Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 18:22

bokt / knhs
Afbeelding
IJslander Foto: aniek1985



De hele maand november is het paardenmaand bij het jeugdprogramma 'Het Klokhuis'. Elke vrijdag word er een aflevering uitgezonden waarin het paard centraal staat. Presentatrices Dolores en Nienke galopperen langs verschillende onderwerpen. Vorige week kon je kijken naar een aflevering over paardenfotografie, vanavond staat het IJslandse paard centraal.

Nienke onderzoekt wat er komt kijken bij het fokken van IJslandse paarden en wat de tölt en de telgang zijn. Ook maakt ze kennis met twee bijzondere hengsten en mag mee naar de speelweide van de veulens.

Kijk de aflevering vanavond om 18.25 uur bij de NTR op NPO Zapp

Gerelateerd artikel:
[VN] November paardenmaand bij het Klokhuis

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:30

Andere rassen dan ijslanders mogen het eiland niet op en eenmaal eraf mogen ze niet meer terug. Zo houd je het rassen zuiver en gezond.

Zuiver wel, maar gezond????
Dikke lijnenteelt en uiteindelijk ook inteelt zul je bedoelen.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:46

Op zo'n eiland kennen ze heel veel ziekten van het vaste land niet. Als je dan iets binnen sleept door paarden toe te laten heb je kans dat er heel wat omvallen. Omdat ze geen afweer tegen iets relatiefs onschuldigs hebben.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:48

Tendance schreef:
Andere rassen dan ijslanders mogen het eiland niet op en eenmaal eraf mogen ze niet meer terug. Zo houd je het rassen zuiver en gezond.

Zuiver wel, maar gezond????
Dikke lijnenteelt en uiteindelijk ook inteelt zul je bedoelen.

Enig idee van de aantallen paarden daar? Daar zit potentieel* heel wat diversiteit in, waar menig ander stamboek jaloers op zou zijn.
Dat aangevuld met 'worstselectie' (alles wat niet goed genoeg is om te rijden of te fokken is altijd nog prima te eten) helpen behoorlijk mee om de boel (genetisch )gezond te houden.

Uiteraard is daarbij wel de vraag in hoeverre de vraag naar rankere, grotere paarden met steeds extremere voorbeenactie die ook nog eens steeds jonger moeten presteren, bijdraagt aan de gezondheid van het ras.

*potentieel, want het is uiteraard geen volledig 'random mating' populatie, en er zijn in het verleden bijvoorbeeld enkele hengsten geweest die buitengewoon sterk hun stempel op het ras gedrukt hebben.

Schoentje, kerstmuts en [o]

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:55

Genoege rapportage. Er liep wel een hele bijzondere IJslander in die kudde van de NL fokster. Dat dier had een rug met een flinke driehoeks vergroeiing. Heel apart.

[o]

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:53

Heel simpel. Er komt geen nieuw bloed binnen, dus uiteindelijk ontkom je er niet aan.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:41

Natuurlijk is er lijnteelt, maar inteelt valt reuze mee. Er zijn er genoeg om dat te kunnen voorkomen en daar zijn veel fokkers ook bewust mee bezig. Een probleem is het in elk geval niet, gewoonweg vanwege de aantallen. Er zijn idd heel wat stamboeken (zeker onder de gangenpaarden) waar het een veel groter probleem is. Verder is het een van de weinige rassen waarbij de paarden die niet goed genoeg zijn als rijpaard, een ander doel zullen dienen (lees: de worst in). De gezonde paarden houd je dus over en met de beste wordt gefokt. Weinig sentiment bij het Ijslandse volk op dat gebied, en dat komt het ras ten goede. Dus ja, zuiver en gezond.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:45

Ik wil het wel even terug kijken, weet iemand waar ik het kan vinden?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:55


"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:57

ikkedus schreef:
Genoege rapportage. Er liep wel een hele bijzondere IJslander in die kudde van de NL fokster. Dat dier had een rug met een flinke driehoeks vergroeiing. Heel apart.

Die kromme viel mij ook al op.. Verder wel leuke rapportage.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:08

Mariska_28 schreef:
ikkedus schreef:
Genoege rapportage. Er liep wel een hele bijzondere IJslander in die kudde van de NL fokster. Dat dier had een rug met een flinke driehoeks vergroeiing. Heel apart.

Die kromme viel mij ook al op.. Verder wel leuke rapportage.


Ik zag het ook. Wat loopt dat beestje slecht.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:21

Sandrina schreef:
Die kromme viel mij ook al op.. Verder wel leuke rapportage.


Ik zag het ook. Wat loopt dat beestje slecht.[/quote]

Ik zag hem ook. Maar het paard liep niet slecht. Hij was aan het tölten/schweinen

Huni

Berichten: 267
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Eiland in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:58

Citaat:
Genoege rapportage. Er liep wel een hele bijzondere IJslander in die kudde van de NL fokster. Dat dier had een rug met een flinke driehoeks vergroeiing. Heel apart.



Slecht lopen deed dat dier niet, zoals hier boven staat was het sweinen of tolten. Het nadeel van die extra gangen is dat vooral jonge dieren hun pootjes niet altijd uit elkaar kunnen houden. Ze zijn niet sterk genoeg om hun gangen te kunnen scheiden. Vandaar dat het er zo uit ziet alsof ze slecht lopen.

If it's not an Icelandic, it's just a horse.....

