Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 23:23

Hoi,
Aangezien de topics die omhoog kwamen bij de zoekbalk best wel verouderd zijn, open ik een nieuw topic.
Ik vraag me af of er mensen zijn van onder de 18 die hun paard helemaal zelf (of met een hele kleine bijdrage ouders) betalen. Zo ja, hoe doe je dat (qua werken) en sta je bv op een weitje of juist volpension op een pensionstal?


xfloorremy

Berichten: 60
Geregistreerd: 02-11-16
Woonplaats: Limburg

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:25

Ik ben 16, heb mijn 3 eigen pony's aan huis staan (woon op boerderij) ik heb een vakantie bijbaantje en mijn ouders betalen mee in dierenartskosten enz. Heb ze wel alle drie zelf betaald.

Willeke_

Berichten: 2997
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:27

Ik denk dat het onmogelijk is. Ook al houdt je je paard op een weitje en doe je alles zelf, dan nog heb je een spaarpot nodig voor de arts of kliniek als dat nodig is.... dus dan moet je wel een heel goed betalende bijbaan hebben en heel lang sparen (en ben je uiteindelijk toch al weer boven de 18). Zonder hulp van ouders zou ik het sowieso niet doen. Misschien wel als zij eventueel medische zorg willen betalen

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:37

Het kan vast wel, maar wil je altijd bezig zijn met je pony en werken om hem te kunnen onderhouden? Geniet nog een paar jaar van je schoolse leven, als alles goed gaat heb je later een baan en kan je vrienden, andere hobby's en een paard goed combineren..

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:37

ik ben het onderhand niet meer maar ik was 18 dat ik mijn paard kocht en heb hem altijd zelf betaald van mijn seizoenswerk bijbaantje (niet het hele jaar door dus werk maar grootste gedeelte wel en maakte dan zoveel mogelijk uren). Studeerde toen ook nog (ben nu sinds vorig jaar klaar en fulltime aan het werk) en dat ging eigenlijk prima. Ja je moet niet elke week uitgaan want dan word het erg krap maar als je gewoon met geld om kan gaan en je genoeg verdiend bij je bijbaan is het geen probleem. Bij mij heeft school etc er ook nooit onder geleden :)

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:38

Ik ben 17 en betaal mijn pony grotendeels zelf. Mijn ouders betalen de helft van de stalling en de lessen. Mijn pony staat op een pensioenstalling.

Ik heb een baantje maar daar van kan ik hem zeker niet onderhouden. Ik heb een rekening voor mijn pony waar ik (voor dat ik hem kocht) op ben gaan sparen. Met aanvulling van mijn salaris kan ik hem betalen.

Ook voor hoge medische kosten is er een potje en mocht het nodig zijn springen mijn ouders bij.

Extra verdiende geld (fooi, verkoop marktplaats etc.), verjaardagsgeld etc. gaat meestal meteen naar mijn pony. Om de rekening zo aangevuld te blijven houden.

Sommige mensen kopen bijv. veel kleding en ik betaal mijn paard. Bewuste keuze die ik zelf gemaakt heb en die ik het zeker waard vindt. :j

Ik studeer en heb ook nog genoeg tijd voor vrienden, leuke uitstapjes etc. Bij mij heeft dat er nooit onder geleden.
Laatst bijgewerkt door snorremans op 05-11-16 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:39

Ik denk niet dat het mogelijk is. Een vriendin van me deed dit, maar toen haar paardje kreupel kwam te staan en er dierenartskosten bij kwamen, hebben de ouders toch mee betaald.
Als je paard nooit iets gaat mankeren, dan lukt het wel, maar helaas weet je dit nooit op voorhand.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:42

Mogelijk!
Ligt ook aan je leeftijd, vanaf je 16e is dit mogelijk denk ik.
Ken zoveel mensen die hun paarden zelf betalen en 16 zijn, moet wel zeker zijn dat je ouders willen meebetalen bij noodgevallen.

Vriendin van mij is 16 en heeft er ook 1, maar als het paard kreupel word betalen de ouders. Voor de rest alles zelf.
Laatst bijgewerkt door Arabier op 05-11-16 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

So what if im crazy? The best people are.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:42

Het kan absoluut! Maar het is keihard werken en dan ook nog naar je paard. Ook zal je nooit veel geld overhouden. Denk er heel heel goed over na of je dat echt wil. Want je zit ook aan het paard vast als je gaat studeren. Lange vakanties of studeren in het buitenland zitten er niet meer in, tenzij je een goed oppasadres kan vinden, maar dat moet je dan wel willen.

