Hond valt 1 persoon aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:11

Aanvallen in de zin van bijten op springen grommen en heel de ellende.
De persoon is niet de baas van de hond maar wel iemand die 4-5 dagen in de week een uur of 8 bij de hond in de buurt is. Laten we de baas van de hond even M noemen en degene die aangevallen wordt S. De hond is een kruising, vermoedelijk iets als stafford en mechelse herder.

De hond is nu bijna een jaar en is sinds pup bij M, S kent hij al sinds april. In het begin gingen S en de hond goed overweg, ze speelden samen de hond kwam knuffelen geen probleem. Tot een paar maanden (3?) later, de hond viel onverwacht aan, kreeg natuurlijk op zijn kop en het leek weer goed te gaan. Maar dit bleef doorgaan, eens in de week of soms eens in de maand soms een paar keer per week, geen pijl op te trekken. De situaties waarin het gebeurt zijn ook verschillend. Eerst werd er gedacht aan het beschermen van de baas omdat het vaak gebeurt wanneer S bij M in de buurt kwam, maar ook niet altijd. Vaak terwijl S ook helemaal niet met de hond bezig is. Hij geeft maar kort voortekenen (tanden bloot, borstelen, staart tussen de benen, grommen) maar soms ook helemaal niet, sinds kort valt hij ook van achter aan en als M het dan ziet gebeuren zijn er niet altijd voortekenen te zien.

M en S hebben geen idee wat dit gedrag veroorzaakt en hebben al contact met honden trainers gehad, zonder succes, de hond wordt binnenkort gecastreerd als hij een jaar is op advies van de dierenarts. Er komt ook weer een gedragstherapeut langs binnenkort, dus hopelijk ziet die er wat in waardoor ze het op kunnen lossen.

Er wordt veel met de hond gelopen, hij heeft over de dag genoeg bezigheden en ook rust plekken. S is in het begin nooit angstig geweest voor de hond maar begint dat nu wel te worden, waardoor ze denken dat de aanvallen meer worden.

Tot nu toe is het gelukkig wel vrij goed gegaan, hooguit een paar schrammetjes opgelopen. In het begin greep de hond alleen in de benen maar hij begint nu ook op te springen naar armen. Als M de hond van S weghaalt tijdens een aanval, is de hond daar ook niet van gediend, en blijft dan happen, zo is M ook al eens gebeten.

Verder vertoont de hond geen agressief gedrag naar andere mensen of honden en juist daardoor vinden ze het zo gek. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of waar ze het over kunnen hebben met de gedragstherapeut?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:19

Hmmm... Ik zou bijna denken dat S eens iets gedaan heeft bij de hond waardoor die een verdedigende houding heeft aangenomen naar S. De staart tussen de poten geeft duidelijk aan dat het om angst gaat en niet om dominantie. Tenminste, dat dénk ik. Misschien eens met S terug gaan naar de periode waar het begonnen is en dat helemaal uitstippelen. Wat kán er gebeurd zijn waardoor de hond zo in de verdediging schiet.

xSCWx
Berichten: 7057
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:20

Zou even een foto laten maken van de kop, soms wordt het veroorzaakt door een tumor in de hersenen.

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:20

Ik snap niet zo goed dat deze hond nog steeds de mogelijkheid krijgt om aan te vallen en te bijten.
Muilkorf om en/ of vastleggen of apart houden in ieder geval voor de veiligheid.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:25

Goof schreef:
Ik snap niet zo goed dat deze hond nog steeds de mogelijkheid krijgt om aan te vallen en te bijten.
Muilkorf om en/ of vastleggen of apart houden in ieder geval voor de veiligheid.


Helemaal mee eens! Dit is link als hij een keer het gezicht grijpt ben je verminkt (of erger) voor de rest van je leven!

