hond schrikdraad aanleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 13:48

Afgelopen weekend hebben wij een hond uit het asiel gehaald. Wij hebben paarden aan huis en aan de achterkant van het erf bestaat de omheining uit schrikdraad (naar de paddock en weide toe), voorkant en zijkanten erf is gaas. Nou lijkt het er op dat deze hond schrikdraad niet kent. Heeft iemand tips hoe je op een veilige, minst onprettige manier de hond kunt leren dat draad beter niet aangeraakt kan worden? Ben zo bang dat ze anders de 1e schok negatief gaat associëren met ons of de paarden of misschien in de paniek de benen neemt. Als dat laatste richting huis is, is dat niet zo'n punt, maar als het aan de ""verkeerde"" kant van de draad is, zijn we haar misschien kwijt. Graag tips en trucs.....

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:50

Gewoon in de buurt zijn en niet reageren als ze het aanraakt en schrikt. Dus niet gaan roepen op haar. Mocht ze aan de wei-kant zitten, lijkt me dat die helemaal omheind is? Dan zit ze dus alsnog "vast".
Dat ze bang wordt van de paarden is misschien niet zo slecht als je denkt. Een misplaatste hoef en je hond kan een serieus letsel krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:59

hog,hier al tal van honden gehad en 1 leerschool: eraan komen.

wij hebben hier bv een hond die zo net wel,net niet onder de draad kan.
we zien dat hij er dan onderkruipt,en geluk heeft,er niet aan hangt.
doet hij daarna nog en nog en nog,tot het net foutgaat en hij een snok krijgt.
daarna weer maanden niet meer en na enkele maanden probeert hij het toch weer eens,meestal gaat het goed,dus dan doet hij het weer tot het fout gaat.

de grote honden hier kunnen er niet onder,dus zelfs als jonge hond zijnde,hangen ze er 1 keer aan en zijn geleerd.

je kan gewoon niet altijd zien wanneer zij toevallig in de buurt komen,ze moeten het gewoon zelf leren,en dat doen ze enorm vlug.
ze gaan die snok ook niet zo vlug associeren met je huis of jij als persoon.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:08

Onze bouvier kwamvan MP en kende het fenomeen schrikdraad ook niet.
Ik heb hem er expres tegen aan laten lopen, schrok zich kapot maar komt tot de dag van vandaag niet in de buurt ! Zelfs als het draadje er niet is gaat ie niet voorbij de muur....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:09

Ik heb bewust een hondenschrikdraad rond de paardenwei gezet :j
Ik bleef er in het begin bij en waarschuwde elke keer als ze te dicht bij kwam. Gewoon een simpele 'nee!' als ze er aan wilde komen.
Uiteindelijk is een hond natuurlijk toch eigenwijs genoeg om er toch aan te komen, en dan heb je meteen twee vliegen in een klap; hondlief weet dat er stroom op staat en weet ook meteen dat 'nee' ook echt NEE betekent :Y)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:38

Ik doe het altijd pas als de hond al wat meer op zijn gemak is en mij vertrouwt, tot die tijd zorg ik ervoor dat hij er niet bij kan komen. Vind ik het dan tijd dan doe ik de hond aan een lange lijn aan (die ik er ook wel vaker aanhang, dus niet direct geassocieerd zal gaan worden met het schrikdraad) en dan wandelen in de buurt van het draad. Zelf hou ik zoveel mogelijk afstand van de hond en de draad en de lijn níet op spanning, om associatie met mij te minimaliseren.
Door de lijn kan de hond niet wegrennen als hij toch van schrik door de draad gaat én door de lengte (vijf/tien meter) kan ik de spanning ervanaf houden.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:56

Bedankt voor jullie reacties. Gewoon een x laten gebeuren dus, maar vind de tip van GDG wel goed om eerst even te wachten tot de hond ons vertrouwd. Tot dan maar even preventief de stroom eraf als we in de buurt van het draad zijn. Ze heeft nog geen neiging om er (onder)door te gaan, maar kwam wel al kwispelend met de staart er een paar x tegenaan.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:06

Ik heb het apparaat op half spanning gezet. Bij mij zit er echt een flinke klap stroom op namelijk. Honden lopen er 2-3 keer tegenaan en lopen dan even te gillen, maar daarna kennen ze het. Inmiddels heb ik een extra draad en een apparaat met minder spanning hangen voor de honden. Gaat heel goed, ze lopen er eigenlijk nooit meer tegen aan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:40

