Hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

chan_nien
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-16

Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 21:47

Hallo,

Ik heb mijn haflinger nu vanaf begin september. Ik heb toen de hoefsmid erbij gehad, en dit was al erg problematisch. Ze wil absoluut niet stil blijven staan. De voorhoeven gaan nog wel, maar zodra ik heb achterbeen op probeer te tillen gaat ze schoppen. Hierdoor krab ik nu nooit haar hoeven uit.
Is dit erg? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dit haar wel leer? Wil niet geschopt worden, want e vorige keer raakte ze me ook al ligt.


Daantje_zw

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-01-16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:50

Ik ken zelf een aantal mensen die nooit de hoeven uitkrabben. Dit blijkt niet erg te zijn en de hoeven juist sterker maakt, maar het ligt ook heel erg aan de soort hoeven van jouw paard en waar ze op staan natuurlijk ;) Maar ik heb er zelf ook weer niet zo heel veel verstand van maar voor wat ik weet blijkt het niet erg te zijn maar ik zou alsnog wel werken aan het achtervoetje optillen.

-

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:53

Hoeven uitkrabben hoort bij de normale omgang met een paard. Daarnaast is het ook wel zo sociaal en netjes naar je smid toe als je ervoor zorgt dat je paard d'r hoeven kan optillen.

Heeft ze het gewoon nooit geleerd of is er iets mee aan de hand? Oftewel: wat is de oorzaak van het gedrag?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Stal_Wiza

Berichten: 57
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:55

Als er medisch niets aan de hand is waardoor ze niet op 1 achterbeen zou kunnen staan, gewoon doorzetten. Ieder paard moet braaf de voetjes kunnen geven. Haal er desnoods iemand bij niet bang is en ervaring heeft! Stel dat er eens iets aan de hand is waardoor je het achterbeen moet verzorgen, een verwonding bijvoorbeeld, dan moet je er gewoon bij kunnen komen. Het is ook gewoon een stukje opvoeding.

Gediplomeerd instructrice heeft tijd voor het geven van spring- en dressuurlessen in de omgeving Heerhugowaard/Ursem/Hoorn. Ben je nieuwsgierig??? Kijk dan op http://stalwiza.weebly.com

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:58

Niet dagelijks uitkrabben is geen probleem. Maar dit is wel een probleem waar je hard aan moet werken.

Wat als de hoefsmid binnenkort weer komt? Die moet wel veilig zijn werk kunnen doen. Als jou paard de hoefsmid blesseert kan hij niet meer aan het werk en verdient hij niets (bijna alle smeden zijn ZZPer).

Of als je paard een steen in zijn voet heeft of iets wat dagelijks behandeld(zoals rotstraal) moet worden?

Zoek hier hulp bij van een ervaren persoon die je kan helpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:58

Vaak zal de troep er vanzelf wel een keer uit vallen, maar zaken als steentjes zitten vaak vast in de straal en zul je er dus wel uit moeten kunnen halen.

Maar ook veel mest is niet zo goed voor de hoeven.

Zou het dus wel proberen aan te leren dat ze gewoon d'r voeten op tilt.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

chan_nien
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 22:00

BEdankt, maar hoe kan ik haar dit het beste leren zonder zelf een schop te krijgen? Jullie hierin tips?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:01

Een ervaren persoon er bij halen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:04

Ik zelf deed altijd bij jonge paarden een touw om de voet heen draaien, beetje druk geven aan het touw en belonen als het paard zijn voet optilt. Zorgen dat het touw lang genoeg is zodat er afstand tussen jou en het paard is voor als het paard wil trappen.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:07

chan_nien schreef:
BEdankt, maar hoe kan ik haar dit het beste leren zonder zelf een schop te krijgen? Jullie hierin tips?

Eerst zorgen dat het paard het gewicht verdeelt over de andere hoeven zodat ze de voet die jij wil uitkrabben ook goed kan optillen. En dan in kleine stapjes werken. Niet meteen de hoef willen uitkrabben. Als ze hem de eerste paar keer een klein stukje optilt is het al goed. Daarna kun je er aan gaan werken dat je de hoef een tijdje vast kunt houden. En uiteindelijk zul je de hoeven kunnen uitkrabben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:26

Koper schreef:
chan_nien schreef:
BEdankt, maar hoe kan ik haar dit het beste leren zonder zelf een schop te krijgen? Jullie hierin tips?

Eerst zorgen dat het paard het gewicht verdeelt over de andere hoeven zodat ze de voet die jij wil uitkrabben ook goed kan optillen. En dan in kleine stapjes werken. Niet meteen de hoef willen uitkrabben. Als ze hem de eerste paar keer een klein stukje optilt is het al goed. Daarna kun je er aan gaan werken dat je de hoef een tijdje vast kunt houden. En uiteindelijk zul je de hoeven kunnen uitkrabben.

Mijn ervaring is dat het handig is om dit met twee personen te doen. De ene persoon helpt het paard met het verdelen van het gewicht. Voor het vragen van het linkervoorbeen, zet je het paard met het gewicht wat meer naar rechtsachter. Voor het vragen van het linkerachterbeen, vraag je het gewicht wat meer naar rechtsvoor.
Verder is het belangrijk om voordat je gaat optillen al wel het hele been aan te kunnen raken. Je paard moet dat niet spannend / eng vinden. Als ze dat al eng vindt (omdat ze een minder handige ervaring heeft gehad bijvoorbeeld) is het belangrijk om daar eerst aan te werken voordat je gaat nadenken over voeten optillen.

Oy with the poodles, already

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 01:03

Je kunt het ook prima alleen doen. Het is dan wel handig om eerst te oefenen met een paard wat makkelijk de voeten geeft, zodat je je kunt concentreren op het plaatsen van het gewicht.

