Oud hoofdstel opknappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsemaniak

Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-15
Woonplaats: Veluwe

Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 20:41

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een oud western hoofdstel gevonden bij mijn opa op de zolder. Het is al minstens 25 (als het niet langer is) jaar oud en niet gebruikt. Het heeft er maar een beetje in het stof gelegen. :(

Echter wil ik het graag weer helemaal opknappen (niet om te gebruiken, maar om op te hangen als aandenken). Het is zo oud dat het leer 'vast staat' in een houding. De riempjes kunnen niet losgemaakt worden, omdat ik bang ben dat het leer afbreekt/scheurt. Dus het bit moet er aan blijven. Het hoofdstel is helemaal uitgedroogd.

Ik heb al wel wat gelezen online over het in een emmer leggen met zonnebloemolie of olijfolie of zoiets? (weet ook niet wat het verschil is tussen die twee?) Mij lijkt dat wel wat. Omdat ik het hoofdstel niet ga gebruiken, ga ik ook geen dure lederolie kopen o.i.d. Het gaat erom dat het weer normaal en mooi eruit ziet.
Alleen is het erg als het bit er dan ook in ligt? Hoeveel olie heb je dan nodig? Werkt deze truc ook nog wel met een hoofdstel wat al zo oud is en dus helemaal is uitgedroogd?

Iemand tips of ideeën?

Alvast heel erg bedankt!! /3

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:50

Ik denk dat als je het toch niet meer gebruikt, het geen kwaad kan. Het lijkt mij dat dan het bit er ook gewoon bij kan.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:02

Gewoon doen. Prop het in een bak of emmer en vul aan tot het onder staat, zo duur is zonnebloem- of olijolie niet!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:06

Als het al zo stijf staat, en het gaat hier denk ik om het leer dat ze bij western hoofstellen gebruiken. Je krijgt het niet echt heel mooi meer door het alleen maar in olie te leggen. Het dringt nooit meer echt goed in en het leer zal nooit meer echt goed mee geven. Je kunt het proberen, maar het zal nooit echt zo worden dat het mooi is om op te hangen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:07

Ik gebruik altijd zonnebloemolie bij oud, hard leer. Gewoon steeds een laag er op als de vorige is ingetrokken.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:14

Ik doe dat regelmatig met manegetuig. We hebben een behoorlijke verzameling reserve materiaal en dan hou je toch dat het uitdroogt en als je het dan wilt gebruiken werkt dat perfect. Ik gebruik gewone lederolie omdat we daarin een sponsorschap hebben en dus meer dan voldoende in huis hebben (en we daarna gelijk al het tuig in het vet zetten)

Met mijn eigen spullen gebruik ik de goedkoopste zonnebloem olie die ik kan vinden. Olijf is naar mijn smaak te duur, je hebt toch minimaal 2 liter nodig en dat is 15 euro gemiddeld. En frituur werkt niet goed (trekt niet in)

Horsemaniak

Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 21:28

Heel erg bedankt voor de tips! Hoe lang laten jullie het erin zitten? Hoe kan je ook zien of de vorige laag helemaal is ingetrokken? En hoe weet je of het 'klaar' is? (sorry voor de vele vragen, maar heb nog nooit een hoofdstel ingevet o.i.d.)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:31

Ik zou het eerst in warm water weken. Het is uitgedroogd. Dat betekent niet dat er geen vet in zit, dat betekent dat er geen water meer in zit. Vet gebruiken we op leer, net als op hoeven, om het vocht in het leer of in de hoeven te houden. Dus, net als bij hoeven, éérst water er in, en dan vet er overheen om het water vast te houden.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:37

Ik vind het makkelijkst om het in een emmer of bak te gooien en daar zonnebloemolie in doen en een nachtje wachten. Je wilt dat het leer weer verzadigd is dus het komt niet heel nauw wanneer je m uit de bak haalt. Dan met een doek (Oud hoeslaken) de overtollige olie eraf halen. That's it.

Ik heb een keer een oud zadel opgeknapt door het laagje voor laagje te doen dat was echt heeel veel werk. Ookal is een hoofdstel kleiner gaat er toch heel veel tijd in zitten doordat je overal tussen wil komen.

Je ziet heel snel wanneer de laag is ingetrokken bij droog leer en een dun laagje olie is het echt secondes. Uiteindelijk is het klaar wanneer jij het klaar vindt. Het leer heeft dan weer een mooie kleur gekregen en het voelt vooral een stuk beter aan. Je kunt er echt weinig aan mis doen. Gewoon uitproberen ;)

Post je wel het eindresultaat? :J

Horsemaniak

Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-15
Woonplaats: Veluwe

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 21:48

Hoi, dankjewel voor de tips! Denk dat ik hem wel eerst even in water leg en dan in de olie. Zal wel een voor en na foto maken! Eerst even vrije tijd vinden om het te doen ;) Fijn om te weten dat het (nauwelijks) mis kan gaan haha. Het is wel iets duurs waar je mee zit te knoeien. :)

Andere tips en ideeën zijn altijd nog welkom :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:46

Na het water wel een tijd laten drogen. Het hoofdstel moet helemaal droog zijn voordat je het kunt invetten.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Oud hoofdstel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:03

Voor decoratie maakt het idd niet uit.
Maar voor hoofdstellen die je daadwerkelijk gebruikt zou ik het niet een nacht in de olie laten weken, leer raakt idd verzadigd waardoor de vezels extreem uitzetten en het juist kwetsbaar wordt.
Daarbij gaan de stiksels er kapot van. Dus wees er voorzichtig mee,.