betweters verpesten paardenhobby

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 01:20

Hebben jullie daar dan geen last van?

Dan heb je je droom, een perfecte droompony, krijg je te maken met betweters uit alle hoeken die je soms wel tot op het bot de grond in boren en je hele humeur en hobby verpesten.

Ik heb zelfs gedacht om te stoppen met paarden omdat ik met zo'n tegenzin en onzekerheid me bloedeigen paardje verzorg. Alles is fout en niks is goed, tot beschuldigingen als mishandelen en verwaarlozen toe.

Ik wil mijn paardjes echt niet verkopen, maar de lol is er zo van af en ik doe niks meer met ze, op uitmesten en buiten zetten na, omdat ik gewoon zo snel mogelijk weer weg wil.

Hebben jullie hier geen last van? Hoe gaan jullie er mee om?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:24

Van stal veranderen als het zo erg is? Allé ik neem toch aan dat deze dingen op stal gebeuren?
En anders eens in gesprek gaan met die mensen (of de staleigenaar?). Het is natuurlijk absoluut niet leuk dat zij jou dit gevoel geven, maar om nu direct te stoppen zeg! :oo Het is toch jouw hobby, het is belangrijk dat jij plezier hebt en je moet dit niet zomaar door anderen laten verpesten.
Ik zou echt opzoek gaan naar een plaats waar een wat leukere sfeer hangt. ;)
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 06-11-16 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:24

Gelukkig niet!

Maar ik heb gemakkelijk praten met m'n beestjes aan huis...

Is een ander plekje zoeken geen optie?

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 01:25

Niet perse alleen deze stal, ik heb op veel stallen gelopen, en ik ken gewoon bijna geen paardenmensen die echt aardig zijn. Het zijn er verdomde weinig helaas.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:28

En een eigen plekje?
Of bij een boer ofzo?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:33

Ik denk ook dat het er aan ligt wat je accepteerd. Zeker als je zelf weet dat je iets wel goed doet en je je paard er niet mee schaadt. Ik ben zelf nogal direct, dus als ze nodeloos zonder onderbouwing tegen me gaan lopen aanzeuren weten ze snel dat ze het niet moeten doen. :') Ook de "beste-stuurlui-staan-aan-wal-ruiters" ben wel eens van mijn paard afgestapt en heb ik dit type mens aangeboden om het even aan mij te laten zien hoe het dat wel moet :+ tot nu toe nog niemand gehad die op het aanbod is ingegaan :Y)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:37

9 van de 10 opmerkingen zijn vaak goed bedoeld. Als jij je irriteert aan deze opmerkingen, moet je je eerst gaan afvragen of het goed bedoeld is of echt om jou af te zeiken. Maar vaak is het gewoon een kwestie van ene oor in, andere oor uit.
En als jij je aan iedereen ergert, ligt een deel van het probleem wellicht ook bij jou.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:40

Misschien ook een stukje onzekerheid?

Als je er 100% van overtuigd bent dat je goed bezig bent, laat ze dan maar mekkeren ;)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:55

Weet niet in hoeverre het aan je stalgenoten dan ligt of misschien ook aan jou.
Het kan liggen aan het soort stal waar je staat en hoe je zelf bent.
In de zin van als echte natural of westernpersoon op een puur op dressuur gerichte stal staan of juist andersom.
Het kunnen inderdaad gewoon betweterige mensen zijn of het kan een punt van waarheid hebben.
Heb op vele stallen gestaan en altijd wel een leuk groepje gehad om mee om te gaan, ook stalgenoten op die stallen gehad die ik liever links liet liggen en zij mij ook.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:48

Paardenmensen zijn zo gemiddeld redelijk bemoeierig das zeker waar en soms om geen reden maar soms ook wel om een goede reden. Als je door meerdere mensen op verschillende stallen wordt beschuldigd van mishandeling en verwaarlozing dan zou ik me wel achter de oren krabben of ze niet een punt hebben eigenlijk.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 08:56

De kunst is om naar de goede mensen te luisteren,
degenen die er verstand van hebben zeggen pas laat iets, maar dan kun je beter maar luisteren.
Meestal moet je ervaren mensen zelf vragen om advies, die geven het niet zomaar.
en er is veel gemekker door mensen die graag mekkeren, die moet je lekker laten mekkeren.
Succes met het verschil ertussen vinden !!!
En gewoon lekker je ding doen, en als er iets wat mis is aanpassen op basis van een goed advies en niet op basis van een mekker.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:09

Op elke stal heb je rotte appels, maar als je al ettelijke keren bent verhuisd en je komt nergens leuke mensen tegen, is het misschien tijd om eens kritisch naar jezelf te kijken.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:13

