Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 14:11

Afgelopen zondag heb ik Elfina weer gereden en dit keer vriendjelief meegesleept met de camera. Ondanks dat hij verder niks met paarden(fotografie) doet, zitten er wat leuke plaatjes tussen. Maar jeetje, wat is dat toch confronterend. :o

Maar, niets is zo leerzaam als beelden van jezelf terug zien, dus heb ik me er doorheen geworsteld. Omdat ik graag ook de kritische blik van anderen op mijn foto's wil hebben, plaats ik de foto's ook hier. Ik ben dus klaar voor commentaar! :Y)

Elfina is mijn 7-jarige (donkere) vosmerrie. KWPN'er, Zuidenwind x Special D. Ze is tevens mijn eerste eigen paard ooit en nu bijna 2 en een half jaar van mij. Destijds dus de keuze gemaakt voor combinatie groen-groen (manege ruiter - groen paard). Of dat een verstandige keuze is geweest, geen idee, maar ik ben erg blij met haar en ik denk dat we de juiste begeleiding gehad hebben/hebben en dat we goed bezig zijn.

Dit zijn wij:
Afbeelding

Ik heb afgelopen schooljaar examen gedaan, ben daarna op vakantie geweest en heb de hele zomer gewerkt, dus echt rijden is er een hele tijd niet van gekomen. Inmiddels heb ik het weer een paar weken opgepakt en zondag staat onze eerste wedstrijd sinds een halfjaar weer gepland! We starten in de L1, ik heb reeds 7 winstpunten en ik hoop dus straks over te kunnen naar de L2.

Wat ik zelf als verbeterpunten aan mezelf zie:
- Mijn handen. Vooral mijn binnenhand is veel te streng/sterk en ik sluit mijn ellebogen niet mooi aan.
- Mijn voeten. Ik moet mijn hakken echt veel meer uitdrukken.
- Ik moet veel meer voor me kijken. Dat zal er ook voor zorgen dat ik wat rechter op zal gaan zitten, want mijn rug is ook veel te bol.

De verbeterpunten die ik aan Elfina zie komen allemaal voort uit mezelf, dus ik vind het niet nodig om die expliciet te noemen.

Ik hoop dat jullie nuttige en bruikbare tips voor mij hebben! :)

Even een voorbeeld van hoe het NIET moet (iets met bakkabouters enzo... :j )
Afbeelding

En dan nu de foto's van het echte werk:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Pasje wijken
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Teugels veel te lang, mijn houding is bagger, maar Elfina loopt niet gek
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Ik ben veel te streng met m'n handen waardoor Elfina te diep loopt, maar hé, dat voorbeen én dat achterbeen <<)
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Netjes halthouden is erg moeilijk voor ons, dus ik was best blij met dit beeld!
Afbeelding

En nog een leuke (overenthousiaste) foto als afsluiter:
Afbeelding

Ik zou zeggen, brand los! Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3


Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:10

Leuk paard, jullie zijn een leuke combinatie!

Aangezien er nog niemand gereageerd heeft, doe ik een poging :) Geen reacties is ook zo saai :P

Geen idee of ik het goed zie, maar het lijkt erop dat het paard wat op de voorhand loopt. En het lijkt er ook op dat ze wat over haar eigen tempo heen loopt (dus overhaast), klopt dat?
Tips geven laat ik aan een ander over, ben geen dressuur held :+

Over je eigen houding heb je zelf al genoeg gezegd :)

PS de kleur van je paard is erg mooi!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 12:59

ilonamandjes schreef:
Leuk paard, jullie zijn een leuke combinatie!

Aangezien er nog niemand gereageerd heeft, doe ik een poging :) Geen reacties is ook zo saai :P

Geen idee of ik het goed zie, maar het lijkt erop dat het paard wat op de voorhand loopt. En het lijkt er ook op dat ze wat over haar eigen tempo heen loopt (dus overhaast), klopt dat?
Tips geven laat ik aan een ander over, ben geen dressuur held :+

Over je eigen houding heb je zelf al genoeg gezegd :)

PS de kleur van je paard is erg mooi!


Bedankt voor je reactie!

Ze loopt inderdaad nog wat op de voorhand, maar ze zal eerst meer kracht van achter moeten krijgen om dat meer op te kunnen vangen en meer te gaan zitten. Hier zijn we wel mee bezig door veel overgangen en schijnovergangen te rijden.

Wat betreft het tempo; ze loopt (bij mijn weten) zeker niet over haar tempo. Ze loopt wel erg ruim, dus misschien dat het beeld daardoor vertekend wordt?

