2 symetrische bulten onder buik van paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 20:44

Vandaag viel mij op dat mijn paard 2 symetrishche bulten onder aan zijn buik heeft, klein stukje voorbij de singel. Hij heeft het al sinds ik hem heb maar heb me er eigenlijk nooit druk over gemaakt, maar vond ze nu best wel wat dikker? Maar kan ook komen omdat hij een erg dikke wintervacht nu heeft, ben eigenlijk toch wel benieuwd, ik mag er gewoon aanzitten en op duwen. Je ziet het niet heel goed door zijn vacht maar ongebeer een bult, het zijn er 2 een aan de ene kant en de ander aan de adere kant, ertussen in is het "dun".
Afbeelding

Anoniem

Re: 2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:31

Oh huh de mijne heeft dit ook! Ik volg even. :)

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: 2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 21:33

Buik/borstspieren zijn het! ;)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:36

Even een paar vragen hoor. Hoe oud is je paard? Wat voor type paard/ras is het? Staat hij veel buiten of veel op stal en wat voor stal? Is er iets veranderd in het voer dat hij krijgt in de zomer-nu?
Als je er met een vinger in prikt, blijft er dan een kuiltje achter ( voor een of een paar seconde(s))? Of veert het gelijk weer terug? Dit zal je met die vacht niet goed kunnen zien, maar je kan het misschien wel voelen als je gelijk met je platte hand voelt. Als het een putje blijft ( voor even), is het oedeem, een vochtophoping. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal is het omdat de darmen niet helemaal goed werken. Dan laten ze bepaalde stoffen door die ze eigenlijk niet moeten doorlaten, waardoor je onder aan de buik ( zo ongeveer het laagste punt) vocht krijgt. Dat heeft dan vaak weer te maken met het verleden van je paard ( dat kan al als veulen ontstaan), vaak is een ernstige wormbesmetting als jong paard de oorzaak van minder goed werkende darmen. Als het meer als een harde plaat voelt die je niet kan indeuken kan het zijn van zijn voorbenen die hij met liggen onder zich vouwt en die dan op dezelfde plaatsen steeds tegen zijn buik aankomen.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:45

Heeft mijn paard ook. Dat zijn buikspieren ;-).... Ik kan het op je foto niet goed zien of het oedeem of buikspieren zijn...
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-11-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:46

Mijn merrie is nu een paar weken onder het zadel en had het nooit, maar nu dus ook. Ik gok dat het door de singel komt. Bij haar is de buik natuurlijk niet gewend om "druk" te hebben, overigens singel ik niet (te) strak aan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:47

1 van de 2 van mij heeft dat ook, was van de zomer precies de plek waar ze zichzelf trapte tegen de vliegen dus dacht dat het daardoor kwam.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:53

Heeft de mijne ook niks ernstigs tenminste dat had ik gevraagd op de keuring de mijne is een tinker. Spieren idd
Op je foto kan ik het niet duidelijk zien. Maar hier zie je het enkel in de zomer

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 10:31

Ja hij heeft al een teddy vacht :oo. Zal kijken of ik vanmiddag een betere foto kan maken, kan zo'n oedeem kwaad?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 10:53

Jet schreef:
Even een paar vragen hoor. Hoe oud is je paard? Wat voor type paard/ras is het? Staat hij veel buiten of veel op stal en wat voor stal? Is er iets veranderd in het voer dat hij krijgt in de zomer-nu?
Als je er met een vinger in prikt, blijft er dan een kuiltje achter ( voor een of een paar seconde(s))? Of veert het gelijk weer terug? Dit zal je met die vacht niet goed kunnen zien, maar je kan het misschien wel voelen als je gelijk met je platte hand voelt. Als het een putje blijft ( voor even), is het oedeem, een vochtophoping. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal is het omdat de darmen niet helemaal goed werken. Dan laten ze bepaalde stoffen door die ze eigenlijk niet moeten doorlaten, waardoor je onder aan de buik ( zo ongeveer het laagste punt) vocht krijgt. Dat heeft dan vaak weer te maken met het verleden van je paard ( dat kan al als veulen ontstaan), vaak is een ernstige wormbesmetting als jong paard de oorzaak van minder goed werkende darmen. Als het meer als een harde plaat voelt die je niet kan indeuken kan het zijn van zijn voorbenen die hij met liggen onder zich vouwt en die dan op dezelfde plaatsen steeds tegen zijn buik aankomen.


