hulp over scheren en dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

hulp over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 19:47

Sorry! Wanneer verkeerd.


Ik heb werkelijk geen ervaring met scheren en dekens.

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn shetlander moest gaan scheren of niet. Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten te scheren. Omdat hij erg last heeft van zijn huid, en dit ook op aanraden van DA beter is.
Nu heb ik voor alle zekerheid iemand ingehuurd om te scheren, en laat ik hem geheel kaal scheren, op zijn benen na. (Mijn logica: Daar zit geen deken)

Nu moet ik nog dekens hebben. Maar welke? Hoeveel grams? welk merk? welke winkel?
Hij staat in principe op stal op vlas, waar het ook best fris kan zijn maar geen wind staat natuurlijk, en hij mag wel regelmatig naar buiten met soortgenoten ravotten.

Alle tips zijn welkom want HELP haha. Het is een shetlander van 90cm.


cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: hulp over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:00

Ik heb voor die van mij van 95cm de nika dekens die zijn ook waterdicht.
Heb er in al die jaren 1 gehad die door lekte verder nooit problemen mee en niet duur.
Hoeveel gram op stal kan ik je niet adviseren mijne staat buiten.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: hulp over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:17

max 300 grams hebben wij hier op stal. En dat is eigenlijk voldoende. Alleen de koukleumen op stal krijgen bij flinke vorst (-5 of lager) een zweetdeken of dunne staldeken eronder.
De 300 grams gebruiken we ook buiten. Soms gebruiken we een regen deken (ongevoerd) over de winterdeken bij heel vochtig en winderig weer (en ze vrij zijn en dus afhankelijk van hun beweging van de paddock) anders komen ze meerdere keren op de molen naast hun beweging (les of longeren)

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Re: hulp over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 20:37

Ik zit dus te denken aan een waterdichte deken van 200gr. Voor overal, zowel buiten als binnen. Is dat aan te raden? En waar kan je dan een betaalbare deken halen?

Sanniej_

Berichten: 4898
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:47

Ik heb zelf de luxe dat mijn shet nog het oude model van bucas past dat is een all in deken geschikt voor +10 tot -10 ideaal.
Ik zou kijken naar een deken idd gevoerd 200 gram bijv. En dan nog een ongevoerde regendeken plus 100 grams staldeken voor als het warmer wordt of als ze het onder de 200 gr koud krijgt kun je die 100 gr er extra onder leggen.

Nika is een fijn merk toen ik nog niet wist of mijn shet de bucas zou passen (lag normaal op mijn a welsh) wilde ik ook het liefste nika aanschaffen.

Zelf wissel ik als het echt weer warmer wordt de bucas dekens om voor een staldeken met ongevoerde regendeken. Later alleen zomerdeken met evt regendeken en uiteindelijk terug naar niks ;)

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:15

Mijn logica: onder zijn buik zit ook geen deken ;)

Voor mijn shetlandpony heb ik een ongevoerde deken van Rhino. Wát een fantastisch ding is dat! Rhino is van Horseware, die hebben een systeem waarbij je met laagjes kunt werken. Ze hebben onderdekens die gemaakt zijn voor onder de buitendeken. Die onderdekens zijn er in verschillende diktes. Zo meteen ga ik naar de wei om de onderdeken onder haar deken uit te halen, heel handig. De deken ademt ook heel goede (veel beter dan Nika), ik kan mijn pony nat onder de deken zetten en de volgende dag is ze droog.

Mijn pony is niet geschoren maar ze heeft het wel gauw koud (ze is 26, heeft een verminderde weerstand ivm cushing en tot haar 24e heeft ze 's nachts altijd binnen gestaan terwijl ze nu dag en nacht buiten blijft). Haar deken is een investering geweest, maar wel eentje die jaren en jaren mee gaat. Hij is goed waterdicht en het enige nadeel eraan zijn de truttige ruitjes in de stof. Eigenlijk ben je net te laat met dekens kopen, begin oktober zijn ze overal in de aanbieding. Misschien dat je ergens eentje tweedehands kunt krijgen? Al is dat wel lastig in shetlandmaten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

pien_2010

Berichten: 42816
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: hulp over scheren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:26



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dorage en 9 bezoekers