niet, sta al drie jaar met een ziek paard en niemand die de oplossing heeft.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:52

Heb je al ooit behandeld tegen Leverbot? Of dit nog niet geprobeerd?

Ik weet het antwoord op je vraag zo niet precies. Maar wou je het volgende toch mee geven.
De dierenartsen die ik gesproken heb gaven aan dat het (preventief) behandelen met het middel Fasinex an sich niet schadelijk is. Dat hun ervaring is dat het paard hiermee behandelen terwijl deze geen leverbot besmetting geeft geen negatieve gevolgen heeft.
Het middel zelf zijn ook de kosten niet, 15 a 20,-. Wellicht de overweging waard als je dit nog niet gedaan hebt :).

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:54

Ik zou meer denken aan een spierprobleem, in de buurt van spierbevangenheid.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:54

Welke symptomen heeft je paard?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 15:10

Het is geen spierbevangenheid wat we wel eerst dachten. Ook heeft ze een spierbiopt gehad en geen pssm of andere narigheden aanwezig volgens kliniek.

Het ergste vind ik dat donkere plassen, echt donkerbruin en soms zelfs rood! En dan kan plots de urine weer prachtig van kleur zijn. Ook de straal is altijd goed en regelmatig.

Paard oogt verder goed, valt niks af eet en drinkt voldoende en soms als ze zich goed voelt springt ze als een jong ree door de paddock.
Mest is medium zeg maar, toen ik haar pas had was dit slap en stonk zuur.
Ze had ook een gemengde wormbesmetting, dikke vette spoelworm, aarsmade, grote strongilide bloedworm niet gezien maar zal ook wel rond gehousd hebben.

Omdat ze zo wisselend "goed" is maar qua bloed gewoon niet hersteld kunnen de artsen mij verder ook geen diagnose geven.

Ze stond voordat ik haar kocht in een voormalige koeienweide, tamelijk volgescheten en slecht onderhouden, geen sloten omheen maar wel vochtig hoog gras.
Zou daar een besmettingshaard hebben gezeten?

In het begin met rijden liep ze te puffen als een locomotief, zweten als een gek en na een half uur wou ze niet meer en ging dan bokken en staken.
Sindsdien het rijden niet meer gedaan ik wil eerst dit oplossen. Dit probleem heb ik dus al 3 jaar en heb alles geprobeerd om het op te lossen, voeding, hooianalyse, bloedtesten, speciale voedingsschema's, spierbiopt, huisvesting enz enz.

Niks slaat aan ;(

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 15:11

Pattypaard schreef:
Heb je al ooit behandeld tegen Leverbot? Of dit nog niet geprobeerd?

Ik weet het antwoord op je vraag zo niet precies. Maar wou je het volgende toch mee geven.
De dierenartsen die ik gesproken heb gaven aan dat het (preventief) behandelen met het middel Fasinex an sich niet schadelijk is. Dat hun ervaring is dat het paard hiermee behandelen terwijl deze geen leverbot besmetting geeft geen negatieve gevolgen heeft.
Het middel zelf zijn ook de kosten niet, 15 a 20,-. Wellicht de overweging waard als je dit nog niet gedaan hebt :).



Ja ik heb toen 1x via dierenarts een behandeling gedaan met fasinex (60ml)
Ik meende toen wel dat haar mest spontaan verbeterde maar korte tijd later kwam alles weer terug en volgens dierenarts was het geen leverbot -O-

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 17:03

Heeft iemand bij zijn/haar paard ook donkere urine gehad door leverbotbesmetting?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:11

funnyhorses schreef:
Het is geen spierbevangenheid wat we wel eerst dachten. Ook heeft ze een spierbiopt gehad en geen pssm of andere narigheden aanwezig volgens kliniek.

Het ergste vind ik dat donkere plassen, echt donkerbruin en soms zelfs rood! En dan kan plots de urine weer prachtig van kleur zijn. Ook de straal is altijd goed en regelmatig.

Paard oogt verder goed, valt niks af eet en drinkt voldoende en soms als ze zich goed voelt springt ze als een jong ree door de paddock.
Mest is medium zeg maar, toen ik haar pas had was dit slap en stonk zuur.
Ze had ook een gemengde wormbesmetting, dikke vette spoelworm, aarsmade, grote strongilide bloedworm niet gezien maar zal ook wel rond gehousd hebben.

Omdat ze zo wisselend "goed" is maar qua bloed gewoon niet hersteld kunnen de artsen mij verder ook geen diagnose geven.

Ze stond voordat ik haar kocht in een voormalige koeienweide, tamelijk volgescheten en slecht onderhouden, geen sloten omheen maar wel vochtig hoog gras.
Zou daar een besmettingshaard hebben gezeten?

