Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 13:41

*Bokt.nl / Najaarskeuring Trekpaarden
Afbeelding
Foto door Amanda



Al eerder lastte het KVTH keuringen af wegens de dreigende boete voor het toestaan van gecoupeerde paarden op keuringen. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA), die sinds kort streng controleert op het coupeerverbod, schrijft dat bij het signaleren van een overtreding tijdens keuringen een boete wordt opgelegd van 15.000 euro.

De Zeeuwse najaarskeuring zou echter wel doorgang vinden, maar alleen met paarden met staart. Dit liet de organisatie eind oktober op haar website weten. De Zeeuwse najaarskeuring stond voor 3 december in Vrouwenpolder gepland.

Gisteren liet de organisatie weten de keuring alsnog af te gelasten. Zij ontvingen diverse mails en bedreigingen waardoor de organisatie genoodzaakt ziet de keuring niet door te laten gaan. "De trekpaardhouders met paarden met een gecoupeerde staart voelen zich gediscrimineerd. Zij willen eerst de uitspraak afwachten van de rechter half december. Wij zijn ons er ten volle van bewust, dat nu ook de trekpaardhouders met ongecoupeerde paarden zich "gediscrimineerd" voelen, maar we hopen dat jullie begrip hebben voor onze beslissing," schrijft de organisatie op haar wesbite.

Rekenend op een heldere uitspraak van de rechter eind dit jaar hoopt men in het najaar van 2017 weer een najaarskeuring te organiseren.

Gerelateerde berichten:
[VN] Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden
[VN] Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:43

ziet er mooi uit zo met een lange staart op de foto

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:48

De wereld is ziek.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:51

"De trekpaardhouders met paarden met een gecoupeerde staart voelen zich gediscrimineerd"

Die zijn helemaal krankzinnig 8)7

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:52

Ze hebben 15 jaar tijd gehad om een paard op stal te krijgen met staart dus dat ze nu niet mee kunnen doen aan een keuring lijkt me echt eigen schuld.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:53

Zilkesteyn70 schreef:
Ze hebben 15 jaar tijd gehad om een paard op stal te krijgen met staart dus dat ze nu niet mee kunnen doen aan een keuring lijkt me echt eigen schuld.


Nou dit dus.

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:13

Echt gestoord!

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:24

En dan nog dreigen ook !
Dat soort leden direct royeren. De ware aard komt wel boven zo. Of is het soms een geldkwestie?
Deze kortzichtige fokkers/exposanten hadden 15 jaar de tijd om hier langzaam aan te wennen en gehoor te geven aan dit verbod op verminking.

En als er kwaliteitshengsten zijn in een bepaald jaar, dan keuren ze toch niets goed. Gebeurt bij de haflingers ook hoor. Niets mis mee. Uiteindelijk hebben we straks dan kwaliteit MET staart.

Josefien1979

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:33

Ik begrijp echt niet goed waarom men vind dat de staarten van trekpaarden nog steeds gecoupeerd moeten worden. Veel mooier met staart en diervriendelijker bovendien.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:35

Zwarte pieten discussie en de trekpaardenstaarten discussie... Waar gaat het heen jongens!

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:56

jorika1986 schreef:
Zwarte pieten discussie en de trekpaardenstaarten discussie... Waar gaat het heen jongens!


Ja lijkt echt súper veel op elkaar natuurlijk! :7 :7

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:02

Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:07

Met gecoupeerde paarden kunnen ze gewoon blijven fokken, ze mogen alleen niet meer op keuringen verschijnen. Niet meer dan eerlijk vind ik, zeker nadat ze 15 jaar de tijd hebben gehad om paarden mét staart te fokken..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:10

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Is dit niet een aantal jaar terug al verboden het couperen van staarten maar werd het toen stiekem massaal in het buitenland gedaan...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:13

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Dat was de regel jaren geleden, alleen niemand die zich daar aan hield. Dus waarom dan nu nog een keer zo'n kans geven???

BrankaZ

Berichten: 3873
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:19

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Het is al sinds september 2001 verboden om staarten te couperen. In België is dat sinds oktober 2001.
Hoe lang hebben ze nodig om een goede genenpoel op te bouwen? 15 jaar lijkt me een redelijke periode daarvoor?
Ik vind het echt niet logisch en ben eigenlijk verbaasd dat men er al 15 jaar mee weg komt.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:22

Als ze zich vanaf het begin aan de regels gehouden hadden, dan waren de jongste paarden zonder staart nu 15+ geweest.
Dan waren er genoeg geweest voor de keuringen nu.
Hadden ze maar niet buiten de regels om moeten gaan!!

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:27

Ik vind ook dat ze tijd zat hebben gehad om goede paarden met staart te fokken om mee te doen met keuringen.
Tevens mogen ze nog steeds fokken met hun paarden zonder staart.

Als ze nu de keuringen doorlaten gaan voor de paarden met staart, zie ik dat als een mooie beloning voor de fokkers die niet couperen en zich gewoon aan de wet houden. (En diervriendelijk bezig zijn.)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:29

Triest ben je, als je nu begint te zeuren over discriminatie, terwijl je al 15 jaar de regels overtreedt. Heel goed dat er nu streng op gecontroleerd wordt. Als je couperen zo mooi vindt knip je je eigen staartje maar af }>

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:40

Mirranda schreef:
En dan nog dreigen ook !
Dat soort leden direct royeren. De ware aard komt wel boven zo. Of is het soms een geldkwestie?
Deze kortzichtige fokkers/exposanten hadden 15 jaar de tijd om hier langzaam aan te wennen en gehoor te geven aan dit verbod op verminking.

En als er kwaliteitshengsten zijn in een bepaald jaar, dan keuren ze toch niets goed. Gebeurt bij de haflingers ook hoor. Niets mis mee. Uiteindelijk hebben we straks dan kwaliteit MET staart.


Dan kun je het stamboek per direct opheffen.
Een echt trekpaard is er ééntje zonder staart zegt 99% van de leden(tevens financierders stamboek en paardeneigenaren).
Trekpaardliefhebbers cq. fanatiekelingen binnen het stamboek zijn ook over het algemeen mensen boven de 50 jaar, die iets conventioneler in dit soort zaken staan.

On topic, ik snap niet dat ze de keuring dan niet verzetten naar eind december wanneer de uitspraak geweest is.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:49

Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren.


Nee, datklopt niet, de organisatoren van de keuring geven nadrukkelijk aan dat ze wel veel inschrijvingen hadden en dit wel wilden organiseren. Het probleem is dat sommige eigenaren, die willens en wetens hebben gezocht naar manieren om het al bestaande verbod op couperen actief te omzeilen, gaan dreigen met dure rechtzaken om zo'n keuring kapot te maken. (Of gaan dreigen met het meenemen van hun gecoupeerde paard om zo de keuring met een boete op te zadelen.)

Het enige wat dat bewijst is dat er gewoon echt geen mogelijkheid is om dit op te lossen zonder harde confrontatie, en dat een wettelijk tentoonstellingsverbod echt noodzakelijk is om hier iets aan te veranderen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:01

Niet normaal toch? Ik was juist blij dat deze keuring wel door zou gaan, eindelijk een waar de paarden mét staart gewoon een eerlijke kans hadden.

Dit klinkt net als de hele rashonden discussie. Juist de mensen die er al zo lang in zitten, zien het kwaad niet meer. Paarden zonder staart? Niks aan de hand. Doodzieke hond door verkeerde fok? Als ie maar raszuiver is. Een paard heeft zijn staart nodig, wanneer openen die mensen hun ogen eindelijk eens een keer?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:10

BrankaZ schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren. Logischer zou zijn dat paarden wel nog toegelaten zijn, maar vanaf oktober 2016 geboren veulens niet gecoupeerd meer mogen worden. Zo heb je wel nog de genenpoel, kans om goede veulens te fokken, en blijft alles vanaf nu met staart. De staarten die er al af zijn kun je toch niks meer aan doen. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...

Het is al sinds september 2001 verboden om staarten te couperen. In België is dat sinds oktober 2001.
Hoe lang hebben ze nodig om een goede genenpoel op te bouwen? 15 jaar lijkt me een redelijke periode daarvoor?
Ik vind het echt niet logisch en ben eigenlijk verbaasd dat men er al 15 jaar mee weg komt.

er is tijd genoeg geweest maar niet voldoende op gecontroleete. het feit dat er zonder staart nog gekeurd werd is hetgene dat misliep. Maar als ze nu met terugwerkende kracht alle paarden van na 2000 zonder staart niet toelaten, dan heb je welgeteld nog 5 of 10 paarden op een keuring. Als ik meedoe zijn er tussen de 80 en 100 paarden ingedchreven waarvan 2 a 4 met een staart. ..

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:12

Dat een stelletje uit de klei getrokken kortzichtige boeren (figuurlijk) gewoon nog steeds de dienst uitmaakt, schandalig. Ook zij dienen zich aan de wet te houden. Waarschijnlijk is dit een extra actie om zo de staatssecretaris te bewegen ze wel toe te staan, ik hoop echt dat hij nu zijn poot stijf houd ondanks dat hij er de ballen verstand van heeft. Misschien moeten heel veel mensen hem gaan mailen dat een paard zonder staart door een ongeval niet of nauwelijks voorkomt, behalve bij trekpaarden blijkbaar. En ook de artsen in het buitenland, die zich wel inlaten met deze praktijken flink gaan beboeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:29

Shadow0 schreef:
Duhelo schreef:
Nouja, ergens vind ik het logisch dat er protest komt. 98 % van de paarden zijn nog gecoupeerd, zal een zwakke opkomst worden en dus ook niet rendabel voor de organisatoren.


Nee, datklopt niet, de organisatoren van de keuring geven nadrukkelijk aan dat ze wel veel inschrijvingen hadden en dit wel wilden organiseren. Het probleem is dat sommige eigenaren, die willens en wetens hebben gezocht naar manieren om het al bestaande verbod op couperen actief te omzeilen, gaan dreigen met dure rechtzaken om zo'n keuring kapot te maken. (Of gaan dreigen met het meenemen van hun gecoupeerde paard om zo de keuring met een boete op te zadelen.)

Het enige wat dat bewijst is dat er gewoon echt geen mogelijkheid is om dit op te lossen zonder harde confrontatie, en dat een wettelijk tentoonstellingsverbod echt noodzakelijk is om hier iets aan te veranderen.


Weet je wat ik dan raar vind? De KVTH investeert wel in een dure rechtzaak tegen het besluit van de NVWA om het coupeerverbod te handhaven. Dus daar kan kennelijk wel geld in geïnvesteerd worden.

En waar het gaat om het saboteren van die tentoonstelling door met gecoupeerde paarden aan te komen: gewoon een kwestie van iedere deelnemer een verklaring laten ondertekenen dat de door hem / haar ingeschreven paarden niet gecoupeerd zijn. En dat hij ervan op de hoogte is dat bij overtreding royement volgt en alle eventueel voortvloeiende kosten (zoals boetes) op de betreffende deelnemer verhaald zullen worden.

Ik denk dat het eerder een kwestie van niet willen is, dan van niet kunnen hoor!

Duhelo schreef:
. Als ze het effectief doorvoeren dat gecoupeerde paarden per direct volledig verbannen worden, hebben we binnen enkele jaren geen trekpaarden meer ...


Het gaat om een verbod om aan tentoonstellingen deel te nemen. Van een fokverbod met gecoupeerde paarden is geen sprake. Ze mogen er dus nog gewoon mee fokken en er staat ze niets in de weg omdat te doen.