Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:15

Ik schreef net een reactie op het beruchte door Bokt eerst goedgepraatte en vervolgens toch afgewezen Egypte-blog toen het gesloten werd. Daarom maar hier, omdat ik door de steken die de Bokt nieuwsredactie in zowel het Egypte-blog als in bijvoorbeeld het lymfebanen-artikel heeft laten vallen heel erg benieuwd geworden ben naar hoe de nieuwsredactie eigenlijk functioneert, als (bakken vol) serieuze kritiek van Bokkers steeds afgedaan wordt met 'wij plaatsen slechts, maar staan nergens achter'?

* dit is dus bedoeld als algemeen topic, dus niet een topic over een specifiek topic zodat het op basis daarvan meteen weer gesloten wordt...*

Wat ik bij het inmiddels gesloten blog schreef en wat wat mij betreft echt voor de hele Nieuwsredactie geldt, of het nou om blogs gaat of om artikelen:
Het lijkt mij heel erg leerzaam als jullie in het evaluatieproces dat aan jullie rectificatie en excuses vooraf gaat eens heel erg goed kijken naar de opmerkingen die in dit blogtopic en naar aanleiding van het lymfebanen-artikel door paarse gebruikers geplaatst zijn. Die laten namelijk heel mooi zien hoe je als nieuwsredactie absoluut niet om moet gaan met serieuze meldingen van serieuze problemen met een door jullie goedgekeurd blog.

Het is denk ik echt tijd dat Bokt eens stopt met de goedpraatcultuur als gut reaction op welke vorm van kritiek dan ook, en gewoon serieus omgaat met serieuze kritiek.
Goed dat er excuses/rectificaties komen richting Prince Fluffy, maar komen er dan eigenlijk ook nog iets van excuses richting de Bokkers die tóch door zijn blijven posten over hoe fout Bokt wettelijk gezien zat en hoe fout het met Bokt kan aflopen als ze dat soort blogs zouden laten bestaan - ondanks de herhaalde paarse opmerkingen dat dat allemaal onzin/niet van toepassing/enz was?

Ik heb eigenlijk nog maar 1 aandachtspunt als het om blogs gaat, naast het je niet inlaten met laster en smaad:
- zet voortaan onder elke blog een algemeen stukje van 4 regels over wie de blogger is, wat de Boktnaam is en een link naar diens profiel. Iemand 'Hylke' noemen, zonder achternaam en zonder de Bokt username is gewoon not done - ook al werd dat tig blogs geleden wel 1 keertje genoemd. Als de blog een mening van iemand en niet van Bokt zelf is, heb dan het fatsoen om de lezer ook bij elke blog te laten wie die mening precies verkondigt.


Warboel
Berichten: 14676
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:22

Goed om dit soort dingen bespreekbaar te maken. Ik heb je topic aan de gehele Nieuwsredactie doorgegeven zodat zij het in ieder geval zullen zien!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Anoniem

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:39

Top! :)

Ik bedoelde echter eigenlijk ook alle reacties van anderen die in die twee voorbeelden geschreven zijn. Want wat Bokt met de Egypte-blog deed was gewoon in strijd met de wet, maar het zou jammer zijn als dat de enige 'les' was die Bokt daaruit trok, want er gingen nog veel meer dingen aan fout. Hetzelfde geldt voor het lymfedrainagetopic vs Bokts eigen reclamebeleid. Dat kun je als losse incidenten blijven zien, maar het zou denk ik goed zijn om eens te kijken of de werkelijke fouten niet in het systeem erachter zitten, waar de goedpraat/wij nemen overal afstand van-cultuur er denk ik al eentje is.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:00

Even een korte reactie op je laatste twee puntjes: de excuses die we nu hebben gemaakt is ook zeker bedoeld naar de bokkers die opmerkten dat de blog tegen de regels is. Wat de blog betreft hadden we zelf al wat twijfels maar we wilden er niet te veel aan sleutelen. Achteraf gezien hadden we de mods erbij moeten halen voor we het op VN plaatsten. Dit is echt een fout van ons geweest maar die les is in ieder geval geleerd. De volgende keren dat we twijfelen, zullen we dus ook meteen mods erbij betrekken om dezelfde fout te voorkomen.

Wat betreft het plaatsen van blogs onder het Nieuwsredactie-account is er een communicatiefout geweest denk ik. Het was altijd de bedoeling om dat onder de blogger zijn of haar persoonlijke account te doen en dat zal vanaf nu ook gewoon weer gebeuren. Ook de intro die bij de eerste blog van een nieuwe blogger staat, zal nu bij elke blog staan.

