pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 22:38

fijn dat je even komt lezen.

even kort.
paard heeft 4 weken geleden vastgelegen oid (niemand heeft het gezien of gehoord.
en staat sindsdien met een dikke pees rechts achter.

Nu heb ik 4 weken gestapt al aan de hand en is de dierenarts gisteren geweest.

die heeft gevoeld en zegt dat de peesschede overvult is.

Heeft goed gekeken naar hoe ze loopt natuurlijk en de andere benen ook bekeken.
Ze is niet kreupel of onregelmatig.

aangezien alle benen wat vocht hadden boven de kogel was het achterbeen niet heel zorgwekkend.

nu zegt hij omdat ik al 4 weken aan de hand gestapt heb ik mag gaan opbouwen onder het zadel.

als de pees weer dikker zou worden of ze word kreupel moet ik voor en scan komen maar daar zag hij nog geen reden voor nu.

o ja hij dacht ook aan een eventuele verkalking van de pees ?
mocht het oog niet de goede kant opgaan moeten we naar de kliniek komen
nu heb ik geen idee hoe ik moet gaan opbouwen ?

Heeft iemand daar een schema voor van en soortgelijke blessure ?
want aar hebben we het eigenlijk niet over gehad.

Hoop dat iemand mij kan helpen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:57

Ik moest bij een geirriteerde tussenpees achter (wat fibrose van de pees en overvulde peesschede als reactie daarop) beginnen met 3 keer per week 5 minuten draf onder de man, met 5 minuten per keer uitbreiden per week tot 3 x 20 minuten. Toen weer naar de kliniek van controle en na een week of 5 revalidatie om heel voorzichtig gallop weer mee te pakken. Na nog een maand weer gecontroleerd en toen ook weer begonnen met springen. Paard is in totaal een maand of 5 in revalidatie geweest van het ongeluk tot aan haar eerste wedstrijd daarna.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:12

oké dankjewel daar ben ik al goed mee geholpen.
Dus dan ben je 4 weken bezig om dag uit te breiden als ik het goed heb ?
en reed je dan gewoon in de bak ?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:17

Ik heb idd per week opgebouwd dus na een week of 4 zat ik op die 20 minuten. Dat heb ik twee weken gedaan voordat ik weer terugging naar de kliniek. Maar we hebben dus wel aan het begin een echo gemaakt om de schade aan de pees te bepalen, dan kun je tijdens de revalidatie ook zien of het beter of achteruit gaat.

Ik reed gewoon in de bak, wel een grote baan met topbodem. Anders had ik van de dierenarts ook niet zo vroeg mogen starten met belasten.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:19

oke dankjewel.
was bij jou de pees heel erg dik ?
bij mijn merrie valt het opzich wel mee ook niet heel warm en slinkt wel iets na bewegen.
maar wil ze niet gaan overbelasten

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:23

Nee, eerste week na het ongeluk was hele been dik, maar niet kreupel. Daarna alleen wat vocht rond de pees halverwege het pijpbeen, wat ook beter leek na beweging. Vertrouwde het niet en wilde geen risico nemen en daarom naar de kliniek geweest. Revalidatieschema is ook in overleg tussen mij en arts afgestemd op de blessure en de omstandigheden.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:32

oké die van mij had precies hetzelfde. eerst hele been dik en niet kreupel en nu alleen de pees nog.
Hij vond een scan nav mijn verhaal echt onnodig nu.
dat kon altijd nog zei hij

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:42

Die beslissing is aan jou en de dierenarts.
Ik wilde wel graag weten waar ik aan toe was en wat meer zekerheid hebben over de schade en verwachting voor de toekomst. Maar dat was oo midden in de zomer en in geval van een ernstige blessure zou ik de merrie geinsemineerd hebben op dat moment.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 23:50

Ja dat begrijp ik heel goed.
Ik heb omdat het winter is zoiets van lekker rustig aankijken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:01

Aii.. waarom heeft hij niet gewoon gescand.. niet zo duur en dan weet je teminste wat er is :n . Waardeloos om net niks te weten.
Mijn merrie heeft een verkalking op haar diepe buigpees die niet is opgemerkt, gewoon goed gelopen met ontstaan. Niet genoeg rust gehad daardoor (als je iets niet weet kun je er weinig mee) en gaan woekeren.
Uiteindelijk kreupel toen zat er een stuk kalk van 6 cm bij 9mm. Operatie en veel inspuiten verder is ze nu voor recreatief gebruik nog prima, maar echt de sport zal nooit meer lukken.

