Kom je eroverheen..(paard verkopen)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Kom je eroverheen..(paard verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 09:27

Hallo,

Het is voor mij de verantwoordelijke Keuze om mijn lieve fjord te verkopen, maar het is zo moeilijk..
Kom je er goed overheen, krijg je geen spijt? Hoe weet ik nou zeker dat mijn lieverd GOED terecht komt..
Ik ben gewoon zo bang en eigenlijk wil ik mijn mannetje ook niet kwijt. Heb hem sinds zijn tweede en hij is nu bijna 7..

Liefs,

Amy

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:34

Oei.. Ik heb er zelf na 4 jaar nog spijt van.. Waarom verkoop je hem als ik vragen mag?

jecco_ellen

Berichten: 815
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Hem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:37

Kun je hem niet in bruikleen doen?

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 09:52

xApple schreef:
Oei.. Ik heb er zelf na 4 jaar nog spijt van.. Waarom verkoop je hem als ik vragen mag?


Ik ben momenteel 19 jaar en heb eigenlijk geen spaargeld.. Mijn moeder heeft een uitkering dus ik leg geld bij zodat ze het red, daarnaast moet ik waarschijnlijk met mijn 21e uit huis of veel meer betalen..

Ij kan mijn paard wel betalen (ook tandarts enzo) maar als hij een ongeluk krijgr o.i.d heb ik geen potje en ik hou niks over.
Ik hiu eigenlijk ook voor niks anders tijd over en mijn opleiding gaat er nu ook onder lijden (tweedejaars paraveterinair).
En ik weet ook niet of ik wel aan een baan kan komen.. Nu heb ik twee baantjes, maar voor hoelang?

Zoveel onzekerheid.. Ik wil mijn paard het allerbeste geven, maar rijtechnisch kan ik hem ook niet zelf zo trainen als ik zou willen. Lessen is nu te duur dus ik rij vooral veel buiten en probeer wel wat dingen dressuurmatig, springen etc.
Maar ik wil hem zo fit en vrolijk. mogelijk houden..

Anoniem

Re: Kom je eroverheen..(paard verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:54

Kan je hem eventueel inderdaad niet in bruikleen zetten? Of half/volle lease?

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 09:57

_Dominique schreef:
Kan je hem eventueel inderdaad niet in bruikleen zetten? Of half/volle lease?


Heb ij vorig jaar bijna gedaan, maar dat kan ik niet.. Ik wil me dan eigenlijk teveel overal mee bemoeien. Heb nog niet een juist persoon of locatie gevonden daarvoor.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:59

Wees realistisch is het belangrijkste wat ik je mee kan geven!

De koper die zo verliefd wordt op je paardje dat die hem uiteindelijk koopt zal er vast veel liefde en aandacht aan besteden.

De zekerheid dat die hem nooit meer verkoopt kan die persoon niet geven (omstandigheden kunnen altijd wijzigen), je kan vragen dat bij eventuele verkoop in de toekomst of ze jou dan willen bellen. Misschien kan je hem tegen die tijd wel weer alles bieden dat die nodig heeft.

Nodig ook enkel mensen uit die passen bij je paard, zoeken ze een paard om Z mee te springen laat ze dan niet komen.

Als laatste verkocht is verkocht, je hebt na de verkoop geen zeggenschap meer over je paard. Dus als je dan bijv op Facebook ziet dat hij in jouw ogen te hard dressuurmatig moet werken of te weinig uren per dag in de wei komt, kan je daar niets aan veranderen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:59

Ik zou hem toch een paar jaar verleasen. Goed contract opstellen en af en toe bezoeken. Dat is imo beter dan verkopen als je zeker wilt weten dat het goed gaat met jouw paard aangezien je dan nog steeds eigenaar bent.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:00

Ik zelf had ook deze keuze... ik koos voor verkopen en heb er dus na jaren nog spijt van.
de keuze was goed , het dier heeft een bijzonder goed plekje maar als ik hem zie dan ben ik 3 dagen van mijn theewater af en huil ik tranen met tuiten.Maar het leven is soms erg hard en vraagt om goede duurzame oplossingen...want jou situatie is erg lastig en kan ook nog jaren duren.
misschien kun je hem nog ooit weer terug kopen daar hoop ik nu ook nog steeds op!
sterkte hoor ts :(:)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Kom je eroverheen..(paard verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:05

Bij twijfel niet doen, maar kijk naar andere mogelijkheden (desnoods een periode in een natuurgebied laten lopen, bijrijdster voor een aantal dagen per week, goedkopere stalling, etc.).

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:06

speedfiets_2 schreef:
Ik zou hem toch een paar jaar verleasen. Goed contract opstellen en af en toe bezoeken. Dat is imo beter dan verkopen als je zeker wilt weten dat het goed gaat met jouw paard aangezien je dan nog steeds eigenaar bent.