Al ik kijk naar mijn eigen situatie denk ik dat ik heel veel mazzel heb gehad. Ik heb mijn pony van de manege overgekocht en het eerste halfjaar heb ik hem betaald van 2 ochtendkrantenwijken. Hier verdiende ik 250-300 euro mee dus dat kon prima. Maar ik had geen tijd voor sociale contacten, geen tijd voor genoeg slaap, geen tijd om goed te leren. Nu betekend mijn pony alles voor mij en zou ik hem voor geen geld opgeven, maar af en toe denk ik weleens of ik het niet veel makkelijker voor mezelf had gemaakt als ik hem niet had gekocht..

Ook kan ik er af en toe behoorlijk van balen dat ik zuinig moet doen met mijn geld. Tricky komt echt niets tekort. Maar ik kan het mezelf niet veroorloven om in dezelfde maand de hoefsmid, de tandarts en de osteopaat te laten komen. Dus dan moeten sommige dingen even wachten.

(Uiteraard komt hij niets tekort en als er spoedeisende hulp nodig is dan verzin ik wel een manier om het te betalen :) )

Eigenlijk is mijn ervaring: Als je genoeg geld hebt heb je niet genoeg tijd en als je genoeg tijd hebt heb je niet genoeg geld.

Dus nogmaals denk er heel goed over na!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:42

Toen ik jong was onder de 18 had ik een eigen pony. Ik moest daarvan zelf de hoefsmid en dierenarts betalen. Stalling betaalde ik door te helpen op stal met de andere paarden. Mijn ouders waren er natuurlijk wel om me te helpen mochten de kosten van de dierenarts hoog oplopen. Pony heb ik wel gekregen van mijn ouders.
Kosten wel veel tijd. Altijd in weer en wind op de fiets naar stal. Maar dit was voor mij alleen mogelijk omdat ik dus hielp op stal in ruil voor stalling.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:44

Was bij de kapper, meisje van 17 met eigen paard die me knipte. Ze vertelde zelf wel dat als ze wist wat ze nu weet ze nooit een paard had gekocht, je hebt geen vrije tijd meer, je kan minder goed leren, of te weinig slaap, geen tijd voor vriendinnen... Maar het kan maar dan moet je wel goed plannen.

So what if im crazy? The best people are.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:44

Ik denk/weet dat in mijn situatie het niet mogelijk is. Als je hem op een kale wei zet ben je misschien minder geld kwijt maar de lol gaat er voor mij vrij snel van af als je in de zeikende regen in een modderpoel iets met je pony wilt gaan doen. Dus als je dat met me eens bent kan je wel rekenen op 300-400 euro per maand minimaal, en dan ook nog de losse eenmalige dringende kosten. Als jij dat kan betalen moet je het doen, maar ik red het niet van mijn minimum salaris van 4 en een halve per uur :D


c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:46

Ik had er zelfs 2, in volpension tijdens mijn hbo opleiding.
Woonde nog wel thuis, dus dat scheelt wel geld... maar werkte naast mijn full time opleiding er veel bij, vooral nachtdiensten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:47

Helemaal zonder bijdrage van ouders zou moeilijk worden, maar kan wel als je genoeg bijverdient, geen hoge dierenarts rekeningen hebt, je paard niet vierkant beslagen hoeft te worden en naar mijn idee niet volpension staat.

Ik had een shetlander, die gratis in een weiland stond. Geen heel hoge dierenarts kosten, af en toe hoefsmid omdat ik het grotendeels zelf bij kon houden.

Ik had pensionstalling niet kunnen betalen, en als ik een paard had gehad dat vierkant beslagen moest worden, had ik het heel, heel moeilijk gehad.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:54

Toen k 16 was en vwo deed had k bijbaantjes voor de stalling en de dagelijkse dingen. Voor plotse grotere uitgaven stond mijn moeder garant, opname in kliniek bijv maar daar zat wel een max van 1000 gulden aan ;) Heb m'n eerste paard 15 jaar gehad en ze is rond de 30 geworden. Op een doe-het-zelf-stal van rond de 125 in de maand, kale boxhuur.

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 12:43

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Meeste mensen hebben dus voor de dierenarts/onvoorziene kosten hun ouders om op terug te vallen, dat is inderdaad wel slim. Wel leuk om te weten dat veel mensen het toch kunnen!
edit; ik ben niet van plan om binnenkort een paard te kopen en houden op deze manier maar ik was wel heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 06-11-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:44

Ja er met in ieder geval iemand zijn die je wilt helpen bij echte noodgevallen, als je paard bijv. echt heel ziek word kunnen kosten oplopen naar 2000, en dan kan je dat niet zelf betalen...

So what if im crazy? The best people are.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:45

Maar stel dat het mogelijk is, denk ik dat je heel veel moet werken, aangezien je als als 18-jarige vaak maar 4-5 euro per uur verdient. Dus al je geld gaat dan naar je paard, hoe spaar je dan voor later?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:46

[***] schreef:
Maar stel dat het mogelijk is, denk ik dat je heel veel moet werken, aangezien je als als 18-jarige vaak maar 4-5 euro per uur verdient. Dus al je geld gaat dan naar je paard, hoe spaar je dan voor later?


Ik ben 13 en ik verdien 4,5 per uur, mijn broer is 16 en verdient per maand 200/300 euro, en hij werkt helemaal niet veel. Dus dat is niet helemaal waar...

So what if im crazy? The best people are.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:48

Ja kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat je een baan hebt naast school. En je ouders moeten wel willen inspringen indien nodig, denk dan voor al aan onverwachte uitgaven als medische kosten etc.

Zelf betaal ik mijn paardenhobby al vanaf mijn 15de zelf. Ik had een hele goed betaalde zaterdag baan, wel van 08.00 uur tot 18.00 uur, waardoor ik de maandelijkse kosten prima zelf kon betalen. Af en toe wat extra's kon ook nog wel en had ik een keer pech dan betaalde mijn ouders de rekening en betaalde ik dat dan weer terug.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:53

zeker mogelijk ! ik was 16 toen ik mijn paard kocht ik ben nu bijna 20 en heb alles zelf betaald . combineren met school was soms moeilijk maar wel te doen . paard staat prive bij iemand met alles erop en eraan .
Laatst bijgewerkt door evita13 op 06-11-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sinds 28-9-20 eigenaar van julius

Evita 16-03-1997 29-6-20 r,i,p **** Flower 23-04-2018 ~04-01-19*r.i.p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:55

madhatter schreef:
[***] schreef:
Maar stel dat het mogelijk is, denk ik dat je heel veel moet werken, aangezien je als als 18-jarige vaak maar 4-5 euro per uur verdient. Dus al je geld gaat dan naar je paard, hoe spaar je dan voor later?


Ik ben 13 en ik verdien 4,5 per uur, mijn broer is 16 en verdient per maand 200/300 euro, en hij werkt helemaal niet veel. Dus dat is niet helemaal waar...

Dan heb je heel veel geluk met je baantje of je woont in België, want ik heb bij 2 restaurants gewerkt en bij een productiebedrijf. Bij 1 restaurant verdiende ik het minimumloon, dus zo'n 4,02 euro per uur, en bij het andere restaurant en het productiebedrijf was het allebei zo'n 5 euro per uur.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:58

Ik heb het gedaan. Ik kan het ten zeerste afraden. Alleen maar stress, ruzie en verdriet. Erg leuk om een paard te hebben dat wel. Maar nee, ik zou het niet opnieuw doen.
Uren rondrijden om een betaalbare weide te vinden.
Materiaal slepen overal naartoe. Een passend zadel moeten vinden en dan nog eens kunnen betalen. Hooi zoeken, toch iemand moeten vragen om het te betalen. Nee. Gewoon nee.
Je wordt er verantwoordelijk van. Maar dat had ik liever met iets meer ondersteuning gedaan.

Een bepaald deel kun je zelf betalen, maar zo goed als alles helpt je gewoon niet verder op de lange duur.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:07

[***] schreef:
Dan heb je heel veel geluk met je baantje of je woont in België, want ik heb bij 2 restaurants gewerkt en bij een productiebedrijf. Bij 1 restaurant verdiende ik het minimumloon, dus zo'n 4,02 euro per uur, en bij het andere restaurant en het productiebedrijf was het allebei zo'n 5 euro per uur.


Ik woon in nederland en het is ook wel geluk :) Maar het is iig mogelijk.

So what if im crazy? The best people are.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:11

upendo schreef:
Het kan vast wel, maar wil je altijd bezig zijn met je pony en werken om hem te kunnen onderhouden? Geniet nog een paar jaar van je schoolse leven, als alles goed gaat heb je later een baan en kan je vrienden, andere hobby's en een paard goed combineren..


Oneens. Ik heb mijn hele leven een eigen paard gewild, op mijn 17e hem eindelijk gekocht. Ik had toen nog een aantal maanden school te gaan maar het is mij prima gelukt. Nu met studeren is het lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Als je het echt heel graag wilt en bereid bent er dingen voor op te geven (mijn leven bestaat momenteel uit studie, werk en paard) is het echt mogelijk :j

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, OmgiliBot en 25 bezoekers