Paard wil niet luisteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chan_nien
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-16

Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 21:59

Hallo,

ik heb mijn haflinger nu ongeveer 6 weken. Ze is 6 jaar en een klein jaar onder het zadel. Ze heeft eigenlijk alleen buiten gereden en nooit in de bak. Ze moet dus alles nog leren en daar ben ik nu hard mee bezig.
Nu sta ik sinds 1,5 week op een pension met binennbak en sindsdien nog niet echt weer lekker. Ze wil de bochten niet goed in en loopt steeds scheef. Ik heb nu maandagavond les gehad in de groep, dit ging goed met goede tips en heb voor het eerst een rondje gegaloppeerd. Nu wilde ik vanmorgen weer rijden maar konden we elkaar weer totaal niet vinden. Na 20 minuten wilde ik gaan galopperen maar dit wilde niet, ze begon alleen maar te bokken. Na halfuur rijden ben ik maar gestopt en besloten om vanavond aan te sluiten in de les. Dit ging eerst wel goed, alleen de bochten waren weer lastig. Het was echter een springles en dit was voor ons de eerste keer. Na 20 minuten rijden en even stappen wilde ik haar weer aandraven maar dit wilde ze absoluut niet. Ze begon nu alleen maar te bokken en de oren achteruit. Elke keer wanneer ik het probeerde deed ze dit en werd steeds erger. Mij instructrice zei dat ik door moest pakken of moest stoppen, ik heb geprobeerd maar ze begon steeds harder te bokken. Daarna ben ik maar gestopt.

Nu heb ik hierin wat hulp nodig. Ten eerste wil ze dus niet echter luisteren in de bak. Vraag ik teveel van haar? en daarnaast dat bokken.. zal ze me testen of zou er ook wat anders aan de hand kunnen zijn? Ik heb wel gisteren mijn zadel laten vermaken, maar in stap is ze wel braaf.
Daarnaast rijd ik haar wel intensief. ongeveer 5 dagen in de week. Zou dit ook een rol kunne inspelen of zou ze me gewoon aan het testen zijn en moet ik hier doorheen? Graag heb ik wat tips. want het rijden gaat nu niet echt naar mijn zin.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:09

Gewoon net zo lang doorgaan totdat ze het doet. Niet stoppen voordat ze hetgene gedaan heeft wat jij wilt, zo simpel is het. Aangezien ze zeer waarschijnlijk in de puberteit is, kan ze je nog aan het uittesten zijn. Hard aanpakken helpt niet altijd, maar je moet wel laten zien wie de baas is.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:13

Het zal haar wel te snel gaan. Ga haar eerst maar beter leren kennen. Grondwerken, longeren, wandelen, afwisselen met wat je met haar doet, en ook lekker tutten.
Met rijden kost het soms een hoop tijd voor je een 'team' bent geworden. Je moet elkaar leren verstaan. Je hebt een jong paard gekocht wat nog veel moet leren, en met dwang (het 'doorpakken') werkt het niet. Meestal is dat flink met de zweep en dat schept weinig vertrouwen. Er is niets mis met rustig rijden in het begin. Ik denk dat ze bakwerk behoorlijk intensief vindt. Ga ook lekker buitenritten maken, en zorg dat ze plezier houdt in werken.
Overigens wil dat niet zeggen dat je niet consequent hoeft te zijn. Ze moet wel luisteren, en weten als ze het goed doet. Dus vergeet niet op tijd te belonen.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 02-11-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:13

Je vraagt veel en veel en VEEL te veel van haar.

Paard is nog hartstikke jong, heeft nog nooit in een bak gelopen en dat is erg moeilijk voor een paard. Dat komt doordat ze steeds moet wenden in de bochten. Als een paard altijd rechtuit gereden is KAN een paard dat niet zomaar. Een wending is belastend voor het paard (meer buiging binnenachterbeen, laterale buiging enz)

Daarnaast: je hebt haar net. Ze is in die paar weken ook al een keer verhuisd. Laat haar gewoon even wennen?

Ga gewoon rustig met haar aan de slag. Pas als ze in stap in BALANS door de bochten kan ga je het in draf proberen. En pas als het in draf goed gaat in galop. Rijd niet te lang, een half uurtje per keer is meer dan zat.

En zoek andere instructie. Iemand die met zo'n paard zegt dat je door moet pakken is niet goed snik.

Anoniem

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:17

Mijn eerste vraag: Waarom doe je mee met een springles wanneer je hele basis duidelijk nog niet goed is?


