Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 21:36

....na wellen met water.

Al een lange tijd geef ik bietenpulp aan mijn paard.
Altijd hetzelfde merk en op dezelfde wijze klaar gezet.
Dus wbt verhouding pulp/water.

Nu heb ik onlangs weer een zak gekocht en het valt mij op dat vrij snel na het wellen de pulp wat wit van kleur wordt (?).

Nu vraag ik mij af of dit vaker afwijkt ( ik heb het nog niet eerder meegemaakt) of dat dit wijst op een andere samenstelling of is het misschien niet meer goed? (houdbaar).

Ik durf het momenteel niet te voeren ....

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:58

Hoeveel water doe je er bij? Hier niet zoveel en wat wittig kan wel, paard lust het graag, zak was ruim binnen de datum en er is geen water in de voerton geweest. Zal met de manier van wellen te maken hebben of het moet raar ruiken en paard weigert het plotseling te eten.

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:03

Wij geven ook bietenpulp en het is niet anders dan anders. Wel heb ik eens een zak gehad die te vochtig werd (stond in een trailer), waardoor de stukjes gingen schimmelen(dus nog voor het wellen) . Maar dat zal je wel hebben gezien voor je gaat wellen, maar wie weet :)

Sindsdien doen we de zak in een emmer en delen we de zak met iemand anders zodat ie sneller op gaat.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:06

Bij mij was de bietenpulp ook ineens lichter van kleur na het weken. Geen idee hoe het komt, maar ik heb het gewoon doorgevoerd. Mijn paarden krijgen er best een grote portie van maar ze hebben er nog niets van gekregen en lusten het nog steeds graag.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 22:08

Droog ruikt het normaal, na het wellen vind het anders ruiken dan normaal ( ietwat chemisch).

Wbt de hoeveelheid water, dit is in dezelfde verhouding dus niet anders.

Heb net wat getest met de pulp en hoeveelheid water.
3 bakjes pulp met weinig, veel en heel veel water.
De kleur blijft hetzelfde.....

Maandag neem ik even contact op met het leverancier.
Tot die tijd laat ik het denk maar in de ton zitten.

Dank voor je reactie!

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:14

Mij valt het op dat de boel een stuk lichter word met de kou, sommige stukjes idd tegen witte aan :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:30

Welke bietenpulp geven jullie? Ik gaf altijd Speedibeet van Pavo, maar daar kreeg mijn paard een paar maanden geleden opeens darmproblemen van, terwijl hij het al jaren kreeg. Ik ben nu overgestapt op bietenpulp van de coöperatie hier, en het probleem is weg.

Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel meer residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf nog steeds hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.

brease
Berichten: 101
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Havelte

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:39

Hier ook al een aantal keren gehad. Nu toevallig mijn rode bieten geoogst en daar zaten ook enkele bij die wit van binnen waren. Minder doorbloede bieten. Dit zou vast ook kunnen bij de suikerbieten.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:48

brease schreef:
Nu toevallig mijn rode bieten geoogst en daar zaten ook enkele bij die wit van binnen waren. Minder doorbloede bieten. Dit zou vast ook kunnen bij de suikerbieten.

Vast, ware het niet dat suikerbieten op een heel enkele na sowieso niet rood zijn. :P

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 22:50

VisibreTeam schreef:
Mij valt het op dat de boel een stuk lichter word met de kou, sommige stukjes idd tegen witte aan :)


Daar heb ik ook aan gedacht...daarom een test gedaan ( vorige post) binnen.
De directe verkleuring treedt ook bij kamertemperatuur op...helaas.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 22:51

LindyH schreef:
Welke bietenpulp geven jullie? Ik gaf altijd Speedibeet van Pavo, maar daar kreeg mijn paard een paar maanden geleden opeens darmproblemen van, terwijl hij het al jaren kreeg. Ik ben nu overgestapt op bietenpulp van de coöperatie hier, en het probleem is weg.

Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.



Dat weet ik niet, ik geef eigen pulp van de leverancier.
In dit geval wel handig want hij maakt het zelf.
Dus kan het volgende week navragen aan hem.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:20

LindyH schreef:
Welke bietenpulp geven jullie? Ik gaf altijd Speedibeet van Pavo, maar daar kreeg mijn paard een paar maanden geleden opeens darmproblemen van, terwijl hij het al jaren kreeg. Ik ben nu overgestapt op bietenpulp van de coöperatie hier, en het probleem is weg.

Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.


Dat van dat bestrijdingsmiddel wist ik niet. Ik voer van Arie Blok, speedybeet vinden mijn paarden lang zo lekker niet. Hoe zou ik erachter kunnen komen of er in mijn pulp ook meer glyfosaat zit?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:59

Je kunt in ieder geval op de zak kijken of de bietenpulp GMO is. Als dat zo is kun je er donder op zeggen dat er veel glyfosaat is gebruikt. Is het geen GMO dan kan het nog steeds, maar dan zul je het na moeten vragen.

Ik kreeg overigens van mijn coöperatie heel snel en netjes antwoord. Het is helemaal geen gekke vraag want biologische boeren moeten dat soort dingen ook vaak weten.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 07:17

LindyH schreef:
Je kunt in ieder geval op de zak kijken of de bietenpulp GMO is. Als dat zo is kun je er donder op zeggen dat er veel glyfosaat is gebruikt. Is het geen GMO dan kan het nog steeds, maar dan zul je het na moeten vragen.

Ik kreeg overigens van mijn coöperatie heel snel en netjes antwoord. Het is helemaal geen gekke vraag want biologische boeren moeten dat soort dingen ook vaak weten.



Dank voor je uitleg, heb ik ook wat aan. Ga straks op de verpakking kijken of ik hier iets over terug kan vinden.

