Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:32

Hallo allemaal !

Ik heb jullie advies nodig over wat te geven aan ons merrie veulentje Gaïa.

Ze is afgelopen zondag gescheiden van haar moeder en nu zoeken we dus naar de juiste voeding om haar weer "gezond" te krijgen.

Gaïa heeft veel mis gelopen, moeder heeft helemaal geen voeding gehad tijdens haar dracht en ook niet na tijd, tot dat ze bij ons op stal stond en we haar bij konden voeren. Ze was ze angstig voor iedereen en beschermend naar haar dochtertje toe dat we Gaïa dus niks extra's hebben kunnen geven tot nu ze uit elkaar zijn. Ze heeft wel mee gegeten met haar moeder maar daar zit niks in voor veulentjes.

Nu woon ik in Frankrijk, heb al advies gevraagd naar het juiste voer :
- Cavalor Probreed,
- Dynavena Foaly
- Pavo Podo Start.

Ik denk dat deze voeding ook in Nederland bestaat dus wie kan mij het beste adviseren ?

Zoek ook nog naar de juiste mineralen .. Als extra.

Gaïa krijgt voorlopig Cavalor Juniorix, wat we nog over hadden van onze andere jonge paarden maar dit is natuurlijk niet ideaal voor haar nu.

Ze is nu echt vel over been, al haar botten voelen we onder haar dikke winter vacht. Ze word aankomend weekend ontwormd op advies van onze dierenarts.

Bedankt voor het mee denken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:53

Pavo Podo Start. En dan ook echt de hoeveelheid geven die op de verpakking staat. Misschien nog ietsjes meer, maar zeer zeker niet minder.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:58

Zou eerst de dierenarts laten komen om bloed te laten prikken. Zodat je enig idee hebt waar ze tekorten aan heeft.
En dan een veulenbrok gaan voeren evt aangevuld met een slobber en continue ruwvoer tot haar beschikking. Vooral kijken dat je een rijk voer kan vinden waar je niet teveel van moet voeren omdat die kleintjes vaak niet veel eten.
En natuurlijk ook eerst controleren hoe het met de ontworming zit. Waarschijnlijk als ze veel tekort is gekomen dan zal dat ook niet op orde zijn.
Wel in overleg met dierenarts ontwormen dan opeens een volledig ontworming erin is bij zo mager ding ook niet oké

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:32

Geen rijker voer dan opfokkorrel voor veulens ;)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 10:53

De dierenarts komt morgen bij haar kijken en met een beetje geluk kan ze dit weekend weer de wei op.

Ze word zoiezo op aanraden van de dierenarts ontwormd.

Nu vroeg ik mij af, ze staat nu binnen en heeft het voor zover ik kan zien niet koud. Natuurlijk heeft ze wel een dikke wintervacht maar helemaal geen vet. Vel over been ..

We hebben nu wel al nachten dat het -1 is, zal ze het koud krijgen buiten of niet ? Zou een goede winter deken een idee zijn voor haar ? Of wil ik haar nu te veel vertroetelen ?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:01

Nah.... toen ik vorig jaar mijn jaarlinghengst veel te mager uit de opfok trok, heb ik hem wel een deken opgelegd. Hij maakt heel weinig wintervacht aan (volbloedvelletje) en alle voeding die hij niet hoeft te verbranden om warm te worden/blijven, kan dan mooi worden gebruikt om wat dikker te worden. Maar dan hebben we het hier wel over een hoog in het bloed staand warmbloedpaard.

Ik zou een tinker, fjord of shet veulen zeer zeker geen deken opleggen. IK heb geen idee wat voor veulentje je Gaia is. Als je haar 24/7 in de wei laat lopen, zorg wel dat ze beschut kan staan en liggen. Dus droge ondergrond en dakje boven hoofd (en aan de zijkant minimaal 2 wandjes).

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 11:12

Ze is een kruising, denk zelf paint maar ook wat warmer bloed, moeder had een beetje arabier hoofd dus ..

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:45

Pavo podo start is zeker een aanrader, eventueel een beetje olie erbij. Mijn ondervoed veulen is er toen goed mee opgeknapt!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:50

Een veulen hoeft buiten hooi als ze nog bij de moeder lopen eigenlijk niet echt bij voer. Het zijn eerder de merries die leeggetrokken worden.
Dus het is niet perse logisch dat een pas gespeend veulen mager is. Heb je al uitgebreid wormen onderzoek gedaan?
Is hij überhaupt wel ontwormt?

Edit: oeps, overheen gelezen dat je dat al gaat doen :o
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-11-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:16


Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Ondervoed merrie veulen van 5 maanden oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 09:54

De dierenarts is geweest ! Hij vond het niet super schokkend nog .. Heeft al erger mee gemaakt, oké.

Uitgebreid worm onderzoek is gedaan, we wachten op de resultaten en er is bloed geprikt. Ze is gelijk ontwormd want dat was toch wel direct nodig en ze staat nu weer op het land.

Ze is wel alweer wat "joliger" rent met onze jonge tinker mee van 2 en een half, de pony is weer bij de anderen gezet, de klik bleek er toch niet zo goed te zijn.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 12:40

Foto's van gisteren <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:48

Wat een leuk dier zeg!
Fijn dat ze bij jou goed terecht gekomen is, ben heel benieuwd hoe het blijft gaan :j