Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:06

RTV Noord
Afbeelding
Foto door Klien.



Paarden op Schiermonnikoog moeten vanaf maandag een poepopvangzak dragen. Het eiland kampt met aanhoudende overlast van paardenpoep op straat. De regel geldt alleen voor een paard of pony dat is gespannen voor een kar of koets. Maar ook ruiters moeten hun steentje bijdragen. Zij moeten de poep direct van de grond verwijderen en opruimen. De regels gelden zowel binnen als buiten de bebouwde kom op plekken die ook zijn bestemd voor voetgangers of fietsers.

Op het autoluwe Schiermonnikoog is het je verplaatsen met paard en wagen voor sommigen een mooi alternatief. Maar die paarden laten wel ongegeneerd hun vijgen op straat vallen. Omdat de opruimplicht onvoldoende wordt nageleefd wil het gemeentebestuur nu de poepopvangzak verplicht stellen.

Het probleem is ook volgens wethouder Ger Heeringa niet overdreven groot maar de overlast die er is komt volgens hem wel voornamelijk voor rekening van de huifkarverhuur. De nieuwe verplichting gaat desondanks wel voor iedereen gelden en daar is niet iedere paardenbezitter blij mee.

Jan Hartog, die toeristen op het eiland rondrijdt met huifkarren vindt de verplichting maar niets: "Het komt er op neer dat ik allemaal nieuw tuigmateriaal moet aanschaffen want die zakken passen niet aan het spul dat ik nu gebruik", vertelt hij aan RTV Noord.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:44

Mooi initatief voor menners is het redelijk simpel op te lossen door tussen de lamoenen een opvang te maken. bv. een jutte zak

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:21

Het is eigenlijk belachelijk dat dit niet gewoon overal een verplichting is. Of op zijn minst een gewoonte. Op het moment dat je paard poept tijdens een buitenrit kun je het vaak moeilijk even opruimen maar je kunt na de tijd wel even terug gaan. Op een kar kun je makkelijk een emmer meenemen. Vooral in de bebouwde kom of op openbare wegen moet je het gewoon opruimen. In de natuur is het al anders, maar dan zou je het even opzij kunnen duwen (de bosjes in).

Laat je hondenpoep liggen, loop je kans op een boete van minimaal €100.

Ik kan me voorstellen dat ze er op zo'n mooi toeristisch eiland last van kunnen hebben.

(Ik denk dat veel mensen het wel opruimen btw).

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:29

Ik snap het ook wel.

Hier ook veel poep, altijd ook dezelfde mensen die het niet opruimen.
Ik ga altijd op de fiets even terug met een schep, zo moeilijk is dat nou ook weer niet.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

Mendel: geen menner gok ik? Als je alleen gaat is van je wagen stappen en poep scheppen levensgevaarlijk. Zo'n poepzak lijkt me desondanks een kleine moeite.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:43

Maartje1990 schreef:
Mendel: geen menner gok ik? Als je alleen gaat is van je wagen stappen en poep scheppen levensgevaarlijk. Zo'n poepzak lijkt me desondanks een kleine moeite.


Nee geen menner inderdaad :). Wel af en toe mee gegaan met vrienden. En diende dan ook als "poep opruimer" :+

Maar ik heb er inderdaad weinig verstand van. Goed punt. Als je alleen gaat is het geen doen.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:49

Ik kan op mijn hca'tje echt geen emmer etc meenemen en ik gok dat een poepzak ook niet in mijn maat te krijgen is. Ik ruim het naderhand op met de fiets, maar mijn pony poept normaal niet onderweg, die vindt dat niet fijn om te doen. Dus ik wil niet dat dit verplicht wordt voor heel Nederland.
Mijn plannen om ooit naar een eiland te gaan om vakantie met hem te vieren en lekker te mennen, kan ik nu ook wel vergeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:51

Maartje1990 schreef:
Mendel: geen menner gok ik? Als je alleen gaat is van je wagen stappen en poep scheppen levensgevaarlijk. Zo'n poepzak lijkt me desondanks een kleine moeite.


