Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:53

Hoi allemaal,
Ik zit in mijn laatste jaar van het VMBO, voor school moet ik een sectorwerkstuk gaan maken.
Het sectorwerkstuk bestaat uit een onderzoeksvraag, die word onderverdeelt in deelvragen.
Aangezien het paardenwelzijn vaak in het nieuws komt de laatste tijd en dan met name het rijden veel aanbod komt, wou ik mijn sectorwerkstuk hier over doen. Het lijkt mij interessant om uit te zoeken hoe ruiters van verschillende leeftijden/jaren rij ervaring over het rijden op paarden denkt. Ook wanneer je zelf niet paardrijd mag je je mening geven.
Mijn onderzoeksvraag is: Wat is de publieke opinie over paardrijden. Om deze vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden heb ik jullie hulp nodig.
Ik heb een paar vragen en zou het fijn vinden als jullie deze willen beantwoorden. Gelieve ook je leeftijd (wanneer je dit niet fijn vind mag je dit overslaan) en je jaren rij ervaring erbij te vermelden.
Je mag op elkaar reageren maar doe dit met respect voor elkaars mening. Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen het rijden op paarden en dit toppic is ook niet bedoelt om elkaar er van te overtuigen dat het slecht of niet slecht is.
De vragen:
* Uw leeftijd en jaren rij ervaring
* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?
* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden?
* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Heb je nog tips voor mij of mis je belangrijke vragen, dan mag je mij altijd een pb doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:26

* Uw leeftijd en jaren rij ervaring: 43 en 37 jaar rijervaring
* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
Daar heb ik wel eens over nagedacht en dat is een van de redenen dat ik geen wedstrijden meer rijd. Meeliften tijdens een buitenritje zie ik niet als dierenmishandeling
* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd ?
Wanneer er geschopt, geslagen of in de mond getrokken wordt.
* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan Rijden?
Ik hou van dieren, ik hou van sporten in de buitenlucht. Toen ik 6 was had ik er geen benul van wat zielig is of niet. Nu zie ik aan mijn paard dat ze net zo van een ritje geniet als ik.
* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te Rijden ?
Ja, maar dat is het houden van ieder dier. Ik denk echter ook dat door het jarenlang fokken van dieren de dieren die daar niet mee om kunnen/konden gaan er uit geselecteerd zijn.
* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of Onterecht?
Deels terecht, deels onterecht. Ik denk dat er in de loop van de tijd al heel veel verbeterd is voor de paarden. De sport is echter nog steeds in ontwikkeling en zolang er geld mee te verdienen is, zal het welzijn ook in het geding zijn...
* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
Ik rijd niet meer zoveel, dus ik zou hem houden.
* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen ?
Nee, ik zie aan mijn paard dat ze graag mee gaat, en het rijden geeft haar ook voldoening. Ik denk niet dat ze er last van heeft dat ik mee lift op haar rug. Daar is ze tenslotte voor gefokt.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:54

Omdat dit een schoolgerichte vraag is verplaats ik je topic van RT-D naar STW.

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 20:32

Bedankt voor je reactie ClauH, zijn er nog meer mensen die mij willen helpen? :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:58

Citaat:
Saskia_paard vraagt: Hoi allemaal,
Ik zit in mijn laatste jaar van het VMBO, voor school moet ik een sectorwerkstuk gaan maken.
Het sectorwerkstuk bestaat uit een onderzoeksvraag, die word onderverdeelt in deelvragen.
Aangezien het paardenwelzijn vaak in het nieuws komt de laatste tijd en dan met name het rijden veel aanbod komt, wou ik mijn sectorwerkstuk hier over doen. Het lijkt mij interessant om uit te zoeken hoe ruiters van verschillende leeftijden/jaren rij ervaring over het rijden op paarden denkt. Ook wanneer je zelf niet paardrijd mag je je mening geven.
Mijn onderzoeksvraag is: Wat is de publieke opinie over paardrijden. Om deze vraag zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden heb ik jullie hulp nodig.
Ik heb een paar vragen en zou het fijn vinden als jullie deze willen beantwoorden. Gelieve ook je leeftijd (wanneer je dit niet fijn vind mag je dit overslaan) en je jaren rij ervaring erbij te vermelden.
Je mag op elkaar reageren maar doe dit met respect voor elkaars mening. Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen het rijden op paarden en dit toppic is ook niet bedoelt om elkaar er van te overtuigen dat het slecht of niet slecht is.
De vragen:
* Uw leeftijd en jaren rij ervaring
- Abraham is langs geweest en ik zit ruim 30 jaar met regelmaat op een paard

* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
- Ja, het is zo diervriendelijk als het besef van de ruiter die erop zit.

* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?
- Er zijn zoveel (verborgen) vormen van mishandeling, dat kun je niet in een paar woorden beschrijven.

* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
- Sommige paarden vinden het leuk om bereden te worden en samen te werken met de mens. Laten we vooral niet vergeten dat het paard een kwijnend bestaan in de marge zou hebben (als het er nog zou zijn) als bezienswaardigheid als er geen recreatief en sportief gebruik van gemaakt zou worden.

* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden?
- Geen respect is altijd egoïstisch, ook zonder paard.

* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
- Het wordt, zoals zoveel hypes, volstrekt uit elk verband getrokken en alles wat niet past in de opvatting, wordt als onbelangrijk opzij geschoven.

* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
- Het gaat niet verboden worden, simpelweg omdat er dan een heleboel meer verboden zou moeten worden, zoals blindegeleidehonden, hulphonden, politiespeurhonden.

* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?
- Ja, ik rijdt niet meer op onze 1/4 omdat hij mij niet meer zo gemakkelijk kan dragen.

Alvast bedankt voor het antwoorden!
Heb je nog tips voor mij of mis je belangrijke vragen, dan mag je mij altijd een pb doen.


Er wordt meer paardenleed aangericht door onkunde en onwil dan door topsport. Slecht management en onkunde van de verzorgers richt vele malen meer schade aan dan topsport.
Het bewijs daarvan is zelfs op Bokt zonder veel moeite terug te vinden.

Het is waardevoller om daar aandacht aan te besteden dan je druk te maken om de hype dat het slecht zou zijn om op een paard te gaan zitten.

Succes met je werkstuk en bedenk vooral: It all depends.......

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:15

* Uw leeftijd en jaren rij ervaring
17 jaar oud en 7 jaar rijervaring

* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
Denk daar wel eens over na ja

* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?
Wanneer er duidelijk zichtbaar is dat de ruiter té zwaar en/of té groot is voor het paard of wanneer er extreem veel wordt geslagen/geschopt en in de mond wordt getrokken

* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
Paardrijden geeft mij rust in mijn hoofd en een gevoel van vrijheid

* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden?
Nee

* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
Dat verschilt per zaak, soms wordt er echt veel te zwaar overdreven

* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
Mijn paard is er niet alleen om mee te rijden maar ook om lol mee te hebben, hij gaat dus zeker nooit weg

* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?
Ja, toen ik te groot werd voor mijn verzorgshetlander heb ik eerlijk aangegeven dat ik het zielig vind om erop te rijden omdat ik veel te groot werd. Daarna ben ik gaan kijken voor een wat groter paard

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 09:52

Dankjewel ikke en XxCelsey1xX :)

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vragen paardenwelzijn voor sectorwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:04

Je onderzoeksvraag is: de publieke opinie over paardrijden. Neem je ook het "niet-paardengekke-publiek" mee in je opinie of richt je je alleen op dat deel van het publiek dat wel met paarden te maken heeft?

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 10:17

Rocamor schreef:
Je onderzoeksvraag is: de publieke opinie over paardrijden. Neem je ook het "niet-paardengekke-publiek" mee in je opinie of richt je je alleen op dat deel van het publiek dat wel met paarden te maken heeft?


Iedereen die een mening heeft over dit onderwerp mag hierop reageren. Ongeacht of je wel of niet zelf paardrijd of paarden liefhebber bent.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:24

* Uw leeftijd en jaren rij ervaring
24 en 13 jaar rij-ervaring.

* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
Ja, dat lijkt me een nuttige vraag.

* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?
Wanneer het paard pijn heeft of ander ernstig ongemak zoals een te zwaar gewicht, onnatuurlijke houding of ernstige vermoeidheid.

* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
Ik vind het leuk en de paarden die ik rijd lijk ik er wel plezier mee te doen. Een paard wat er duidelijk niets aan vindt, daar stap ik ook niet meer op.

* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden?
Ja, maar dat betekent niet dat het paard er slechter van wordt.

* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
Terecht. Als we het hebben over dierenwelzijn in de vlees- en melkindustrie, dan moeten we het ook hebben over onze gebruiks- en gezelschapsdieren.

* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
Dat ligt eraan of alle vormen van paardensport verboden zouden zijn. Ik heb geen paard om er naar te kijken in de wei, maar als ik zou kunnen mennen of grondwerk zou kunnen doen, dan zou ik wel nog een paard willen.

* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?
Ik bekijk dat per paard. Ik heb veel manegepaarden gereden en als er duidelijk pijn had of geen plezier had in het werk, dan ging ik er niet op. Paardrijden in het algemeen twijfel ik niet aan om te stoppen.

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:27

Uw leeftijd en jaren rij ervaring
24 jaar en 18 jaar rijervaring
* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
ja
* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?als je boven een bepaald gewicht komt. En overmatig zweep en sporengebruik vertoont
* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden? paarden zijn met de evolutie meegegaan en dat betekent dat ze worden gereden en gehouden. Paarden worden niet meer natuurlijk gehouden dus dit hoort er bij. Veel paarden vinden het ook niet erg
* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
beide
* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?ik zou mijn paard nooit wegdoen. Maar veel mensen waarschijnlijk wel
* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?het is maar net op welke manier je rijdt en hoe je met het dier omgaat. Zolang het paard wil werken en blij is dat het kan werken wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:32

Saskia_paard schreef:
Rocamor schreef:
Je onderzoeksvraag is: de publieke opinie over paardrijden. Neem je ook het "niet-paardengekke-publiek" mee in je opinie of richt je je alleen op dat deel van het publiek dat wel met paarden te maken heeft?


Iedereen die een mening heeft over dit onderwerp mag hierop reageren. Ongeacht of je wel of niet zelf paardrijd of paarden liefhebber bent.


Gooi je deze vragen dan ook op een plek waar geen paarden-mensen komen? Anders krijg je voor de publieke opinie een scheef beeld.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:41

* Uw leeftijd en jaren rij ervaring
44 jaar en 32 jaar rijervaring.

* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is?
Jazeker.

* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd?
Als het paard er lichamelijk en/of geestelijk onder lijdt.

* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden?
Net zoals bij velen; een kinderwens om te mogen gaan rijden.

* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden?
Jazeker. Alles wat je doet voor je eigen plezier is egoïstisch.
Dat wil niet zeggen dat het dan ook slecht is.
Zolang je eigen plezier niet ten kosten gaat van anderen en dieren is dat geen probleem.

* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht?
Zeker terecht.
Hoe meer kennis er wordt verspreid hoe groter de kans is dat mensen gaan nadenken hierover (en hopelijk er naar gaan handelen).

* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen?
Houden.
Ik heb het geluk dat ik ze thuis heb staan en ik geniet ook van de verzorging (en het ernaar kunnen kijken).
20 jaar terug zou ik zeker wat anders hebben geantwoord.

* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen?
Ja.
Ik heb een tijdje niet gereden omdat mijn rijpaard helaas heb moeten laten gaan en ik te zwaar was voor overblijvende pony.
Ik ben toen veel afgevallen zodat ik zonder schuldgevoel op de pony kon rijden.

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 10:41

Rocmaor, Ja, naast dit toppic op bokt heb ik de vragen ook gestuurd naar mensen (familie, vrienden etc) die helemaal niks met paarden te maken hebben.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:46

* Uw leeftijd en jaren rij ervaring 32 en 24 jaar rij ik nu
* Heeft u ooit eens nagedacht over het rijden op paarden en of dat nou wel diervriendelijk is? Als het goed gebeurd heb ik er geen moeite mee
* Wanneer vind u dat je spreekt van dierenmishandeling wanneer je op een paard rijd? Dat kan heel veel zijn, van onnodig slaan met zweep tot rijden met een zadel waarvan je weet dat die niet past en paard er pijn van heeft.
* Waarom heeft u de keuze gemaakt om wel/niet op paarden te gaan rijden? Ik ben begonnen toen ik 8 jaar was en toen dacht ik daar niet over na behalve dat ik helemaal gek van paarden was.
* Vind u dat het egoïstisch is om op paarden te rijden? Nee
* Er word de laatste tijd veel aandacht besteed aan dit onderwerp, vind u dat terecht of onterecht? Ik merk weinig van veel aandacht hierover.
* Wanneer het verboden zou worden om op paarden te rijden, zou u dan uw paard houden of weg doen? Ik heb geen eigen paard meer dus deze is niet van toepassing op mij
* Heeft u wel eens overwogen om te stoppen met het rijden op paarden omdat u het niet eerlijk vind tegen over het paard? En waarom heeft u dit wel/niet overwogen? Nee ik heb mijn paard verkocht ivm tijdgebrek.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:24

In de Quest van deze maand staat een artikel over of paardrijden zielig is, of een paard van sporten houdt etcetera. Is te koop bij de meeste boekhandels voor €5,45.