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:58

Tendance schreef:
Heel simpel. Er komt geen nieuw bloed binnen, dus uiteindelijk ontkom je er niet aan.


Dat geldt natuurlijk voor ieder zuiver ras met gesloten stamboek, maar gericht fokken een een populatie die groot genoeg is helpt enorm.

Bovendien aten/eten de IJslanders van oudsher hun paarden ook gewoon op, selectie op gezondheid zonder sentimentaliteit doet een hoop en ze zijn altijd in behoorlijk natuurlijke omstandigheden gehouden dus de hardste dieren bleven overeind.

Er zijn 80.000 ponies op dat eiland, ruimte genoeg voor een gezonde fokkerij.

Overigens zijn alle eilandpopulaties (in de natuur) inteelt of lijnteeltpopulaties en zolang je natuurlijke selectie niet uitschakelt kan dat heel erg lang goed gaan.


Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:20

randalinpony schreef:
Overigens zijn alle eilandpopulaties (in de natuur) inteelt of lijnteeltpopulaties en zolang je natuurlijke selectie niet uitschakelt kan dat heel erg lang goed gaan.


Dat blijkt wel uit het feit dat die populatie al sinds 800 AD bestaat en nog niet uitgestorven is of typische gezondheidsproblemen heeft.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:22

ik zag van de week simon (van nick en simon)ergens voorbijkomen op een paard wat nou niet echt goed luisterde naar hem...weet iemand waar ik dit stukje kan terugzien?of waar t precies over ging,meende te zien dat t ook om een IJslander ging.

Skessa_
Berichten: 10598
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:28

connie64 schreef:
ik zag van de week simon (van nick en simon)ergens voorbijkomen op een paard wat nou niet echt goed luisterde naar hem...weet iemand waar ik dit stukje kan terugzien?of waar t precies over ging,meende te zien dat t ook om een IJslander ging.


[GP] Talenten zonder Centen in Rekjavik!

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:29

connie64 schreef:
ik zag van de week simon (van nick en simon)ergens voorbijkomen op een paard wat nou niet echt goed luisterde naar hem...weet iemand waar ik dit stukje kan terugzien?of waar t precies over ging,meende te zien dat t ook om een IJslander ging.

Dat komt vanavond 20.30 op SBS6.

Groetjes Jolanda

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:57

wij gaan kijken!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:30

randalinpony schreef:
Tendance schreef:
Heel simpel. Er komt geen nieuw bloed binnen, dus uiteindelijk ontkom je er niet aan.


Dat geldt natuurlijk voor ieder zuiver ras met gesloten stamboek, maar gericht fokken een een populatie die groot genoeg is helpt enorm.

Bovendien aten/eten de IJslanders van oudsher hun paarden ook gewoon op, selectie op gezondheid zonder sentimentaliteit doet een hoop en ze zijn altijd in behoorlijk natuurlijke omstandigheden gehouden dus de hardste dieren bleven overeind.

Er zijn 80.000 ponies op dat eiland, ruimte genoeg voor een gezonde fokkerij.

Overigens zijn alle eilandpopulaties (in de natuur) inteelt of lijnteeltpopulaties en zolang je natuurlijke selectie niet uitschakelt kan dat heel erg lang goed gaan.


Volgens mij zijn er in Nederland veel meer Friezen en dat is ook niet een grandioos gezond stamboek.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:17

Volgens mij zijn het er ongeveer evenveel of minder, aangezien de site van FPS over zon 70.000 dieren spreekt maar dan verdeeld over 50 landen. IJslanders zijn er 80.000 van op Ijsland maar volgens mij ongeveer het dubbele op het vasteland.

Totaal andere basis. Friese ras is vorige eeuw een paar keer bijna uitgestorven, en is vanuit die smalle basis opgebouwd en bovendien zijn de problemen een gevolg van verzwijgen van problemen en lustig doorfokken, a.

Op Ijsland lukt het al 800 jaar om gezonde kudden paarden te fokken en dat komt mede doordat ze dus de slechte dieren gewoon opeten en die de barre omstandigheden niet overleven.
De ijslander is daardoor een relatief gezond ras juist.

Ijslands gezegde: fokken is hard. De goede dieren koester je, de slechte eet je op.

Maar ik snap niet waarom je zo hardnekkig wilt beweren dat het echt niet goed kan komen met die IJslanders?

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:27

Ik beweer nergens dat het niet goed kan komen met de IJslanders. Jij legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

Ik zeg: In de toekomst is het ras niet gezond meer.
Dat kan namelijk niet als er geen nieuwe aanvoer van ander bloed.
Ieder paard gaat uiteindelijk dood en daardoor wordt de spoeling steeds dunner.

Wij hebben ook lijnteeltpopulaties gedaan op Nimmerdor, dus echt tegen lijnteelt kan ik niet zijn.
Maar of het gezond is, dat is een andere vraag.

En aantallen op het vasteland, die hebben er in principe niets mee te maken, want die mogen het eiland niet op.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:33

Tendance dat zullen we dan wel zien. Over 800 jaar of zo. :+

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Vanavond IJslandse paarden bij het Klokhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:49

Ik denk dat het veel sneller al zo zal gaan.
De bloedlijnen kunnen enkel dichterbij elkaar komen.
Gespreider kan het nooit worden.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:57

Laat je ons even weten als het zo ver is Tendance?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Anne_vD, Fling, Hanneke_68, Kaplaars en 50 bezoekers