Ontevreden met maatwerk product

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 23:39

Hallo,

Mijn vriend heeft voor mijn verjaardag bij paard en ring een armband met daarin een streng haar van mijn paard besteld. Super gaaf, want ik wilde al heel lang een product van die persoon.
Nu kreeg ik van de week de armband en hoewel mijn vriend duidelijk heeft doorgegeven dat mijn polsdikte 16,5 cm is, was de armband veel te groot. 5 cm wel te verstaan. Waardoor de armband over mijn hand af schuift. Ik kan hem dus niet om.
Daarnaast zou er een laagje hars over de haren heen zitten om het te beschermen, maar ik heb niet het idee dat dit is gedaan. Er kan overal vuil en stof tussen gaan zitten. Toen ik de armband open maakte merkte ik dat het scharnier erg instabiel was. Je kunt hem in de verkeerde richting bewegen zeg maar.
Nu vind ik het super jammer dat de armband tegenvalt, zeker voor het bedrag wat mijn vriend ervoor betaald heeft. Ik kan hem gewoon niet om, omdat hij af glijdt.

Mijn vriend heeft aan de maker aangegeven wat de klachten zijn en zou graag zijn geld terug willen.
De maker geeft aan dat mijn polsmaat te dik was voor maat s armband, maar dus te smal voor maat m. Ook noemt zij dat het een maatwerkproduct is en dus geen geld terug geeft. In de wet staat inderdaad dat maatwerkproducten niet vallen onder het retourbeleid, maar ik vraag me af of het nog een maatwerkproduct betreft als er standaard maten gebruikt worden (maat s, m). Het strengetje haar van mijn paard kun je er zo uittrekken. Overigens moet op de website duidelijk vermeldt staan dat het maatwerkproducten betreft en dat er geen retourbeleid wordt gehanteerd. Dit was bij paardenring niet het geval. (hier heeft mijn vriend screenshots van gemaakt voordat hij haar emailde - inmiddels heeft ze deze exacte woorden op haar website geplaatst).

De maker biedt nu aan een armband te willen maken een maat kleiner en een dikke harslaag, maar dat lost het andere probleem (wankel scharnier) niet op. En wellicht is maat s te smal voor mijn pols. Tevens ben ik bang dat ze de harslaag gaat overdrijven.
Kortom, er is niet zoveel vertrouwen meer op een goed product. Het liefste heb ik een ander product, van een andere aanbieder. (dus geld terug) Maar hierin gaat de maker absoluut niet mee.

Wat kunnen we nu het beste doen?
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 06-11-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:41

De maker de kans geven de fouten te corrigeren. Volgens mij is dat je enige optie.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:41

Zover ik weet zal je haar eerst de kans moeten geven het te herstellen

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:41

Die armband alsnog laten maken. Als zij het geld niet terug wil geven zit er denk ik weinig anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:42

Ik denk dat ik dan toch voor de optie zou gaan voor een kleinere, als er geen andere opties zijn.

Wel balen zeg. :(:) Heb je nog genoeg haar over?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 23:44

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat ik dan toch voor de optie zou gaan voor een kleinere, als er geen andere opties zijn.

Wel balen zeg. :(:) Heb je nog genoeg haar over?


Meer dan genoeg haar over. Ik moest een cm dikke streng aanleveren en er is echt een mini strengetje verwerkt in de armband. Paard staat gewoon nog te knabbelen in de wei, dus kan altijd nog even wat bijhalen.. :)

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:48

Wat jammer zeg, dit is toch een cadeau waar je naar uitkijkt.. Toch zou ik haar nog even de kans geven het netjes op te lossen.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:58

Wat vreemd dat de maat zo'n probleem is. Ik zou zeggen dat zo'n sieraad op iedere gewenste maat te leveren is. Hoop dat ze het de tweede keer wel goed doet. Snap dat je er van baalt.

Anoniem

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:01

Zo vreemd ook als de maat goed doorgegeven is om dan als verkoopster iets te maken met zo'n groot verschil. Lijkt me dat ze dan wel kan verwachten dat het niet past toch? :o En dat ze dus eigenlijk nu extra werk moet doen.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:06

Ook ik heb een mooie ring en armband bij haar laten maken.
Over de armband ben ik ook niet geheel tevreden.
De volledige stamboeknaam van de pony zou in de armband gegraveerd worden, pas nadat ze de armband verzonden had, stuurde ze mij bericht dat de naam niet helemaal gelukt was omdat het niet recht te krijgen was en dat ze al 5 keer opnieuw had gepolijst en gegraveerd, vond het raar dat ze dit pas melde in een e-mail op het moment dat ze het pakketje al had verzonden, had beter voor verzenden kunnen overleggen, dat het niet lukte.