TS als je eenmaal de voeten gaat optillen: adem door en ontspannn :D Je hebt er niks aan wanneer je paard jouw (onbedoelde) spanning overneemt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:55

Misschien een stomme vraag, maar vind je het spannend om de achterhoeven uit te krabben?
Ik had namelijk een vriendin die probleemloos de voorhoeven van haar pony uit kon krabben maar de achterhoeven uitkrabben vond zij zelf erg spannend omdat zij bang was getrapt te worden.
Ik ben zelf erg nuchter en niet zo snel bang dus ik krabde altijd de achterhoeven voor haar uit, pony deed even lastig maar mij lukte het wel.

Verschil zat hem dus in het wel en niet bang zijn (en de pony die haar ook enorm uitprobeerde).

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:23

Inderdaad zoals hierboven gezegd is heb je veel kans dat het komt doordat je zelf misschien bang bent. Je paard voelt dat, maar het is (voor veel mensen) heel moeilijk om niet bang te zijn wanneer je weet dat je paard trapt bij het achterhoeven uitkrabben. Dus ik zou als ik jou was een ervaren persoon er bij halen die kan helpen.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:29

Dicht bij je paard blijven staan, eerst het been naar voren halen en dan in stapjes oefenen met normaal/meer naar achter op tillen.
Meest voorkomende probleem waarom paarden gaan spartelen is dat men het been te ver opzij, omhoog of naar achteren wil trekken.

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:36

Idd niet het been te hoog of opzij optillen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:52

....ivm getrapt worden: sta netjes naast de flank met gezicht richting staart.
Ik ben gewend om vanaf de schoft over de rug en dan langs de benen te strijken.
De eerste keer is dit een prima oefening.

Via het optil-knijpje in de pees - eerst GOED oefenen bij een ander paard!!!! - vraag ik of het dier dit been op wil tillen. Dier krijgt alle tijd om zelf haar gewicht te verplaatsen.
(Geen geduw, laat het dier haar eigen zwaartepunt verplaatsen -dat geeft vertrouwen !)

Zou je wel een voet in handen krijgen maar trekt het dier haar been op: altijd meelopen naar voren!
En met je stem gerust stellen- voet geven is 100% een vertrouwenskwestie.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:31

Ik krab ook nooit de hoeven uit. Maaar, mijn paard kan netjes en bijna op commando zijn 4 voeten optillen en is braaf bij de smid.

Kun je wel de achterbenen/hoeven aanraken zonder dat er spanning ontstaat? Zo niet, ga daar eerst aan werken. Kan dit wel dan kun je vragen om het voetje op te tillen. Maar houdt dan laag bij de grond en op dezelfde plek(dus niet te veer naar voren of naar achteren). 9/10 is het namelijk een balans probleem en hoe hoger je doe hoef op tilt hoe ongemakkelijker het wordt voor je paard en des te eerder zal hij gaan slaan oid.

De vraag die mijn voorgangers stellen vind ik ook wel interessant. Vind je het zelf eng of spannend om de achtervoeten uit te krabben?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

chan_nien
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-11-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 21:03

aanraken geen probleem en kan er ook gewoon ten alle tijden rustig achter staan..
Alleen bij achterbenen optillen gaat ze erg spatisch schoppen. Toen ik haar net kocht heb ik de hoefsmid erbij gehaald.. Hij heeft er eerst drie rondjes op 3 benen laten hinkelen voordat ze stilstaat..
Daarnaast is ze sowieso erg onrustig bij stilstaan.. Als het te lang duurt gaat ze ook graven met voorbeen..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:42

chan_nien schreef:
aanraken geen probleem en kan er ook gewoon ten alle tijden rustig achter staan..
Alleen bij achterbenen optillen gaat ze erg spatisch schoppen. Toen ik haar net kocht heb ik de hoefsmid erbij gehaald.. Hij heeft er eerst drie rondjes op 3 benen laten hinkelen voordat ze stilstaat..
Daarnaast is ze sowieso erg onrustig bij stilstaan.. Als het te lang duurt gaat ze ook graven met voorbeen..


Tsja, ik vind de actie van de smid ook niet heel handig.
Wat gebeurt er als je de hoef kort en vooral laag bij de grond optilt?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:44

....dat klinkt niet zo fijn, die hoefsmid.
Waarom deed hij dat?


(Voor de smid is het wel prettig als een dier al voeten kan geven.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:55

Ik weet niet of je het al doet, maar het achterbeen gewoon laag van de grond optillen (waarbij de voorkant van de hoef nog bijna op de grond rust),is een goede manier om te oefenen met optillen. Dan hoef je de hoef nog niet eens uit te krabben of zo, maar zo is het voor het paard makkelijker om zijn balans te houden en spartelt hij ook minder snel. Zo krijgen jullie allebei meer vertrouwen en kun je de hoef steeds hoger optillen en evt. uitkrabben.

Do what is right
Not what is easy

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:42

Ik heb mijn pony gemasseerd van oor tot hoef. Dus ook de benen. Daarna heeft ze niet meer getrapt. Na een tijd kwam het weer een beetje terug en masseerde ik haar weer en was het weer opgelost

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:13

Volgens mij hoef je dit niet perse te doen, maar ligt ook een beetje aan waar je paard op staat.
En inderdaad langzaam laten wennen dat je aan haar benen zit.

kruimeltje89
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:15

het is niet erg een x over te slaan.. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk wel de voetjes gewoon op kunnen tillen. bljiven oefenen (en goed uit de trap zone blijven).

Als je het voetje eenmaal vast hebt, is mat wat makkelijker de voet wat hoger op te tillen, zo kan hij/zij ook minder makkelijk terug trekken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers