Bang voor eigen paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:25

Hallo bokkers,

Ik heb sinds vorig jaar een paard erbij genaamd Baranco. Het is een inmiddels 10 jarige kwpn'er die de punten voor het Z had. Hartstikke lief paard, je kunt zo bij hem in de staart hangen. Ik heb veel pech gehad met mijn vorige paard en toen ik terug kwam van vakantie heeft mijn vader Baranco gekocht als verassing. Toen ik er voor het eerst op zat had ik even het gevoel dat ik een beginner was, voorheen tot afgelopen winter eigenlijk altijd op hackney's gereden maar daarnaast ook gewoon op andere pony's. (beleren en doorrijden)
Ik was altijd een best stoere ruiter die eigenlijk overal op stapte en niet bang werd. Tot ik baranco kreeg, vorig jaar tot de winter was hij hartstikke lief en toen het weer omsloeg werd baranco vervelend. Op buitenrit schrok hij overal van maar in de bak was hij wel braaf, toen het weer zomer werd ben ik weer met hem op wedstrijd gegaan en hij gaf geen kick en op buitenrit was ook niks meer eng. Tot een 3 weken geleden, hij begon op buitenrit weer vervelend te doen. Het begon klein, als we aan het galopperen waren was hij even braaf en na 4 passen nam hij de leiding en vloog hij met meters voor uit tot we thuis waren. Oke prima dacht ik, het waait hard daar zal het wel aan liggen. Nu schrikt hij weer voor auto's, zodra hij paarden achter hem ziet of hoort springt hij de lucht in en vliegt er vandoor. Dus ik besloot niet meer wekelijks op buitenrit te gaan en in de bak te blijven.
Dat ging een week goed en vervolgens kreeg ik hem niet meer ontspannen aan het lopen, hoofd gaat hoog de lucht in en ging het parade paardje uithangen. Ik heb wekelijks prive les en zijn bij de les weer vanaf het begin begonnen en hij liep weer goed. Nu pakte ik hem deze week uit de wei, ik stapte op in de bak en weer niet ontspannen willen lopen. Zodra er een beetje druk op de teugels kwam begon hij te bokken, als ik aan wilde draven ging het kontje weer omhoog en vloog die er vandoor. Ik ben niet snel bang, maar voor hem wel. Andere paarden heb ik nogsteeds vrij weinig tot geen last van maar dit is echt niet goed. Ik heb de tandarts en osteo langs laten komen en er was niks te vinden. Tanden zijn gevijld maar was eigenlijk niet nodig, hij is gemasseerd maar zat niet vast of ergens pijn. Zadel is nagekeken maar ligt nogsteeds goed.
Nu weet ik van mezelf dat mijn houding op hem niet geweldig is, en dat ik mijn evenwicht niet echt op hem kan houden. Het is voor de rest naast het rijden echt een hartstikke lief paard en ben ik niet van plan om hem te verkopen. En dat krijgen jullie mij ook niet wijs :') Nu was mijn vraag of hier iemand met dezelfde situatie heeft gezeten en hoe die daar mee om ging. Ik ben echt radeloos en weet niet waar dit gedrag weg komt, hij weet natuurlijk ook dat ik bang voor hem ben geworden en dat hij me er af kan krijgen. Ligt het aan het paard of aan mijn rijstijl? Ik ben anders totaal niet iemand die bij een paard in de mond hangt en heb een hekel aan een slofteugel. Maar het kan natuurlijk aan mij liggen.

Respect dat je het hele verhaal hebt gelezen _/-\o_

Een foto van mij en het paard:
Afbeelding


Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:28

Barst het dier niet gewoon van de energie? Staat hij minder buiten nu?

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:29

Hoeveel komt hij buiten en hoeveel voer krijgt hij?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:30

Goof schreef:
Barst het dier niet gewoon van de energie? Staat hij minder buiten nu?


Nee staat 24/7 buiten, ik dacht eerst dat hij teveel eten kreeg en hem in de buitenbak gezet met hooi zonder dat hij gras kreeg. Heeft geen effect gehad en heb hem weer bij zijn vriendjes op de wei gezet.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:30

EmptyWords schreef:
Hoeveel komt hij buiten en hoeveel voer krijgt hij?


Staat de hele dag buiten en krijgt geen krachtvoer omdat ik bang ben dat hij dan nog heter word.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:33

Heb je les? Beetje een stomme vraag misschien, maar ik denk dat het toch wel essentieel is voor jullie.
Misschien je instructrice/-teur vragen om met je mee naar buiten te gaan om te kijken wat je daar anders doet.

En tweede vraag wat krijgt je paard te eten?

Die van mij wordt ook ritselig naarmate het kouder wordt, dan mag het krachtvoer een tandje terug en het ruwvoer een tandje meer om haar op gewicht te houden.

