Wel of niet fixeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Wel of niet fixeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 08:49

Dag Bokkers! Ik heb een vraag. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een potloodtekening (ongeveer A3 formaat), waarbij ik alleen gebruik heb gemaakt van een HB potlood. Nu is de tekening af en zet ik hem binnenkort in een fotolijst (met glazen plaatje). Nu is mijn vraag: moet ik deze tekening ook fixeren? Ik ben bang dat het met spray zal gaan vlekken: het is een cadeau voor iemands verjaardag en ik heb geen tijd meer om opnieuw te beginnen. Als het wel moet worden gefixeerd, kan dat dan ook met fixeerspray voor pastel? Dit is namelijk de enige die ik thuis heb liggen.
Alvast bedankt! :)

DearLove
Berichten: 1553
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Wel of niet fixeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:56

Als je het glaasje goed schoonmaakt en dan rustig je tekening er op legt denk ik dat het helemaal goed moet gaan. Denk dat fixeerspray wat teveel van het goede is, het zal je tekening geen eer aan doen en het zorgt juist voor extra wrijving.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:57

Maak met hetzelfde potlood even een snelle schets met ongeveer dezelfde potlooddruk en saturatie.
Doe die eens in het lijstje en kijkt of het vlekt, en fixeer een deel en kijk of het daar (niet) vlekt.
Simpelste en veiligste manier.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wel of niet fixeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:10

Wat voor potloden heb je gebruikt? Hard of zacht? Mijn ervaring is dat een potloodtekening gemaakt met zachte (6B) potloden toch na verloop van tijd gaat vlekken in een lijstje omdat het toch wel eens iets wil verschuiven. Ik zou een klein proefstukje maken om te testen met fixatief :j Ik denk dat dat toch veiliger is.

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wel of niet fixeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 16:03

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb alleen een HB potlood gebruikt, wel heb ik sommige plekken echt heel donker gemaakt, daar zit dus wel veel grafiet. Ik ga dan even een testje doen, bedankt! :)