Met een onwennige of angstige hond kun je idd misschien eerst heel even pogen te voorkomen om vluchten etc te voorkomen
Maar daarna is er op den duur vaak maar 1 manier en dat is proefondervindelijk zeg maar...
Want hoe vaak je ook nee zegt en er bovenop zit
Ze zullen er ooit echt wel eens tegenaan komen

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:33

Ik roep altijd "pas op" naar mijn honden, maar uiteindelijk leren ze het pas echt door er een keer tegenaan te lopen. MAAR het is wel belangrijk dat je hond je vertrouwd en je hem onmiddellijk bij je kan roepen.
Mijn herplaatser is een keer toen ik te paard zat (op een nochtans vertrouwde plek voor haar) tegen de stroomdraad gelopen en die ben ik 4 velden verder kunnen gaan zoeken. Die bleef in paniek rennen. ok de klap was op haar rug gekomen. En ik wist ook niet dat er stroom op die weide stond.
Hond van mijn vriendin is aan begrazingsgebied 2x tegen de stroomdraad gelopen en 2x in paniek los getrokken...

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:49

Nou vanmiddag heb ik haar 1x onder de draad door zien gaan, waarbij die duidelijk over haar rug ging (hond is 70cm groot, draad zit op 40 cm). Hond gaf geen kik !? Te dikke vacht misschien. Nu ze dat kent gaat ze van wei naar wei en ik zie geen enkele schrikreactie ondanks dat de stroom er op staat, vreemd....

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:06

de stroom staat er niet constant op, dus dan is ze waarschijnlijk tussen de tikken doorgegaan. De onze heeft het ook op de harde manier moeten leren. We riepen nog NEE, maar helaas, bloemkool in de oren. Daarna bleef hij braaf aan de goeie kant, maar als hij dan een tijdje schokvrij is geweest wordt hij toch weer onvoorzichtiger.
Nu schiet hij er nog wel onderdoor, en dan bukt ie wel, maar die krulstaart.... Dus soms krijgt ie alsnog een tik. Dat klinkt sneu, maar we doen de hekken altijd voor hem open, dus hij hoeft er niet onderdoor, maar dan wil hij perse snel de wei in of uit...
Een negatieve associatie met de paarden heeft hij daardoor niet gekregen, die waren bij de eerste tik niet in de buurt. En inderdaad zorgen dat jij al zijn vertrouwen hebt, zodat hij er niet vandoor gaat als hij een keer een oplawaai krijgt.

Voor de mensen die denken dat de hond regelmatig een tik van de draad krijgt. Ja, eens per jaar is ook regelmatig ;) . De teller staat nu op 4 dacht ik, in 3,5 jaar tijd ;)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: hond schrikdraad aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:20

Stroomdraad op de grond leggen. Lopen ze niet overheen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:43

criollo_yess schreef:
Nou vanmiddag heb ik haar 1x onder de draad door zien gaan, waarbij die duidelijk over haar rug ging (hond is 70cm groot, draad zit op 40 cm). Hond gaf geen kik !? Te dikke vacht misschien. Nu ze dat kent gaat ze van wei naar wei en ik zie geen enkele schrikreactie ondanks dat de stroom er op staat, vreemd....

Sorry, maar dit vind ik echt heel dom. Door de dikke vacht komt de draad niet tegen de huid dus krijgt ze natuurlijk geen schok, dus nu leert ze dat ze prima de wei op kan gaan... dat is toch juist wat je niet wil :? ? Prima als je het geen probleem vindt als ze zelfstandig door je weides (en de weg op) struint, maar ik had begrepen dat je dat dus juist niet wil.

Waarom toch niet gewoon die lange lijn eraan? Zorgen dat ze er niet onderdoor gaat en dan gewoon wachten tot ze er een keer met de kop/snuit tegenaan komt. Dán heb je kans dat ze het wel verder uit haar hoofd zal laten. Ja, daar zul met je een beetje pech een paar uur in moeten investeren, wachten tot ze precies met het juiste lichaamsdeel (en niet tussen de tikken door) contact maakt met de draad.

Buiten dat vind ik 40cm een veel te groot gat als je een hond echt uit de wei wil houden. Die hoogte is prima voor de meeste paarden en grote pony's, maar niet voor een hond.

Dus voor nu: zorgen dat ze helemaal niet meer de kans krijgt om onder de draad te gaan (lijn eraan!) en wachten tot ze wél een tik krijgt. Daarna kun je kijken of ze er ook niet meer onderdoor durft en anders zul je extra draden moeten spannen.