Ik hoop dat die twee punten nu duidelijker zijn voor jou (en andere bokkers). :)

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:13

Het valt mij inderdaad ook al een tijdje op dat Bokt.nl zich steeds meer gaat profileren als een serieuze nieuwssite en als een heus media productie-bedrijf (een gelikte voorpagina, eigen nieuwsberichten zoals foto-reportages en blogs, een YouTube-kanaal en logo's gedrukt op paardenartikelen zoals dekens) terwijl de organisatie hiervan niet mee-professionaliseert. En let op: "professionaliseren" wil niet zeggen '"afstandelijker" of "minder authentiek", maar wel "verantwoordelijk en serieus". :j

Het is tenslotte niet meer enkel een medium voor individuele gebruikers om over paarden te praten. Bokt.nl is nu eenmaal een groot media-platform geworden, met veel meer bezoekers dan enkel de geregistreerde gebruikers. Ik durf te wedden dat Bokt kan concurreren met lokale nieuws-websites en soms zelfs regionale nieuwssites als het gaat om bezoekersaantallen. Daarmee komt ook een bepaalde verantwoordelijkheid om de hoek kijken: als nieuwsvoorziener en informatie-voorziener heb je die nou eenmaal. Bokt.nl wordt een autoriteit, en als iets op de Voorpagina (een naam die al associaties oproept met objectiviteit en journalistieke betrouwbaarheid) staat dan "moet het dus wel A. de waarheid en B. belangrijk zijn, want Bokt.nl zegt het". Het is dus zaak dat de zaken die op de voorpagina komen goed geregeld zijn (betrouwbaar zijn, informatief zijn, duidelijk zijn), en om dat goed te kunnen doen en duidelijkheid te scheppen is er (denk ik) een professionalisering nodig met (nog) duidelijkere protocollen en taakverdelingen, misschien zelfs een (interne) opleiding over hoe journalistiek werkt en wat er bijvoorbeeld juridisch wel en niet geplaatst kan worden. Mogen er merknamen genoemd worden in nieuwsberichten ? Moet er, bij een kritische reportage, in elk geval gemeld worden "De betrokkenen zijn gecontacteerd, maar wilden niet reageren" ? Mogen individuen (her)kenbaar in beeld, en hoeveel detail kunnen we overnemen van andere websites zonder dat het plagiaat wordt ? Is er een eindredactie die verantwoordelijk is voor fouten en rectificatie als er eens iets gepubliceerd wordt wat onjuist is?

(Ik zie dat Bokt.nl ook veel nieuws overneemt van andere websites: zijn daar regelingen over ? Tenslotte is Bokt een commercieel bedrijf dat zelfs kleding met logo's verkoopt en lounges op officiële evenementen heeft, mag Bokt dan wel (onder vermelding van bron, dat wel) stukken van andere nieuwsvoorzieners overnemen en daar, in theorie, geld mee verdienen ? Ik weet natuurlijk verder niks van hoe dit intern (en algemeen juridisch, ik ben geen jurist) geregeld is, maar ben er wel benieuwd naar).

Ik weet dat Bokt zichzelf niet ziet als een groot, commercieel bedrijf, en ook dat er niet altijd geld en tijd is om mensen op te leiden, maar ik denk wel dat Bokt over dit soort dingen na moet denken. Ook voor Bokt.nl zelf kunnen er vervelende (juridische) gevolgen zijn als zij zich meer en meer als media-bedrijf en mediaproductie- bedrijf gaan gedragen zonder daar bijbehorende professionele stappen bij te nemen (redactie-statuut, media-wetgevingen door en door kennen en deze naar leden kunnen communiceren, een merk zijn dat weet hoe en waarom het zich naar haar leden moet verkopen en verantwoorden).

Elke andere nieuwssite in het Nederlandse medialandschap, van de Telegraaf tot die van Omroep Limburg, hebben redactie-statuten met absolute no-no's in de journalistiek in het algemeen (plagiaat, bronnen verzinnen of niet noemen, verzuimen om wederhoor te plegen als je een belastend stuk over een organisatie of iemand plaatst) maar ook waar gespecificeerd wordt wat ieders rol is (de eindredacteur is verantwoordelijk voor alles wat er geplaatst wordt, journalisten moeten die basisregels van de journalistiek en specifieke regels van hun eigen bedrijf volgen, en columnisten hebben (binnen zeer ruime grenzen, van geweld-oproeping bijvoorbeeld) alles te schrijven wat ze willen zonder dat dit de mening van de krant reflecteert.) Als iemand dus een boze brief naar de krant stuurt, kan de krant wijzen op dat protocol en zeggen "kijk, het is een columnist, die valt onder deze regeling". Of, als het een journalist betrof die bronnen verzon, moet een krant een rectificatie plaatsen omdat hun informatie-voorziening niet juist was en dus de integriteit en betrouwbaarheid van de "merknaam" van de krant en de hele journalistiek in gevaar komt.

