Goede brok combineren met Smuldier

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 08:30

Goedemorgen,

Voor mijn tien maanden Aussie ben ik nog steeds een beetje tobben met het voer. Hij vreet alles als een bootwerker, dus dat is fijn.
Hij krijgt nu Orijen puppy. Op zich doet hij het daar prima op, maar hij krijgt bijna tweemaal de aanbevolen hoeveelheid en is nog steeds heel slank. Helemaal niet erg, maar een zak Orijen is best duur om er maar een maand mee te doen :+
Nu zat ik er aan te denken om hem sochtends Orijen te geven en savonds Smuldier. Ik weet dat Smuldier niet de beste KVV is, maar het is hier bij de supermarkt te krijgen en dat is handig door onze kleine vriezer. Vers vlees heeft sowieso altijd mijn voorkeur gehad, maar ik wil niet volledig overstappen omdat de kwaliteit van Smuldier me niet goed genoeg lijkt en omdat ik met vakanties brok wil voeren.

Zijn er meer mensen die dit doen? Of kan ik beter een iets mindere brok kopen ipv hoge kwaliteit brok icm lagere kwaliteit vers vlees?

Hoor graag jullie meningen!


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 08:46

Voer van het merk Platinium (bestaat uit 70% vers vlees)

Mijn herder van 2 en mijn oudje van 14.5 (klein hondje) doet het er super op! 1x per week krijgt ze van duck vers vlees. En heb geen darmproblemen. Terwijl me herder dat vroeger wel had.

het is te verkrijgen via de website (ff googlen op platinium hondenvoer, is een duits merk) of via anniekwinters.nl

ik zou wel langzaam over gaan op volwassen voer.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 08:53

Is jullie pup heel actief?
Het voeradvies is een advies. Je kan dus meer of minder voeren. Onze hond kreeg TATW en moest daar ook veeeeeel meer van hebben dan was aangegeven. Ik vond dat ook echt te duur worden! Bovendien poepte hij heel veel en was de poep ook niet echt goed.

Nu krijgt hij ander voer en gaat het goed. Goedkoper en zelfs de hoeveelheid die op de verpakking staat. Wij hebben een ADHD hond :D
Vlees hebben wij ook even gedaan maar ik vond het heel erg bewerkelijk al zijn die smuldier bakjes wel makkelijker.

Fleur ❤️

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:45

Als je Smuldier gaat bijvoeren kan je toch gewoon de Orijen halveren en kijken hoe dat gaat? Je pup zit in een flinke groeispurt en Smuldier schijnt best wel vet te zijn? Dan zou dat voor nu een goede combinatie zijn.

Geef wel 's ochtends het vlees en 's avonds de brokken. Dit advies heb ik gekregen ivm vertering van vlees t.o.v brokken.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:57

xDenies schreef:
Als je Smuldier gaat bijvoeren kan je toch gewoon de Orijen halveren en kijken hoe dat gaat? Je pup zit in een flinke groeispurt en Smuldier schijnt best wel vet te zijn? Dan zou dat voor nu een goede combinatie zijn.

Geef wel 's ochtends het vlees en 's avonds de brokken. Dit advies heb ik gekregen ivm vertering van vlees t.o.v brokken.

Ik heb met smuldier niet de ervaring dat het echt vet is, vind dat eerder van Lotgering. Maar ik voer in kwaliteit liever smuldier dan Lotgering(puur eigen ervaring!).
Eventueel kun je ook nog kijken naar Kivo. Dat is iets duurder dan smuldier, maar wel veel meer verschillende smaken.
Hier een Engelse stafford reu van nu 8 maanden(14 kg), die krijgt ongeveer 200 gram smuldier per dag en ongeveer 90 gram Applaws adult small en medium breed. (hiervoor kreeg hij naast de smuldier ongeveer 130 gram Applaws puppy small en medium breed)

Je kan gewoon (eventueel langzaam) de helft van de brokken/1 voerbeurt vervangen door smuldier, en dan opbouwen tot de hoeveelheid die je wil geven.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:00

Naast vers vlees enkel geperste brokken voeren, zoals bv Cavom.

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:05

Wij voeren smuldier en daarnaast voor de werkers prins brok deze is net zoals cavom geperst.
Onze honden zijn zeer actief, word meerdere keren per week mee getraind/ gesport.

Wij voeren ook al jaren smuldier en zelfs de dobermann van ruim 45 kg krijgt maar 600 gram naast zijn schep brokken, hij word nu eerder te dik dan te dun, ze zitten prachtig in de vacht, ontlasting is super dus al met al heel tevreden over deze combi kwa voer

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:12

Wij voeren Aussie van gelijke leeftijd nutrivet brokjes met smuldier, rodi, Duck of willekeurig ander vlees. S morgens brokjes en s avonds vlees. Hij doet het er prima op.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 10:16

Bedankt voor jullie ervaringen! Mijn idee was inderdaad half/half te voeren.
Maar Orijen is dus niet geschikt omdat het niet geperst zou zijn? Is dat ook zo als er een dagdeel tussen het voeren zit.
Ik zou graag sochtends brok voeren en savonds vers, maar dat zou dus eigenlijk andersom moeten?

Goed om te horen dat het bij jou goed gaat Nimmy! Zijn jouw brokken geperste brokken?

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:20

Simbaa schreef:
Bedankt voor jullie ervaringen! Mijn idee was inderdaad half/half te voeren.
Maar Orijen is dus niet geschikt omdat het niet geperst zou zijn? Is dat ook zo als er een dagdeel tussen het voeren zit.
Ik zou graag sochtends brok voeren en savonds vers, maar dat zou dus eigenlijk andersom moeten?