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:27

Er was een paar maanden geleden ook een topic over een hond die gericht een persoon aanviel. Wellicht staan daar nog goede tips in. Ik weet niet hoe ik kan doorverwijzen naar een topic, maar dat topic heette: 'eigen hond bijt mij'.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:27

De hond is aan het puberen, dat is al een.
En wat zijn de situaties concreet? De hond is op allerlei manieren aan het communiceren met S. (want dat is het, communicatie. Voor S. en M. niet prettig, maar het is wel communicatie).
En wat doet de hond voor de signalen die je hier beschrijft? Tongelen, wegkijken, gapen, lipje optrekken, mondhoeken terug, snuffelen, pootje heffen, oversprong gedrag?
Het is al moeilijk om zo, op afstand, een situatie wat meer te kunnen duiden maar zonder meer concrete info helemaal ;-)

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:30

Goof schreef:
Ik snap niet zo goed dat deze hond nog steeds de mogelijkheid krijgt om aan te vallen en te bijten.
Muilkorf om en/ of vastleggen of apart houden in ieder geval voor de veiligheid.


dit dus.. heel raar dat die hond nog losloopt als die man al gebeten is. na de 1e keer had ik die hond al goed in de gaten gehouden maar hij heeft al meerdere keren de kans gekregen om aan te vallen?? sorry, dat vind ik onbegrijpelijk van het baasje en ook nog eens gevaarlijk. en ze geven ook nog eens een verkeerd signaal naar de hond toe. die krijgt elke keer de kans en wordt elke keer "beloond". (door zichzelf dus).
een stafford x (mechelse) herder vind ik persoonlijk een gevaarlijke combinatie. zeker bij iemand die er weinig/geen verstand van heeft.
een herder is een werkhond. daar moet je niet alleen mee lopen, die moet ook psygisch bezig gehouden worden anders kunnen er gedragsproblemen ontstaan.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:31

Epilepsie? Tumor?

En verder ben ik stomverbaasd dat hier deze risico's genomen worden. Dit is écht een accident waiting to happen.....

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:34

Agossie: Ik snap de gedachte en heb daar ook aan gedacht, echter kunnen ze echt niets bedenken wat er gebeurt zou zijn (zelfs niet per ongeluk op zijn pootje staan oid. Het gekke is ook dat het niet bij een bepaalde gebeurtenis is dat de hond aanvalt, de ene keer kan die aanvallen bij een bepaalde situatie en de volgende 10 keer niet, en dan weer een keer wel. Maar we blijven hier over nadenken.

xSCWx: Heb ik ook geopperd, echter zien ze hier niet echt wat in omdat het alleen tegen 1 persoon is, en ze vermoeden dat het dan ook tegen andere geuit wordt. Of klopt dat niet?

Goof: Muilkorf is besproken alleen denken ze het daarmee voor de hond erger te maken omdat hij dan niets meer met zijn speeltjes kan doen, en bijvoorbeeld ook niet meer kan drinken. Vastleggen is van de week geprobeerd maar leek die ook gefrustreerd van te worden. Hij wordt in ieder geval wel opgesloten als hij alleen is met S. Maar ik ben er ook bang voor dat het een keer misgaat dus ik blijf hierover bezig.

Dat topic heb ik inderdaad gelezen alleen die hond was heel angstig en dat gedrag was continu, dit niet, het ene moment zijn ze bij wijze van beste vriendjes en het andere moment valt hij van achter aan. Dat vinden we zo gek.

Hypericum: Daar ga ik het zo even over hebben, dan kan ik daar antwoord op geven.

xSCWx
Berichten: 7057
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:38

Als ze een tumor hebben kunnen ze ook gericht op 1 persoon aanvallen, dat hoeft niet altijd meerdere personen te zijn.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:43

Goed om te weten dan ga ik dit toch nog een keer voorleggen!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:50

Ook al wordt de hond niet blij als je hem vast legt, je neemt toch niet het risico dat hij een keer goed aanvalt? Zou de veiligheid van de persoon toch boven de hond zetten hoor.. Want ooit gaat het mis op deze manier.

Verder zou ik inderdaad kijken of er iets in zn hoofd zit want het is zeker wel mogelijk dat een hond dit naar 1 persoon uit. Zeker omdat de aanvallen niet aan een situatie of actie van de persoon koppelt en de aanvallen vrij 'random ' zijn is het apart.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:54

DreamUp schreef:
Agossie: Ik snap de gedachte en heb daar ook aan gedacht, echter kunnen ze echt niets bedenken wat er gebeurt zou zijn (zelfs niet per ongeluk op zijn pootje staan oid. Het gekke is ook dat het niet bij een bepaalde gebeurtenis is dat de hond aanvalt, de ene keer kan die aanvallen bij een bepaalde situatie en de volgende 10 keer niet, en dan weer een keer wel. Maar we blijven hier over nadenken.

xSCWx: Heb ik ook geopperd, echter zien ze hier niet echt wat in omdat het alleen tegen 1 persoon is, en ze vermoeden dat het dan ook tegen andere geuit wordt. Of klopt dat niet?

Goof: Muilkorf is besproken alleen denken ze het daarmee voor de hond erger te maken omdat hij dan niets meer met zijn speeltjes kan doen, en bijvoorbeeld ook niet meer kan drinken. Vastleggen is van de week geprobeerd maar leek die ook gefrustreerd van te worden. Hij wordt in ieder geval wel opgesloten als hij alleen is met S. Maar ik ben er ook bang voor dat het een keer misgaat dus ik blijf hierover bezig.

Dat topic heb ik inderdaad gelezen alleen die hond was heel angstig en dat gedrag was continu, dit niet, het ene moment zijn ze bij wijze van beste vriendjes en het andere moment valt hij van achter aan. Dat vinden we zo gek.

Hypericum: Daar ga ik het zo even over hebben, dan kan ik daar antwoord op geven.

Met een goede korf kunnen ze gewoon drinken hoor.
Hoe is de reactie van begin af aan op S geweest door de hond? Speelde ze? Komt ze zelf in aanraking met andere honden voordat ze bij deze binnen komt?

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:02

Een lichamelijke oorzaak moet sowieso onderzocht worden :j
Maar, een hond valt nooit zomaar aan. (en dit is imo geen aanvallen, zoals het op mij nu overkomt is de hond onzeker, weet hij niet wat er van hem verwacht wordt, hond is aan het puberen).

En zijn alle gedragingen in alle situaties hetzelfde? Zoals het van achteren snappen of wellicht uitdagen? Wat gaat er aan vooraf, of lipje? een grom? een borstel?
Of is S. in haar naar communicatie naar de hond toe niet duidelijk?
En hoe gaat M. met de hond om, op welke manier verschilt dat van S.?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:40

In welke mate valt hij aan? Blijft hij doorgaan of zijn het eerder korte aanvallen?
Dus meer bepaalt; is het een agressieve aanval waarin hij blijft door gaan of is het een aanval die eerder angst/verdedigend zou kunnen zijn?
Om een duidelijk plan van aanpak te krijgen zal je eerst moeten weten of het angst of dominatie/agressie is en wellicht kan je dat ook deels afleiden uit de wijze waarop hij aanvalt. Een aanval uit angst ziet er anders uit dan een aanval uit dominantie/agressie.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:43

honden hebben heel goed door wanneer iemand zich fake gedraagt en daar reageren ze instinctief heel sterk op, dus verder gaan zoeken in de achtergrond van deze persoon zou miss een trigger te vinden zijn

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:49

speurneusc schreef:
honden hebben heel goed door wanneer iemand zich fake gedraagt en daar reageren ze instinctief heel sterk op, dus verder gaan zoeken in de achtergrond van deze persoon zou miss een trigger te vinden zijn


Dit lijkt mij vrij vergezocht.