Qua kleur is ze echt een toverbal. Ze verandert echt heel veel van licht naar donker en ik heb geen idee hoe dat kan! :')

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:03

Naar mijn idee loopt ze ook over haar tempo voor in hoeverre we dat op foto's kunnen zien, als ik de foto's bekijk, en lijkt ze over haar schouder weg te vallen. Verder ziet het er allemaal vriendelijk uit, en dat ze op de voorhand loopt is ook helemaal niet gek, dat komt vanzelf met de tijd wel als jullie weer fanatiek aan het rijden zijn en ze de spieren en kracht heeft om te gaan dragen achter. Lekker samen doortrainen, jullie zijn een leuke combinatie, prachtig paardje heb je! Succes met de wedstrijden :)

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 13:30

Waardoor lijkt het alsof ze over haar eigen tempo loopt?
Ik heb juist het idee dat op de foto's te zien is dat ze haar passen mooi afmaakt en haar achterhand daarbij goed onder de massa komt.

Rechtsom valt ze inderdaad zo nu en dan over haar schouder weg, dit komt omdat ik haar dan op de buitenkant niet genoeg begrens. Zeker een werkpuntje!

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 02:11

Ik zie een pony met mooie ruime gangen, het tempo vind ik moeilijk te beoordelen aangezien het stilstaande beelden zijn. De foto's wekken inderdaad het idee dat het allemaal wat snel gaat maar dat kun jij zelf, denk ik, het beste beoordelen.
De houding en zitpuntjes geef jij zelf al aan, daar wil ik nog aan toevoegen dat het lijkt alsof je je bovenarmen/schouders vastzet. Daarmee bedoel ik niet dat je trekt aan de teugels maar meer een spierspanning die je vasthoudt, kan dat kloppen?
Ik vind jullie een erg leuke combinatie, lekker gaan doortrainen en dan moet de L2 al gauw binnen rollen dacht ik zo. Heel veel succes in ieder geval!

"Every horse is good for something..."
Pip, Bealfire, Nicky, Quint & Skype...

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 06:10

Knap diertje, ik wil toevoegen aan mijn voorgangers dat je teugels te lang zijn. Daardoor heb je de neiging om je handen naar je bovenbenen toe te halen waardoor je automatisch je armen blokkeert.

Probeer ze eens 5 tot 10 cm korter te nemen en je handen voor je uit te dragen (voor de schoft). Handen en armen ontspannen.

In het begin zul je je balans missen maar het "Sturen" zal beter gaan :j probeer r ook niet teveel aan de teugel te rijden maar bied haar de kans om zelf na te geven zodat jij je teugel alleen maar vast hoeft te houden :) Het lijkt er op dat als ze zich een beetje sterk maakt jij je handen vast zet richting je kruis waardoor je nageeflijkheid afdwingt (kan ik niet zien zonder filmpje maar het lijkt zo) maar dan is het niet echt naGEVEN.

Succes!

Ohja ps. Let er op dat je overgangen en schijnovergangen gebeuren op je zit dmv langzamer lichtrijden/je wat zwaarder maken en daar in mooi rechtop blijven. Wanneer je teveel op je handen het tempo terug gaat maken wordt ze achter niet sterker maar alleen sneller.

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:56

Erg leuk paardje vind ik het!

Probeer echt rechtop te gaan zitten en je handen meer voor je uit te dragen met een kortere teugel. Nu lijken je handen erg streng en lijkt de houding meer gedwongen van je paard. Probeer gewoon een constante verbinding te houden en meer tempo wisselingen te gaan rijden. Vanuit hier zal je paard vanzelf in jou hand komen.

Succes samen.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:19

Leuke combinatie en ziet er allemaal goed uit, zeker als ik jullie voorgeschiedenis lees: beide groen!
Er was iemand die een opmerking maakte over verkramping in je armen. Je kunt jezelf daar goed op controleren door tijdens het rijden heel bewust af en toe je schouders op te halen en dan weer af laten zakken.
Het meer dragen komt met de tijd wel. Wees je er van bewust dat Keulen en Aken niet op een dag gebouwd zijn. Ziet er voornamelijk heel fijn uit. En ja, met die houding.... worstelen we daar bij tijd en wijle allemaal niet mee? Als je paard braaf is zou je eens kunnen beginnen met zitoefeningen, waarbij iemand het paard aan de longe vasthoudt. Al is het maar zonder beugels en zonder teugels (licht bijzetten) en dan maar zitten, zitten, zitten. Als je dat goed kunt, zou je jezelf aan kunnen wennen om dagelijks een poosje zonder beugels te rijden. Wel zorgen dat je eerst onafhankelijk kunt zitten, zodat je jezelf niet aan de teugels vast gaat houden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 08:10

Bedankt voor jullie fijne reacties en complimenten over mijn paard! Ik zal kort even op ieder van jullie reageren.

Pipfifa: Het klopt inderdaad dat ik bepaalde spieren vastzet die ik niet vast zou moeten zetten. Vooral mijn linkerkant. Mocht iemand hier nog (extra) tips voor hebben, dan hoor ik die graag!