Veel mensen willen dit niet. Omdat ze dan een band opbouwen met het beestje en hem dsn weerweg moeten doen. Dat probleem had ik dus ook toen ij contact had met een aantal mensen. Misschien de st ik via bokt nog wel iemand kan vinden..

Hij is zo leuk, ik denk dat hij besy leuk uitgebracht kan worden oo wedstrijd.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:07

Quellian schreef:
Bij twijfel niet doen, maar kijk naar andere mogelijkheden (desnoods een periode in een natuurgebied laten lopen, bijrijdster voor een aantal dagen per week, goedkopere stalling, etc.).


Ik heb al de goedkoopste, diervriendelijke stalling die er is in de omgeving, bijrijder is niet gelukt, vandaar dit ook als 'oplossing' heb nog maar één betalende bijrijder voor één dag in de week. :(

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:07

kwita schreef:
Ik zelf had ook deze keuze... ik koos voor verkopen en heb er dus na jaren nog spijt van.
de keuze was goed , het dier heeft een bijzonder goed plekje maar als ik hem zie dan ben ik 3 dagen van mijn theewater af en huil ik tranen met tuiten.Maar het leven is soms erg hard en vraagt om goede duurzame oplossingen...want jou situatie is erg lastig en kan ook nog jaren duren.
misschien kun je hem nog ooit weer terug kopen daar hoop ik nu ook nog steeds op!
sterkte hoor ts :(:)


Dankjewel :)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:08

Ik heb al enkele paarden verkocht in mijn hippische leven en van geen enkel dier ooit echt spijt gehad. Wel verdriet maar geen spijt.

Zorg dat je voordat je verkoopt, WEET waarom je verkoopt. Als je je volledig bewust bent van de redenen, dan is het risico op spijt al veel kleiner. Het is een keuze die je maakt op basis van de omstandigheden van dit moment. Als je daar over een tijdje op terugkijkt, weet dan dat het op het moment van de keuze zo zat en niet anders.
Niet terugkijken van "had ik maar", dat is zinloze energie en zelfkwelling. Kijk vooruit en koester de leuke dingen. En onthoud waarom je verkocht hebt. Als die reden gewoon deugt, dan is er geen spijt, maar acceptatie.

Ik vind dat je hele valide redenen hebt om te verkopen.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:09

Dees schreef:
Ik heb al enkele paarden verkocht in mijn hippische leven en van geen enkel dier ooit echt spijt gehad. Wel verdriet maar geen spijt.

Zorg dat je voordat je verkoopt, WEET waarom je verkoopt. Als je je volledig bewust bent van de redenen, dan is het risico op spijt al veel kleiner. Het is een keuze die je maakt op basis van de omstandigheden van dit moment. Als je daar over een tijdje op terugkijkt, weet dan dat het op het moment van de keuze zo zat en niet anders.
Niet terugkijken van "had ik maar", dat is zinloze energie en zelfkwelling. Kijk vooruit en koester de leuke dingen. En onthoud waarom je verkocht hebt. Als die reden gewoon deugt, dan is er geen spijt, maar acceptatie.

Ik vind dat je hele valide redenen hebt om te verkopen.


Bedankr voor je reactie :)
Ik hoop dat ik de leegte ook oo zou kunnen vullen doormet mn moeders hond te trainen.. Ben ik toch nog bezig..
Laatst bijgewerkt door amyyy55 op 03-11-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

femkesanders

Berichten: 201
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:10

Pfff lastige keus, ik heb bijna een jaar geleden die keus gemaakt uit liefde voor mijn paard, helaas weet je het nooit voor 100 procent zeker, maar jij maakt de keus bij wie hij terecht komt, ik ben eerst op een plek gaan kijken en ging huilend naar huis, dit was het niet en ik verkoop hem ook.niet.

Daarna zelf hier iemand op bokt benaderd die hem heeft overgenomen.
We hebben nog steeds contact en ik weet dat hij het er heel goed heeft.
En toch ik/jij zou het anders doen, en dat is moeilijk en heet loslaten.

Heel veel succes met deze moeilijke beslissing.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:10

Waarom zet je hem niet gewoon een paar jaar lekker op de wei ? Zonder poespas.

Hij word er niet minder van als hij een luizen leventje heeft tussen vriendjes totdat jij weer met hem aan de slag kunt.

Verkopen zou ik ook niet kunnen na al die tijd.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:10

amyyy55 schreef:
Quellian schreef:
Bij twijfel niet doen, maar kijk naar andere mogelijkheden (desnoods een periode in een natuurgebied laten lopen, bijrijdster voor een aantal dagen per week, goedkopere stalling, etc.).


Ik heb al de goedkoopste, diervriendelijke stalling die er is in de omgeving, bijrijder is niet gelukt, vandaar dit ook als 'oplossing' heb nog maar één betalende bijrijder voor één dag in de week. :(


Dit was ook mijn idee, een stalling zonder faciliteiten en echt zo goedkoop mogelijk. Maar als dat niet gaat is het wel heel jammer.

Mijn Haflinger heb ik nooit spijt van gehad dat die verkocht was, had ik weinig klik mee. Mijn eerste pony, een Fjord moest ik verkopen omdat we naar Australie emigreerden toen en eerlijk gezegd mis ik hem nu 10 jaar later nog steeds ookal heb ik hem maar 1 jaar gehad..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kom je eroverheen..(paard verkopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:13

Is er ook niet een manege waar je hem een aantal dagen in de week lessen kan laten lopen? Om zo voor zijn onder dak te laten werken

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:13

Wees realistisch en bedenk dat je de beslissing nu niet direct hoeft te nemen en dat je er best over na mag denken.

Ik heb het destijds wel gedaan en ik vond het een bevrijding. Vanaf het moment dat ik de zorgen niet meer had, viel er een last van mijn schouders af. Bij mij was tijd het grootste struikelblok en ik heb letterlijk avonden jankend op stal gestaan dat ik om half 10 eens aan kwam zetten, niet meer tijd had dan wat eten in de bak gooien en weer naar huis te gaan om vervolgens compleet uitgebrand de volgende ochtend op mijn werk te staan. Ik werkte destijds 36 uur en deed daarnaast een fulltime studie, het was gewoon niet te combineren meer.

Ik denk dat wanneer de nood echt hoog is, dat de beslissing dan natuurlijk komt.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:15

speedfiets_2 schreef:
Is er ook niet een manege waar je hem een aantal dagen in de week lessen kan laten lopen? Om zo voor zijn onder dak te laten werken


Dit zal ik nooit van mn leven doen.. Dat is egoïstisch, dan liever een liefdevol nieuw huisje

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:15

Kan je niet een verzorgster vinden voor een paar dagen per week die mee betaald?

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:17

Azara71 schreef:
Waarom zet je hem niet gewoon een paar jaar lekker op de wei ? Zonder poespas.

Hij word er niet minder van als hij een luizen leventje heeft tussen vriendjes totdat jij weer met hem aan de slag kunt.

Verkopen zou ik ook niet kunnen na al die tijd.


Hij heeft best aanleg om dik te worden.. Door zn overgewicht kreeg hij verhoogd risico op bevangenheid e.d. En hij werd happerig, vervelend en gefrustreerd. Ik denk niet dst dit fijn is voor hem.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:18

Dees schreef:
Ik heb al enkele paarden verkocht in mijn hippische leven en van geen enkel dier ooit echt spijt gehad. Wel verdriet maar geen spijt.

Zorg dat je voordat je verkoopt, WEET waarom je verkoopt. Als je je volledig bewust bent van de redenen, dan is het risico op spijt al veel kleiner. Het is een keuze die je maakt op basis van de omstandigheden van dit moment. Als je daar over een tijdje op terugkijkt, weet dan dat het op het moment van de keuze zo zat en niet anders.
Niet terugkijken van "had ik maar", dat is zinloze energie en zelfkwelling. Kijk vooruit en koester de leuke dingen. En onthoud waarom je verkocht hebt. Als die reden gewoon deugt, dan is er geen spijt, maar acceptatie.

Ik vind dat je hele valide redenen hebt om te verkopen.

Dit inderdaad.. recent nog een verkocht en (nog steeds) best verdriet om, maar geen spijt omdat het voor ons beide het eerlijkst was.
Nooit spijt gehad van m'n verkoopkeuzes, maar wel verdriet, maar je moet wel eerlijk blijven naar jezelf en je paard/pony.

Succes TS, afscheid nemen is nooit makkelijk maar als het met de juiste reden is bij de juiste persoon komt het wel goed.. :(:)

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:19

maaikemuis schreef:
Wees realistisch en bedenk dat je de beslissing nu niet direct hoeft te nemen en dat je er best over na mag denken.

Ik heb het destijds wel gedaan en ik vond het een bevrijding. Vanaf het moment dat ik de zorgen niet meer had, viel er een last van mijn schouders af. Bij mij was tijd het grootste struikelblok en ik heb letterlijk avonden jankend op stal gestaan dat ik om half 10 eens aan kwam zetten, niet meer tijd had dan wat eten in de bak gooien en weer naar huis te gaan om vervolgens compleet uitgebrand de volgende ochtend op mijn werk te staan. Ik werkte destijds 36 uur en deed daarnaast een fulltime studie, het was gewoon niet te combineren meer.

Ik denk dat wanneer de nood echt hoog is, dat de beslissing dan natuurlijk komt.


Ja precies ik ga ook fulltime naar school en reis 4 u per dag en dan nog 20u per week werken. Heb dus nog wel wat tijd over, maar ik laat alles vallen om wat met hwm te doen (schoolwerk, vrienden, rust)