Zoals Ayasha zegt is het belangrijk dat je kijkt naar wat voor agressie de hond toont. Je zegt dat hij ook van achter aanvalt, dat doet mij meer aan angst denken. Toch zal je er met een goede gedragstherapeut mee aan de slag moeten. Vanachter de computer uit is het moeilijk beoordelen.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 13:51

Ik ben het er mee eens dat er nu een risico genomen wordt, helaas kan ik daar niets aan veranderen behalve oplossingen te bespreken. Vandaar ook dit topic waardoor ik hoop dat er sneller iets aan kan gebeuren.
Het nakijken van zijn hoofd is ook zeker een goede tip die ik ga bespreken.

Hypercium: Vaak is de hond gewoon normaal bezig, aan het slapen, rond snuffelen in de omgeving, achter de baas aan lopen, achter een vogel aan jagen, gewoon echt normale dingen voor de hond. Hij focust dan plots op S en begint dan de signalen te geven die ik beschreef maar soms kijkt hij alleen op en gaat dan over op springen, bijten enz binnen een seconde of 2.
De gedragingen zijn niet hetzelfde in alle situaties. Zo heeft hij een paar keer aangevallen, bij het naar binnen lopen. Daardoor dachten ze dat daar het probleem lag (territorium) echter gaat dat ook vaker goed dan niet. Verder gebeurt het echt op de meest onvoorspelbare momenten en is er geen patroon in te herkennen. Hij valt ook niet altijd van achter aan.
Communicatie naar de hond toe kan ik denk ik niet goed beoordelen maar wat ik denk zit dat wel goed, M ziet daar ook niet echt wat in.
M is er erg nuchter in en is buiten dit om echt de baas over de hond, de hond springt ook half bij hem op schoot en stoeit wel eens met de baas, op een speelse wijze. Op welke manier dit van S verschilt, ik denk in het begin niet zo erg, alleen de laatste tijd wordt S wat twijfelachtiger bij de hond en neemt initiatief met de hond.
Ik noem dit wel aanvallen, omdat de hond al meerdere keren voor kleine verwondingen gezorgd heeft en zonder winter jas bijvoorbeeld en snel ingrijpen had dit ook al wat erger kunnen zijn. Hij geeft niet zomaar op.

kiwiwitje: In het begin deed de hond gewoon neutraal, hij kwam regelmatig snuffelen, daagde wel eens uit voor een spelletje. Binnen een paar dagen werd de hond vrolijk als S aan kwam, en hij kon rustig komen knuffelen, maar ook druk samen spelen (speeltje gooien enz)
En als S het wilt kan hij nu nog leuk met hem spelen alleen nu doet hij dat niet meer veel door de onvoorspelbare momenten. Hij is echter nooit aangevallen tijdens het spelen.
S komt wel in aanraking met andere honden (2 teefjes).

Ayasha: In mijn ogen is het echt een domiantie/agressie aanval aangezien hij echt blijft proberen, S probeert hem af te weren maar hij blijft dan door gaan tot M de hond weg kan slepen, hij blijft dan ook proberen om nog bij S te komen tot hij opgesloten is. Als hij dan tot rust gekomen is kan S hem ook prima aaien en is er niets aan de hand.

Speurneusc: Ik weet niet waar je op doelt waar naar te zoeken in de achtergrond, maar dit is niet een fake persoon. Met andere honden is er ook nooit een probleem geweest met deze persoon. (ook niet met een andere vrij dominante hond, mechelse herder overigens)

Amandavd: hij valt ook van voor aan het is echt heel wisselend. De gedragstherapeut komt ook binnenkort langs dus ik hoop dat, dat wat oplevert. Ik snap dat het vanachter de computer lastig beoordelen is maar misschien heeft iemand een soortgelijke ervaring of een idee wat dit zou kunnen zijn, dan kan dat ook met de gedragstherapeut besproken worden.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:54

Ik snap je TS maar ik zou wel voorzichtig zijn met de adviezen die je op internet krijgt. Wij kunnen niet beoordelen of dit angstagressie of iets anders en de juiste aanpak is op dat feit gebaseerd. Laat de GT zo snel mogelijk komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:59

