Paard trapt zichzelf open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 12:47

Hallo,
Vannacht heeft mijn paard het voor wlkaar gekregen om haar springschoen er af te krijgen. Vanochtens toen ik aankwam was ze flink gek aan het doen (bokken, steigeren, 4 benen in de lucht etc :') ) met die ene springschoen nog niet om. Dat resulteerde dus op het feit dat ze zichzelf heeft opengetrapt.
Het zit niet op de hoefbal, meer aan de zijkant van de hoef bij de kroonrand. Ik zal kijken of ik een foto kan maken. Het is een dun lijntje, precies van haar hoefijzer. Ik vermoed dus dat het in een gekke landing is gebeurd.
Ik heb het al schoongemaakt en ontsmet met dettol. Het is nu schoon en ik heb haar op de stenen gezet zodat ze niet in het zand kan. Ben van plan om het minstens 2x daags schoon te maken en te ontsmetten, maar maak ik met vocht de korst dan niet open als die er komt?

Maar wat nu verder?
Ze loopt er niet kreupel op, hooguit een heel klein beetje gevoelig maar dat is bijna niet te zien. Het is ook niet dik of warm.
Het lijkt me niet slim om met een open wond in het zand te gaan/te werken, maar kan dat wel als er een korst op zit? Moet ik het afbinden?
En hebben jullie nog middeltjes die hier goed tegen werken?

Ten slotte:
Ze staat bij ons los en kan dus gek doen/rennen wanneer ze wil. Normaal heeft ze dus altijd springschoenen aan om dit te voorkomen. Kan de springschoen als het opgedroogd is gewoon weer om? Op het moment heb ik haar even op het binnenstuk van de loopstal opgesloten zodat er geen zand in komt. Hier zijn alleen stenen en er ligt stro.

Alvast bedankt!

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:56

Bij dat soort fratsen maakte ik het schoon, door goed uit te spoelen ivm zand ed. Ontsmetten en dan beetje afdrogen met schone handdoek. Groene leem erop, gaasje erop, vetwrap erom. Springschoen erom en gewoon op de wei. Elke dag ff verschonen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:03

Mijn oude merrie had daar ook een handje van.
Ik maakte dat goed schoon en smeerde er daarna groene leem op. Met die leem gooide ik haar gewoon weer op het land/zandpaddock(afhankelijk van het jaargetijde) en ook rijden deed ik gewoon.
Nooit problemen mee gehad.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:10

ik volg ook even mee. mijn pony heeft ook een wond op dezelfde plaats denk ik, maar dan wel aan het achterbeen. ik heb van de DA een ontsmettende spray gekregen. die kleurt oranje/geel wanneer je hem erop doet. ik probeer het ook zo proper mogelijk te houden, maar dat is hier momenteel nogal moeilijk. Mag je ook groene leem op een open wonde doen?

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:37

Ik zeg van wel, tenzij het grote gapen gaten zijn. Kleinere wondjes deed ik er wel mee. Dit soort dingen vallen wat mij betreft onder de kleinere :j

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:52

Heeft die van mij ook wel eens, lukt hem zelfs met springschoenen om. Als hij fris is en het zand is mul, landt hij zo nu en dan op zijn eigen hoefbal...

Rijden en naar buiten kan gewoon hoor. Even schoonspoelen en evt. ontsmetten. Verbinden doe ik nooit, mijn ervaring is dat dit altijd mooi heelt aan de lucht. Beweging is goed en zorgt voor een betere doorbloeding (dus genezing) van het been. Gewoon naar buiten zou ik daarom zeker doen en zand is altijd schoner dan stalstrooisel. Beterschap!

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 17:14

Afbeelding

Alleen dat kleine stukje bloed is open, gelukkig. Inmiddels nog een keer helemaal afgespoten (al het zand dat hier te zien is weer weg) en weer ontsmet. Het bloed nu niet meer. Heb er groene leem op gesmeerd. Ze staat nu op een stuk van zo'n 10 bij 10 op de stenen en als er een beetje een korstje op zit vergroot ik het stuk met de bak.
Bedankt voor jullie hulp!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:34

Ontspan.
Dit gaat vanzelf weer dicht, ook al komt er wat zand bij.
Laat het dier lekker gewoon vrij lopen en ga het zeker niet 2x per dag wassen en ontsmetten. En nee, in een open wond smeer je geen leem.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:55

Mijn paard heeft hetzelfde gedaan, tenminste, hij heeft geen springschoenen, maar loopt nu met zo wel links als rechts met een dergelijke wond rond.

ik maak eenmaal schoon, niet met dettol, gewoon afspuiten. Laat het drogen in de box (meestal met een half uur gebeurd) en daarna hup weer naar buiten.
Mocht het open blijven doe ik er een likje mesitran op.

Maak je geen zorgen, meestal is het met een dag dicht en heelt het snel, zolang je het met rus laat, ga je er elke dag aan pulken en spuiten etc duurt het veel langer.
Als je zelf een oppervlakkig wondje hebt ga je het toch ook niet 2x daags ontsmetten en schoonmaken?

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard trapt zichzelf open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:35

Dat heeft mijn paard wel vaker. Als ik het zie dan maak ik het schoon met water en smeer ik het een keer in met honingzalf. Maak me er eigenlijk nooit zo druk om.