Om het voorbeeld van de Egypte-blog aan te halen: er werd een blog geplaatst die niet aan de basis-journalistieke regels voldeed (geen hoor/wederhoor, geen bronvermelding) maar die wel door een account geplaatst werd van de Nieuwsredactie met een Bokt-logo. Dat schept verwarring. Was dit nou de officiële mening van Bokt? Was het betrouwbaar en waar, en is dit gecheckt (het stond op de voorpagina van het nieuws, dus geeft mensen het idee dat dit zo is) ? Zijn bloggers een soort columnisten die van alles mogen zeggen, of zijn zij meer gebonden aan publicatie-regels ? Zijn het medewerkers die het merk Bokt.nl sterker maken, zoals bijvoorbeeld bedrijven als Bolletje en KPN ook huis-bloggers en vloggers hebben ?

Een stappenplan en protocol hebben (en deze openbaar zetten), en de specifieke info onder zo'n post vermelden ("Deze blog valt onder de "blog-regeling" van het redactiestatuut (link naar statuut)") voorkomt een boel verwarring en zorgt ervoor dat je duidelijkheid schept naar je lezers, en verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud die je publiceert. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 00:40

Klinkt goed alsof het goed opgepakt wordt. Hopelijk blijft het hele Prince Fluffygebeuren dan zonder verdere gevolgen voor Bokt.
Het is ook helemaal niet erg als er fouten worden gemaakt of als er meningsverschillen bestaan over of iets een fout is of niet. De reacties hierboven vind ik erg prettig. Ook als we het niet met elkaar eens waren geweest dan kun je er wel gewoon over praten. Naast de blog zelf waren het denk ik vooral ook de paarse reacties zelf die (erg) veel olie op het vuur gooiden. Daar werden de dingen die je hier als fouten/interne onduidelijkheden benoemt in de topics halstarrig verdedigd als 'dit is nou eenmaal het beleid' - en als mensen aangaven dat dat beleid strijdig is met het beleid, 8) dan was het weer wij plaatsen alleen en gaat niet over de inhoud - zo'n vicieuze gedachtencirkel is erg raar, onlogisch en doet op een gegeven moment bijna sektarisch aan. Je kunt je afvragen of een nieuwsredactie dat beeld van een sekte wil promoten als de rest van Bokt hen moet accepteren als 'nieuwsfilter'.

Misschien een gekke vraag, maar ik dacht dat nieuwsredactieleden ook gewoon mods waren? Zoals je het beschrijft moeten nieuwsredactieleden bij twijfel over de inhoud van stukken mods inschakelen. Is dat niet een (gevaarlijke) omweg? Heel praktisch: de huidige nieuwsredactie was niet in staat om alle hyperrode vlaggen als laster en smaad te herkennen bij het Egypte topic - zijn ze dan wel in staat om andere (al dan niet wettelijke) problemen te herkennen in andere blogs/artikelen en die te melden bij mods voor ze online gaan?
Ik zou denken dat in een nieuwsredactie juist mensen zitten die zélf in staat zijn om risico's/problemen van een stuk in te schatten en hier zelf direct inhoudelijk met de schrijver over in contact gaan en deze daar ook in kunnen sturen - bijvoorbeeld door tegen de schrijfster van Prins Fluffy te zeggen dat kritiek wél mag, maar onnodige persoonlijke info/hearsay delen/zwartmaken níet mag - dat moet je als redactielid echter dan wel weten, want hoe kun je anders je auteurs begeleiden?
Als een nieuwsredactie niets weet over inhoudelijk redigeren, commerciewetten, smaad, laster en auteursrecht en je auteurs daar ook niet in kunt begeleiden, wat is zo'n redactie dan? De nieuwsredactie zelf herhaalde al steeds dat zij alleen spelfouten checken - maar is dat dan ook echt het enige wat de nieuwsredactie kan? Als dat werkelijk zo is, dan zou ik als ex-tijdschriften/boekenredacteur persoonlijk direct stoppen met de productie van eigen blogs/artikelen, stomweg omdat dergelijke gebreken een tijdschrift/forum echt enorm kunnen schaden. Dan maar gewoon nieuws doorplaatsen van andere sites. De risico's zijn gewoon te groot. De Prins Fluffy-ramp lijkt voortijdig gestopt omdat Bokkers bleven 'zeuren' over dat het niet kon en wettelijk gezien niet mocht. Dat is te laat. Het artikel staat namelijk nog steeds in cache op Google en kan nog steeds gebruikt worden tegen Bokt.
Is een nieuwsredactie die niet niet in staat is om te redigeren alle daar aan vastklevende risico's voor Bokt als geheel wel waard?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 09:06

Dingen die jullie noemen worden zeker besproken en waar het kan opgepakt. De huidige Nieuwsredactie is een relatief nieuw team. Van de 7 leden, zijn er 6 korter dan een half jaar lid. En dat is best extreem. Wanneer iemand nieuw in een team komt, krijgt diegene een lange tijd begeleiding van een teamlid en van het hele team. Je komt eigenlijk in een warm bad met veel ervaring. Dat is hier minder het geval en dat maakt het lastig. Alles moet uitgezocht worden. Welke afspraken zijn er, waar moet een bericht aan voldoen, wat plaatsen we wel en niet, waar plaatsen we het, enz. Aan de andere kant erg verfrissend en een kans om dingen te vernieuwen.

