Paard is niet blij met haar pensioen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Paard is niet blij met haar pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 10:15

Even hele korte schets


Paard is 22 jaar, en door stramheid in het lijf heb ik haar met pensioen gezet 2 maanden terug. Daarvoor reden we voornamelijk buiten en af en toe een dressuur lesje. In het verleden hebben we samen gesprongen en wat gecrosst.

Paard staat aan huis, 24/7 de keuze binnen en buiten en er staat nog wat gras in de wei, ze heeft een vriendje (oude shet) en ik voer onbeperkt hooi/voordroog dus weinig reden voor verveling.


Maar paard is niet blij. Als ik in de wei bezig ben kruipt ze helemaal tegen me aan, eerder was ze nooit aanhankelijk (echte merrie). Wil duidelijk aandacht. Maar ik wil eigenlijk niet meer met haar rijden omdat ze dan niet lekker loopt (stapt draaft en galoppeerd wel door de wei en niet kreupel). Wandelen vind ze niks aan, poetsen trouwens ook niet (doe ik wel hoor). Ze wil gewoon werken maar het lijf niet meer.

Gaat ze dit nog accepteren?

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:18

Kan je niet wat stapritjes met haar maken?

Is het niet zo trouwens dat ze alleen maar slechter wordt van stil staan? Rust roest heb ik altijd geleerd..
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 02-11-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:18

Als het straks kouder wordt en er wat meer tijd overheen gaat zal het wel bijtrekken denk ik.

Sneeuwmaan

Berichten: 908
Geregistreerd: 25-09-07
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:18

Misschien kan ze als opvoed merrie dienst doen? Heeft ze iig nog een taak/afleiding.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:18

Misschien toch 1 a 2 keer per week een rustige buitenrit maken.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard is niet blij met haar pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:20

Als ze alleen stram is dan zou je nog kunnen proberen haar msm met glucosamine te geven en toch wat stapritjes idd te blijven maken. Ik denk dat dat voor zowel haar psyche als fysiek beter is..van het stilstaan zal ze alleen strammer worden vrees ik en ze zal de aandacht echt missen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:21

Heb je al eens lange lijnen, vrijheidsdressuur, lange teugelen of, obstakelparcours geprobeerd. Dit kun je zo licht en zo zwaar maken als je paard aankan. Op een goede dag maak je het wat moeilijker dan op een minne dag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:22

Als ze niet kreupel loopt zoals jij omschrijft zou ik nog stapritjes met haar gaan maken.
Juist bij alleen maar stijfheid is het spreekwoord "rust roest" erg van toepassing.
Dus zal het geen kwaad kunnen dat te doen met haar. En dat zal haar geestelijk ook weer beter in haar velletje brengen.

Heb je ook al eens glucosamine geprobeerd voor de stijfheid? Dat wil zeker ook vaak nog wel wat helpen.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:22

Ik denk dat je paard aan geeft dat het nog niet toe is aan pensioen en nog graag aan het werk wilt gaan.
Je kan dit paard voor na het rijden wat vit B + seleen geven om het stramme te verhelpen.
Je kan dus nog rustig wat stap ritjes maken met je oude merrie voor 1 a 2 keer in de week zodat ze toch nog het idee heeft van dat ze nog iets mag gaan doen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 10:23

Een stap rit/buitenrit vind ik lastig omdat ze toch niet helemaal lekker loopt. En ze begint erg enthousiast (dat lijkt zeker niet op stap, passage, snuiven enz)

Het is een zeer bloedig type merrie.

Wij hebben geen veulens of zo om haar bij te zetten. Alleen keuze uit: 19 jarige fries, 11 jarig trekpaard maar die slaat, dus ook geen optie, en vanaf zondag 8 jarige onderdanige ruin. De shet die er nu bij staat is 30+.

Ze krijgt al een aantal jaar glycosamine. En inmiddels ook Duivelsklauw.

