Steken in handpalmen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:56

Hoi!

Al best een lange tijd heb ik last van een soort spier/zenuw(?)steken in mijn handpalm. Vaak rechts, soms links. Zo'n steek duurt maximaal een minuutje en kan soms vaker achter elkaar terugkomen. Heb er de laatste tijd wel steeds meer last van maar vond het verder niet verontrustend oid om er mee naar de HA te gaan. Mocht het nou erger worden of vervelender ga ik natuurlijk wel even langs.

Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die dit ook hebben en eventueel weten wat je er tegen kunt doen. Pijnstillertje heeft helaas niet geholpen ervoor. :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:59

Heb je misschien ergens kramp van?

Anoniem

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:01

Hmm nee voelt niet als kramp! Het zijn echt van die pijnlijke steken die zomaar ineens op komen zetten. Niet eens persé na het verrichten van iets, kan zomaar opkomen als ik op de bank lig.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:02

Een zenuw die klem zit?

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Anoniem

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:27

Dat zou ook zomaar kunnen. Nog nooit eerder gehad/gevoeld. Kan je daar zelf iets tegen doen? -O-

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:49

Kan beginnende RSI zijn. Werk je veel achter de computer, met een muis?
Of doe je ander werk waarbij je handen/vingers (eenzijdig) belast?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:39

Ik zit op kantoor idd. Maar daarvoor had ik het ook al. Verder rij ik bijna dagelijks paard.
Wat is RSI precies? Iemand zei vandaag tegen me dat het wellicht ook carpaal tunnelsyndroom kan zijn. Ik heb ook last van een doof gevoel en tintelingen in vingers..

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:45

Ik heb het ook af en toe, heeft te maken met hoe ik mijn mobiel vasthou (verkrampt in 1 hand). Als ik dan even met 2 handen ga werken is het na een paar dagen weer over.

Anoniem

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:09

Maar daar komt het dus niet door.. Ook word ik er soms wakker van 's nachts.

Alsnog een afspraak bij de HA gemaakt, kan morgenmiddag terecht.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:47

Carpaal tunnelsyndroom is een vorm van rsi (repititive strain injury). Tintelingen, pijn en kramp in handen/vingers, doof gevoel in handen/vingers kunnen symptomen zijn.
Alle eenzijdige handelingen waarbij je iets vasthoudt kunnen leiden tot dit soort overbelasting. Ook paardrijden!Sommige ruiters rijden met een knik in hun polsen en/of zetten hun polsen onbewust vast.
Maar meestal is het gerelateerd aan computerwerk. Ik ben er zelf ook gevoelig voor. Tijdens het werk achter de pc regelmatig je muis loslaten, je vingers bewegen, handen uitschudden, je armen uitrekken etc. zorgt ervoor dat je polsen en handen minder verkrampen. Zelf heb ik speciale gelkussens voor onder mijn polsen, een kleine voor bij de muis, een grotere voor bij het toetsenbord. Dat werkt ondersteunend.
Iig verstandig om ff naar de huisarts te gaan. Chronische rsi is echt heel beperkend en vervelend!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:15

...zou het rsi/ carpale (=pols) tunnel syndroom zijn: bedenk dat dit vaak peesontstekingen zijn.
Bij ontsteking is er per definitie zwelling, dus raakt de pees geïrriteerd in 'de tunnel die de pols is' - en de vicieuze cirkel dient zich aan.

Komt dit er van de week uit bij de huisarts, 'doe dan ;) alsof je een paard bent' - met goed beleid komt een paard na een peesontsteking weer compleet terug in het werk, zonder dat de ontsteking chronisch wordt.

Maar in de menselijke medische zorg heeft peesontsteking niet de lading die het in de paardenwereld heeft, en dat is jammer.
Een pees herstelt langzaam bij een paard, volgens sommigen , "omdat hij niet met zijn been omhoog kan zitten". Dat is de helft van het verhaal - een pees wordt weinig doorbloed, dus herstel gaat langzaam en duurt ten minste 6 weken. Ook bij mensen! ....en als mensen kunnen we een pees vaak wel ontlasten - en dat is dan 6 weken niet werken gevolgd door een scan en een trainingsadvies.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:30

Toch beginnend Carpaal Tunnelsyndroom..


AvanKol

Berichten: 958
Geregistreerd: 05-08-15

Re: Steken in handpalmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:00

Super vervelend!! :(
Ik heb dit sinds enkele maanden ook. Bij de Intertoys heb ik van die polsbeschermers voor t skeeleren gekocht ( :') ) en door daar mee te slapen en daar mee paard te rijden is het bij mij al veel verbeterd. Die dingen zijn niet duur en houden de polsen recht waardoor je zenuw meer vrijheid heeft.
Dinsdag heb ik hier een eerste afspraak:
http://www.paincontrolcentre.com
Daar behandelen ze met een laser. Wie weet heb jij hier ook wat aan. Sterkte!!

Houding & zit lessen met de Joker Rijsimulator op jouw locatie!
Ramira (20 jaar) - Suppie (24 jaar) - Galoppy (18 jaar)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tigerboy en 76 bezoekers