uitgestrekte draf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-01 19:57

...hallo iedereen!!!!

Marillion heeft opeens het licht gezien en strekt opeens echt super! Ik wist aldoor al dat hij dat kon, maar ik wist ook dat hij het nog niet kwijt kon en wat sterker moest worden. Nu is het moment er dan en hij tikt echt helemaal uit, komt achter heel goed mee, heeft echt een zweefmoment en hij houdt het in een Z bak K-X-M-C-E vol (moet hem na de hoek door laten strekken, hij weet nl al dat hij na X bij het naderen van de hoek wat kan gaan minderen!!!! ) Ik ben dus echt blij, want ik weet dat ik hier straks mee kan gaan scoren. Hij gooit normaal al behoorlijk op en bij uitgestrekte draf is het helemaal een kunst om te blijven zitten, maar met mijn zit en bovenlijf lukt het nu wel om hem niet in de weg te zitten, ik blijf recht en hos niet, maar nu komt dus het probleem: mijn benen zwiepen dus wel een beetje achterlijk mee. Mijn instructeur roept dus ook steeds:" Benen stil" en ik doe mijn best, maar het is niet zo makkelijk. Heeft er iemand tips hoe je je benen stiller kan houden bij het strekken (in andere gangen heb ik er geen last van..)
Groetjes Suzanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 21:22

zwaartekracht doet een hoop. Blijf zitten en ontspan je bovenbeen zoveel mogelijk. het kan helpen om je knie iets los te maken van het zadel. hou contact met je stijgbeugel en de buik van je paard.
En blijf ademen onderweg! klinkt suf, maar scheelt een hoop.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-01 21:54

Ja, dat klopt, dat zegt mijn instructeur dus ook steeds, 'adem inhouden'. Dat klinkt dus zooooo simpel, maar is zooooo lastig, omdat je er niet bij nadenkt. Inderdaad, zodra ik Maril aanzet voor uitgestrekte draf, houd ik mijn adem in, tot het einde!!!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 12:30

[quote]
Op 2001-02-25 21:54, schreef suzanne:
Ja, dat klopt, dat zegt mijn instructeur dus ook steeds, 'adem inhouden'. Dat klinkt dus zooooo simpel, maar is zooooo lastig, omdat je er niet bij nadenkt. Inderdaad, zodra ik Maril aanzet voor uitgestrekte draf, houd ik mijn adem in, tot het einde!!!

Da's misschien een plan.....daar had ik nog nooit van gehoord. Die van mij kan ook super strekken, maar ik moet erg m'n best doen om netjes te blijven zitten.
Zo moeilijk....maar we leren het wel!

grtx, Rieja

Astrid(dempsey)
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 12:54

Ik kon in het begin ook niet blijven zitten bij het uitstrekken,maar na een tijdje went het wel en ga je steviger zitten maar tot die tijd is het wel irritand!
Maar ja echt vet dat ie ook zo lekker gaat uitstrekken!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-01 16:05

ehm...weet niet wat er fout gegaan is, maar ik bedoelde dus 'Blijf doorademen!!!' Ik houd dus mijn adem in en dat zou ik niet moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 16:59

kon me al niet voorstellen dat een instructeur je aanraad om je adem in te houden, dat hou je geen uur vol hoor Lachen.
Ademen in een passend ritme helpt heel goed en gaat vanzelf als je het met je buik maar toelaat. Als je wel je adem in houdt dan span je van alles aan wat juist ontspannen moet blijven. Door al die spanning belemmer je je paard en ook jezelf.
Het doorademen kun je oefenen door wat te spelen met de draf en vooral op jezelf te letten (adem in, adem uit), als je de slag te pakken hebt, ga je het ook gebruiken in de uitgestrekte gangen.Dus maak het jezelf eerst makkelijk en doe het stap voor stap.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 19:28

Als je gaat zingen of praten dan moet je wel ademen....ik zing ons vaak langs enge kieren en gaten *LOL*

Groetjes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 22:55

Haha doe ik wel eens, maar alleen als er niemand is Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 13:09

Ik heb dus helemaal hetzelfde probleem...
het begin gaat nog dan kom ik ontspannen mee maar ik hou het net tot X vol en dan ga ik moeite doen om te blijven zitten: gevol ik span Lot spant ook ik kan helemaal niet zitten en uiteindelijk wil het dus niet meer...
Nou dus maar heeeeeeeeeeel hard oefenen zonder beugels. Ik had het zelfde probleem eerst in de gewone draf doordat ie zo hoog opgooit....en toen ging het beter naarmate ik vaker zonder beugels reed

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-01 19:47

Dat is inderdaad ook een idee: zonder beugels. Marillion gooit ook hoog op, maar in de arbeidsdraf heb ik er nooit moeite mee gehad, ik wist niet beter grijnz...
Het uitstrekken zit ik nu wel uit, ik zit hem ook kennelijk niet in de weg, want hij strekt rustig de hele bak door. Hij versnelt niet meer, gooit echt alles eruit, tikt helemaal na...ik wou dat ik het zelf kon zien, hahaha! Volgens 'de kijkers' zit ik ook niet te hossen, hoewel het wel zo voelt, maar zit ik het gewoon uit, behalve dan dat mijn benen 'zwiepen'. Maar alleen mijn onderbenen dus, alsof ik als een idioot zit aan te drijven.
Vrijdag heb ik voor het eerst les bij mijn nieuwe instructrice, zij let enorm op houding en zit, dus misschien dat het dan wat beter gaat....

Groetjes Suzanne

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 15:50

Als jij je adem in gaat houden zit je niet meer ontspannen omdat je moeite moet doen. Als jij 60 meter je adem in houd ben je aan het eind van je lijn buitenadem en dan moet je de rest van de proef nog. Ik had dat probleem ook , maar als je weet dat je pony kan strekken hoef je het niet elke dag te doen !!!!! Als je het tempo met kleine stapjes opvoert komt het goed. Als je tijdens arbeidsdraf goed zit, voer je het op tempo op naar middendraf. Tussen middendraf en uitgestrekde draf liggen veel verschillende tempo's. Als je maar kan schakelen. Dit heeft bij mij bijna een maand geduurt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:23

Pony?? Hopelijk keek Maril niet mee over de schouder van Suzanne!
Carla, ff voor de info, Maril is een redelijk fors paard.
*grappig*

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-01 16:49

Grijnz....ja, 1.75 is wel errug hoog voor een pony, hihi!! Maar dat maakt niet uit hoor, dat kan ook niet iedereen weten natuurlijk!!!
Schakelen doe ik heel veel, tijdens het losrijden, om hem goed aan het been te krijgen/houden. Ik strek ook niet elke dag, maar ik pak het wel regelmatig mee. Vooral omdat meneer, ondanks dat het een Belg is, niet de domste is...hij weet al dat hij aan het einde van de diagonaal terug moet komen, dus dat doet hij bij voorbaat dan alvast. Daarom moet ik bv KXMCE uitstrekken. Nu komt hij nl vlak voor de hoek terug en als ik daarmee accoord ga, stopt ie er straks op X alvast mee. Hij is prima aan het been, maar hij is wel liever lui dan moe, hahaha!Schakelen doe ik in alle gangen en ook in de contragalop. Alleen dus niet in stap en dat is dom...vandaar dat ik altijd een 5je heb voor uitgestrekte stap...op elk protocol weer: impulsverlies!!! Hij stapt wel over en daalt/strekt de hals, maar de impuls is kennelijk weg, hoe los ik DAT op???

Groetjes Suzanne

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 18:16

Euhm, proberen om hem zo te laten stappen op tempo net voor hij zeg maar in draf zou vallen qua activiteit. Niet sneller drijven maar net als bij uitstrekken in draf grotere pauzes als het ware...Tong uitsteken Hmmmm is dat enigzins duidelijk?

Bij Orry oefen ik het heel soms.

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-01 08:56

Lovvvvvvv!!! Je tip werkt! Blijven ademen werkt perfect. Wel lastig om erop te blijven letten, maar wat opvallend is, is dat als je op je eigen ademhaling let, je meer op jezelf let dan op zijn gangen...grijnz.
Ik had niet gedacht dat het zo snel effect zou hebben.

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 08:58

ja suus je moet je is voorstellen dat je je adem maar inhoudt en ineens kom je zo omhoog als een ballon en hang je daarzo aaaaaaaaaaaaah superhip haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 09:00

Goed zeg dat het lukt, top. Nu nog het juiste ademritme vinden, maar dat gaat goeddeels vanzelf.

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 13:32

Hallo,

Wat zijn eigenlijk de juiste hulpen voor de uitgestrekte draf??? Want volgens mij doe ik het verkeerd. Ik heb het zo geleerd:
aandrijven en de energie opvangen, en dan vervolgens loslaten ( weet ff het juiste woord niet meer ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 13:52

Suzanne, voor uitgestrekte stap is tact het toverwoord. Als je sneller zou drijven, gaat hij ook sneller bewegen en dat is niet de bedoeling. Dit is trouwens ook wat Orri bedoelt denk ik. tactmatig drijven, meegaan met de buik dus en juist iets langer denk ik.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 17:49

Ik mag van mijn instructeur alleen drijven met mijn zit in de uitgestrekte stap heb dus wel eens in de proef wat extra bijgedreven kreeg ik een dribbelpasje. Lot is gelukkig heel sterk in de uitgestrekte stap teminste vind ik altijd 7-ens en soms een 8 erbij

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 20:36

Klopt Lov.

Lachen

Dat bedoelde ik.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 18:25

Ik heb ook geprobeerd goed op mijn ademhaling te letten, maar dan haal ik het nog maar tot X zonder te hobbelen. Toch maar snel proberen boven Z te gaan sterten, die slipjassen verbergen veel *LOL*. Er moet daarvoor alleen nog heel wat geoefend worden vrees ik.
groetjes van Jasmijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers