Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 23:27

Maestro is een 16 jarige haflinger die ik 6 jaar geleden over gekocht heb van een boer. Daar liep hij manegelesjes. We hebben ups gehad en heel veel downs, Maestro is een paard die het liefst alles zelf beslist en ik heb moeite leiding te tonen omdat ik er in mijn hart begrip voor heb dat hij dat wilt.

Iets meer dan 2 jaar geleden is Maestro naar Zweden verhuisd. Daar mocht hij een jaar op rust, en ik ging de wereld verkennen. Na dat jaar ben ik ook naar Zweden gekomen en is hij weer bij mij gekomen. In dit topic laat ik ons laatste jaartje zien, waarin we van rijpaard naar menpaard zijn gegaan.

In januari reed ik na ruim een jaar weer op hem. Er is in het verleden veel gebeurt waardoor ik altijd bang voor hem ben (geweest) dus dit was een hele stap. De 2e rit zonder dat iemand hem vasthield.

Afbeelding

Ondertussen had ik Maestro geprobeerd voor de slee te zetten. Hij heeft vele jaren geleden voordat ik hem had eens voor de wagen gelopen en voor het kleine sleetje bij mij, maar door gebrek aan hulp ging het finaal mis. Hij raakte in paniek, ik kon hem niet stoppen en hij trapte de slee aan gort. De buren zagen het en besloten te helpen. Vanaf nu zou de buurman naast hem lopen en ik sturen van achter.

Afbeelding

Het ging beter en beter. Maestro gedroeg zich super, zowel met rijden als met het slepen. We oefenden een kwartiertje elke dag, en hij vond het prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Na veel oefenen en trainen waren we er klaar voor. We gingen voor t 'echie'. Boven op een berg had de buurman een oude boom die in de weg lag aan stukken gezaagd, daar waar geen traktor kon komen zou Maestro met de slee omhoog gaan en het hout weghalen. Spannend spannend!
Afbeelding

Hij gedroeg zich voorbeeldig. Hij deed alles precies zoals hij moest, wachtte netjes bij het opladen en stormde niet de berg af met de lading achter zich. Een vaak voorkomend fenomeen is dat de slee achter een uitstekende stronk op de grond blijft hangen, die je niet ziet voor de sneeuw. Dit gebeurde, Maestro wilde nog even flink kracht zetten (en daarmee mogelijk alles stuk trekken) maar met een 'ho!' stond hij stil en bleef volkomen rustig terwijl er achter hem met de slee gerommeld en getild werd. Wat een kanjer! Op de grote weg naar huis ben ik zelfs even op de lading gaan staan zoals de traditie vroeger ging. Moeilijker dan gedacht maar gaaf om te doen.

Afbeelding[/URL]


Tussendoor speelde Maestro ook als attractie.
Afbeelding

En mocht hij regelmatig mee vrij het bos in met ons andere leenpaardje. Dat vond hij prachtig, en hij bleef braaf in de buurt. Ook liep hij vaak los rond ons huis.
Afbeelding

Toen het warmer werd en de sneeuw verdween sloeg het noodlot toe. Een avond haalde ik de paarden binnen toen het me opviel dat Maestro niet zichzelf was. Normaal begon hij gelijk te eten, nu stond hij stil in een hoekje... Een Haflinger is zichzelf niet als hij niet eet, dus we hebben direkt de plaatselijke dierenarts gebeld die een half uur later kwam (het was ook nog eens weekend, arme man). Ondertussen liepen we met hem, want het leek koliek te zijn. Tot 1 uur snachts zijn we met hem bezig geweest, wachtend tot er poep aan de andere kant uit kwam.

Afbeelding

Dat betekende in de paddock, geen gras en alleen nat hooi. Elke dag leek hij weer een koliek aanval te krijgen, maar de symptomen klopte niet. Hij kreeg symptomen die totaal niet bij koliek zijn paste en die hij nog niet eerder had laten zien, zoals als een berggeit staan.
Afbeelding
Het leek er eerder op dat Maestro hoefbevangen was, iets wat zeer waarschijnlijk door de medicatie tegen de koliek kwam. Arme Maestro mocht niet veel doen, en dat past totaal niet in zijn schema. Hoe minder hij doet, hoe vervelender hij word. Een stukje met hem lopen was er niet van, hij trok zich los en dan liep het uit tot deze scenarios



Het werd duidelijk dat hij zich telkens beter en beter voelde. Het paardje waar Maestro bij stond werd helaas verkocht en omdat we niet snel een vervanging voor haar konden vinden voordat ze wegging, besloten we hem naar een stal in de buurt te verhuizen.

Daar pakte we het mennen weer op. Wegens chronisch gebrek aan geinteresseerde menners besloot ik het toch wat vaker alleen te pakken. Hij gedroeg zich nu zo goed dat ik dat aandurfde. Ik kocht een ander tuig, een tweewieler en na wat oefenen met droogmennen en de eerste keren iemand ernaast en erbij, gingen we in de buurt ritjes maken. Eerst alleen stappen, daarna een drafje erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Ook het rijden ging super.

Afbeelding

Nu is de eerste sneeuw alweer gevallen. Het mennen en rijden is weer even stopgezet. Maestro is helemaal verkeerd bekapt door een nieuwe hoefsmid, waardoor hij een tijd slecht heeft gelopen en pijn heeft gehad. Hoefschoenen leken niet te helpen en op het laatst weigerde hij nog een stap te zetten, dat is mijn paardje niet. We hebben de knoop doorgehakt en nu heeft hij vierkant ijzers om. Hij is weer helemaal happy en wil graag weer lekker aan het werk, maar we doen het rustig aan. Onze eerste ritjes gaan we binnenkort weer doen en we zijn voorbereidingen voor de winter aan het treffen!

Ondanks zijn ziektes en tegenslagen, hebben we toch een topjaar gehad!

Afbeelding

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:32

Jeetje wat een tegenslagen kan je in een jaar hebben :(

Hopelijk gaat 2017 een goed jaar voor jullie worden! Heel veel plezier!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:34

GAAF! Knap dat je toch doorgezet hebt! Komt allemaal goed =)
Deze zomer op Gotland gereden, ik snap dat je die kant opgegaan bent <3

Bootsiebob

Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:41

Wat een verhaal en wat een doorzetter ben je!
Prachtige foto's en die laatste <3

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 07:59

Dankjewel :j Gotland is inderdaad ook prachtig, wel een stuk vlakker dan hier.

Femkers

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:06

Wat gaaf! Heb je hem toevallig bij boer Aad vandaar in Haarlem?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:20

Balen van de tegenslagen, maar gelukkig zijn jullie weer op de goede weg.

Waar in Zweden woon je?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:30

Dieptepunten maar ook mooie hoogtepunten :-) Veel plezier komend jaar. Blijven jullie in Zweden?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 14:09

Femkers schreef:
Wat gaaf! Heb je hem toevallig bij boer Aad vandaar in Haarlem?


Ja dat klopt!! Wat een toeval, heb je Maestro gekend?

Ja we blijven in Zweden, ik heb hier nu werk en ben een studie aan het volgen dus voor mij gaat het goed en Maestro vind het heerlijk hier. Vandaag weer een rondje los in het bos meegeweest. Hij is duidelijk weer helemaal beter want hij scheurt door het bos heen :')

Ik woon in Värmland, tussen de dorpjes Hagfors en Torsby in. Het is ongeveer een uurtje van Karlstad vandaan rijden.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:28

Klinkt super!! Värmland ben ik weleens geweest, mijn oom en tante hebben een huis in Vitsand.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 19:56

gabyfedde schreef:
Klinkt super!! Värmland ben ik weleens geweest, mijn oom en tante hebben een huis in Vitsand.


Vitsand is ook een mooie plek, daar hebben we ooit een huisje gehuurd. Jij woont nog een heel stuk noordelijker, je zal al aardig wat sneeuw hebben of niet? Poeh, wil hier ook zo graag sneeuw! Nu hebben we een dun laagje maar daar is nog niks mee te doen helaas.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:19

Ligt hier ook een dun laagje, maar het seizoen is pas net begonnen natuurlijk. Gaat alleen maar meer worden de komende maanden. Pas in maart/april wordt het minder.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:00

Hier is het een paar keer weggesmolten maar vandaag was het -9 vanmorgen en het lijkt niet meer boven de 0 te worden dus hopelijk blijft het vanaf nu ook hier liggen.

Vandaag na anderhalve maand weer een rondje gemend. Maestro was eerst nog heel voorzichtig, hij had in z'n hoofd dat alles pijn zou doen ondanks dat hij op de harde grond in de wei heeft gegaloppeerd. Maar na een tijdje had hij door dat dat niet zo was en heeft hij toch even goed gedraafd, toen hij aangaf dat het kon.

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:28

Naja!! Boer aad met zijn haflingers en santana ik heb er ook nog op gereden (lang geleden hoor).
wat gaaf om te zien helemaal in zweden

Boer aad is helaas overleden,
heb ik vernomen en zijn broer heeft de boerderij overgenomen geloof ik. altijd als ik langsrijd moet ik nog even kijken of ik ze nog zie :') veel plezier met je paardje

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:03

Wat leuk om te zien dat zoveel mensen Boer Aad en zijn paarden kennen en ook in dit topic terecht komen! :-)

Ik had gehoord dat Aad helaas overleden was ja, hij had volgens mij ook niet heel veel paardjes meer over. Ik kende Aad zelf helemaal niet, heb Maestro viavia gekocht en Aad zelf maar 3 keer gezien en nog minder vaak gesproken.

Het plezier zal wel lukken ;-)

kitsunemimi
Berichten: 78
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Een jaar bomen slepen en karren in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:27

Jaaa haha de wereld is klein,
Ik vraag me af wat er met canero is gebeurd :o