Longeren/lange lijnen is standje kop erop en gas (denk 17 jaar geleden zo ingereden, moe maken aan de longe en er op).

Er zit altijd al weinig rust in het paard.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:25

Dat had ik tijdens korte blessures ook altijd met mijn paard, die werd niet happy van stilstaan. Dacht dus ook dat ik die nooit op pensioen zou kunnen doen.

Hij is nu een half jaar eruit (en pas 14, dus ook nog niet mental klaar met het werk) en het gaat echt super. We zijn wel van plek veranderd sinds moeilijk stilstaan bij blessures, hier is hij heel mooi op zijn plek. Hij heeft zijn vaste vriendinnetje (mijn andere pony) en een andere ruin als kuddegenoten, met die ruin kan hij nog een beetje klieren als hij daar behoefte aan heeft en mijn merrie houdt wel van een sprintje trekken. Dus ze vermaken elkaar sowieso wel, wellicht mist jouw paard die interactie met de oude Shet.
Wandelen doe ik ook niet, dat vindt hij wel leuk maar hij wordt er ook wel onrustig van en dat is weer niet goed voor zijn benen. Hiervoor 3 jaar alleen nog maar buitengereden, maar dat ging gewoon niet meer (ondanks dat hij op de wei goed loopt). Zelf hou ik niet zo van tutten. Wel doe ik af en toe wat hersenspelletjes met hem, zoals items zoeken/targetten en simpele VD-oefeningen. Dat vindt hij wel leuk. We hebben wel elke dag even contact met elkaar tijdens het voeren en checken hoe hij erbij staat. Maar daarna gaat hij ook weer op eigen initiatief bij me weg om zich weer bij de rest te voegen.

Ik was trouwens ook erg bang dat rust zou roesten (hij heeft artrose), maar tot nu toe valt dat reuze mee. Moet ik er wel bij zeggen dat hij zichzelf wel in beweging houdt op het land en ook lang buiten staat.
Laatst bijgewerkt door mooney op 02-11-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:25

Mijn merrie (nog in de bloei van haar leven), heeft dit al met een weekje vakantie. Het is geen doen, paard klampt iedere stalgenoot aan.. Ik zou haar dus gewoon aan het werk houden, in de mate die zij aan kan. Wellicht grondwerk/werken aan de hand of iets dergelijks een leuke aanvulling voor jullie?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:27

Lastig is dat, ik heb ook paar maanden geleden mijn ouwe ruin op pensioen gedaan... al vond ik die aan de hand ook minder toen. Nu begint hij weer wat praatjes te krijgen dus ik ga toch weer eens beetje longeren.
Daarnaast ben ik ook begonnen met clickertraining en dan heeft hij ook plezier in, toch een soort werkopdracht waarbij hij complimenten (en beetje brokjes) kan verdienen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 10:31

Dit paard had het ook toen ik tijdens mijn bevalling 3 weken niet gereden heb.

Ik heb zelf weinig grondwerk/werk aan de hand ervaring, kan wel dubbele lijn longeren maar dan gaat ze dus veel te ver.

Ze kent haar eigen grenzen zeker niet. Ze zou zo op 3 benen een cross lopen bij wijze van.

Ik hoop dat ze dan wat opknapt van het gezelschap van de ruin. Die komt zondag.

En op dit moment is het donker als ik ga werken en donker als ik terug ben dus ben ik beperkt met de tijd. Gister avond kwam ze in de stal en heb ik haar uitgebreid geborsteld maar ja dat vind ze dus niet heel leuk.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Paard is niet blij met haar pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:39

Ik denk dat je gewoon wat meer geduld moet hebben.
Of inderdaad kijken of een ander weidemaatje haar gelukkiger maakt.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:51