In het begin met rijden liep ze te puffen als een locomotief, zweten als een gek en na een half uur wou ze niet meer en ging dan bokken en staken.
Sindsdien het rijden niet meer gedaan ik wil eerst dit oplossen. Dit probleem heb ik dus al 3 jaar en heb alles geprobeerd om het op te lossen, voeding, hooianalyse, bloedtesten, speciale voedingsschema's, spierbiopt, huisvesting enz enz.

Niks slaat aan ;(


Oh wat verschrikkelijk voor je! ;(
Ik heb ook zo'n paard gehad, voor ruim 2 jaar. Wat voor ras heb je?
De mijne is overigens wel volledig opgeknapt, ondanks het feit dat er nooit een diagnose is gesteld. Ik ben zelf flink gaan dokteren en uiteindelijk met een goede instructrice de conditie weer wat opgebouwd. Dat opbouwen ging niet van harte, maar met meer conditie werden de symptomen uiteindelijk ook weer minder heftig.

Op wat voor stal sta je? Hoeveel uur buiten? Wat voer je? Staat hij op stro?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 22:58

Ik heb een tinker merrie nu 8 jaar oud.
ze staat bij ons aan huis en heeft een inloopstal met nog een fjordje van 27jaar en een mini shet van 20+
Ze harmoniƫren ook super alle drie schatten van pony's.

Qua voer krijgt ze heel basic nml geweekte grasbrok met vit./mineralen en 4x per dag flink hooi.
In de stal hebben ze koolzaadstro zodat ze zacht en warm liggen kunnen.
Buiten geef ik hooi in grote bakken en binnen in slowfeeders.

water krijgen ze in een grote kunstof bak dat is gewoon leidingwater en 1x per week word de bak schoon geschrobt.

Zodra ze een scheetje verkeerd laten zit ik er bovenop. Heb met mn oudjes nog nooit problemen gehad en dit tinkertje is toch zo'n zorgenkindje.

ik wil zo graag dat ze zich goed voelt ze is nog zo jong.

Ik heb net nog contact gehad met mn dierenarts en we gaan toch die fasinex nog eens geven.
Ik wil gewoon alles kunnen uitsluiten en de leverbot zou heel goed een oorzaak kunnen zijn.

Ik dokter al drie jaar, dit is de 4e dierenarts die ik erbij heb gehaald maar tot nu toe geen diagnose gehad laat staan een behandelplan.

Ik hoop zo dat ze gaat opknappen en dat die bruine urine weg gaat dat is zo erg om te zien nml.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:01

60 ml is veel te weinig :\
Iig heb toen minstens 300 ml van mijn DA gehad om 1 x te behandelen.
Als ze ondergedoseerd behandeld worden verbaasd het mij niets als de klachten/symptomen terug komen.

Heb toen nog 2 x behandeld met de gedachte dat er wellicht nog eitjes, larfjes of iets achtergebleven zouden kunnen zijn en die ook eruit moesten. (na 1 of 2 maanden)

Wil natuurlijk niet zeggen dat het leverbot moet zijn. Maar die dosering snap ik niet. (Da vertelde ook dat overdosering geen kwaad kon)

Lees net dat jullie fasinex nog eens gaan geven, ik zou een hogere dosering geven.
Mijn paard had overigens ook wat bruinige urine, viel me pas op op de dag dat de DA kwam dus hoelang ze dat had geen idee.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 23:10

Oef dat is toch best veel?
Volgens de beschrijving is het voor 400kg 48ml en elke 50 kg meer nog eens 6ml erbij.
Paardje weegt 553kg (gewogen op de kliniek) Dan kom ik uit op zo'n 72ml dan heb ik voor 600kg gedoseerd.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:14

Officieel moet je 2x behandelen met 3 weken ertussen tegen leverbot maar dat zal je da ook wel weten. Bij 1 van mijn pony's hadden we ook het vermoeden. Ongeveer dezelfde leverwaarden als die van jou en een leverbot ei in het mestonderzoek gevonden. Pony zweette veel en dronk veel. Bleef wat schraal ondanks goede eetlust. Knapte na de behandeling goed op. Hier trouwens alles preventief behandeld maar wij zitten in een gebied waar veel leverbot voorkomt.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:15

Ik zal het morgen even nakijken voor de zekerheid, staat op de facturen als het goed is :)
Kan misschien ook liggen aan welke soort Fasinex, voor schapen of koeien of..

Heb wel nog gezien dat we 1 maand later voor de 2e keer behandeld hebben.
En dat paard na de 1e behandeling 3 dagen achter elkaar een injectie gehad heeft met spul om de lever te stimuleren.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 13-11-16 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:16

Volgens mij gaf ik wel meer dan 48ml per 400 kg maar dat zou ik even na moeten kijken

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:17

dat scheelt de helft. Schapen is 5% , koeien 10% oplossing, ik heb de 10% trouwens staan

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 23:19

Ja ik doe alles in goede overleg met d.a.
Het is voor ons de Fasinex 10% voor rundvee wellicht dat jij die lichtere versie had Pattypaard?