Maar bij het huifkarbedrijf komt het denk ik niet vaak voor dat iemand alleen op de wagen zit. Wel suf dat die zakken kennelijk niet bij elk tuig passen, kan me voorstellen dat je dan flink baalt. Ondanks dat kan ik alleen maar voorstander van zulke regels zijn, zou hier (buiten de ruiterpaden) ook wel ingevoerd mogen worden.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:07

Fennadev schreef:
Ik kan op mijn hca'tje echt geen emmer etc meenemen en ik gok dat een poepzak ook niet in mijn maat te krijgen is. Ik ruim het naderhand op met de fiets, maar mijn pony poept normaal niet onderweg, die vindt dat niet fijn om te doen. Dus ik wil niet dat dit verplicht wordt voor heel Nederland.
Mijn plannen om ooit naar een eiland te gaan om vakantie met hem te vieren en lekker te mennen, kan ik nu ook wel vergeten..


Een opvangzak tussen je lamoenen en probleem opgelost zou ik zeggen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:17

toen ik nog werkte en toeristen rond reed met paard en wagen hadden wij al poepzakken en dat was anno 2004 tot 2008 dus ik vind het eigenlijk onverstelbaar dat er mensen zijn die nog zonder rijden :+ Helemaal als bedrijf zijnde!

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:58

Ik las eerst 'verlichte poepzak' :')
Wel goed initiatief!
Ik heb het nooit meer dan normaal gevonden om even de mest van mijn paard op te ruimen :j

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:03

Nu heeft mijn pony gelukkig de gewoonte om 9 van de 10 keer eerst in de berm te parkeren voor ze wat laat vallen, maar anders probeer ik het altijd aan de kant te schoppen.

Helaas is even afstappen of terugrijden niet voor iedereen of in elke situatie mogelijk.
Dat maakt het altijd lastig. Veel mensen willen denk ik echt wel maar het is natuurlijk altijd zo even gedaan zo'n flinke hoop opruimen.
Wat niet wil zeggen dat je er helemaal geen moeite voor hoeft te doen overigens hoor!

Voor dit soort bedrijven vind ik het logisch dat er bijvoorbeeld een poepzak is.
Zeker als ze vaak over dezelfde trajecten rijden. Wanneer er hier een tocht georganiseerd is dan wordt daarna ook de weg opgeruimd.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:07

Hier al wel een poepzak, mag hier anders t duin niet in is verplicht.

Mijn mini maakt er geen probleem van, ophanging is wel wat lastiger op de sulky

:o en ik ga tegen alles in ben al tig keer van mijn sulky gestapt om oa mest op te ruimen of in de berm te schuiven

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:15

Als mijn pony in het dorp poept ruim ik het op of geef ik excusse op een briefje in de deuren van de bijstaande huisen.

Al is het niet mogelijk om altijd mijn poep op te ruimen aangezien ik buitenritte maak van 20 tot 30km verder weg en dat fiets je als je eindelijk weer op stal ben echt niet zomaar even terug om poep op te ruimen.
Daar naast poept mijn pony altijd in de berm en als we in een drop ofzo zijn haal ik meestal een schep bij iemand weg

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:54

Ik vind het ook niet meer dan normaal op het op te ruimen. Ik ben dan ook al ooit eens aangesproken door een buurtbewoonster dat ik het opruimde. Dat vond ze heel netjes.
Als het bij ons voor de deur zou liggen word ik daar ook niet vrolijk van. En op fietspaden vind ik het met de fiets ook vervelend en gevaarlijk.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:17

lianne304 schreef:
Als mijn pony in het dorp poept ruim ik het op of geef ik excusse op een briefje in de deuren van de bijstaande huisen.

Netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:54

Mendel schreef:
(Ik denk dat veel mensen het wel opruimen btw).