Al zit er maar een klein etiketje op zag ik...

Wat voor gekke ervaring heb jij dan met de pulp als ik vragen mag?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:07

LindyH schreef:
Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel meer residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf nog steeds hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.


Op basis waarvan baseer je die uitspraak?

En over je GMO uitspraak:
http://www.bieten.nl/portaal/Teelten/Su ... nzaad.aspx
De in NL gebruikte rassen zijn dus in principe allemaal GMO vrij.

TS, misschien is er in de partij pulp die jij hebt meer kalk achtergebleven na het uitspoelen van de suikers. Dat zou kunnen verklaren waardoor het water wit wordt.

Of bedoel je dat de pulp zelf veel lichter is? De nieuwe lading pulp is sowieso veel witter/lichter na het weken. Ik denk omdat het weer nieuwe voorraad is. Mijn laatste zakken waren de brokjes zelf ook veel donkerder dan de brokjes in de nieuwe zakken. En na het weken dus ook veel lichtere pulp. De stukjes zijn ook wat groter na het weken heb ik het idee. Maar het ruikt hier niet anders.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:30

Mijn nieuwe zal is ineens ook veel lichter tot bijna wit, ik maak me er niet te veel druk om eigenlijk .

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:34

Wij hebben voor de koeien perspulp (ook van bieten), dit is altijd wit. Is dit anders dan de bietenpulp die jullie aan de paarden geven?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:36

Nee, precies dezelfde. Maar er zit wel degelijk kleurverschil in. Die van de cooperatie die ik heb (Wekerom) is de pulp in de nieuwe zakken echt veel lichter. Zowel voor als na het weken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:38

Hangt volgens mij ook af van de bietensoort. De pulp die ik koop bij het tuincenter ( is van Versele Laga ) is altijd donkergrijs van kleur na het weken. De pulp die ik bij Aveve ooit haalde, was ook bijna wit van kleur na weken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:40

Pandora2 schreef:
Hangt volgens mij ook af van de bietensoort. De pulp die ik koop bij het tuincenter ( is van Versele Laga ) is altijd donkergrijs van kleur na het weken. De pulp die ik bij Aveve ooit haalde, was ook bijna wit van kleur na weken.


Ik heb nu van de Aveve een zak donkergrijs gehad en de huidige is gemengd grijs met wit. Zelfde winkel. Boerenbond was ook grijs overigens.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:44

Djilna schreef:
LindyH schreef:
Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel meer residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf nog steeds hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.


Op basis waarvan baseer je die uitspraak?

En over je GMO uitspraak:
http://www.bieten.nl/portaal/Teelten/Su ... nzaad.aspx
De in NL gebruikte rassen zijn dus in principe allemaal GMO vrij.

Ik baseer dit op het contact dat ik hierover heb gehad met een bokker, die dit heeft nagevraagd bij de betrokken merken.

Het probleem is dat de grote merken hun ingrediënten vaak uit het buitenland halen. Het is volgens mij niet verboden om GMO-bietenpulp te verwerken in Nederlands veevoer, dus dat kunnen ze gewoon doen. Kleinere veevoerbedrijven gebruiken over het algemeen Nederlandse bietenpulp afkomstig uit de Nederlandse suikerindustrie, en dat is inderdaad in principe non-GMO.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen GMO-bietenpulp ben tegengekomen in Nederland. Ik bedoelde het meer dat áls je het tegenkomt, je je ook niet meer af hoeft te vragen of er bestrijdingsmiddel is gebruikt, want dat is dan wel zeker.
En nogmaals, ook bij non-GMO-bietenpulp kan nog steeds bestrijdingsmiddel gebruikt zijn.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Re: Dat is raar...bietenpulp slaat wit uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:47

Die van mij ruikt ook niet anders dan voorheen. Op de verpakking staat helemaal niets over GMO.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:53

LindyH schreef:
Ik ben er eens ingedoken en het schijnt zo te zijn dat er sinds kort veel meer residu van het bestrijdingsmiddel glyfosaat in bietenpulp mag zitten. Wel 20 keer zoveel als daarvoor. Er kan dus veel meer bestrijdingsmiddel gebruikt worden bij de teelt. Dit gebeurt over het algemeen vooral bij de grote merken als Pavo en Subli.
Het kan dus best dat de samenstelling van bietenpulp wat anders is, ook al is de bietenpulp zelf nog steeds hetzelfde.

Of dit inderdaad aan de hand is weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik vind het wel opvallend dat anderen ook opeens gekke ervaringen hebben met bietenpulp, net als ik.


Mijn ervaringen van die wittere pulp dateren al van een jaartje of 8 geleden...ik denk dus niet dat het komt door de overschot aan glyfosaat, aangezien de normen hiervoor pas recentelijk gewijzigd zijn lees ik.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:37

LindyH schreef:
Ik baseer dit op het contact dat ik hierover heb gehad met een bokker, die dit heeft nagevraagd bij de betrokken merken.


En wat heeft zij precies nagevraagd bij die merken? Mag ook per PB.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 08:54

Inmiddels contact gehad met de leverancier...hij was verbaasd.
Onze pulp is onveranderd wbt samenstelling en hij begrijpt deze verkleuring niet.
Het hoort gewoon bruin te zijn en niks anders vertelde hij.

In eerste instantie was hij bang dat er een verkeerd etiket op de zak zat en het niet om pulp ging.

Na het mailen van enkele foto's blijkt het toch om pulp te gaan...maar hij vertrouwd het niet.

Mag een nieuwe zak ophalen en de huidige pulp wil hij deels terug om uit te zoeken wat daarmee aan de hand is.
Hij kan me nog niet zeggen wanneer hij daar meer over weet maar krijg ik (hoop ik) nog antwoord op.