Men schijnt nog weleens te vergeten dat springen vooral uit dressuur bestaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:23

Ik ga mee met Koper. Je wil veel te snel, veel te veel. Je paard geeft dit HEEL duidelijk aan. Luister daarnaar. 3 a 4 keer per week iets doen is voldoende; rij dan 2 keer in de bak (beetje verdeeld over de week), 1 x longeren oid en 1 x wandelen of buitenrijden. Niet te lang. Soms is 20 minuten meer dan voldoende.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:34

Ik heb ongeveer het zelfde gehad met mijn pony, ze had te weinig balans voor de hoeken en bochten en de eerste 3-4 maanden hebben we alleen maar gestapt en gedraaft. Lekker rustig beginnen, het zware werk komt van zelf. Zorg eerst maar dat ze haar balans op de hoefslag vindt en werk daarna aan het tempo, zoals Hilary al zij: Niet te lang en afwisselen.
Als je weet dat het moeilijk gaat, waarom doe je dan mee aan een springles? Je paard uit haar onkunnen in bokken, het mag niet, maar kijk even naar jezelf. Doe rustig en probeer in stap goed de hoeken te rijden, gaat dit goed? Dan kan je met een volte in stap gaan, en daarna kan je rustig een rondje over de hoefslag draven, zo opbouwen en je komt er wel.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:39

tijd voor een instructeur die extra aandacht besteedt aan rechtrichten en soepel maken. En galop voorlopig helemaal vergeten, zorg eerst maar eens dat de basis goed is, alles in stap, daarna draf en begin daarna maar aan galop te denken.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:45

Ik zou eerst helemaal terug naar de basis gaan. Het gaat veel te snel voor haar op dit moment. Gewoon lekker grondwerk doen, daar kan je ontzettend gevarieerd mee bezig. Dan leert ze jou te respecteren en dan ziet ze je als leider. Poetsen en gewoon een band opbouwen is erg belangrijk als je haar nog maar net hebt. Zadel/bit nog even laten nakijken? Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Vooral rustig aan doen, ze is nog jong dus je hebt tijd zat :D. Veel succes, het gaat je vast wel lukken :j

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:57

Stel je wel de goede vragen aan je paard?

De antwoorden even gescand en ben het over het algemeen wel eens met bovenstaande dat je even een stap terug moet gaan doen.

Max 3x per week 30 minuten stappen en draven onder het zadel en voor de rest grondwerk gaan doen. Liefst ook, als het binnen je mogelijkheden valt, 1x per week les van een instructeur die ervaring heeft met jonge paarden of paarden die net onder het zadel zijn.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:00

Mijn jonge wil ook nog niet (altijd) perfect de bochten in gaan. Ik snap best dat dit heel moeilijk is voor hem dus daarom laat ik hem lang genoeg zoeken naar zijn eigen balans , als die van jou wat gewend is aan alles zal ze stilaan ook wel de hoeken en bochten ingaan hoor , het vraagt (veel) tijd :) succes!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:03

Waarschijnlijk is je pony lichamelijk niet in staat om dit allemaal te kunnen.
Ik denk dat ze nog stijf is, nog niet bekend met buiging en stelling of sowieso de beginselen van dressuur.
Dan kan je pony ook niet goed bochten maken of aan galopperen.
Dan komt ze in verzet door te bokken, omdat je haar overvraagt.


Ik denk dat je eerst tijd moet besteden aan de basis.
Aan het soepel maken van je pony.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-11-16 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:11

heel simpel.

je paard loopt nog niet zelfstandig op haar vier benen.

laat staan dat ze deftig een bocht kan nemen of je galop van haar kan verwachten.

zoek een deftige lesgever.

ga veel stappen,maar ze soepel,leer ze zichzelf dragen,als dat goed gaat,een drafje,maar vergeet galop nu nog een hele tijd,doe ook geen dingen meer als 'springles' en zoek een lesgever die je alleen les kan geven.

aansluiten in een groepsles is ook geen oplossing.
hier zal ze aanleuning zoeken bij andere paarden,dat lost het probleem niet op,zodra je alleen aan de slag gaat,valt ze terug uit elkaar en kan je er niets meer mee.

je paard wil wel luisteren,maar KAN hetgeen jij vraagt gewoon fysiek niet aan.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:15

Even een paar grote stappen terug. Je hebt het paard net en nu al weer verhuisd. Geef haar de tijd om te wennen. Bouw een band op. Daarnaast is werken in de bak zwaar voor een jong dier. Zeker als ze dat nooit eerder heeft gedaan. Niet te veel willen. Paar keer per week wat stap en draf en dan nog steeds veel rechte lijnen en alleen grote figuren rijden en verder ook vooral doen wat zij leuk vindt. Een buitenrit of wandelen of zo. Haar gedrag nu lijkt me duidelijk signaal dat het te snel gaat.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:23