Ik zou dus naar een andere dierenarts gaan en lekker laten scannen, dan weet je wat er is en wat je ermee moet. Nu is het gissen of gokken en hopen op het beste..

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 07:12

ow dat meen je :(
ik ga dan gewoon nog een keer bellen.
wat kost een scan ongeveer ?
heb geen zin in een kreupel paard voor altijd.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:09

Verschilt per kliniek, maar ik betaalde als onderdeel van het onderzoek volgens mij 60-80 euro oid. Relatief weinig vergeleken met.alle andere kosten die we gehad hebben. Bijvoorbeeld alleen novacam is per flesje al 40eu per flesje, daarvan heb ik me echt wat flesjes versleten. Inspuiten totaal 240 per keer (keer of 6 gebeurt waarvan 2 keer onder narcose ivm lastige merrie) 2 keer volledige uitverdoven was ook niet goedkoop en dan heb ik dus de hele operatie nog niet genoemd :=.
Ik ben bevooroodeeld maar krijg echt kriebels van dierenartsen die zich niet hard maken voor: je moet weten wat er is voor je iets kunt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:38

Ook ik zou zéker laten scannen. Het is niet niks namelijk een peesblessure..

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:30

Mijn paard heeft ook een peesblessure bij de tussenpees in het achterbeen.
De pees was maar iets dik en hij liep niet kreupel maar bij de scan bleek dat het letsel erger was dan het leek.Mijn paard heeft nog andere problemen en ik mocht gelijk stappen en een beetje draven.
Ook loopt hij nog bij zijn vriendjes in de groep.

Na een maand een controle scan gedaan en toen was hij al sterk verbeterd.Volgende week weer een controle scan.
De pees blijft nog wel ietsje dik.Ik wil wel graag weten of wat we doen wel goed is.
Ben nu 3 maanden bezig,voordeel is wel dat wij een drafbaan hebben die iets harder is dan de rijbakken en ik zo lange stukken rechtdoor kan rijden.Zit er 20 a 30 minuten op met een beetje draf er bij.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:32

little_birdy schreef:
fi

nu zegt hij omdat ik al 4 weken aan de hand gestapt heb ik mag gaan opbouwen onder het zadel.

als de pees weer dikker zou worden of ze word kreupel moet ik voor en scan komen maar daar zag hij nog geen reden voor nu.


Slechte zaak zo'n advies. Ik scan altijd bij het vermoeden van een peesblessure. Wat heb je eraan als de blessure erger wordt van te vroeg of te snel opbouwen? Zeker als hij nog verkalking vermoedt ook. Kun je toch beter weten waar je aan toe bent? Liever een keer voor niets gescand dan te laat. Ook een slechte zaak dat hij niet heeft gezegd hoe je moet opbouwen. Voor iedere blessure geldt weer een ander opbouwschema.

Bij onze kliniek gaat ook niemand de deur uit met een opbouwschema op papier.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 15:21

dankjullie. nogmaals
ik ga zo bellen als ik klaar ben met mijn werk

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:28

Mijn pony heeft in april een peesblessure opgelopen en ik heb hem ook laten scannen. Zo weet ik waar ik aan toe was. Hij bleek een flinke blessure te hebben aan de oppervlakkige buiger. Advies: eerst een maand op een klein stukje en na die maand de wei op en aan de hand stappen. Ze raadden me aan om na acht maanden pas echt weer aan de gang te gaan, omdat hij al 24 is. In de praktijk bleek het trouwens al een stuk sneller hersteld. Heb veel geluk gehad.

Een pees heeft zes maanden nodig om echt weer sterk te worden. Dus doe echt alles met beleid! Stappen aan de hand lijkt mij in de acute fase niet heel goed eigenlijk...

Mijn scan kostte 118 euro. Vond ik wel meevallen :)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:51

Ik heb gebeld met de lingehoeve.
251 euro kostte het.
dat gaat me echt te ver als ik het eerst aan kan kijken.
vandaag was de pees ook al niet meer dik alleen nog vocht boven de kogel.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:57

little_birdy schreef:
Ik heb gebeld met de lingehoeve.
251 euro kostte het.
dat gaat me echt te ver als ik het eerst aan kan kijken.
vandaag was de pees ook al niet meer dik alleen nog vocht boven de kogel.

Ik zou je toch echt willen aanraden om toch te scannen. Zeker als je denkt aan opbouwen is het beter om te weten waar je aan toe bent.

Straks begin je toch ze vroeg of is er andere schade dan je denkt en dan ben je een stuk meer kwijt!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:16

250 euro...:o

Wolvega is voor mijn stalgenoot aan huis geweest, dat was inclusief visitekosten, kreupelheidsonderzoek, verdoving en scan 160 euro. Ik was in marum op de kliniek voor mijn eigen paard volgens mij 80 euro kwijt inclusief btw.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:17

Tja... Wie weet heb je met al dat stappen nu veel meer schade aangericht. Je kunt beter weten wat er precies mis is. Of hem gewoon maandenlang rust geven.

Bel gewoon een andere kliniek...

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:22

iemand dan een idee voor een kliniek in omgeving Nijmegen?
ik heb er echt geen verstand van wat dat betreft waar ik moet zijn

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: pees blessure achterbeen. Hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:29

Je schrijft dat je al 4 weken aan de hand aan het stappen bent.

In je berichten staat dat je op 17-10 een nieuw zadel hebt gekocht, neem aan dat je dat niet ' aan de hand stappend' beoordeeld hebt, ( ook gezien de foto dat je erop zit) en op 29-10 weer een foto dat je erop zit?

Ik zou, als ik jou was, je verlies nemen, en die scan laten uitvoeren, het zelfdokteren heeft niet echt gewerkt.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:30

250 euro is waarschijnlijk incl volledige kreupelheidsonderzoek?
Ik ken die omgeving niet helaas... ik kwam zelf altijd op bodegraven maar dat is ver weg voor je en die willen ook volledig onderzoek waarschijnlijk.
Je kunt bij de da waar je nu geweest bent misschien wel laten scannen, dan weet je wat er zit en kun je verder beslissen.. maar echt erop vertrouwen zou ik niet meer

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 20:15

Nielojram schreef:
Je schrijft dat je al 4 weken aan de hand aan het stappen bent.

In je berichten staat dat je op 17-10 een nieuw zadel hebt gekocht, neem aan dat je dat niet ' aan de hand stappend' beoordeeld hebt, ( ook gezien de foto dat je erop zit) en op 29-10 weer een foto dat je erop zit?

Ik zou, als ik jou was, je verlies nemen, en die scan laten uitvoeren, het zelfdokteren heeft niet echt gewerkt.


klopt helemaal.zadel heb ik in stap aan laten meten. 3 passen draf want ze was toen al niet goed :(
dacht dat het meeviel toen
dat was volgens mij de eerste dag dat het me opviel dat dat been zo enorm dik was.
en op de andere foto ben ik er indd even 5 min op gaan zitten op de plaats.

Voor de rest braaf aan de hand gestapt.

ga nog even verder googlen.
voor een kliniek.

vind het niet erg om te betalen maar 250 is gewoon een belachelijk bedrag

dierenarts is ook pas na 3 weken gekomen namelijk.
aangezien daarvoor het weinig nut had omdat ik de wonden aan het behandelen was :)
op haar andere achterbeen trouwens.

en iedereen op stal zei het valt wel mee.

zal niet de eerste keer zijn dat ik mijn eigen onderbuik gevoel moet volgen :(