Of je zoekt iemand die wel tutten en aandacht geven misschien leuk vindt, of iemand die je op weg kan helpen in het grondwerk, handwerk. Er is zoveel mogelijk, even verder kijken naar wat mogelijk is. Van klassiek, tot PatP tot Vrijheidsdressuur, tot target/clickertraining of e.d. En misschien gewoon even kort 10 min blokje om. Dan stap je op heen en na 10 min stijg je af en wandel je terug. Geduld is schone zaak, zo te horen klikt het niet echt met de interactie en de shet. Kan ze niet in een groter kudde gezelschap? Ansich kan merrie wel op zichzelf zijn, maar ook dan is sociaal contact en ''werk'' juist belangrijk als afleiding. Ook op leeftijd. Keertje balkje neer leggen of pushball of you name it. *\o/* Neem haar mee op onderzoek uit (learning horse). Even kwestie van je horizon ook verbreden en willen verbreden. Gaat goed komen, de juiste insteek is er en je hebt het ook voor je paard duidelijk over. ;) :Y)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard is niet blij met haar pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 10:57

Ja ik hoop dat ik over 1,5 maand de fries thuis komt en dat ik dan een kudde kan vormen van 4 paarden. Ze neemt graag de leiding en rest is wat onderdaniger dan heeft ze meer een taak dan nu met de shet (die ze door de wei jaagt).

Misschien moet ik wel een verzorgster zoeken maar rijden is geen optie omdat ze niet echt braaf is. En wie wil er nou komen poetsen en spelen met een paard?

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard is niet blij met haar pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:06

Ga eens wat vrijheidsdressuur doen met haar! En dat hoeven dan geen kunsten te zijn als een buiging of het steigeren maar gewoon wat kleine kunstjes zoals flemen, kusjes geven, targetten, nee schudden etc. Dan houd je haar geestelijk bezig maar vraag je lichamelijk niet teveel van haar. Zoals ik het lees verveelt ze zich gewoon. Met vrijheidsdressuur maak je ze moe in 't koppie omdat ze geestelijk aan de slag moeten.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:18

friesam schreef:
Ja ik hoop dat ik over 1,5 maand de fries thuis komt en dat ik dan een kudde kan vormen van 4 paarden. Ze neemt graag de leiding en rest is wat onderdaniger dan heeft ze meer een taak dan nu met de shet (die ze door de wei jaagt).

Misschien moet ik wel een verzorgster zoeken maar rijden is geen optie omdat ze niet echt braaf is. En wie wil er nou komen poetsen en spelen met een paard?



Die mensen bestaan wel! Bij mijn zus komen een moeder en dochter dat doen met de paarden. Die paarden worden niet bereden maar wel dus mee prutsen en tuttelen

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:25

Ik zou het ook nog wat meer tijd geven hoor :D
Stalgenootje moest haar paard noodgedwongen stil zetten inverband met een gebroken griffelbeentje (wat inmiddels is genezen trouwens). Paard was gewend flink te werken, na 4 maanden accepteerde hij pas dat er niet gereden/gewerkt werd. Was echt ineens een ommezwaai te zien in zijn gedrag.
Van klieren en rennen en gek doen op de wei (wat dus niet hadnig was gezien hij juist rust moest hebben). Kwam er ineens een vorm van acceptatie.

Uiteraard krijgt hij wel iedere dag meerdere malen per dag aandacht. Maar zo te lezen is dat bij jou paard ook het geval.

Oftewel het komt waarschijnlijk goed :D
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 02-11-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:26

Ik heb hetzelfde met mijn 24 jarige welsh pony. Ze doet nog 2x per week een stapritje, maar is de volgende dag duidelijk strammer. Toch laat ik haar dit wel doen. Wandelen heeft ze ondertussen wel gezien (maar 2 rondjes mogelijk hier) en ze kwijnt een beetje weg als ze niets meer mag doen. Verder probeer ik af en toe een obstakelparcours, vrijheidsdressuur, of gaan we wandelen op het strand bijvoorbeeld.
Na een jaar op pensioen is ze het er in ieder geval nog steeds niet mee eens.