westernzadel aanpassen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leidelmeyer
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-05-13

westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 16:34

ik heb een paar maanden geleden een westernzadel voor mijn tinker gekocht. maar nu krijgt hij witte haren op zijn schoft. meestal een teken dat het zadel klemt. heb nu een afspraak met een zadelmaker voor westernzadels aangevraagd. maar is het meestal niet zo dat je bij een westernzadel niet veel kan aanpassen zoals je wel bij een engels zadel kan doen. (evt opvullen of er juist vulling uithalen)
voor ik heel veel geld ga uitgeven aan evt een andere onderlegger of zoiets dergelijks wil ik graag wat advies hierover krijgen....

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:50

Vanwege de bouw is er inderdaad heel weinig aan te doen. Wellicht kunnen de bars versteld worden, maar dat zal niet dé oplossing zijn.

Hoe dan ook, een zadelmaker kan wel met zekerheid vaststellen of het dit is.

stomme vraag misschien: trek je de pad ook echt goed omhoog tussen de fork?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:53

Wie komt er bij je ?
Evelien van Eurohorse of iemand van Country Mill ???

Of een pad met een teruggesneden schoftgedeelte eronder leggen, dat is zo'n uitsparing bij de schoft.
Dan leg je het al wat hoger boven de schoft en kan het wellicht voor nu even opgelost worden.

leidelmeyer
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 16:56

ja ik trek de pad goed omhoog. onder de fork moet je hand eronder kunnen toch ? maar ja als die zadelmaker komt dan moet ik 85.00 euro betalen om dan evt te horen dat hij niet passend is :( . en je kan er volgens mij ook geen dunnere pad onder doen ? ik heb een aantal jaren geleden een semi boomloos westernzadel gehad en die passen ws toch wel beter om mijn brede tinker....
er komt een man van eurohorse bij me kijken. niet evelien zelf

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:02

Tja, die man zijn auto loopt niet op lucht, hij moet een stuk rijden en bij je paard kijken, advies geven.... is toch logisch dat je daar een bedrag voor moet betalen.
Maar dan weet je wel wat je eraan kunt doen.... en wellicht inruilen voor een ander, ze hebben ook 2e hands zadels.
Mijn eerste oude zadel heb ik toen ingeruild voor een nieuwe en mijn 2e zadel hebben ze later voor me in hun auto gehangen en voor me verkocht voor een mooi bedrag.

leidelmeyer
Berichten: 36
Geregistreerd: 24-05-13

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 17:50

ja dat begrijp ik :D maar ik denk als dat zadel niet aan te passen is dan kan ik hem misschien beter verkopen en voor een ander kijken, misschien boomloos.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:06

Kijk eens naar de freemax, ziet er uit als een echt westernzadel maar is boomloos met vervangbare
pommel en past dus veel makkelijker. Niet op elk paard hoor maar je hebt een goede kans dat het past of passend te maken is door pommel vervanging. Eurohorse verkoopt deze overigens niet en zal ze ook niet aanraden. http://boomlooszadelpasservice.nl Kan ze komen passen.

Mariska14015

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-12-15

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:15

Dominique komt dan zeker langs? Tsjaa als je toch al weet dat het niet past, zou ik hem inderdaad gewoon verkopen, er valt niet heel veel aan te veranderen aan het zadel zelf. Met een andere pad, evt met teruggesneden schoftgedeelte, kun je iets aan de ligging veranderen, maar dit is toch wel nihil.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:48

Omdat je vraag gaat over een western zadel verplaats ik je topic naar [WN-TR] Western Tackroom.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:59

Als je de pad ver omhoog trekt in de pommel kun je ook extra druk krijgen op de schoft omdat ie nu júist klem komt te zitten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: westernzadel aanpassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 01:04

Foto van het zadel op je paard zonder pad kun je ook hier plaatsen. Echt slecht passen, kun je zo al zien.

Als een zadel klemt, gaat niks helpen. Het feit dat hij al witte haren heeft, zegt al veel.

Als je zadel wel goed past en je pad is goed, kan het hooguit zijn, dat je verkeerd zadelt.

Een niet passend zadel, moet je niet op je paard willen. 85 euro om te horen dat het niet past, scheelt je heel veel kosten als je er mee door blijft rijden of allerlei foefjes uit gaat halen met pads.
Denk aan de veearts, fysio, rontgenfoto, de diverse pads die je koopt etc. Met als resultaat uiteindelijk een paard dat je een tijd niet tot weinig kan rijden.

Nooit zelf gaan rommelen. OOk niet zelf weer een ander zadel terug kopen, maar een zadelpasser laten komen die echt westernzadels doet zoals Euro Horse die je noemt bijvoorbeeld. Veel zijn er niet en zadelverkopers die western erbij doen, hoef je niet te proberen.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:40

Als een zadel klemt is daar weinig aan te doen, te breed kan nog wel opgelost worden, te smal wordt erg lastig. Bij een custom zadel zou er een andere boom in gezet kunnen worden, maar dat kost wel een paar centen, bij een fabriekszadel hangt het erg af van het merk; sommige zadels kan je nog wel iets aan aanpassen, maar bij de goedkopere zadels lukt dat meestal niet.
Een onderlegger zal niet helpen, daarmee zal je de pasvorm niet kunnen veranderen en kan je een te smal zadel niet breder maken.
Maar het is ook mogelijk dat het zadel juist te breed is en daardoor te veel op de schoft gaat drukken omdat het voor over 'kiept" . Wat voor merk is het zadel? Een foto kan je hier plaatsen, niet dat je daarop precies kan zien wat er niet goed is, maar als het echt niet past is dat vaak wel te zien. Welke zadelmaker komt er kijken? Op western gebied zijn er nl. niet zo veel............maximaal 2 in Nederland, de rest zijn zadelverkopers :o .