Het huidige team bestaat uit enthousiaste mensen met een affiniteit voor nieuws en schrijven. Ieder op een andere manier. Maar we staan een beetje in een spagaat. Aan de ene kant de kans en de wil om dingen te vernieuwen. Uit de enquête zijn bijvoorbeeld een aantal hele goede dingen gekomen waar we mee aan de slag willen en ook al zijn gegaan. En zelf hebben we ook ideeën genoeg.

Aan de andere kant is er ook de nieuwsvoorziening die gewoon door moet lopen, regels en afspraken die er vanuit het verleden zijn waar we ons (voorlopig nog) aan moeten houden. Ook daar kijken we naar, maar dit kan allemaal niet in een keer. Daarom conformeren wij ons nog steeds aan deze afspraken. En dan stuit je inderdaad wel eens op onbegrip. Daar ontkomen we (voorlopig nog) niet aan.

Ook de ontwikkeling en opleiding van het huidige team is zeker ter sprake gekomen. Maar ook hier geldt, dit kan niet allemaal in een keer. Zeker niet omdat je met een team vrijwilligers hebt te maken dat niet een hele dag op Bokt kan zitten. Daar is beperkte tijd in. En binnen die beperkte tijd is de nieuwsvoorziening elke dag prioriteit 1. De rest moet daarnaast en is automatisch minder tijd voor.

Dit is geen goedpraten overigens, want ik ben het zeker met jullie eens dat we dingen aan moeten pakken. En die wil is er ook zeker binnen het huidige team. Maar dit kan gewoon niet met een hoge snelheid en moet stap voor stap. We moeten ons als team nog veel meer ontwikkelen en daarnaast draait alles ook gewoon door. Dat is lastig. Wat er nu met de blog gebeurde is gewoon een enorm leermoment. En dat is niet altijd even leuk, maar wel goed. Weet in ieder geval dat we alles met de beste bedoelingen voor jullie neer willen zetten.

Ygritte, jij noemt een aantal hele interessante dingen. Niet alles zal haalbaar zijn in het team zoals het nu is, maar ik zal eens kijken of ik er zaken uit kan filteren waar we mee aan de slag kunnen. Wat betreft de professionalisering, wat jij schetst kan niet binnen een vrijwilligersteam. Dat is onmogelijk, puur qua tijd naast het normale werk dat toch de hypotheek elke maand weer betaalt en wellicht ook nog een privéleven ernaast. We hebben richtlijnen over de aanwezigheid en taken op Bokt, maar dit is geen fulltime baan. Dat kan ook niet. En dan is wat jij noemt gewoon erg lastig in te vullen. Het beheer heeft de keuze gemaakt om met dit soort teams te werken, maar mochten zij er anders in gaan staan, dan wordt de situatie ook weer heel anders. Maar er zijn zeker wel punten waar we binnen het huidige team wél iets mee kunnen. En die zal ik er uit filteren :j
Afspraken over bronnen en gebruiken van nieuwsberichten zijn er overigens :j . Deze zijn met diverse partijen gemaakt en ook intern zijn er afspraken over het gebruik en benoemen van bronnen.

Kortom: de wil is er echt wel. Alle leden van de Nieuwsredactie willen er voor gaan en van nieuws iets moois maken. Maar we zijn nog aan het zoeken naar het hoe en wat en tegelijkertijd moeten we de boel ook nog draaiende houden. Dus verandering en verbetering vergt tijd.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:06

Ik denk dat de professionaliseringsslag die Ygritte begrijp wel echt noodzakelijk is als Bokt homemade content gaat produceren, en dat deze ook vrij makkelijk te realiseren valt door een professionele hoofdredacteur aan te nemen - betaald - die alles rondom rechten en wetten kent en die de daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheden onder vrijwilligers kan verdelen. Het feit dat die persoon betaald wordt houdt ook in dat je hem/haar verantwoordelijk kunt houden voor fouten in de inhoud, terwijl nu steeds wordt gereageerd als 'wij zijn ook maar vrijwilligers en dus niet verantwoordelijk als iets fout gaat'.
Je hebt maar 1 aanstuurder nodig die van wanten weet, dan red je het voor de rest wel met vrijwilligers. Maar die persoon moet je wel echt hebben, want anders zullen de vrijwilligers blijven struikelen in die valkuil van wij wisten niet dat het bestond, dus geldt het ook niet voor ons. Gelukkig zijn er Bokkers die erop blijven hameren als er een fout wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:21