Het afweren is een natuurlijk instinct (en een heel logische actie) maar kan voor de hond natuurlijk zijn angst bevestigen. Begrijp me niet verkeerd: er moet absoluut iets aan gedaan worden want een aanvallende hond is een gevaarlijke hond ongeacht de reden. Maar ik zou Angst nog niet uitsluiten adhv jouw verhaal. Als het angst is en je gaat hem "aanpakken" als een dominante hond, dan ga je hem enkel angstiger (en dus gevaarlijker) maken. Ik krijg van je bericht het ide dat hij meer "hapt" dan dat hij echt vast bijt, klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
Happen doet mij meer denken aan angst waar vastbijten eerder dominantie is.

Ik heb net even terug gelezen maar ik kom er niet uit, is er al een gedragstherapeut geweest of komt die nog? Dat bedoel ik niet aanvallend maar als ie nog moet komen dan ga je mijn volgende vraag niet kunnen beantwoorden. :D Ik wilde nl. vragen wat de gedragstherapeut denkt (dominantie of angst.)

Ik ben het nl. geheel eens met amanda; Men kan op internet wel zeggen wat men denkt (zoals ik nu ook doe.) maar uiteindelijk moet je het gedrag toch echt zelf zíen om een duidelijk beeld te krijgen. En dat beeld heb je wel nodig om een degelijk advies te geven. Dus ik hoop dat je de reacties (ook de mijne) ziet als wat ze zijn: meningen/overpeinzingen van mensen op het internet die de hond niet kennen en zijn of haar gedrag niet zíen en dus gigantisch er langs kunnen zitten. :)

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:03

xSCWx schreef:
Als ze een tumor hebben kunnen ze ook gericht op 1 persoon aanvallen, dat hoeft niet altijd meerdere personen te zijn.


Klopt!
Ik ken een vrouw die op een dag door haar hond "gearresteerd" werd: bij iedere beweging die ze maakte liet de hond grommend zijn tanden zien... ze kon, uiterst voorzichtig en héél langzaam, nog net haar telefoon pakken om haar man te waarschuwen, terwijl de hond haar dreigend in de gaten hield....de hond deed haar man niets.
Bleek dus inderdaad een tumor in de kop te zitten en de hond is ingeslapen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:06

Als hij een puberende reu is. Intact, en s in aanraking komt met teefjes kan dat best dit soort gedrag uit voort komen. Daarnaast kan de onbewuste houding ook veel doen. Er hoeven echt maar minidingen te gebeuren in de houding.
Hier een engelse stafford van 7 maanden die nu begrijpt waar die balletjes voor bedoelt zijn, maar ik heb een hele andere hond als ik hem alleen heb, of mijn vriend erbij is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hond valt 1 persoon aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:07

Daar zeg je zo iets kiwiwitje... Ik heb het ide dat één van de twee "bazen" een man is en de andere en vrouw?

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:12

speurneusc schreef:
honden hebben heel goed door wanneer iemand zich fake gedraagt en daar reageren ze instinctief heel sterk op, dus verder gaan zoeken in de achtergrond van deze persoon zou miss een trigger te vinden zijn


Dus... de schuld ligt bij degene die aangevallen wordt... Eh... jij hebt vroeger veel naar "Lassie" gekeken?

Vergelijk: familieleden hebben een hond gehad die ook ging grommen naar 1 bepaalde man... die man had nooit een vlieg kwaad gedaan, maar bleek een neurologische stoornis te hebben, die zijn lichaamshouding beïnvloedde, wat voor sommige honden dus al een trigger kan zijn.
Sommige honden hebben al een hekel aan iemand omdat die persoon op een persoon uit het verleden lijkt bijvoorbeeld.
Evengoed heeft de eigenaar de verantwoordelijkheid de persoon in bescherming te nemen en te voorkomen dat de hond hem aanvalt.