Je staat 1,5 week op een nieuwe stal, vrij jeugdig paard en dan vraag je dit? Je paard krijgt helemaal geen eerlijke kans. Laat hem eerst eens wennen aan jou en zijn nieuwe situatie. Bouw het rustig aan op, mijn 7 jarige heeft nog steeds moeite met bakwerk. Het is gewoon zwaar werk, andere spieren, niet ontwikkeld. Dat heeft tijd nodig. Verstopt je relatie nu maar niet met doorpakken, daar wordt je paard niet plezieriger van. Sterker nog hij zal er misschien blessure gevoeliger van worden door aanmaak van cortisol (stress hormoon). Doe een stapje terug en ga plezier met hem hebben.
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 02-11-16 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:23

Ten eerste: Neem GOED les van iemand met VEEL verstand van het correct africhten van paarden.

Je kunt niet verwachten van je pony die altijd alleen maar buitenritten gemaakt heeft dat hij alles wil doen en kan doen.

5 keer per week intensief rijden: niet doen. Het moet voor je pony leuk blijven en door je verhaal lijkt het alsof je pony er geen plezier in heeft.

Ik denk dat je veel te veel in één keer wil. Je moet kleine stapjes maken en met behulp van goede begeleiding gaat dit lukken, in je verhaal zei je instructrice dat je moest doorpakken of stoppen, zoek alsjeblieft iemand anders op die tussenwegen kan verzinnen.

Is je pony al eens nagekeken door de tandarts? Dit moet elk jaar, misschien is er iets waardoor ze niet wil lopen na even rijden, misschien heeft ze pijn. Je pony door een osteopaat laten nakijken is ook nooit verkeerd, misschien heeft je pony ergens een blokkade zitten waardoor het bokken komt. En heb je wel goed passend tuig? Allemaal dingen die een oorzaak van het gedrag zouden kunnen zijn, het is het waard om eens dubbel te checken!

Veel succes met alles, hopelijk vind je een oplossing. :)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:37

Nou nou.. dat ze mee rijdt in een springles betekend nog niet dat ze heeft gesprongen hè?

Maar ook ik denk dat je teveel wilt in een te korte tijd.. en dat kan ze nog niet..
Maak een trainingsschema..
Schrijf op wat ze goed doet en blijf dat doen.. en pak er maar 1 ding bij wat moeilijk is, zoals bv de hoeken mee pakken.
Pas als dat makkelijk is geworden voor haar, ga je een stapje verder, bv de galop op een volte.
En pas als die galop makkelijk gaat op de volte, ga je steeds meer de hoeken mee pakken.

Dit is maar een voorbeeldje, maar doe het dus stap voor stap.
Je paard is jong en heeft nog geen balans.. het moet ook voor haar leuk blijven ;)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:52

Luisteren??? Een paard is geen hond, ze hoeft niet te luisteren.
Voor mij wil dit zeggen dat je nog niet zoveel weet van hoe nu eigenlijk te communiceren met je paard. Het is verdorie geen fiets die vooruit gaat als je maar trapt.
Terug naar de basis hoef ik je niet te vertellen dat is nogal wat keren vertelt. Ik denk zelfs dat je nog verder terug moet en het misschien kan combineren met wandelen met je paard. Leer elkaar eens goed kennen, leer haar dat jij de grenzen bepaald zonder dat je er op zit, dat maakt het later als je er op zit veel makkelijker. Zij moet accepteren dat jij niet alleen haar mens bent maar ook dat jij dus degene bent die bepaalt. Dat kan met gondwerk maar ook met wandelen, longeren, poetsen.... Maar dan moet je wel alles zo doen dat het duidelijk is. Als jij wil dat ze zo staat, dan ook duidelijk maken dat het niet goed is als ze anders gaat staan. En hoe doe je dat een paard iets duidelijk maken in verstaanbare taal?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:19

Mijn eerste paard was ook een jong ding. Ik heb het eerste half jaar 4 x per week met de groepsles meegereden en verder alleen maar gelongeerd en op het land laten lopen. Op die manier was er altijd hulp en begeleiding in de buurt. Ze hebben steun aan de anderen en foute dingetjes bij beide sluipen er minder snel in. Wanneer je een paard koopt. Koop je niet alleen het dier en de spullen maar ook een stukje opleiding van beide.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:36

mrie schreef:
Luisteren??? Een paard is geen hond, ze hoeft niet te luisteren.

leer haar dat jij de grenzen bepaald

Als jij wil dat ze zo staat, dan ook duidelijk maken dat het niet goed is als ze anders gaat staan. En hoe doe je dat een paard iets duidelijk maken in verstaanbare taal?