Xyzutu, het is helemaal niet gezegd dat professionele hoofdredacteurs altijd de juiste keuzes maken. of zelfs maar gemiddeld betere keuzes. Ook met redactiestatuut worden de kranten regelmatig aangesproken op dingen die niet kunnen. En alles rondom rechten en wetten weten - lost dat de problemen nou op? Ik snap die hang naar bureaucratie nooit zo, het maakt zaken vooral rigide, maar beslist niet per se beter. En het voorkomt dus heel veel problemen helemaal niet, omdat waar er mensen zijn, er ook altijd nieuwe situaties zullen zijn die nog niet strict in de regels zitten.

Dat blijft iets dat dynamisch is, en waarbij er steeds weer dingen worden bijgesteld en aangepast, waarom zou dat de omgekeerde wereld zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:31

Shadow0 schreef:
En alles rondom rechten en wetten weten - lost dat de problemen nou op? Ik snap die hang naar bureaucratie nooit zo, het maakt zaken vooral rigide, maar beslist niet per se beter. En het voorkomt dus heel veel problemen helemaal niet, omdat waar er mensen zijn, er ook altijd nieuwe situaties zullen zijn die nog niet strict in de regels zitten.


Dat zie ik inderdaad echt anders: als jij je stort in de mediawereld, dan moet je eerst de wetten van die wereld kennen wil je je daar correct in kunnen gedragen en je niet continu aan dezelfde (en alle volgende) stenen stoot.
Zoals jij het verwoordt komt de nieuwsredactie ook precies op me over, als mensen die dingen in hun vrije tijd doen en dus is het vrijwilligerswerk en regeltjes gelden toch alleen voor de grote bedrijven en niet voor een gewoon gezellig forum?

Op je vraag 'lost alles over wetten en rechten weten de problemen nou op?' is mijn antwoord dan ook gewoon JA. Het lost Alle problemen op die Bokt nu keer op keer laat zien rondom wetten en rechten.

Citaat:
En het voorkomt dus heel veel problemen helemaal niet, omdat waar er mensen zijn, er ook altijd nieuwe situaties zullen zijn die nog niet strict in de regels zitten.

Dat is een beetje flauw, want nu spring je op een ander onderwerp over. :)
Natuurlijk zal kennis van wetten en rechten er niet voor zorgen dat blogs en artikelen beter geschreven worden, daar is weer andere kennis voor nodig. Maar alle problemen die Bokt nu in feite met de wet heeft worden opgelost als er ergens binnen het systeem 1 iemand is die precies weet wat wel en niet mag op het gebied van reclame, wat er wel en niet in een artikel of blog mag staan en wanneer de schrijver zelf verantwoordelijk is en wanneer Bokt als bedrijf de klap zelf op moet vangen.
En inderdaad, niet élke situatie is wettelijk vastgelegd. Daarom is het zo belangrijk dat er niet casual door die wetjes heen gebladerd wordt door vrijwilligers die liever over paarden lezen, maar dat er 1 iemand is die precies weet wat er letterlijk in de wet staat en hoe je dat moet/mag interpreteren. Zeggen 'de wet dekt niet alle situaties dus hoef ik hem niet te kennen'... Tja, dat klinkt wel heel naief voor een bedrijf. :)

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:34

Niet zozeer een hang naar bureaucratie (persoonlijk denk ik ook dat grotere organisaties meer moeite hebben met persoonlijk blijven, maar dat is een werkpuntje voor alle organisatie) maar ik denk wel dat wat meer organisatie niet slecht is. Nieuws is een serieus en professioneel iets, Bokt.nl is een groot en invloedrijkt media-bedrijf, en volgens mij is er niets mis met duidelijkere stappenplannen en een overzichtelijkere hierarchie, zodat iedereen weet wat hij of zij moet en kan doen. Zeker als je woorden gebruikt als "voorpagina" en "redactie", daar hangen nou eenmaal connotaties aan van "betrouwbaar" en "professioneel", dan moet je daar ook je organisatie op hebben ingericht en duidelijk maken of bloggers inderdaad onafhankelijke journalisten zijn, of meer reclame-medewerkers.

Als je als "blogger" in elk geval een duidelijke functie-omschrijving en taak-omschrijving hebt, voorkomt dat al een boel onrust. De onrust die ontstond onder Egypte-blog had ook te maken met dat mensen niet wisten wat de blogger nou deed - had zij zelf een primeur onderzocht? Was wat zij zei de mening van Bokt en/of de hele nieuwsredactie ?