Ik sta op een kleine stal, heel divers qua soorten en qua leeftijden. Dus western, natural en dressuur door elkaar heen. De buurvrouw was heel bemoeierig, maar ik leg het naast mij neer. Ene oor in en andere oor uit, ik ken mijn paard het beste. Gelukkig gaat ze binnenkort weer weg, want ze kan haar draai niet vinden. Buiten de paarden om is het wel gezellig, maar ze geeft veel ongevraagde adviezen. Ik respecteer iedereen, maar neem niet alles aan. Daarnaast kom ik meestal op tijden, waarop er bijna geen mensen zijn (of altijd dezelfde). Ook is de staleigenaresse vrij direct en met beide benen op de grond, dus als er mensen miepen of zich niet aan de regels houden, dan zit ze er boven op!

Hoe ben je zelf? Het lijkt me vreemd dat het je veel vaker overkomt? Dat paardenmensen soms moeilijk zijn, verbaasd me niets, maar je zult je toch wel ergens moeten kunnen aarden?

kimmie636
Berichten: 102
Geregistreerd: 06-12-14

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:25

Gelukkig heb ik hier niet veel last van. Maar ik laat ze ook maar lekker kletsen. Wat ook een tip is dat je zegt van bedankt voor je hulp maar ik doe/zoek het liever zelf uit. En als ik iets nodig heb vraag ik zelf wel om advies. Misschien dat ze je daardoor met rust laten. En zoals hierboven genoemd is misschien een andere stal opzoeken? een kleinschalige?

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:28

Kan je niet tegen de mensen zeggen die onbedoeld advies en commentaar geven of ze daarmee willen stoppen? Je hoeft niet iedereen te vriend te houden, dat lukt buiten de paarden om ook niet.

Ik sta zelf op een rustige stal, zeer divers, waar bijna iedereen elkaar wel in waarde laat maar dat betekend niet dat ik iedereen even aardig of gezellig vind. Ik kom voor mijn paard en niet voor de mensen.
Krijg ik wel commentaar waar ik geen zin in heb is het vrij simpel, daar staat jou paard, als jij je nou lekker daarmee bemoei, dan houd ik mij met mijn eigen paard bezig ;)

Het zou echt super zonde zijn als jij je door een paar mensen laat weerhouden om je hobby uit te voeren :oo

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:09

Ik ben dan wel benieuwd wat deze mensen zeggen? Zeggen alle mensen redelijk hetzelfde? En kan er ook een kern van waarheid inzitten?
Soms doe je iets onbewust niet goed, iets wat toch wel gevolgen kan hebben voor paarden. En sommige mensen zijn helaas dan niet zo subtiel in hoe ze dat brengen.

Je schrijft dat je nu weinig met je paarden doet, heeft dat er misschien ook mee te maken?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:19

TS komt hier om advies vragen. Gaan een aantal mensen hier het hele gebeuren waar TS op stal last van heeft nog eens over doen door te stellen dat het wel aan TS zal liggen! Volgens mij is dit nu precies waar TS tegenaan loopt en waar helaas in de paardenwereld een overvloed van lijkt te zijn. Jullie kennen TS niet en menen toch vanalles over haar te durven zeggen.

TS, na een verhuizing ging ik ook bij de plaatselijke ruiterclub om nieuwe mensen te leren kennen. Het was er nooit gezellig en ik meende maar steeds dat het aan mij lag. Al die anderen hadden het er immers wel gezellig? Op een dag kwam ik op mijn oude manege waar iemand een nieuw paard kreeg. Iedereen was blij voor haar en ze kreeg zelfs een bos wortels. Diezelfde week kwam ik bij de ruiterclub waar ook iemand een nieuw paard had en alleen maar afgekraakt werd. Toen gingen mijn ogen open en ben per direct gestopt.

Mijn advies: zoek een andere plek. Het kan lang zoeken zijn maar het loont echt de moeite.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:35

Lastig! blijf je op pensionstallen houden denk ik. Maar het gaat ook om de manier waarop. de stal waar ik stond worden ook wel eens tips gegeven maar nooit bemoeienis en tips waar ik altijd wel wat aan had. maar denk ook dat de instelling van die stal verschilt met sommige stallen. Gewoon lekker recreatief en iedereen in zijn waarde laten :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:36

Ik heb zelf deze ervaring totaal niet.
Maar ik ben dan ook niet onzeker in wat ik met mijn paarden doe. Wel heb ik altijd goed geluisterd naar wat mensen met meer kennis me vertelde. Want dat was meestal goed bedoeld en ook wel waardevol.
Dat heb ik nooit naar me toegetrokken als dat dat betweters waren.