Dus eigenlijk moet ze gewoon wel luisteren ;)

TS, alles is al gezegd. Paar flinke stappen terug doen met dit dier en rustig oppakken.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:52

Welkom in de weteld van de haflinger. :D

Je pony praat juist heel duidelijk tegen jou, maar jij luistert niet :o

Het is een onervaren paard, nog maar kort beleerd. Heel veel basiswerk is er nodig.
Galop op een volte is lastig, als je paard nog niet rechtgereden is.
Buiten op een recht bospad is dat gemakkelijker.

Neem een paar prive lessen en vergeet de galop even onder het zadel. Lekker stappen en draven en gymnasticeren. Train galop aan de longe en buiten. Echt deze fase duurt wel een paar weken

Succes
Haflingers zijn lief, maar geven ook duidelijk aan dat er is iets mis is.

Laat je zadel nakijken want een passend zadel voor een haflinger is moeilijk.
Kijk ook naar het voer, haflingers hebben veel minder nodig dan "andere " paarden.

Onze haflingers worden veel getraind en krijgen 2 handjes basisbrokken. Als ik hen sportbrokken geef, krijg ik hele nerveuze haflingers. Ze reageren heftig op teveel suiker in het voer.

Hoeveel uur staat ze los buiten? Nu ze op een manege staat, komt ze dan nog los buiten?

Kortom je moet heel wat aanpassen om jouw haflinger lekker in zijn vel te krijgen. Komt goed.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:00

Niks 'paard WIL niet'. Het is 'paard SNAPT niet'! Aan jou de edele taak om het aan te leren.

En waarom ga je dan meteen de 2e les in een springles mee rijden?

De eerste les ging goed zei je. Dat was een dressuurles, neem ik aan. De meest logische oplossing is dus meer dressuurles nemen. Waarom niet een paar keer om de dag ofzo? En dan ook privé les; dan heb je 1 op 1 aandacht.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:53

mairead schreef:
Niks 'paard WIL niet'. Het is 'paard SNAPT niet'! Aan jou de edele taak om het aan te leren.

Deels mee eens. Als een paard zo reageert als de hafje van TS zijn er twee mogelijkheden: hij SNAPT het niet of hij KAN het niet. Gezien wat TS allemaal van het arme dier vraagt denk ik eigenlijk vooral het laatste. Fysiek en mentaal is er veel te veel van het dier gevraagd.

Dat van dat je met een paard ook de verantwoordelijkheid voor een stukje opleiding voor beiden koopt vind ik een hele mooie opmerking. Het is namelijk echt zo, het is je verantwoordelijkheid als ruiter om jezelf te veranderen van iemand die in alle gangen door de bak kan rijden, figuurtjes kan rijden en dat een uur wil volhouden en het paard moet dat allemaal maar kunnen (niveau manegeruiter) te veranderen in iemand die een paard kan opleiden. En dan bedoel ik niet opleiden in de zin van kunstjes leren. Wissels om de pas ofzo. Dat is niet opleiden. Een paard opleiden betekent dat je in de eerste plaats kijkt naar wat je paard nodig heeft om dat te kunnen doen wat jij wil dat het doet. De belangrijkste dingen daarbij zijn rust, duidelijkheid en vooral eerlijkheid. Kijk naar het niveau van het dier, bedenk hoe zwaar de belasting kan zijn en welke stappen je nodig hebt om te komen waar je wil zijn. Deze haflinger zo belasten als TS heeft gedaan is oneerlijk :o

TS zoek alsjeblieft iemand die je kan helpen. Op een manier die eerlijk is naar je paard. Je bent net een dag geregistreerd op bokt, je hebt twee topics geopend waaruit blijkt dat het niet goed gaat tussen jou en je paard. Zoek hulp voordat je je paard verpest.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:59

Lijkt me helemaal geen vraag, hoe zou het dier het in vredesnaam kunnen?
In welke regio woon je TS?

chan_nien
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-16

Re: Paard wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 12:44

Bedankt

Zadel heb maandag net laten nakijken en tandarts en hoefsmid alles is geweest

Buitenrit alleen vind ze nog moeilijk dis dat ook niet echt optie.. maar neem de tips mee