Het een beetje vaag houden - "we schrijven leuke blogs, dat is hartstikke leuk, over allemaal leuke paarden-dingen!" is prima als Liesje, Annetje en Annemarietje van 14 een eigen blogsite oprichten die een handvol vrienden lezen. Die hoeven inderdaad geen organisatie op te richten, of duidelijk te maken aan lezers of hun bronnen betrouwbaar zijn. Maar Bokt.nl is die fase allang ontgroeit, die is nu een serieus en groot media-bedrijf, en ik denk dat Bokt daar verantwoordelijkheid voor moet nemen. En waarom? Omdat dat ethisch juist is. Als we Kantiaanse ethiek toepassen bijvoorbeeld: stel dat elke grote nieuwssite die zich A. profileert als een groot bereik willen hebben en B. die ook zo'n groot bereik heeft, opeens ook stukken gaat publiceren van vaag gedefinieerde medewerkers die misschien columnisten zijn, misschien niet (en misschien voor de hoofdredactie van het medium spreken, misschien niet) en feit en mening en reclame door elkaar gebruiken zonder hoor/wederhoor of bronvermelding, en allerlei controversiële meningen gaat verkondigen. Dan zou de journalistiek gauw haar betrouwbaarheid verliezen - wat kan je immers nog geloven of vertrouwen ? - en wordt er onjuiste informatie de wereld ingestuurd en door mensen als betrouwbaar gezien. Dat lijkt me zeer schadelijk voor het publieke debat en voor vrije informatie-voorziening.

Bureaucratie is niet altijd wenselijk, maar als groot nieuwsbedrijf je ethische verantwoordelijkheid nemen lijkt me wél heel wenselijk. En dat kan door organisatorisch beter taken en verantwoordelijkheden af te stemmen, zodat het eindproduct (de voorpagina) betrouwbaar wordt en bovendien voor de lezers overzichtelijk. Is het reclame? Is het nieuws? Is het een onafhankelijke column? Ik denk dat dat duidelijk gemaakt moet worden, om mensen te helpen onderscheid te maken tussen dezen en dus tussen verschillende soorten informatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:53

Ik vind vooral de YouTube filmpjes erg leuk; wij casten ze naar de tv zo is het net echt. Met een beetje reclame zodat er een hoofdredacteur oid betaald kan worden zou ik geen moeite hebben. Ook niet bij de nieuwsartikelen. Hoort er op den duur bij toch.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:35

Het zou redactie sieren als ze in het Egypte blog topic zelf, een korte uitleg zouden geven waarom de gehele inhoud met alle reacties is verwijderd.

Nu is het een zoektocht door bokt, zonder duidelijk standpunt te vinden , wat het beleid hierin is van bokt, en komt het over of men zelf eigen regels onder en boven de wet maakt.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:40

Peetstap, het vorige topic heeft ruim 24 uur op slot gestaan met de volgende melding namens de Nieuwsredactie:
Nissima schreef:
Na goed overleg onder de NR-leden en moderators, hebben we geconcludeerd dat de geplaatste blog in deze vorm inderdaad niet aan de Boktregels voldoet. Dit is een fout geweest vanuit de NR en dat spijt ons zeer. We zullen de huidige blog dan ook één dezer dagen verwijderen en aankomende week komt er een geredigeerde blog online, die wél aan de regels zal voldoen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:21

Ok, die dag gemist blijkbaar..., waarom niet blijvend deze tekst laten staan aldaar ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:23

zonnebloem18 schreef:
Peetstap, het vorige topic heeft ruim 24 uur op slot gestaan met de volgende melding namens de Nieuwsredactie:
Nissima schreef:
Na goed overleg onder de NR-leden en moderators, hebben we geconcludeerd dat de geplaatste blog in deze vorm inderdaad niet aan de Boktregels voldoet. Dit is een fout geweest vanuit de NR en dat spijt ons zeer. We zullen de huidige blog dan ook één dezer dagen verwijderen en aankomende week komt er een geredigeerde blog online, die wél aan de regels zal voldoen.