It's the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it - Aristotle

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:33

Paard laten nakijken door DA lijkt mij overbodig in dit geval. Werk hem eens gewoon goed door, de kans is groot dat je hem minder intensief traint dan hij bij de vorige eigenaar gewend was. Een paard op dat niveau wordt vaak best o peen strak schema gezet als hij uit zichzelf wat heet of gevoelig is. Sowieso is het kopen van een paard als verrassing een sprong in het diepe waarbij je niet altijd blijft drijven. Misschien is dit gewoon het karakter van het dier en moet je hem gewoon kei hard aan het werk zetten :) probeer dat eens een paar dagen na elkaar en kijk of je verbetering ziet.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:34

brighteyes85 schreef:
Heb je les? Beetje een stomme vraag misschien, maar ik denk dat het toch wel essentieel is voor jullie.
Misschien je instructrice/-teur vragen om met je mee naar buiten te gaan om te kijken wat je daar anders doet.

En tweede vraag wat krijgt je paard te eten?

Die van mij wordt ook ritselig naarmate het kouder wordt, dan mag het krachtvoer een tandje terug en het ruwvoer een tandje meer om haar op gewicht te houden.


Ja ik krijg wekelijks les, ze gaat er volgende zelf op zitten en ben benieuwd wat hij dan doet.
Zoals hier boven aangegeven staat hij 24/7 buiten en ik voer niks bij.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:38

Probeer elke dag te rijden of desnoods te longeren. Misschien al aan de hand werken voor je opstapt. Jij moet je vertrouwen terugwinnen. Dit soort zaken ligt niet aan je paard.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:38

Misschien eerst longeren voor het rijden zodat de meeste energie eruit is?

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:41

piezze schreef:
Probeer elke dag te rijden of desnoods te longeren. Misschien al aan de hand werken voor je opstapt. Jij moet je vertrouwen terugwinnen. Dit soort zaken ligt niet aan je paard.


Longeren doe ik, maar volgensmij heeft hij door dat ik bang ben en dat hij me er af kan krijgen. Dus het vertrouwen moet terug gewonnen worden. Klopt, denk ook zeker niet dat het aan hem ligt. Komt bij mezelf weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:41

Mijn eerste vraag is, had je hem ook gekocht als je hem zelf uit had mogen zoeken?

Ik denk dat hij merkt dat je moeite hebt met leiding nemen, en daardoor neemt hij de leiding over. En hoe meer hij de leiding overneemt, des te meer jij je terug trekt. Dus het heeft een wisselwerking.
Ik zou een paar stappen terug doen, en eerst even de basis gaan vaststellen op de grond met iemand die daar verstand van heeft. Vanuit daar weer onder het zadel, en dan kleine stapjes.

Maar ik denk dat je als eerste over de eerste vraag na moet denken ;)

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 15:45

Joolien schreef:
Mijn eerste vraag is, had je hem ook gekocht als je hem zelf uit had mogen zoeken?

Ik denk dat hij merkt dat je moeite hebt met leiding nemen, en daardoor neemt hij de leiding over. En hoe meer hij de leiding overneemt, des te meer jij je terug trekt. Dus het heeft een wisselwerking.
Ik zou een paar stappen terug doen, en eerst even de basis gaan vaststellen op de grond met iemand die daar verstand van heeft. Vanuit daar weer onder het zadel, en dan kleine stapjes.

Maar ik denk dat je als eerste over de eerste vraag na moet denken ;)


Ja ik had hem gekocht, hij is zomers hartstikke braaf en is er niks aan de hand. En het was toen ook middenzomer dus de kans was groot. Maar dit is echt binnen een dag helemaal omgedraaid, vanaf dat het kouder werd. Ik zal even met mijn instructrice overleggen of dat ook mogelijk is. Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:48

magdabouma schreef:
Joolien schreef:
Mijn eerste vraag is, had je hem ook gekocht als je hem zelf uit had mogen zoeken?

Ik denk dat hij merkt dat je moeite hebt met leiding nemen, en daardoor neemt hij de leiding over. En hoe meer hij de leiding overneemt, des te meer jij je terug trekt. Dus het heeft een wisselwerking.
Ik zou een paar stappen terug doen, en eerst even de basis gaan vaststellen op de grond met iemand die daar verstand van heeft. Vanuit daar weer onder het zadel, en dan kleine stapjes.

Maar ik denk dat je als eerste over de eerste vraag na moet denken ;)


Ja ik had hem gekocht, hij is zomers hartstikke braaf en is er niks aan de hand. En het was toen ook middenzomer dus de kans was groot. Maar dit is echt binnen een dag helemaal omgedraaid, vanaf dat het kouder werd. Ik zal even met mijn instructrice overleggen of dat ook mogelijk is. Bedankt


Ok, nou dan kun je iig verder met hem. :)
Het gaat vooral over jouw lichaamstaal, wat je naar hem uitstraalt. Met grondwerk bedoel ik gewoon normaal wandelen door de baan, waar je paard jou volgt, netjes uit je ruimte blijft, stilstaat wanneer jij stilstaat en dan ook uit je ruimte blijft. Wanneer je hem weg stuurt, dat hij ook bij je weg gaat en je hulpen vanaf de grond respecteert zonder zweepje of stemhulpen of iets.