S_en_Z: Ik heb niet per se het idee dat mijn teugels te lang zijn, maar ik zal binnenkort eens proberen hoe het gaat met kortere teugels. Ik snap dat het nu op sommige beelden wat gedwongen lijkt, maar ze is juist (meestal) vrij los van voren. Het is alleen inderdaad wel zo dat ik sterker in mijn hand wordt als zij ook sterk wordt, en dat verergert elkaar dan alleen nog maar meer. Hier ben ik altijd heel bewust mee bezig, maar dat is niet altijd even makkelijk :')

Kalender7: Mijn handen moeten inderdaad meer gedragen worden. Bedankt voor de tip! :)

Thebiglion: Ik moet inderdaad heel erg bewust gaan rijden. Maar soms is dat erg moeilijk, omdat het zo normaal is dat je het zelf niet altijd opmerkt. Daarom sleep ik ook vaak mijn moeder mee, zodat zij mij er aan blijft herinneren.

Misschien een leuk detail:
Op onze wedstrijd gisteren hebben we 195,5 en 198,5 bij elkaar gereden en we mogen nu dus officieel L2 starten! :D

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:03

Nou je bent zo te zien voornamelijk goed bezig hoor!

debberley

Berichten: 40
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:47

Wat een leuke combinatie.
Naast schijnovergangen en
tempowisselingen zou ik ook schouderbinnenwaarts en travers gaan proberen. Dan moet ze de achterhand ondertreden en wordt ze sterker van achter. Denk dat je houding op sommige fotos best goed is en op anderen lijkt het alsof je moeite met balans hebt en val je naar voren waardoor ze meer op de voorhand gaat komen. Denk niet dat ze over haar tempo loopt. Deze go kun je straks mooi gaan benutten als de kracht meer van achteren komt. En buitenkant begrenzen met teugel en been. Maar alles altijd makkelijk gezegd haha.. blijft allemaal lastig
Ziet er al super uit, leuk dier

sharivdwiele

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:45

ziet er top uit, de min puntjes zijn al gezegd dus daar ga ik niet op door fitten ;)! Je hebt een heel leuk paard, veel succes en plezier samen

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:22

Ik vind het lastig om vanaf foto's het tempo te bepalen.
Ik heb wel een tip, op sommige foto's zit je een beetje naar voren. Het lijkt er op dat je een beetje gespannen zit. En op de stilstaan de foto's dan zie je je veel ontspannender zitten. Probeer mee ontspannender te zitten. Niet als een zoutzak.
En nogmaals het is moeilijk om het via foto's te zien.
Jullie zijn een mooie combinatie samen!

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:55

Knap paard en ik vind het algemene beeld er goed uit zien! :)
Wel heb ik het idee dat je het paard wat meer ruimte op de voorhand zou kunnen geven, het oogt nu alsof er erg veel tegendruk op de teugels zit.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:09

Ik ben niet een echt dressuurwonder, ben zelf nog veel aan het leren. Maar in mijn ogen heeft het paard mooie ruime gangen! De hals hoofd houding zou misschien iets lager kunnen door bijvoorbeeld wat meer toe te staan, zodat ze de onderhals iets meer loslaat.
Dan even over je houding, wil ik je een tip geven om je schouders los te laten.
Wat bij mij heel erg heeft geholpen is af en toe mijn schouders van voren naar achteren draaien en ze achter ontspannen laten hangen. (ik hoop dat je het snapt)
Als het goed is ga je je schouders en armen dan meer ontspannen inplaats van spannen. ;)


kboomkamp
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Tjerkwerd en Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:33

Je hebt dezelfde houding als ik! haha
Een holle rug en dat proberen te verbeteren door hem naar achter te drukken daardoor je schouders gaan hangen en je als een zoutzak op je paard zit en voorover kukelt.
Probeer je schouders naar achter te houden en ontspannen te laten zakken en je borst naar voren te drukken.
Het valt mij ook op dat je vaak naar beneden kijkt. Probeer voor je uit te kijken!

Wat bij mij altijd helpt met mijn schouders is om ook mijn nek goed los te maken. Kijk even goed naar links en naar rechts en draai je schouders even rond.
Voor die visuele cirkel waarbij je steeds sterker word omdat je paard sterker word omdat jij sterker word enz. Ik laat altijd de teugels wat los als mijn paard sterk word en strech mijn vingers en armen dan om de ontspanning terug te zoeken.

Niet voet aan voet
Niet schouder aan schouder
Maar hart aan hart <3

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:44

wauw wat zijn jullie een geweldig mooi Koppel! vooral die laatste foto <3
en ik heb natuurlijk direct gestemd op je foto, ik gun iedereen een reis naar Australie

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Back on track met Elfina (Zuidenwind x Special D)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:24

knap dier is het! Geef je paard wat meer ruimte aan de voorkant door minder terughoudend te zijn met je handen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 24 bezoekers