Daarna is toch alleen de blog zelf verwijderd en zijn alle reacties blijven staan?
Ik zou het echt heel gek vinden en ook vervelend als ook alle reacties op het Bokt-beleid en de opmerkingen van paarse gebruikers verdwenen zouden zijn. Alsof de critici alleen hun kritiek gaven voor Bokt zelf... Ik schreef mijn opmerkingen over smaad en laster ook juist voor alle andere lezers die door de foute opmerkingen van Bokt het idee kregen dat smaad, laster en auteursrecht gewoon niet voor jou gelden als je maar gewoon zegt dat je niet achter de inhoud staat.
Ik neem aan dat de andere reagerende Bokkers ook juist hun uitleg gaf om andere lezers wél de juiste informatie te geven. Ik zou het echt heel erg vinden als die allemaal gewist zouden zijn... :(

Ik ga het eens terugzoeken, want ik kan me niet voorstellen dat Bokt zo fout met zijn gebruiker omgaat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:28


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Anoniem

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:02

Hmm, dat moet dan wel een foutje zijn, want Bokt zal toch niet tig pagina's waarin mensen alle moeite nemen om uit te leggen hoe smaad, laster & co werkt deleten?
Ik zou toch verwachten dat het topic weer zichtbaar wordt met alle bijdrages van de Bokkers, maar dat de openingspost vervangen wordt door de boodschap dat deze blog inderdaad niet kon en daarom verwijderd is.
Misschien dat het tijdelijk onzichtbaar is tot dat is gebeurd? Lijkt me de enige logische verklaring. :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:42

xyzutu2 schreef:
Hmm, dat moet dan wel een foutje zijn, want Bokt zal toch niet tig pagina's waarin mensen alle moeite nemen om uit te leggen hoe smaad, laster & co werkt deleten?
Ik zou toch verwachten dat het topic weer zichtbaar wordt met alle bijdrages van de Bokkers, maar dat de openingspost vervangen wordt door de boodschap dat deze blog inderdaad niet kon en daarom verwijderd is.
Misschien dat het tijdelijk onzichtbaar is tot dat is gebeurd? Lijkt me de enige logische verklaring. :)

Ik wacht rustig af, maar het zou mij niet verbazen als met het badwater ook het kind is weggespoeld ;)
Basis van correcte nieuws berichtgeving is altijd de onpartijdigheid, en zuiverheid bron.
Zonder juiste en open bronvermelding is plaatsing a publiek niet gewenst op fora.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:21

Het topic is inderdaad verwijderd. Hier is voor gekozen, omdat het in de eerste plaats belangrijk was om degene die in de blog besproken werd, te beschermen tegen eventuele consequenties van het online staan van de blog.

Echter, 'verwijderd' betekent niet, dat het topic simpelweg gedelete is. Topics op Bokt worden namelijk niet zozeer verwijderd, maar verplaatst naar een ander gedeelte van Bokt, waar ze niet zichtbaar zijn voor gebruikers. Zulke topics zijn nog wel te zien voor bijv. moderators en beheer: de suggesties en informatie in de posts in reactie op de blog zijn dus zeker niet verloren gegaan.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Anoniem

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:36

Alleen schrijven Bokkers niet alleen voor het Bokt management, maar vooral ook voor elkaar. Ik vind het eerlijk gezegd vrij grof om 4 a 5 (?) pagina's aan posts te verwijderen alleen omdat de 1e post laster en smaad bevat. De reacties hierop bevatten geen laster en smaad aan het adres van Prince Fluffy nogwat, dus geen enkele manier om die ook meteen te verwijderen uit het publieke Bokt.

En zelfs als er nog 1 of 2 posts extra laster en smaad bevatten (de twee reacties van de TS zelf), dan kunnen mods die toch gewoon verwijderen en de rest laten staan? Mods halen ook beledigende posts uit andere topics en modereren wat af in lange topics, maar hier kan dat opeens niet.

Ik weet niet precies welk beeld jullie van Bokt/moderators willen schetsen, maar met dit soort absurde weghaalacties komt het op mij sterk over alsof Bokt niet eens zozeer posts met laster en smaad (eindelijk!) toch ook wil verwijderen, maar dat Bokt vooral ook alle kritiek wil verwijderen die Bokkers op Bokt zélf hadden - aangezien die en geen flauw benul van de wet en bovendien allerlei onwaarheden over de wet verkondigde. Blijkbaar wisten meer mensen niet hoe het zat en dus hebben verschillende Bokkers precies uiteengezet hoe het zit met laster, smaad, vrijheid van meningsuiting en redactionele verantwoordelijkheid,
Je gaat nu toch niet zeggen dat je al die posts nu ontoegankelijk maakt voor alle Bokkers die hier wat van kunnen opsteken - Bokkers voor wie deze posts juíst geschreven werden aangezien het Bokt management hier geen enkele verantwoordelijkheid voor nam?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:49

Duly noted, xyzutu2. Het is een wat bijzonder situatie die we nog niet eerder hebben meegemaakt en waar geen standaard procedures voor zijn. Ik begrijp heel goed dat het vervelend is dat er hiermee ook reacties zijn verwijderd van gebruikers. In de reacties ging een flink deel van de discussie over de stichting die ook in de blogpost werd genoemd. Niet perse op een smadelijke manier, maar ik kan me voorstellen dat dit ook niet prettig was voor die organisatie.
Ik kan me goed voorstellen dat het moderatorteam geen manier zag om het topic in stand te houden waarbij wordt gezorgd dat die stichting buiten schot blijft. Lastige afweging waarbij je het eigenlijk nooit voor iedereen goed kan doen.

Wat de bloggers betreft hebben jullie helemaal gelijk. We zijn aan het kijken hoe we deze artikelen beter kunnen onderscheiden van het reguliere nieuws. Heel begrijpelijk dat het plaatsen van die post onder het Nieuwsredactie account verwarring heeft opgeleverd. Verder gaan we kijken hoe vrij we de blogs moeten laten. De blogs zijn eerder opinierend dan harde journalistiek, daardoor wil je meer vrijheid geven, maar waar die vrijheid ophoudt moeten we helderder zien te krijgen.

Een vergelijkbaar iets geldt voor de nieuwsredactie. We hebben daar een flinke wisseling van de wacht gehad waardoor er ook veel kennis en ervaring verloren is gegaan. Het team dat er nu zit is super enthousiast en heel goed bezig, maar moet her en der nog haar weg vinden. Hoog tijd dus om een aantal 'ongeschreven regels' wel expliciet te gaan beschrijven en evalueren.

Daarbij streven we overigens niet naar een compleet Stijlboek a la NRC b.v. De NR bestaat uit vrijwilligers die het leuk vinden om jullie op de hoogte te houden van wat er in de paardenwereld gebeurt. Bokt.nl is wat budget, focus en mogelijkheden niet vergelijkbaar met een 'groot media bedrijf'. We doen zeker ons best om het nieuws en gerelateerde zaken zo goed mogelijk te brengen. Maar het blijft een 'voor jullie, door jullie' insteek. Het zijn gebruikers zoals jij die de kwaliteit van het nieuws op Bokt bepalen. Door nieuws in te sturen, door opbouwend kritisch te zijn, door fouten te melden in het spelfouten topic, door een verslag te maken van een evenement.

We zijn aan het kijken hoe we dit soort problemen met de blogs in het vervolg kunnen voorkomen. En we waren al bezig met een herijking van de taken en de procedures van de Nieuwsredactie.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:27

Ik was 1 van de absolute tegenstanders van die blog en heb dat ook flink geuit in dat topic, maar ik begrijp wel dat dat topic vreselijk gatenkaas word als het blijft staan en zo onbegrijpelijk is voor mensen die het voor het eerst lezen.
Wat ik wel een aanrader vind is een nette rectificatie op 'voorpagina nieuws' door de nieuwsredactie geschreven, voor PFK.

Edit:

Ik vind persoonlijk opinieerend niet erg, niks zo interessant als een goeie discussie! Maar dan over een algemeen iets en niet tegen 1 persoon gericht. En n tandje minder.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:02

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat de professionaliseringsslag die Ygritte begrijp wel echt noodzakelijk is als Bokt homemade content gaat produceren, en dat deze ook vrij makkelijk te realiseren valt door een professionele hoofdredacteur aan te nemen - betaald - die alles rondom rechten en wetten kent en die de daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheden onder vrijwilligers kan verdelen. Het feit dat die persoon betaald wordt houdt ook in dat je hem/haar verantwoordelijk kunt houden voor fouten in de inhoud, terwijl nu steeds wordt gereageerd als 'wij zijn ook maar vrijwilligers en dus niet verantwoordelijk als iets fout gaat'.
Je hebt maar 1 aanstuurder nodig die van wanten weet, dan red je het voor de rest wel met vrijwilligers. Maar die persoon moet je wel echt hebben, want anders zullen de vrijwilligers blijven struikelen in die valkuil van wij wisten niet dat het bestond, dus geldt het ook niet voor ons. Gelukkig zijn er Bokkers die erop blijven hameren als er een fout wordt gemaakt, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.


Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Ik denk niet dat het realistisch is voor een site als Bokt om professionele journalisten in te huren. Bokt is in de eerste plaats een forum en ik denk dat dat de laatste tijd nogal vergeten wordt. Je moet Bokt meer zien als een verzamelplaats van wat er allemaal gebeurt in de paardenwereld, ze melden hoofdlijnen.

Daarnaast vind ik dat er nogal zwaar wordt getild aan de nieuwsredactie. Het zijn geen professionals. En ook professionals maken fouten trouwens. Ik denk dat het juist goed is dat gebruikers deels functioneren als waakhond. Houdt ze toch scherp :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Blogs en artikelen: hoe functioneert de nieuwsredactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:05

Bart:

Dank voor je persoonlijke uitleg en jullie visie.
Succes met opstellen protocol in deze kwestie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers