Konijnenren van betongaas, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 16:53

Hai Bokkers!,

Wij hebben ons huis te koop staan en zullen binnen nu en 3 maanden verhuizen naar onze nieuwe woning.
Deze woning heeft een grote tuin, waardoor we een grote konijnenren kunnen maken.

De konijnen krijgen straks een schuur van 2x3 meter als nachthok. In de schuur komen planken voor het voer e.d.. Aan de schuur komt een ren van ongeveer 9 x 2 meter.
Nu willen wij graag de ren maken van betongaas met stevige schuttingpalen tussen de betongaas panelen:

Afbeelding

Aan de onderkant, tot ongeveer 1 meter hoogte willen we nog voileregaas spannen (vierkantjes). Op het dak komen golfplaten die 25 cm uitsteken i.v.m. inregenen e.d. Op de grond komen grindtegels.

Mijn vraag is of dit betongaas geschikt is? Mijn Vlaamse Reus zou er misschien net bij kunnen, maar ze kunnen hier toch niet door heen? Maas is 15 x 15 cm.

Graag hoor ik jullie adviezen/ideeën/tips! :)

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:10

Als je het gebruikt zou ik er zeker nog fijnmazig gaas aan vast maken. De mazen van betongaas zijn groot genoeg om hun kop doorheen te steken. Je wil er natuurlijk niet aan denken dat ze klem komen te zitten of in paniek raken.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:13

Klopt, dat gaan we ook doen tot 1 meter hoogte vanaf de grond :)

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:24

En hou rekening met roofdieren als martens end. Die kunnen er waarschijnlijk wel doorheen en dat wil je ook niet.

DearLove
Berichten: 1553
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:24

Ik denk dat het konijn er gemakkelijk doorheen past. Zou dan ook voor een fijn maziger paneel gaan.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:26

Hmm....jullie zetten me aan het denken! Ik denk dat het verstandiger is om fijnmazig voilèregaas te nemen met een maas van maximaal 19mm. Kunnen geen marters, katten en konijnen door heen. Het gaas kunnen we natuurlijk ook aan de schuttingpalen maken.

Wil het beste voor mijn konijnen :)! Thanks voor de tips voor zover!

barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:59

Waarom neem je geen (beton) gaas van 5 x 5 cm ??
Daar maken ze schanskorven van en kun je ook los krijgen / bestellen.
Is gegalvaniseerd roest nooit betongaas is onbehandeld.
Tenzij je die roestkleur mooi vindt.
Komt geen konijn, marter of kat door.
Marter kan gewoon gaas door knagen.
Dat is ook mooi stevig en goed te verwerken.
Eventueel met zo'n tang waar ze korven mee maken mooi aan elkaar te maken.

Heb mijn buiten ren gemaakt van hoge puppyren panelen voor mijn vlaamse reuzen.
Is hufterproof voor die 2. :D

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:09

Ik heb idd ook volieregaas gebruikt voor mijn konijnenren. Is wat duurder dan bv kuikengaas, maar ook veel sterker en mooier en er kan geen enkel roofdier doorheen.
Ik heb het helemaal rondom gemaakt en ook ingegraven en nu 5 jaar later staat de ren nog steeds en ziet nog nieuw uit :)

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:10

Waarom niet gewoon konijnen gaas?
https://www.gamma.nl/assortiment/handso ... categories<%7bcatalog01_cattuin%7d%2fcategories<%7bcatalog01_cattuin_cattuin_schuttingen2den2dhekken%7d%2fcategories<%7bcatalog01_cattuin_cattuin_schuttingen2den2dhekken_cattuin_schuttingen2den2dhekken_gaas%7d%2ffh_item_type>%7bproduct%7d%26fh_refview%3dlister%26fh_view_size%3d10%26fh_start_index%3d0%26fh_lister_pos%3d2%26date_time%3d20161106T000000%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-%2524r8%26fh_secondid%3db_product_b021536818

Klinkt wel als een heerlijk plekje!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:41

Er zijn een paar van die kleine roofdieren op de veluwe (zie dat je daar woont) Google anders even waar ze doorheen kunnen. Volgens mijn is er 1 die volgens mij door kleine gaatjes kan.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:29

Die panelen van jou foto springt een beetje hond zo kapot. Wij hadden ze op het dierenasiel gekregen als omheining van de speelweiden. Was echt geen succes.
Ik zou op bijv marktplaats kijken voor 2de hands hondenkennel panelen. Stukken sterker roesten niet zeer stevig en geen knaagbaar en rottend hout ;)
Ik had de mazzel een grote kennel te vinden die ooit voor katten was. Deze had mazen van 5 bij 5 cm was top voor mijn vlamen!!

Voor ik deze grote uitgave deed had ik al veel geprobeerd als konijnenren maar dit beviel.echt het beste!

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:33

Hoi hoi, klinkt geweldig dit hoor, way to go. Klinkt alsof je al mooie adviezen krijgt. Ik werd even nieuwsgierig waarom je grindtegels wil gebruiken. Als je een stuk afgraaft en daar weer gaas onder doet en dan aarde erop, kunnen ze ook nog lekker graven, dan maak je het helemaal geweldig voor. Het is helemaal geen kritiek hoor, wel nieuwsgierigheid. Veel plezier op je nieuwe stekje!

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:43

Wij hebben gaaspanelen destijds bij de bouwmarkt gekocht met een wijdte van 5 x 5 cm
en wij hoeven er op deze manier ook geen extra gaas langs te spannen, hier komen ze niet door

Alleen waren die panelen van de bouwmarkt vrij prijzig als ik mij dat goed herinner.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:45

Gaas panelen heb ik van craenebroek prijs viel reuze mee. Draad is smal genoeg Netjes groen (of zwart) en stevig

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:54

Coconut schreef:
Hmm....jullie zetten me aan het denken! Ik denk dat het verstandiger is om fijnmazig voilèregaas te nemen met een maas van maximaal 19mm. Kunnen geen marters, katten en konijnen door heen. Het gaas kunnen we natuurlijk ook aan de schuttingpalen maken.

Wil het beste voor mijn konijnen :)! Thanks voor de tips voor zover!


Bij mij kwam er geen roofdier maar een klein wild konijn door. Die zorgde voor nakomelingen.... :')
Had geen betongaas, maar soort schapengaas wat ongeveer net zo dik was. Overigens hielp het wel door tot een meter hoog volieregaas te spannen.
s Nachts worden ze opgesloten, dus roofdieren hebben we geen problemen mee...

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:14

Wij hebben ook betongaas maar dan een kleinere maas, ik dacht 5x5. Voldoet ons erg goed!

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 16:19

Oke! Ga eens kijken naar die panelen betongaas. Waar hebben jullie die gekocht als ik mag vragen?
Volière gaas is anders een hele goede optie. Hebben jullie het betongaas een deel ingegraven of vastgemaakt aan een balk onderaan?

De reden van grindtegels is dat ik anders heel veel meter gaas moet ingraven :) Ze krijgen een grote zandschelp in de ren gevuld met wit zand. Hier kunnen ze dan lekker in graven en dollen :D

Pst; foto's van jullie verblijven vind ik altijd leuk!

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:16

Wij hebben het vastgemaakt aan een balk. Ik heb een stukje tegels en een groot stuk zand/grond daar heb ik geen gaas ingegraven maar tegels. Vind ik ideaal, makkelijk en kan niet wegrotten.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:49

Tegels ingraven is ook een goede optie inderdaad. Bedankt voor de tip! :)

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:45

Ik twijfel over je vlaamse reus in combinatie met grindtegels en grote ren...
Heb jaren mijn best gedaan mijn nijnen veel ruimte te geven. Mijn oudste vlaam is 4 jaar geworden de rest niet ouder dan 2 jaar. Heb er zeker 6 naar de dierenarts mogen brengen voor euthanasie dankzij sore hocks. Ik had geel zand en daarna rubberen tegels en grasmat. Niet eens ruwe ondergrond dus en toch kapotte poten en ontstekingen die uiteindelijk na soms maanden behandeling maar 1 keuze meer gaven in belang van het konijn.

Let dus zeer goed op de onderkant vd poten. Ik ben op rubber tegels (stalmatten) over gegaan ivm infectiedruk van open wonden in zand.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:54

Rubber tegels is zeker een aanrader, vaak goedkoop op marktplaats te vinden. En gemakkelijk schoon te spuiten.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Konijnenren van betongaas, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 16:22

Mijn konijn is ruim 4 en loopt al 4 jaar lang op tegels/zand. Controleer altijd heel goed de pootjes, maar tot nu toe heeft ze nog nergens last van gehad :)

barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:19

dierenfan schreef:
Ik twijfel over je vlaamse reus in combinatie met grindtegels en grote ren...
Heb jaren mijn best gedaan mijn nijnen veel ruimte te geven. Mijn oudste vlaam is 4 jaar geworden de rest niet ouder dan 2 jaar. Heb er zeker 6 naar de dierenarts mogen brengen voor euthanasie dankzij sore hocks. Ik had geel zand en daarna rubberen tegels en grasmat. Niet eens ruwe ondergrond dus en toch kapotte poten en ontstekingen die uiteindelijk na soms maanden behandeling maar 1 keuze meer gaven in belang van het konijn.

Let dus zeer goed op de onderkant vd poten. Ik ben op rubber tegels (stalmatten) over gegaan ivm infectiedruk van open wonden in zand.


Dit is helaas ras gerelateerd ik heb ze op gras zitten en heb er ook al 2 gehad.
1 zelfs 1 jaar lang mee naar de dierenarts geweest en bijna 1000,- lichter maar uiteindelijk ook moeten laten inslapen.
Heb er nu ook weer 2 zitten 1 heeft het aan 1 poot andere niks en dat op gras.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:11

Oei, dan hebben jullie wel echt pech gehad!
Ik ben gek op mijn konijnen en controleer ze dan ook regelmatig. Gelukkig tot op heden nog niks kunnen ontdekken :)