Denk je dat serieus? Ik weet wel zeker van niet, op een manege nemen mensen al niet eens de moeite om na het rijden even op te ruimen.. Laat staan tijdens een buitenrit..

hooi
Berichten: 334
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:36

Ja haha, ik las het in de gauwigheid ook als 'verlichte poepzak' :Y)

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:45

Hopelijk wordt het paardenpoep opruimen/poepzak bij ons ook een verplichting.
Zo smerig dat op het wandelpad diverse plarken paardenpoep liggen.
Met scootmobiel moet ik er doorheen als de berm zacht is.
Anders sta ik vast in de modder.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:56

Eerder was het de regel dat er binnen 4 uur opgeruimd moest worden, dat is prima. Goed te doen voor zowel menner als ruiter en een stuk vriendelijker voor je omgeving.
Helaas is er een aantal mensen dat zich hier niet aan houdt en het daarmee dus verpest voor de rest.

Maar kom op, afstappen om het dan meteen op te ruimen... Dat is is onveilig.

Ik plaatste dit op fb:
Het is inderdaad heel praktisch om onderweg af te stappen, even die mest in een poepzakje te doen en weg te gooien in de eerstvolgende prullenbak...
het is verdorie geen hond.

Dit gaat voor gevaarlijke situaties zorgen. Zowel het direct opruimen als de mestzak. Binnen een x aantal uur opruimen is een beter en vooral veel veiliger idee. Het is een kleine moeite voor ruiter en menner om achteraf even terug te fietsen en de mest weg te halen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:13

Relaxed schreef:
Mendel schreef:
(Ik denk dat veel mensen het wel opruimen btw).


Denk je dat serieus? Ik weet wel zeker van niet, op een manege nemen mensen al niet eens de moeite om na het rijden even op te ruimen.. Laat staan tijdens een buitenrit..


Hier gebeurt dat dus wel. Op een enkeling na en die enkeling verknalt het dan voor de rest.

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 03:40

Die regeling van 4 uur was inderdaad prima te doen. Zo groot is het eiland nou ook weer niet dat het echt niet te doen is om terug te fietsen en de maneges hadden meestal iemand achter ritten aan fietsen om het gelijk weg te halen. Heb ik ook nog wel gedaan op vakantie een aantal jaar geleden. De laatste tijd heb ik sowieso niet zo vaak meer poep op straat gezien. Een enkele keer aan de duinenrand op het strand, maar dat is vooral in gebieden waar bijna nooit iemand komt of bijvoorbeeld alleen kitesurfers en vliegeraars. Het is inderdaad altijd een enkeling die het verknalt voor de rest...

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Verplichte poepzak voor paarden op Schiermonnikoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:35

Maak van uw scheet een donderslag.....
Onzinnig en gevaarlijk beleid. Op zo'n klein eiland moet er onderling toch wat te regelen zijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:39

Ik vind het een overdreven histerie! Net als dat gejank over zwarte piet, 1 zeur gaat zeuren en vele schapen zeuren mee.

Wat ik WEL ontzettend aso vind is poepen op de stoep zowel door hond als door paard. Dat is niet netjes.
Maar op straat is het zo weg hoor. En nee poepen op t fietspad is ook onjuist en soms zelfs gevaarlijk voor anderen.

Trouwens gemeentes strijken zoveel hondenbelasting op dan kunnen ze vast eens wat vaker een veegwagen op straat inzetten.

Mensen zoeken zich wat om te zeuren tegenwoordig!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:06

Fennadev schreef:
Ik kan op mijn hca'tje echt geen emmer etc meenemen en ik gok dat een poepzak ook niet in mijn maat te krijgen is. Ik ruim het naderhand op met de fiets, maar mijn pony poept normaal niet onderweg, die vindt dat niet fijn om te doen. Dus ik wil niet dat dit verplicht wordt voor heel Nederland.
Mijn plannen om ooit naar een eiland te gaan om vakantie met hem te vieren en lekker te mennen, kan ik nu ook wel vergeten..


Wat een dramatische reactie. Je kunt toch een oplossing zoeken?