Rufian is 16 jaar en een NRPS-NRA ruin. Zomers staat hij 24/7 op het land, en moest ivm medische redenen eind van de zomer naar de kliniek -> plots op stal ipv geleidelijke overgang. Hij is al een tijd weer thuis, krijgt nu voordroog en staat overdag op de paddock en snachts in stal. Qua biks krijgt hij bij mij wat meer, zijn vorige eigenaar gaf hem 1x in de week een handje, toen deed hij ook vrij weinig, bij mij inmiddels weer aan het opbouwen en zit hij nu op 1,2 kg per dag. Hij heeft een normale (stro) stal. Heb er gisteren op gedrukt, je kan het wel in duwen maar het veert gelijk weer terug voor mijn gevoel.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:39

Weet je ook de medische reden waarom hij naar de kliniek raakte en op stal moest? Ik zou hem in elk geval niet meer krachtvoer geven, 1,2 kg. is aardig wat voor een paard waar je naar ik zo aanneem redle3ijk recreatief meer rijdt ( in elk geval zeker nu in de opbouwfase). Oedeem kan er gewoonweg zitten en niet meer echt wegtrekken, dan gaan de plekken wat op en neer, maar het kan ook verschillende medische oorzaken hebben die wel het nakijken waard zijn.
Als de dikke darm of de dunne darm niet lekker meer werkt om wat voor reden dan ook, waardoor er verkeerde voedingsstoffen door de darmwand kunnen, is het niet echt iets waar je veel aan kan doen, maar je kan wel nog eens goed naar het voer kijken.
Soms komt oedeem ook voor bij paarden die hartklachten hebben, maar hartklachten komen niet vaak voor. Toch is het wel heel nuttig om te weten om er rekening mee kunnen te houden.
Als het zo zacht is dat je het in kan drukken zou het toch wel oedeem kunnen zijn, als het meer in de spieren zou zitten, dan is het vaak echt behoorlijk hard en moet je goed moeite doen om het in te kunnen drukken.

Hoe vaak reed je met hem voordat hij naar de kliniek ging en wat deed je dan met rijden en hoe lang? En hoe is dat nu je weer opbouwt?
Hoe is zijn mest en heb je het idee dat hij meer drinkt/plast dan voorheen? Hoe is hij verder, zit hij goed in zijn vacht, voelt hij zich goed, kijkt hij helder uit zijn ogen? Heeft hij geen dikke benen? Weer veel vragen ;) , maar zo kom je er misschien wel achter wat er is en of er een DA bij zou moeten komen.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2 symetrische bulten onder buik van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 17:18

Op het land is er een ongeluk gebeurd, vervolg was dus een scheur in zijn schedel, bloeding, hematoom, en een zwelling. Hij rijd alweer 6x in de week, hij is al redelijk goed op conditie rijd alleen nog niet al te lang, denk vooral voor mijn eigen idee. Toen het ongeluk net was gebeurt en we niet wisten wat het was heeft DA ook naar darmen geluisterd en daar was verder niks op aan te merken. Voor het ongeluk reed ik ook 6x per week, licht dressuurwerk 3 kwartier tot een uurtje. Hij heeft overigens goede stevige mestdrollen. Plast normaal, drinkt normaal, vacht ziet er netjes uit, wel dik. Heb ook niet het idee dat hij zich niet lekker voelt oid.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:23

Wel een heftig ongeluk zeg! Gelukkig is dat in elk geval weer goed gekomen. Het lijkt me niet dat het oedeem ( als het dat is) daarmee te maken heeft. Ik zou het gewoon maar even aankijken als hij verder gewoon normaal fit oogt. Als de plekken groter of langer worden kan je altijd nog een DA raadplegen. Wel fijn dat je weer zo lekker aan de gang kan zijn met hem na dat zware ongeluk.