Misschien is dat ook voor jou de tip. Bekijk het vanuit een andere benadering.
Mensen nemen de moeite om je wat te willen leren. Natuurlijk zitten daar tips tussen waarmee je niets kunt. Die luister je aan, daar denk je over na en die leg je naast je neer omdat ze niet passen.
Maar er zullen zeker weten ook tips bij zitten waarvan je misschien in eerste instantie denkt, bemoeihal. Maar als je er dan toch eens over nadenkt dat er wel een waarheid in zit. En daar kun je dan wat mee doen.
Want niemand is uitgeleerd.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:43

Nee ik heb nooit zoiets meegemaakt gelukkig.
Maar als je op meerdere stallen hebt gestaan en overal heb je er last van, niet leuk.

Geroddel heb je helaas altijd wel, daar heb je gelijk in.
Gelukkig heb ik daar geen last van, m'n paard staat op pension bij een boer, met niemand wat te maken. :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:00

Ik begrijp je. Ik moet van veel pensionstallen en maneges ook niets hebben. Altijd dat misgunnen, van je proberen te profiteren en commentaar heb en als het eens een dag minder gaat. Is het geen optie om naar een boerderij met een paar boxen te verhuizen. Of naar een kennis die thuis paarden heeft en een box over heeft?

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:12

Ken het heel goed. De beste stuurlui staan aan wal. Zie vaak dat de mensen met de meeste kritiek op een ander, zelf hun dier het slechtst voor elkaar hebben. Leven en laten leven. Geniet van je paard en zit niet teveel in over wat anderen van je zeggen. Zulke figuren lopen op elke stal rond.

Wel zou ik als je het zo vreselijk ervaart toch een ander plekje zoeken. Je moet gewoon lekker naar je paardjes te kunnen gaan en van ze kunnen genieten. Het is fijn als je een paar mensen op stal hebt waar je het mee kunt vinden, of in ieder geval, normaal doen en je in je waarde laten. Met iedereen bevriend hoeft niet, zal ook niet lukken. Maar het is fijn als je op stal lekker aan de slag kunt zonder met een rotgevoel terug te komen ( of te gaan )

Tips aannemen is natuurlijk nooit verkeerd, maar dat weet je zelf ook wel. Het gaat ook wel om hoe de tips gegeven worden en of het daadwerkelijk tips zijn of alleen maar keihard kritiek.

Heel veel succes met je paardjes, laat je het plezier niet afnemen door anderen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:12

Geroddel is helaas overal, misschien ben je zelf te onzeker?
De kunst is om niet te luisteren.
Ik heb ook niet het duurste paard en sta op stal met veel dressuur paarden.

Ze kunnen zeggen wat ze willen maar het is mijn paard, mijn vriendje en ik moet er plezier aan hebben.

Ik zou in een net gesprek gaan met je pensionhouder en eventueel betrokken mensen.
Werkt het niet kun je altijd uitkijken naar wat anders.
Soms ben je gewoon even bezig om een fijne plek te vinden.
Mijn ponys gingen in de winter altijd in pension, vreselijke dingen voorhanden gehad.

Nu met mijn paard voortaan jaarrond op pension en ik heb het echt naar mijn zin en is nog om de hoek ook.
Als het verder was geweest was ik er ook gaan staan!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:13

Ik sta ook op n manege sinds drie maanden.
Ik ga nooit meer weg als t kan en mag!!

Hier totaal geen last van anderen. Ieder doet waar zn hart ligt. Ieder is blij met elkaar.
Maar... ik ben ook n vrolijke griet die tegen iedereen hoi zegt. Zelf geen gemopper of geroddel accepteer en zoek overal het positieve van op.
Mopperkonten kom ik eigenlijk niet tegen... of ik sluit mij er voor af. Kan ook natuurlijk.

Ts. Als het écht niet gaat. Gewoon gáán. Zoek wat wél bij je past

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:22

Helaas hebben wij dat ook meegemaakt.
Toen wij op een manege stonden zijn we daar letterlijk weg gepest.
Veel stallen gezien maar zo erg dat het daar was had ik nog nooit meegemaakt.
Nu staan wij op een kleinere stal en daar laat iedereen elkaar in hun waarde.
Zoveel beter dan bij de manege.

Je kunt ook proberen een ander plekje te zoeken. Iets kleins waar niet veel mensen staan misschien?
Probeer gewoon lekker je eigen ding te blijven doen en proberen zo min mogelijk er wat van aan te trekken.
Denk maar zo: Ze zijn gewoon jaloers :Y)