Poown weet jij nog de leverwaardes van je paardje?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:39


funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 00:04

Dankjewel Jet voor die link +:)+ , wij zitten gelukkig niet in een resistente zone (zuid limburg)
Tinker komt uit Belgisch Limburg (eind augustus opgehaald uit Diepenbeek maar ze kan goed nog elders gestaan hebben) geen idee hoe daar de resistentie is mbt de leverbotten?

Ik ben zelf echt benieuwd of ik nu eens een resultaat ga boeken.
Vanavond toen ik ging voeren zag ik dat ze weer normale kleur urine had, zal morgen wel weer verkleuren tot bruine drab zo gaat het al 3 jaar lang nml.

Ik zal proberen om een foto te maken als ze plast het ziet er echt ernstig uit die bruine urine ;(

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:49

De bruine urine plus de verhoogde waardes die je aangeeft wijzen mi toch wel richting spierafbraak.
Leverbot weet ik niet zo veel van, maar is je paard al getest op Lyme?
Heb je je paard ook met DNA/harentest getest op PSSM?
Zijn de gehaltes vitE, magnesium ed ook getest bij het bloz?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:55

Mijn paard met leverbot had hele hoge GGT-waardes.
Boven de 1000 (normaal is max 21 ofzo)
De andere leverwaarden waren ook wel verhoogd maar minder dan die GGT.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:59

Zijn er behalve deze waardes nog andere vreemde waardes uit bloedonderzoek gekomen?
Zijn de wormen nu 'echt' weg (eosinofielen geprikt in bloed)?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:50

Bruine urine is de bilirubine die is ook verhoogd in het bloed.
Ik zat zelfs al richting hemolitische anemie te denken omdat ze zulke pieken en dalen heeft.

Eosinofielen zijn niet verhoogd maar de GGT is wel al een paar keer te hoog geweest maar niet zo shocking hoog.
PSSM is met een spierbiopt gedaan.
Vitamine e was altijd maar net over het minimum nml 1e x 4.4 en 2e x 4.9 (>4) en dat terwijl ze het wel extra kreeg. Magnesium was ook altijd te laag, nu bij laatste onderzoek eindelijk boven het minimum.

Lyme is niet getest, ze heeft ook nooit koorts end gehad.
Dus die lever doet zijn werk niet op de een of andere manier kan mn tinker de afvalstoffen niet kwijt.
Haptoglobine vond ik ook altijd erg laag, was ook maar net boven het minimum in alle bloeduitslagen.

CPK is ook niet altijd erover geweest wel die leverwaarden.

Als ik dus het hele verhaal terug film van het moment dat wij haar hebben opgehaald tot nu dan past het leverbot verhaal echt in het plaatje.

Ik had dan toch anders echt wel iets bereikt in die 3 jaar dat ik nu aan het dokteren ben?
Maar het wisselt zo vreselijk sterk, de ene dag mooie urine en een happy horsie en dan 's avonds of de dagen erna weer deprie en donkere urine.

Ik zag ook laatst dat haar oogwit gelig is, dat heb ik nooit eerder gezien. Ze heeft 1 oog waar iets meer wit in zit en toen ze haar oogbal draaide zag ik in de buitenste ooghoek echt een gele driehoek.

Dus dat ik nu nog eens een "aaval" pleeg op eventuele leverbotbesmetting is denk ik niet uit de lucht gegrepen?
Ik ben serieus aan het eind van mijn latijn |(

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:13

Ik zal de afwijkende waarden even plaatsen, wie weet zien jullie nog iets aparts?


MCHC 37 MOET ZIJN 33 - 36 g/dL

neutrofiele segmenten 70 moet zijn 45 - 70%

eosinofielen 1 moet zijn <4

segmenten totaal 6.7 moet zijn 2.5 - 5.9 1000/uL

natrium 135 moet zijn 135 - 144mEq/L

Kalium 6.4 moet zijn 3.2 - 5.1 mEq/L

CK 989 moet zijn <500 U/L

Bilirubine totaal 2.48 moet zijn 0.5 - 2.0 mg/dL

AST(GOT) 425 moet zijn < 385 U/L

LDH 897 moet zijn <600 U/L

Alfa-1 globuline 6.0 moet zijn 2 - 6 dus redelijk hoog

Gamma globuline 26.0 moet zijn 11 - 22%
conc 1.8 moet zijn 0.6 - 1.5 g/dL

vit.E 2.9 moet zijn 2 - 8 mg/L

Dit zijn de waarden die afwijken of echt tegen de onder-of boven grens zitten.
Dierenartsen doen hier dus weinig tot niks mee ondanks die symptomen. -O-