Pauley

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:10

Ik heb ook zo'n paard. het is een schatje in de zomer tot het weer omslaat in de winter dan is het een kreng, en als het weer dan weer omslaat in de zomer, dus dat het mooi word, is hij weer lief en schrikt hij nergens meer van en is hij super braaf. hij staat ook 24/7 buiten.
mijn situatie is eigelijk precies het zelfde als die van jou.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:24

Even terug in wat jullie doen voorlopig alleen even rijden als er iemand bij is die je kan helpen en je zonodig je er door heen kan praten om door te zetten.
Als je hij hier door te weinig loopt kijken of je voor een paar dagen per week iemand kan vinden die hem kan rijden.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 20:24

Pauley schreef:
Ik heb ook zo'n paard. het is een schatje in de zomer tot het weer omslaat in de winter dan is het een kreng, en als het weer dan weer omslaat in de zomer, dus dat het mooi word, is hij weer lief en schrikt hij nergens meer van en is hij super braaf. hij staat ook 24/7 buiten.
mijn situatie is eigelijk precies het zelfde als die van jou.


Hoe ga je hier mee om? Laat je hem ook buiten staan? Die van mij is een kwpner dus gaat binnenkort wel weer op stal en overdag in de buitenbak. Ik ga straks alleen met hem 3 maand op interne stage waar ik dus nu heel erg tegen op kijk. En hoelang heb je je paard al?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:29

Je hebt het over niet helemaal fijn zitten op hem, missen van balans. Zou het kunnen dat je af en toe, al dan niet hard, te ver achterin je zadel land? Dat je met momenten of misschien wel continu te ver op de lepel zit? Er zijn paarden, met name die wat meer sportpaard zijn zeg maar, die dat echt niet (blijvend) accepteren...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 20:31

0000 schreef:
Je hebt het over niet helemaal fijn zitten op hem, missen van balans. Zou het kunnen dat je af en toe, al dan niet hard, te ver achterin je zadel land? Dat je met momenten of misschien wel continu te ver op de lepel zit? Er zijn paarden, met name die wat meer sportpaard zijn zeg maar, die dat echt niet (blijvend) accepteren...


hmm dat zou kunnen! Ga ik eens op letten!

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:32

Misschien magnesium bijvoeren ? Dat heeft een rustgevende werking

kerstmuts

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 20:34

biggirl schreef:
Magnesium tekort ?


Heeft dat zoveel invloed? dat zou best kunnen hoor ik heb echt geen idee.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:37

Werkt bij mijn verzorgpaarden in de winter wel worden ze een stuk rustiger en relaxter van

kerstmuts

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 20:38

biggirl schreef:
Werkt bij mijn verzorgpaarden in de winter wel worden ze een stuk rustiger en relaxter van


Dat moet door krachtvoer heen gevoerd worden toch? Als ik dat doe ben ik bang dat hij nog heter word, of is het in andere variaties te krijgen ?

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:40

Ja zo ver ik weet door het voer maar wij geven ook amper kracht voer minder dan 1/4 en onbeperkt hooi

kerstmuts


Pauley

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:43

magdabouma schreef:
Pauley schreef:
Ik heb ook zo'n paard. het is een schatje in de zomer tot het weer omslaat in de winter dan is het een kreng, en als het weer dan weer omslaat in de zomer, dus dat het mooi word, is hij weer lief en schrikt hij nergens meer van en is hij super braaf. hij staat ook 24/7 buiten.
mijn situatie is eigelijk precies het zelfde als die van jou.


Hoe ga je hier mee om? Laat je hem ook buiten staan? Die van mij is een kwpner dus gaat binnenkort wel weer op stal en overdag in de buitenbak. Ik ga straks alleen met hem 3 maand op interne stage waar ik dus nu heel erg tegen op kijk. En hoelang heb je je paard al?


Ik heb hem nu 2 jaar. ik laat die van mij de hele winter buiten staan. we blijven gewoon rijden en longeren. buiten doen we hem een martingaal om en verder zijn we wat strenger voor hem en zelf wat opletender. met longeren kwam hij opgegeven moment stijgerend op je af. rijden liet hij wel gewoon toe. Hij krijgt het hele jaar Door magnesium bij dus daar ligt het (bij die van mij)niet aan. ook krijgt hij geen krachtvoer alleen na het werk wat gras brok. en onbeperkt hooi
Laatst bijgewerkt door Pauley op 05-11-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 48 bezoekers