Toen de armband aankwam, die overigens op zich erg mooi is, stond de naam niet scheef, maar zo krom als een hoepel gegraveerd.
Dus gezegd dat ik dit idd niet mooi vind.
Toen zei ze dat de naam van 17 letters veel te lang was om het recht te krijgen, nou dan had ze dat ook wel meteen kunnen zeggen bij het bestellen.
Maar prima, ik kan het begrijpen, dus armband weer terug en dan alleen de roepnaam er in, ook hartstikke mooi, en maar 4 letters.
Nou ook hier daarna enige teleurstelling, het lijkt afgeraffeld, het polijsten is niet 100% dekkend geworden, heel lichtjes zie je de letters er nog in staan, met daarover heen de naam van de pony, dit keer dan wel recht.
Al met al dus nog niet echt tevreden, als je bedenkt dat de ring en armband samen toch 180,- euro hebben gekost.
Maar ik laat het hier maar bij, maar zou anderen nu niet snel het advies geven daar wat te laten maken.

Wel heb ik bij Sus Creatief uit Vries een prachtige hanger laten maken met zijn haar erin verwerkt voor het belachelijke bedrag van 5,50, das dan weer echt een aanrader!

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:07

Wat ik niet snap is dat ze met gangbare maten komt (s/m/l) en het maatwerk noemt. Als het maatwerk is dan word het zo gemaakt dat het jou past, niet een S'je, niet een M'etje. Maar die 16.5 cm wat jou maat is.

maatwerk zelfst.naamw. op maat gemaakt, toegespitst op de specifieke wensen van de klant.    Voorbeeld: `Zijn kleding was maatwerk. ` Bron: WikiWoordenboek. SpellingCorrect gespeld: 'maatwerk' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoorden...
Het op de juiste maat maken van kleding 2) Nauwkeurig afgestemde arbeid 3) Op maat gemaakt 4) Precisie arbeid 5) Werk op bestelling gemaakt

ik zou mijn geld terug vragen omdat zij niet levert wat zij belooft te leveren (maatwerk) en dan elders een armband laten maken.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:24

Met maatwerk bedoeld met waarschijnlijk dat het haar van je eigen paard er in verwerkt wordt. Het is volledig maatwerk als ook de armband speciaal voor jou gemaakt wordt.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:44

Wat ik vooral héél kwalijk vind is dat er NU gezegd wordt dat je pols te dik is voor een S en te smal voor een M. Zoiets kan voorkomen, heel vervelend, maar dat geef je van te voren door aan de opdrachtgever!! Zodat jij (of je vriend) kan kiezen om voor de grotere maat te gaan met het risico dat het te groot wordt, of er dan helaas toch vanaf te zien!

Ik vraag me af of je het in dit geval niet op non-conformiteit zou kunnen gooien? Je hebt een armband besteld voor iemand met een polsdikte van 16,5 cm. Er is willens en wetens een te groot product geleverd wat daardoor niet draagbaar is (dus non-conform). In dat geval heb je namelijk helemaal niks te maken met het retourrecht.
Ik ben natuurlijk geen jurist, maar zou hier zeker even naar kijken als ik jou was.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:49

Dat klinkt mij enorm misleidend in de oren en dat is gelukkig niet toegestaan (iemand misleiden, niet alleen mij :P :P )

Ir111 schreef:
Met maatwerk bedoeld met waarschijnlijk dat het haar van je eigen paard er in verwerkt wordt. Het is volledig maatwerk als ook de armband speciaal voor jou gemaakt wordt.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:54

Mwah, dat hangt af van je referentiekader denk ik. Ik weet niet wat de armband kost maar tenzij deze 300 euro of meer kost zou ik er zelf niet vanuit gaan dat de armband voor mij speciaal gemaakt wordt.

Maar het zeker onduidelijk en ontzettend balen voor TS.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 02:21

Of het maatwerk is hangt niet af van de waarde van het product, maar van de mate waarin het product nog aan iemand anders verkocht kan worden. Een gepersonaliseerd cadeau van 3 euro (bijv. met naam erop) is maatwerk.

Maar zoals ik het lees kan je het strengetje paardenhaar (het persoonlijke aspect) er weer afhalen en kan ze dan de armband nog verkopen aan iemand anders. Dus dan valt het niet onder maatwerk volgens de wetgeving. Ook moet er bij het product vermeld staan dat het niet geretourneerd kan worden en ook in het retourbeleid, dat duidelijk op de site moet staan en niet in de algemene voorwaarden.

Dus ik ben van mening dat het geen maatwerk is. Maar zelfs als het maatwerk is, moet je als consument in staat zijn om een klacht in te dienen (en dat deze goed wordt afgehandeld). Dat is iets anders dan het herroepingsrecht waar je in dat geval geen recht op hebt.

Citaat:
Let op
Ontbinding van de koopovereenkomst kan meestal niet meteen gebeuren. Dit doet u pas als de verkoper niet kan of wil repareren of geen nieuw product kan leveren. Of als dit niet van hem gevraagd mag worden. De wet zegt dat u allereerst recht hebt op levering van een goed, deugdelijk product. En dat de verkoper daar eerst voor moet zorgen.

bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

Maar ik ben geen jurist, ik lever maatwerk via een webshop.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 02:55

Eilish schreef:
Of het maatwerk is hangt niet af van de waarde van het product, maar van de mate waarin het product nog aan iemand anders verkocht kan worden. Een gepersonaliseerd cadeau van 3 euro (bijv. met naam erop) is maatwerk.

Die definitie kende ik niet. Dankje.

De prijs noemde ik omdat je voor een product van 100 euro niet kunt verwachten dat er een armband voor jou speciaal gemaakt wordt. Dat zou wel erg goedkoop zijn. Zoiets als dat je bv redelijkerwijs kunt aannemen dat een auto van 1.000 euro niet splinternieuw is.

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:44

die polsmaat van jou 16.5 lijkt mij een gewone maat S.
De maten die ik hanteer:
S - polsmaat ca 15 tot 17 cm
M - polsmaat ca 17- 19 cm
L - polsmaat ca 19 cm

Nou haal ik het niet helemaal uit je tekst maar het klinkt als een slavenband. Dit zijn armbanden die je niet even zo maar kleiner maakt ! Zelfs niet als je een professioneel goud/zilversmid bent.

Heb je foto's van je armband ? Misschien kan ik je nog van tips voorzien.

Als jij je pols goed hebt opgemeten en de maat goed hebt doorgegeven. Dan moet je als leverancier een passend product leveren.
En als je als leverancier niet kan leveren, dan moet je dat aan je klant melden.
Als leverancier hoor je te weten hoe de maat van de armband zich verhoud tot de polsmaat.

De armband moet voldoen aan artikel 7:17 (jij mag als klant verwachten dat het product voldoet aan een armband die past !)
Dus ik vind dat je recht hebt op vervanging.

(oja en een armband voorzien van een harslaag ?? brrrr... dat gaat de armband niet beschermen maar beschadigen. Hars wordt keihard en maakt het haar hartstikke breekbaar.)
Laatst bijgewerkt door MiraLooks op 07-11-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:47

Ir111 schreef:
Eilish schreef:
Of het maatwerk is hangt niet af van de waarde van het product, maar van de mate waarin het product nog aan iemand anders verkocht kan worden. Een gepersonaliseerd cadeau van 3 euro (bijv. met naam erop) is maatwerk.

Die definitie kende ik niet. Dankje.

De prijs noemde ik omdat je voor een product van 100 euro niet kunt verwachten dat er een armband voor jou speciaal gemaakt wordt. Dat zou wel erg goedkoop zijn. Zoiets als dat je bv redelijkerwijs kunt aannemen dat een auto van 1.000 euro niet splinternieuw is.
Ik vind 100 euro voor een armband wel echt heel veel en dan mag je ook wel verwachten dat het past en niet snel kapot is toch? :o

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:58

Eh ja, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de definitie maatwerk. En dat je naar mijn mening voor 100 euro niet kunt verwachten dat iemand uit een klont zilver een armband voor jou smeedt. Ik zou er dan vanuit gegaan zijn dat de armband standaard is en dat de vlecht er speciaal ingelegd wordt.

Overigens vind ik zeker dat het product moet passen, of je er nu 10 of 100 euro voor betaald.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 14:32

Het gaat om een armband van RVS, ik dacht dat het zilver was op de website, maar dit bleek dus RVS.
Het is een slavenarmband waar inderdaad een klein stukje uit is gehaald. Volgens mij worden ze zo bij een leverancier besteld(dus opening eruit) in verschillende maten (maat s, m, l).
Het stukje maatwerk zit hem volgens mij met name in het stukje haar.

Ik wil graag een armband, van goede kwaliteit, die om mijn pols past.
Ik ben nu dus bang dat ik een maatje s krijg, die te strak gaat zitten. Aangezien je een slavenarmband niet zomaar even inkort en weer aan elkaar last?

Overigens wilde mijn vriend nog iets laten graveren in de binnenkant van de armband, maar dit kon niet volgens haar omdat dat niet mooi werd.
Gelukkig meldde ze dit dus wel op tijd, en heeft mijn vriend gezegd dat ze de gravure maar moest laten (kan altijd later nog door een smid oid).

Ik snap dat je voor 110 euro, geen zilveren, custom made armband hebt met je paardenhaar erin, maar ik verwacht wel een draagbare armband die om mijn pols past.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:45

Voor zover ik de rechten en plichten weet moet jij de leverancier de kans geven een goed product te leveren.
Dit kan een nieuw product zijn, of het geleverde product laten aanpassen.

En die maat, dat had toch overlegd kunnen worden.
Komt mij een beetje over als je hebt schoenmaat 39 besteld, maar die was er niet meer dus lever je wel een 37.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:43

Ik verplaats dit topic van ED naar [TAO]Transport, afspraken en overig omdat het daar beter past.

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:00

Pff wat een vervelende situatie zeg.... Er zijn al goede tips gegeven, ik kan je geen verdere tips geven. Ik hoop dat je eruit komt met de desbetreffende persoon.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontevreden met maatwerk product

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:59

Hoe is dit afgelopen?

Een vriendin wil graag zo'n armband bij dezelfde maker als verjaardagscadeau. Maar hierdoor ga ik sterk twijfelen.