Goed om te horen dat het bij jou goed gaat Nimmy! Zijn jouw brokken geperste brokken?

Applaws is ook niet geperst. En dat gaat hier gewoon goed. Het is vooral afhankelijk of je hond het er goed op doet. Wat zo ook wel word gezegd, is een paar dagen brok, afwisselen met een paar dagen vlees.
Hier hebben we 3 katten en 1 hond op kvv met een niet geperste brok, en bij mijn zus 2 katten en 1 golden van 12 die op kvv met een niet geperste brok zitten. Zowel mengen(honden) als ochtend het ene en in de avond het andere gaven hier geen problemen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

lien_87

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:23

ik geef ook smuldier en brok. Het verhaal van de geperste brok en rauw vlees is een fabeltje... de maag van een hond heeft een zodanige vorm dat voer niet kan gaan drijven... ( dus niet zoals in een glas water).

De zuurgraad van de maag veranderd wel iets met rauw vlees, daarom voer ik 4 dagen volledig rauw ( smuldier dus). En 3 dagen brok, meestal het weekend omdat brok makkelijker mee te nemen is. Wat de brokken betreft voer ik wolf of wilderness, niet altijd te duur maar van prima kwaliteit.

Instagram @ sir_brego_wolfdog

Kosje4
Berichten: 1005
Geregistreerd: 10-01-12

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:23

Hier ook kvv en farmfood brokken mijne doet het er super op hier doe ik sochtends brok en savonds vlees dan zit er meer tijd in voor de verwerking

Pluk de dag

Nimmy

Berichten: 3916
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:33

Simbaa schreef:
Bedankt voor jullie ervaringen! Mijn idee was inderdaad half/half te voeren.
Maar Orijen is dus niet geschikt omdat het niet geperst zou zijn? Is dat ook zo als er een dagdeel tussen het voeren zit.
Ik zou graag sochtends brok voeren en savonds vers, maar dat zou dus eigenlijk andersom moeten?

Goed om te horen dat het bij jou goed gaat Nimmy! Zijn jouw brokken geperste brokken?


Geen idee. Zolang combinatie zo werkt voeren we zo. Hij doet t er prima op.

blauwdruivje
Berichten: 222
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:50

Kijk even op www.voerwijzer.com . Daar vind je veel info over hondenbrokken.
Je kunt ook gewone brok combineren met vers vlees..hoeft niet perse geperste brok te zijn. Maar gewoon even uitproberen en kijken hoe je hond er op reageert. Ik hoor zelf goede verhalen over de brok dog lovers gold. Ook een hoog vleesaandeel, geen granen maar goedkoper dan orijen.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Goede brok combineren met Smuldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:12

dat vers of kvv alleen met geperste brok kan is niet waar. Mijn honden staan al 2 jaar op geëxtrudeerde brok en kvv. Ik merk niet meer problemen dan toen ze op geperste brok stonden. Eerder minder, maar dat had met een voedselallergie te maken.

Mijn volwassen reu heeft altijd +/- het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid gegeten om op gewicht te blijven en de pup eet ook +/- het dubbele van de aanbevolen hoeveelheid voor haar uiteindelijke gewicht. Dus mss eerder het 3dubbele voor haar gewicht...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:34

Hier voer ik alle beesten sinds dag 1 met Smuldier en een brok. Ze krijgen 's ochtends en eind van de middag Smuldier (vlees compleet of pens compleet) en 's avonds voor het slapen een handje brok. Ze gedijen er zeer goed op en vinden het ook lekker.
Ik voer wel echt op zicht. Worden ze te dik, beetje minder eten. Zijn ze te schraal, beetje meer. In de winter krijgen ze ook iets meer, zeker de katten, omdat ze de hele dag buiten spelen *\o/*

09/10/2023 <3

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:01

Quellian schreef:
Naast vers vlees enkel geperste brokken voeren, zoals bv Cavom.


Dat is achterhaald en niet nodig, tenzij je een hond hebt die gevoelig reageert op een combinatie.

Hier 3 honden die allemaal KVV eten, 2 afgewisseld met brok, 1 eigenlijk alleen KVV en soms barf, maar brok met trainingen. Op dit moment is de brok voor de 2 Cavom, omdat dat in de buurt te krijgen is en 1 van die 2 ook aan 1,5 tot 2,5 keer de advies hoeveelheid zat van andere brokken. Sommige honden hebben gewoon meer nodig, geen van de 3 honden hier kan ik volgens het voedingsadvies voeren. Voordeel daarvan is dat ik tussendoortjes niet mee hoef te rekenen haha

Maar ik heb ook Purizon gevoerd, Acana, Jarco (was de pupbrok die we meekregen). Qua KVV krijgen ze hier smuldier als de andere merken op zijn, omdat het idd handig te krijgen is.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:49

Hoeveel krijgt je pup nu? Voor een pup is het namelijk wel heel normaal dat ze meer eten dan aanbevolen voor een volwassen hond.
Voor het vers vlees dat wij geven is het zelfs 20gr/kg lichaamsgewicht bij volwassen honden, terwijl het voor pups 40gr/kg lichaamsgewicht is. De onze zit op 50gr/kg lichaamsgewicht (600gr vlees/dag voor een pup van 4m, 12kg), plus daarboven nog een goeie 100/150gr brokken als beloning voor training. En onze pup staat ook nog slank..

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:56

Mijn moeder voert de combinatie smuldier met orijen en is daar heel tevreden over.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IndianSu, Mizora en 75 bezoekers